To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Informacje forumowe - Encyklopedia e-napędu

JerzyZ - Sob 20 Sie, 2011
Temat postu: Encyklopedia e-napędu
Nasze forum jest wielką kopalnią wiedzy. Jednak oprócz zalet ma też wadę: trudno w niej coś znaleźć.
Ten problem mają szczególnie nowi użytkownicy, przypuszczam że najczęściej są to niedoświadczeni technicznie młodzi ludzie. Często zadają Oni pytania, których by nie zadali po zapoznaniu się z podstawami wiedzy z danej dziedziny.
A może by tak utworzyć dla nich specjalny wątek? Np. o nazwie "Wiedza wstępna", lub tp. A budowa tego wątku byłaby następująca:
Przez większość czasu wątek zawierał by TYLKO JEDEN POST. Ten pierwszy post byłby właśnie zbiorem wiedzy wstępnej. Byłby on poprawiany i/lub uzupełniany przez Moderatora na podstawie Jego wiedzy własnej i wiedzy innych kolegów, którzy by wysłali następne posty z uwagami.
I tutaj chyba najważniejsza sprawa: WYKORZYSTANE POSTY BYŁYBY KASOWANE!
Dlaczego? Aby nie rozpraszać uwagi "nowym".
Można by ewentualnie uruchomić 2 (max.3) takie niby-wątki dla różnych stopni "wtajemniczenia".
Co myślicie o potrzebie i realności takiego podręcznika?

tomeczekokok - Pią 13 Lip, 2012

Myślę że to świetny pomysł i warto by go zrealizować. Wielu młodocianych konstruktorów(znam to z autobsji :mrgreen: ) bardzo upraszcza projekty budowy pojazdów EV a jak potem podczas realizacji okazuje się że nie wszystko jest takie proste jak nam się wydawało.

Pozdrawiam

Redaktor1966 - Nie 15 Lip, 2012

No i dlatego, że jest to dobry pomysł, jest on nie realizowany...
PS
Taki wątek powinien być "przyklejony" na stałe na pierwszym msu.

Anonymous - Nie 15 Lip, 2012

Pisz tutorial i nie krytykuj.
Redaktor1966 - Wto 17 Lip, 2012

PODSTAWOWE INFORMACJE PRZYDATNE PRZY STOSOWANIU SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH Z AKUMULATORAMI DO NAPĘDU POJAZDÓW (w tym rowerów):
1. Nim większa będzie dysproporcja między mocą silnika a pojemnością akumulatora (czyli nim będzie pojemniejszy), tym więcej akumulator cykli pracy wytrzyma (z uwagi na mniej gwałtowny przebieg procesów fizykochemicznych, w tym mniejszy wzrost temperatury).

r2d2 - Śro 18 Lip, 2012

Pomysł w ogólnym zarysie dobry, tylko nie bardzo widzę sensu przepisywania wikipedii (zdecydowanie szkoda miejsca które na serwerze jest ograniczone), a szeroko pojęte podstawy właśnie tam są doskonale (pod względem dydaktycznym) wyjaśnione i sklasyfikowane..

Na początku na pewno warto się zapoznać z dwoma odnośnikami (poniżej) i dalej w przypadku napotkania nieznanych pojęć można poruszać się już w obrębie wiki ;)
Zasilanie w prąd....

http://pl.wikipedia.org/w...tor_elektryczny (są podane wszystkie typy wraz z charakterystykami)
http://pl.wikipedia.org/w...ka_akumulatorów (j.w)

Pozdro.

tas - Śro 18 Lip, 2012

W encyklopedii powinny pojawić się informacje trudno dostępne/rozproszone lub praktyczne, a nie wikipedia i zasada działania akumulatora itp
Np
Kabelkologia sterowników.
Kolory wyprowadzeń silników i czujników.
Przykłady aplikacji zasilania poprzez zelówki, LiIony, LiPole, LiFe na których można się wzorować.
Sposoby zabezpieczania ogniw/baterii.
Sposoby obliczania zębatek/przekładni/długości łańcucha.
i tym podobne.
Owszem, wszystko jest na forum, ale w 60 tematach i nawet nie bardzo jest jak to znaleźć bo zazwyczaj nie wiadomo jak i czego szukać.

Pewnie połowa początkujących pasjonatów nie ma pojęcia jak zabezpieczać akumulatory LiPo przed rozładowaniem bez BMSa i o tym, że operując nimi w zakresie 3.3v-4.1v można wydłużyć ich życie o 50% czy o tym, że żadna modelarska ładowarka nie naładuje LiFe w wersji 3.2V oraz że warto stosować tryb szybkiego ładowania aku Litowych. itp itd. Dużo się tego znajdzie, a nigdzie tego nie ma.

r2d2 - Czw 19 Lip, 2012

Ok, skoro wikipedia nie wystarcza, a Google słabo wyszukuje rozproszone dane, to przydał by się jakiś sensowny indeks haseł którymi początkujący pasjonaci byliby ew. zainteresowani. Wtedy każdy w miarę możliwości mógłby coś do takiego indeksu dopisać ew. rozwinąć jakieś hasło.

Pozdro.

koncki - Sob 21 Lip, 2012

tas napisał/a:

Pewnie połowa początkujących pasjonatów nie ma pojęcia jak zabezpieczać akumulatory LiPo przed rozładowaniem bez BMSa i o tym, że operując nimi w zakresie 3.3v-4.1v można wydłużyć ich życie o 50% czy o tym, że żadna modelarska ładowarka nie naładuje LiFe w wersji 3.2V oraz że warto stosować tryb szybkiego ładowania aku Litowych. itp itd. Dużo się tego znajdzie, a nigdzie tego nie ma.

A dlaczego warto stosować tryb szybkiego ładowania?

tas - Sob 21 Lip, 2012

Na przykładzie LiPoly:
Bo w zależności od typu urządzenia ten tryb ładowania pomija całkiem lub częściowo (np modelarskie Turnigy) fazę CV procesu. Skutkuje to nawet znaczącym skróceniem czasu ładowania małymi prądami, w zamian niedoładowując akumulatorów (~4.10), co z kolei wydłuża ich żywotność z racji pracy w warunkach mniejszych niż znamionowe (o ile jeszcze dodamy do tego rozładowanie do max 3.3V - oba efekty się będą sumować). Zazwyczaj nie ma potrzeby ładowania z balansowaniem częściej, niż raz na 3-5 ładowań szybkich, bo aku nie zdążają się rozbanalansować. Z perspektywy długiego użytkowania - ładuje się krócej, nie traci się prawie pojemności i wydłuża się żywotność aku.

Pomiar trybem rozłądowania jasno wskazuje, że między 3V - 4,2V, a 3.3V-4.1V różnica w pojemności do dyspozycji jest pomijalne mała (max 1%-5%).

Redaktor1966 - Sob 21 Lip, 2012

2. Należy unikać stosowania napędu na przednie koło w rowerze, szczególnie gdy: silnik ma dużą moc, pasażer, pojazd (przyczepka) jest ciężki. Chodzi oto, iż przednie niczym nie podparte (w przeciwieństwie do tylnych) widełki muszą sprostać siłom dążącym do ich wygięcia, rozerwania, gdyż muszą „pociągnąć” cały pojazd. Trzeba szczególnie zwrócić na to uwagę w przypadku rowerów nie przystosowanych konstrukcyjnie do sprostania temu zadaniu!
koncki - Sob 21 Lip, 2012

tas napisał/a:
Na przykładzie LiPoly:
Bo w zależności od typu urządzenia ten tryb ładowania pomija całkiem lub częściowo (np modelarskie Turnigy) fazę CV procesu. Skutkuje to nawet znaczącym skróceniem czasu ładowania małymi prądami, w zamian niedoładowując akumulatorów (~4.10), co z kolei wydłuża ich żywotność z racji pracy w warunkach mniejszych niż znamionowe (o ile jeszcze dodamy do tego rozładowanie do max 3.3V - oba efekty się będą sumować). Zazwyczaj nie ma potrzeby ładowania z balansowaniem częściej, niż raz na 3-5 ładowań szybkich, bo aku nie zdążają się rozbanalansować. Z perspektywy długiego użytkowania - ładuje się krócej, nie traci się prawie pojemności i wydłuża się żywotność aku.

Pomiar trybem rozłądowania jasno wskazuje, że między 3V - 4,2V, a 3.3V-4.1V różnica w pojemności do dyspozycji jest pomijalne mała (max 1%-5%).

Tak podejrzewałem, ale moja ładowarka Turnigy nastawiona na szybkie ładowanie i tak ładuje do 4,2.

tas - Sob 21 Lip, 2012

Bo to tak działa - normalnie ładowarka przerywa ładowanie, gdy prąd spada poniżej 1/10 ustawionego, czyli ładując 7A kończy w okolicy 700mA. W trybie FAST robi to samo, ale już przy spadku 1/5, czyli w okolicy 1.5A. A 1.5A obciążenia dla aku to np 0.05V spadku napięcia i o to napięcie będzie niedoładowane. Bardziej to jest widoczne podczas ładowania aku o wyższej rezystancji wewnętrznej i małymi prądami, niż w przypadku takich o dużych prądach pracy i ładowanych małym natężeniem.

Chociaż najprościej i najlepiej jest - o ile jest taka opcja - przestawić w menu ładowarki, aby myślała, że mamy LiIon 3.6V, wtedy przestawia jej się napięcie końca ładowania na 4.1V co jest wartością optymalną dla długiego użytkowania. Co prawda tracimy te 10% pojemności, ale aku zużywać się będzie zdecydowanie wolniej.
Dla potrzeb rozładowywania i badania pojemności trzeba przywrócić w tym samym menu opcję LiPoly 3.7V możliwe, że minimalna granica rozładowania też się zmniejsza, ale to by trzeba było się upewnić.

koncki - Nie 22 Lip, 2012

Da się tak ustawić ładowarkę i może spróbuję tak zrobić.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group