To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Mocny rower z silnikiem 3000W

kremir - Czw 15 Wrz, 2011

Przeglądałem internet i widzę że "torque arm" słuzy do wzmocnienia mocowania do widelca. Zeeltom pisał o wymianie mocowania (może też z możliwością poszerzenia rozstawu ramion widelca) więc nie widzę tutaj takiego zastosowania, chyba że rzeczywiście chodzi tylko o wzmocnienie mocowania silnika
nemo - Czw 15 Wrz, 2011

Wydaje mi się że wszyscy tutaj mówimy o wzmocnieniu a nie poszerzaniu przedniego widelca :)
Tak, "torque arm" jak najbardziej służy jedynie do wzmocnienia, żeby szarpanie silnika nie wyrobiło widelca, żeby oś nie zaczęła się kręcić w widelcu rozwiercając otwór na okrągło.
To zaspokaja jeden problem.
Ja bym szerokości widelca nie zmieniał. Osobne silniki są na przód osobne na tył i tyle. Te nowe crystalyte mają mocowanie na tarczę, tym bardziej nie polecałbym kombinować z wkładaniem tylnego na przód lub na odwrót bo nijak nic nie będzie w tym miejscu co powinno, albo rzeźba nad tym potrwa kilka tygodni.
Chińczycy słyna z masówki, gdyby dało się osiągnąć dobre efekty robiąc tylko 1 silnik i potem tylko dorabiając do niego adaptery w zależności od zastosowania na pewno by to zrobili ;)
Tak czy siak żaden z producentów przednich widelców nie przewidywał ze w osi będzie działała siła ciągnąca 100kg rower z kierowcą. Widelec przedni w uproszczeniu jest pionowy i generalnie najbardziej odporny jest na pracę góra-dół a nie przód tył, przy pracy przód tył powinno szybko pójść łożysko główki ramy, tylny działa już w 2 płaszczyznach, zazwyczaj poziomej przód-tył i takiej 45stopni częściowo przód-tył, częściowo góra-dół, więc uważam, że napęd pownienien znieść dość bezboleśnie.
Uzasadnienie przodu jest przy rowerach trójkołowych, ale uważam, że do rowerów górskich i bardziej ekstremalnych rozwiązań terenowo-zjazdowych sens ma tylko silnik na tył.
Choć możliwe że ustawowe 250W niewiele zmienia. Ja pisze z perspektywy używania czegoś w okolicach 2kW i nieresorowanej wagi silnika w okolicach 5-7kg

Pozdrawiam,
Marek

Jarol - Czw 15 Wrz, 2011

No to udało mi się zamówić silnik HS3540 na tył będzie za tydziń tak więc może jeszcze w tym sezonie uda mi się troszę pojeździć tym rowerkiem :wink:
nemo - Pią 16 Wrz, 2011

A zamówiłes wersje z czujnikiem czy bez?
Bo widzę, że w Kanadzie są już wersje z czujnikiem i Belgia pewnie też będzie miała.
Zawsze go można po prostu nie podłączyć i użyć kontrolera sensorless.

Pozdrawiam,
Marek

Jarol - Pią 16 Wrz, 2011

Wersja bez czujników.
nemo - Pią 16 Wrz, 2011

Na linku który podałeś pisze jak byk w zakładce atributes że jest tylko wersja dla czujników, nie ma sensorless. ("Hall sensor(can't work as sensorless)

pozdrawiam,
Marek

[ Dodano: Czw 22 Wrz, 2011 ]
Wpadłem wczoraj na pomysł, żeby zdemontować silnik i zobaczyć jak tam się sprawy maja po 100 km.
Niestety potwierdzam, że przecierają sie przewody wchodzące w silnik, trzeba to przejscie w osi zrobić po swojemu inaczej. Zaleje to epoxy "płynny metal" i wygładzę pilniczkiem.
Jestem ciekaw jak wersje tych silnikow zawierające jeszcze 3 kable z czujników sie wogóle mieszczą w tym wyżłobieniu....
To już bym chyba wolał żeby kable szły w środku osi a nie z boku, bo by sie nie przecierały.
Niestety pierwsze co trzeba zrobic po zakupie tego silnika to niestety właśnie te przejście na nowo + centracja koła, bo szkoda to robić później.

Pozdrawiam,
marek

skyline - Wto 24 Sty, 2012

Możecie mi wytłumaczyć o co chodzi z tymi czujnikami halla?

Ewentualnie jakiś link, bo nie mogę nic znaleźć...wrrr :[

Anonymous - Wto 24 Sty, 2012

Kontrolują położenie koła (magnesów w silniku) względem cewek w silniku.
skyline - Pią 27 Sty, 2012

no ale po co to kontroluja?
tylko aby mierzyć prędkość ?

maniakev2 - Pią 27 Sty, 2012

skyline napisał/a:
Możecie mi wytłumaczyć o co chodzi z tymi czujnikami halla?

Ewentualnie jakiś link, bo nie mogę nic znaleźć...wrrr :[


Animacja :) silnik bezszczotkowy w rowerach to zwykle 3fazowy synchroniczny - hale sa do synchronizacji.


(http://www.open-sport.org/Buzz/assets_c/2011/05/4-pole-bldc-motor021804-5.html)

skyline - Pią 27 Sty, 2012

wooooooaaaaaa normalnie mnie zahipnotyzowało :-D

Dzieki pozdrawiam

Nostusek - Nie 29 Sty, 2012

Ja Ci objaśnie - to działa tak że czujniki Halla pracują w silniku jako czujniki pola magnetycznego. Gdy biegun magnetyczny wirnika przesuwa się nad czujnikiem Halla to czujnik halla zmienia stan swojej pracy - zachodzi tu zjawisko Hall'a - nie będę Ci go tutaj opisywać ponieważ jest to temat na doktorat z elektroniki. W ten sposób jesteś w stanie wychwycić w jakim położeniu znajduje się wirnik silnika w którym są magnesy trwałe które wirują. Te czujniki pozwalają Tobie na dokładną lokalizację gdzie dokładnie jest wirnik i tak zasterować podawaniem napięcia a w efekcie przepływem prądu w uzwojeniach by współczynnik pol magnetycznego wirnika i pola elektromagnetycznego stojana był jak najbardziej korzystny a siła elektrodynamiczna jak największa w danym punkcie sterowania układu. Jak wiesz zresztą - różnoimienne bieguny magnetyczne się przyciągają, jednoimienne się odpychają... W ten sposób dzięki lokalizacji gdzie jest magnes w wirniku możesz podać napięcie w odpowiednim kierunku i o odpowiedniej wartości które spowoduje wygenerowanie siły elektrodynamicznej. Teoretycznie mógłbyś ten silnik uruchomić bez czujników halla z dowolnego falownika ale jak wiesz silniki bezszczotkowe z magnesami trwałymi ( zwane silnikami PSM) są silnikami synchronicznymi gdzie prędkość wirowania wirnika i kierunek obrotów wirnika musi być zgodne z kierunkiem i prędkością wirowania pola elektromagnetycznego w stojanie. Taki silnik uruchomiony z falownika bez czujników halla kręcić się będzie bardzo dobrze ale TYLKO BEZ OBCIĄŻENIA! Jak pewnie wiesz - gdy obciążysz silnik to wzrośnie tzw moment obrotowy hamujący go którego kierunek będzie przeciwny do kierunku wirowania pola. Przez co silnik jak wiesz zwolni pod obciążeniem - gdy zwolni a falownik będzie nadal "kręcił" polem o poprzednich wartościach to silnik wypadnie z synchronizmu i albo się zatrzyma albo rozbiega do absurdalnych prędkości obrotowych albo popłynie przez niego zbyt duży prąd który pójdzie w większości w straty cieplne w uzwojeniach. Dlatego też stosuje się czujniki Halla by móc niejako "podgonić" pole elektromagnetyczne w uzwojeniach generowane przez sterownik gdy obciążysz silnik by nie doszło do sytuacji wypadnięcia z synchronizmu silnika ... Teoretycznie możnaby zastosować na wirniku enkoder czyli urządzenie które czyta prędkość i kierunek na 3 impulsach - Dwóch prostokątnych przesuniętych w fazie o 90 stopni i jednym impulsie synchronizującym na obrót ale wtedy trzeba by znać dokładnie silnik który chcesz napędzić i używać mapy sterującej do sterowania - coś na kształt map wtrysku i zapłonu w spalinowcach... Prościej i krócej nie umiem wytłumaczyć...
skyline - Pon 30 Sty, 2012

Za ta odpowiedz kliknąłbym "Pomogl" ale nie jestem autorem tematu

Wspaniały opis :) Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź! Pozdrawiam:)

Myślę że nie jednemu się przyda :)

Nostusek - Pon 30 Sty, 2012

Niech kliknie autor tematu jak mu się będzie chciało...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group