To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - BMS podłączenie

fandaner31 - Wto 04 Kwi, 2023
Temat postu: BMS podłączenie
Witam , mam BMS'a 13s i do niego jest wtyczka balansująca ma 14 kabelków w tym jeden czarny, czyli ten czarny podłączam jako pierwszy do baterii na minus, potem kolejno przewody idą na cele aż 14 kabelek będzie szedł do plusa baterii ( tak jak w załączniku ) , tak będzie prawidłowo ? Drugie pytanie, ten czujnik temperatury to mam przykleić na klej termo-przewodzący?
zeeltom - Śro 05 Kwi, 2023

Podłączenie prawidłowe. Czujnik temperatury najlepiej wcisnąć między ogniwa gdzieś w środku pakietu w te dziury między nimi. Można go też przykleić taśmą klejącą do ogniwa, gdzieś na boku pakietu w środkowej sekcji.
fandaner31 - Wto 11 Kwi, 2023

Witam, podłączyłem BMS, mam takie pytanie. Robiłem taki pomiar napięć :
między B+ a B- mam 54,3v , natomiast między B+ a P- mam 50,9v czy to prawidłowe jest? Dodam że ładowarki jeszcze nie podłączałem.

...

Po podłączeniu na chwilę ładowarki, teraz napięcie jest prawidłowe 54,3v :)

...

Mam takie jeszzcze pytanie na celach mam 4,18v na dwóch 4,17v, czy muszę coś wyrównywać czy od razu mogę obciążać baterię, bo na próbę podłączyłem baterię do sterownika i silnika no i działa. Czy jak teraz bateria jest na full to muszę włączyć ładowarkę by się coś wyrównało, bo ładowarka pokazuje zielony kolor czyli jest naładowana bateria. Czy postępować jak na stronie podają - link ?

zeeltom - Śro 12 Kwi, 2023

Część BMS potrzebuje podpięcia ładowarki celem uruchomienia napięcia wyjściowego. Jest to normalne.
Rozjazd napięć do 0,02V jest do przyjęcia, większe rozjazdy wymagają kilku cykli ładowania i rozładowania pakietu, o ile BMS działa prawidłowo.
BMS nie są identyczne. Niektóre zaczynają balansowanie od 4,20V inne nawet przy 4,25V, więc dobrze jest mieć ładowarkę o nieco wyższym napięciu, niż nominalne.
Powiem więcej. Niektóre tanie BMS mają różne napięcia balansowania na swoich piętrach. Mierzyłem wiele BMS z balanserem i niektóre miały rozjazd rozpoczęcia balansowania o 0,05V. Jedno piętro zaczynało balans przy 4,20V a inne przy 4,25. W sumie napięcia na celach różniły się o te 0,05V.
Dla własnej wygody i wiedzy dobrze jest zmierzyć każde piętro BMS przed podłączeniem do baterii. Będziemy wtedy wiedzieli, co w trawie piszczy.
Tu masz film, jak ja to sprawdzam: https://youtu.be/g85dqLCsh4I

fandaner31 - Śro 12 Kwi, 2023

Jak zgrzewałem ogniwa to starałem się by każde ogniwo miało 4,18v jak radzili na forum. Czyli jak mam na celach 4,17v a 4,18v to jest dobrze.
zeeltom - Śro 12 Kwi, 2023

Dobrze.
fandaner31 - Sob 15 Kwi, 2023

Skróciłem trochę przewody na baterii i teraz sprawdzałem napięcie na porcie dla sterownika i jest 54.3v jak było a na ładowania teraz jest 53,9v. Przed skróceniem przewodów to były na obu portach 54,3v czy mogło coś się stać?
zeeltom - Sob 15 Kwi, 2023

Port ładowania nie jest wyjściem napięcia na kontroler. Ma elementy do wyłączania ładowania, fety itp, więc te napięcia nie muszą być jednakowe.
Trochę inaczej wygląda to przy wspólnym porcie ładowania i poboru.

fandaner31 - Sob 15 Kwi, 2023

No to mnie uspokoiłeś, pierwszy raz robiłem baterię i trochę się bałem że coś źle poszło. Pisali by nie lutować czy skracać przewodów bmsa, gdy jest podłączona wtyczka balansująca, tylko nie wiem czy dotyczyło też przewodów głównych + i - od sterownika czy ładowania, które właśnie skróciłem. Trochę bym był zły gdybym musiał to odwijać i wymieniać bms'a :) . Czy bateria musi być w termokurczu, bo po owinięciu trochę się zrobiła grubsza i już mi się nie zmieści na baterię termokurcz , ciut za mały kupiłem :( .
zeeltom - Nie 16 Kwi, 2023

Głównie chodzi o te cieniutkie przewody na wtyczce BMS. Te pozostałe możesz ciąć jak tylko chcesz.
Szkoda, że nie pomyślałeś o złączu serwisowym przed owinięciem baterii. Jak teraz zmierzysz napięcia na celach? Bardzo przydatna sprawa przy serwisowaniu baterii. Ja zawsze zostawiam sobie okienko z dojściem do złączki na BMS by nie odwijać całości i wyjmować tą wtyczkę do pomiarów sekcji. Zerknij w mój temat o złączu serwisowym z gniazdek euro. Nie trzeba owijać w termokurcz, o ile nie będziesz jeździł z baterią na wierzchu w czasie deszczu ;) Bateria jest zazwyczaj schowana w jakiejś obudowie. Ja nie stosuję termokurczu i nie miałem żadnych problemów z tego powodu.

fandaner31 - Nie 16 Kwi, 2023

No nie przewidziałem okienka rewizyjnego, ale bms jest z boku i jakby co to mogę wyciąć taśmę jakoś dojść do złącza.
fandaner31 - Wto 02 Maj, 2023

Witam, wczoraj ładowałem baterię i ładowarka nie wyłączyła się przy 54,6V. Czy muszę dłużej poczekać a nie chcę przeładować baterii , dodam że ładowarka to litokala 2A 13s.

ed...

Potrzymałem dłużej, ładowarka wyłączyła się pokazując zieloną diodę i naładowało do 54,7v. Trochę spanikowałem, bo na lcd podawało 55v podczas ładowania. :)

Czy po naładowaniu mam trzymać jakiś czas ładowarkę , jak podawali na jakimś forum by bms wyrównał cele czy nie trzeba?

zeeltom - Wto 02 Maj, 2023

Jak mówi ci coś o maksymalnym napięciu 4,25V na celę, to sam sobie odpowiedz na te pytania.
Doświadczenie zawodowe mówi mi, że przytrzymanie ładowania z godzinę lub dłużej wyrówna ci pakiet o ile BMS jest sprawny.

fandaner31 - Śro 03 Maj, 2023

Teraz już będę wiedział :) . Mam kolejne pytanie, w ustawieniach LCD s866 , mam parametr ograniczenia prądu ustawiłem na 10A (domyślnie było 12A), a sterownik ma max 25A to te ustawienie ogranicza mi do ciągłej pracy czy maksymalnej. Przy tych 10A uzyskałem maksymalną prędkość około 30-33km/h. Jak to ustawić by było bezpiecznie?
zeeltom - Śro 03 Maj, 2023

Bawiłem się trochę tym wyświetlaczem i nie zauważyłem żadnej różnicy w działaniu tego parametru.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group