To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Jakich rowerów unikać?

zeeltom - Pią 16 Cze, 2023
Temat postu: Jakich rowerów unikać?
Jest wiele marek rowerów na rynku. Niektóre nawet bardzo tanie, ale...
Dopóki taki rower jest sprawny, jest OK. Gorzej, gdy się coś w nim popsuje.
Od pewnego czasu coraz częściej spotyka się w nich komunikację między urządzeniami. I często te urządzenia są ze sobą sparowane, czyli wymiana czegokolwiek nie wchodzi w grę, bo po wymianie rower nie zadziała. Trzeba wtedy jechać do serwisu celem sparowania całości. W domowych warunkach pozostaje wywalenie całej elektroniki i włożenie tam urządzeń uniwersalnych, takich jak kontrolery z samonauką, licznik rowerowy, czy stacyjka z woltomierzem i manetką. PAS to inna sprawa, bo większość PAS, to kółko z magnesami, ale trafiają się też czujniki tensometryczne i wiele typowych kontrolerów nie obsługuje takiego czujnika. Ja nie używam PAS, więc ten problem mam z bani ;)
Najczęściej parowane ze sobą są kontrolery, wyświetlacze i BMS baterii. Po awarii któregokolwiek z tych urządzeń, już sami tego nie naprawicie.
Dlatego też przestrzegam przed kupowaniem rowerów typu Batavus, Sparta, Bosch, Gazelle i każdego innego z wbudowaną komunikacją. Dotyczy to też części hulajnóg.
Jeśli się ktoś zna na tej tematyce, to da sobie radę, ale większość użytkowników nie ma o tym pojęcia i w przypadku usterki zaczyna się lament.
Sama wymiana urządzeń nie jest kłopotliwa, o ile osprzęt jest dostępny z zewnątrz. Gorzej jest w momencie, gdzie kontroler jest zaszyty w silniku, bo wtedy jest kupa roboty z taką przeróbką.
To taka moja przestroga po latach napraw i przeróbek rowerów i hulajnóg.
Jak znacie inne modele z komunikacją, to dopisujcie je w tym temacie.

Podobna sytuacja jest z samochodami. Kiedyś wystarczyło mieć ze sobą cewkę zapłonową, kopułkę i palec rozdzielacza i przerywacz i każdy mógł sobie to naprawić młotkiem i przecinakiem. Teraz bez komputera nic nie zrobisz.

nanab - Sob 17 Cze, 2023

zeeltom napisał/a:
Kiedyś wystarczyło mieć ze sobą cewkę zapłonową, kopułkę i palec rozdzielacza i przerywacz i każdy mógł sobie to naprawić młotkiem i przecinakiem. Teraz bez komputera nic nie zrobisz.

Kiedyś żeby prostą rzecz zrobić potrzebowałeś warsztatu, kompletu narzędzi, 4 narzędzi specjalnych, czujnika zegarowego z przystawką i pół dnia grzebania się w smarach przy rozbiórce połowy silnika. Teraz to robi się samo, a w najgorszym wypadku robisz to kilkoma kliknięciami na komputerze.

zeeltom - Nie 18 Cze, 2023

To napraw mi klimatyzację z Toyocie kilkoma kliknięciami w komputerze :P
Kiedyś nie potrzebowałem warsztatu do naprawy malucha. Wystarczyło kawałek miejsca przed domem.

zeeltom - Nie 18 Cze, 2023



Tu masz przypadek firmy Bosch. To jest BMS który odmówił posługi. Wyjęty z baterii 400 Wh. Ogniwa bez zarzutu. Napięcia, RW idealne. Bateria naładowana do 41,9V.



I tu jest problem, bo nie działa. Nie da się ładować, nie da się rozładować. Nie pomaga podpięcie akumulatora pod program serwisowy. Odpowiedź Boscha jest prosta. Nie kupisz samego BMS, ale możesz kupić cały nowy akumulator za 2750 zł.
Dlatego piszę, by tego gówna nie kupować.
Zamówiłem normalny BMS i przerobię to na typowy, normalny akumulator do roweru. Pakiet w sumie dostałem za darmo, bo właściciel stwierdził, że to wyrzuci, bo zero z tego pożytku. Ja sobie z tym poradzę, ale normalny użytkownik ma problem.

zeeltom - Pon 19 Cze, 2023

I bateria żyje. Ma założony nowy BMS i przerobione gniazdo poboru i ładowania.



3 piny: +B, -C, -P

nanab - Pon 19 Cze, 2023

zeeltom napisał/a:
To napraw mi klimatyzację z Toyocie kilkoma kliknięciami w komputerze

To napraw mi klimatyzację w starociu używając młotka i przecinaka.

zeeltom - Wto 20 Cze, 2023

Proszę bardzo. Wybijam ci młotkiem i przecinakiem okno i masz klimę. W starociach nie było klimy.
Komputerem nie naprawisz mechaniki w żadnym samochodzie. Możesz się najwyżej pobawić w kasowanie błędów i jakieś zmiany w sofcie, a nie naprawy mechaniczne. Ale nie o tym temat.

nanab - Śro 21 Cze, 2023

zeeltom napisał/a:
Proszę bardzo. Wybijam ci młotkiem i przecinakiem okno i masz klimę. W starociach nie było klimy.

Mylisz klimę i wentylację. I obie te rzecz były w starociach.
zeeltom napisał/a:
Komputerem nie naprawisz mechaniki w żadnym samochodzie. Możesz się najwyżej pobawić w kasowanie błędów i jakieś zmiany w sofcie, a nie naprawy mechaniczne.

Mechaniki nie naprawisz ale ustawisz to co w starociu byłoby mechaniczne, a w normalnym samochodzie jest programowe. Ustaw kąt wtrysku w starym klekocie, zrób to samo w normalnym. +-tak to będzie wyglądać w starociu:
nanab napisał/a:
potrzebowałeś warsztatu, kompletu narzędzi, 4 narzędzi specjalnych, czujnika zegarowego z przystawką i pół dnia grzebania się w smarach przy rozbiórce połowy silnika.

W normalnym to kilka kliknięć.
W starociu ustawianie zapłonu wymaga zrobienia czegoś raz na jakiś czas, w normalnym ustawiają to raz fabrycznie wgrywając mapę zapłonu, potem nie musisz nawet klikać.

zeeltom - Czw 22 Cze, 2023

A ja nadal uważam, że im mniej elektroniki, to mniejsza szansa na usterkę. W maluchu, którego sam naprawiałem za pomocą "młotka i przecinaka" nie było wtrysków a kąt zapłonu regulowałem za pomocą klucza płaskiego.
A z naszej branży naprawisz mi BMS Bosch za pomocą komputera? I tu poszli całkiem po bandzie, bo zwykły BMS wymieniasz na inny i bateria nadal będzie sprawna. A Bosch nie sprzeda ci samej płytki BMS, tylko musisz kupić całą baterię. A ostatnio, w dość krótkim czasie trafiły mi się już 3 baterie Bosch z walniętymi BMS. I tu tkwi problem, bo zwykły BMS kupisz za 100 zł, a nowa bateria Bosch kosztuje dobrze ponad 2000 zł.

nanab - Sob 24 Cze, 2023

zeeltom napisał/a:
A ja nadal uważam, że im mniej elektroniki, to mniejsza szansa na usterkę. W maluchu, którego sam naprawiałem za pomocą "młotka i przecinaka" nie było wtrysków a kąt zapłonu regulowałem za pomocą klucza płaskiego.

Nie było wtrysków(które w moim samochodzie jeżdżą nieruszane już od ponad 25 lat bezawaryjnie), był za to gaźnik, który co chwile trzeba regulować, co jakiś czas uszczelniać i regenerować, a mimo tego nadal nie działał za dobrze. Tak samo z zapłonem, cały układ zapłonowy pomijając kable, świece i rozdzielacz od 25 lat mam fabryczny, a jego bym tez chętnie wymienił na elektroniczny odpowiednik żeby się nie bawić z ciągłymi wymianami i naprawami. Dwa razy mi się zdarzyło że usterka unieruchomiła mi samochód, jeden z nich to własnie padnięty palec rozdzielacza.
W kaszlu do tego trzeba ustawiać zapłon, a nawet zaraz po tym daleko mu do ideału. Jedyna dobra i bezawaryjna rzecz którą wprowadzili do kaszla to był elektroniczny układ zapłonowy nanoplex, pamiętam że taki zestaw wyciągnięty ze szrotu schodził na pniu, bo wszyscy się pozbywali tych zabytkowych, kłopotliwych i awaryjnych rozwiązań zakładając zamiast nich bezobsługowy i bezawaryjny nanoplex.

zeeltom - Sob 24 Cze, 2023

Jestem już na emeryturze i jeździłem wcześniej samochodami ze starymi układami zapłonowymi. Nigdy w życiu nie miałem problemów z gaźnikiem. Raz tylko w trasie padł mi przerywacz w Fiacie 125p. Podjechałem na przerywkę do jakiegoś sklepu samochodowego, kupiłem przerywacz, wymieniłem sobie na miejscu za pomocą śrubokręta i pojechałem dalej. A świece są takie same od ponad 100 lat i wymagają wymiany co jakiś czas. Komputerem świecy nie wymienisz.
Ale może w końcu powróćmy do tematu rowerów elektrycznych?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group