To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Jak dobrać przekrój przewodu?

Zbyszek Kopeć - Sob 14 Kwi, 2012

Zbyt długie wywody wciągające w długawe dysputy.
Już były dyskusje o tym na tym FORUM, warto sobie odszukać.

Identycznie nie wolno (nie jest wskazane) używać blach karoserii auta jako jednego przewodu wysokoprądowego, a niby blachy auta przewodzą prąd.

Anonymous - Sob 14 Kwi, 2012

Ale o jakie wywody ci chodzi? Dla mnie, albo nie wiesz, co jest nie tak z kablami spawalniczymi, albo chcesz uchodzić za znawcę tematu sam nie wiedząc o co chodzi. Podobnie odpowiadasz na inne pytania. W tych sytuacjach twoje odpowiedzi nic nie wnoszą do tematu. Albo odpowiadaj w sposób konkretny, albo nie zabiera w ogóle głosu.
To wygląda mniej więcej tak: pada pytanie jak podłączyć żarówkę do akumulatora? Normalna odpowiedź by brzmiała, że się bierze dwa kable i łączy je z żarówką i akumulatorem. A ty dajesz odpowiedź w stylu: przeczytaj sobie przepisy SEP, to się dowiesz. Po to jest forum, by sobie pomagać i dyskutować na konkretne tematy, a nie pisać w stylu "ja to wiem, a ty sobie poszukaj odpowiedzi gdzieś indziej, bo ja ci nie powiem".
To żadna pomoc z twojej strony.

Nostusek - Sob 14 Kwi, 2012

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Identycznie nie wolno (nie jest wskazane)


Panie Zbyszku - właśnie dowodzi pan braki swoich kompetencji. Albo czegoś nie wolno albo nie jest to wskazane. Nie da się traktować tak i tak W 100% popieram powyższą wypowiedź Administratora - albo się mówi coś albo się nie zabiera głosu. A gadanie w stylu - "Uważam że wiem więcej niż Wy i Wam nie powiem bo jesteście niegodni tej wiedzy posiąść bo to ja jestem arcygeniuszem w dziedzinie" niczego nie dowodzi poza zwykłą pychą i wywyższaniem się. Mam nadzieję że Pan to zrozumiał...

Zbyszek Kopeć - Sob 14 Kwi, 2012

Więc tu tylko przypomniałem, ja sugeruję chcąc być pomocnym, tu już było wiele dysput na ten temat i moich wypowiedzi, a Wy użyjcie sobie co chcecie, jak ktoś mocno lubi, to może puścić prąd karoserią i dać nawet napięcie tramwajowe, czyli 600V, w razie potrzeby zawsze można zarzucić "kotwiczkę" na linię tramwajową (póki "władza" nie zauważy).
Nawet na tym FORUM jest widoczne, że rowerzyści (też EV) zwalczają elektryczne samochody EV szukając złośliwych haczyków (pewnie jakieś powiązania z paliwami).

Nostusek - Sob 14 Kwi, 2012

Proszę Administrację forum o zamknięcie tematu - problem rozwiązano.
JerzyZ - Sob 14 Kwi, 2012

Zbyszku, dlaczego nie należy stosować przewodów spawarkowych w EV?
mar56 - Sob 14 Kwi, 2012

Może chodzi o miedż beztlenową,ale nie bądżcie już tak napastliwi dla Zbyszka.
Zbyszek Kopeć - Sob 14 Kwi, 2012

Widzę, że te POSTY z dyskusji na te tematy z jakichs przyczyn kiedyś znikły z tego FORUM.
Więc przypomnę.
Nie używać bo:
- ja już to sprawdziłem praktycznie i po upaleniu się oraz po zauważeniu, że miałem duże spadki napięć na mostkach długich i krótkich w czasie jazd, sprawdzałem dane techniczne w kartach katalogowych od producenta, które potwierdziły podejrzenia przyczyn usterek.
- spawalniczy jest droższy od prawidłowych i jest cięższy
- spawalniczy ma większą oporność, która rośnie wraz z prądem, bo służy do spawania, a tam chodzi o zwiększenie spadku napięcia przy rozpoczynaniu łuku, dlatego wiele spawarek ma spawalnicze przewody nawet aluminiowe o speacjalnej do tego celu charakterystyce.

Tyle wystarczy.

Zbyszek Kopeć - Sob 14 Kwi, 2012

Nawet Nostusek stara się być złośliwy.
Przeciez wiadomo, że fachowiec od elektryki zaraz sprawdzi taką informację o spawalniczym lub już o tym od dawna wie, a nie fachowiec lub amator od elektryki przyjmuje taką informację do wiadomości i się dostosowuje.
Do zbudowania auta EV w/g gotowego wzoru nie jest konieczna cała wiedza o np. elektronach, dualności korpuskularno - falowej elektronu itp., itp..

Anonymous - Nie 15 Kwi, 2012

Przykładowa karta przewodu spawalniczego:

http://www.bankkabli.pl/m...oad/H01N2-D.pdf

Nic tam nie ma na tematy, które poruszasz. Zgadzam się, że przy długich odcinkach w aucie i nie tylko, dobrze jest położyć dodatkowy kabel masowy. Aczkolwiek nie widziałem jeszcze w samochodzie rozrusznika, z którego wychodził by kabel minusowy. A rozrusznik, to też silnik. A minus leci po masie i to dość duże prądy.
Nowoczesne spawarki same sobie regulują prądy i inne parametry spawania i pierwszy raz słyszę, by były jakieś specjalne przewody, które same regulują powstawanie łuku elektrycznego. Na każdym przewodzie ze wzrostem prądu zwiększa się spadek napięcia, zgodnie z prawem Ohma, więc nie widzę tu związku z opisywanymi kablami.

Jeśli masz takie dane w karcie katalogowej kabla spawalniczego, to poproszę o link do takiej karty. Z chęcią pogłębię swoją wiedzę na temat kabli miedzianych i spawalniczych.

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Nawet na tym FORUM jest widoczne, że rowerzyści (też EV) zwalczają elektryczne samochody EV szukając złośliwych haczyków (pewnie jakieś powiązania z paliwami).


No nie mogę... śmiać się czy płakać?

Zbyszek Kopeć - Nie 15 Kwi, 2012

Tak jak pisałem, moja wypowiedź wznowi dyskusję, bo zawsze ktoś chce być lepszy od innych znających sprawę lub coś sugerujący, bo jest .............. .

Wykonaj auto elektryczne i uzyj sobie tych kabli (masz prawo), żebyś potem wiedział, co o czym mówisz.

Ta karta nie jest kompletna (ona już jest marketingowa), w niej brak rysunków charakterystyk rezystancji od prądu i od temp., ale jak się dobrze ją poanalizuje, to też wyciągnie się prawidłowe wnioski.
A najważniejsza sprawa, to kable spawalnicze są bardzo ciężkie i bardzo drogie, a bez potrzebnych zalet do auta EV, więc w zasadzie to je dyskwalifikuje.

rs232 - Nie 15 Kwi, 2012

Dawno nie czytałem takich brednii jaki pisze Pan Zbyszek Kopeć, czym sie niby różni prąd który płynie w aucie EV, a w spawarce ?

Prawo Ohma jest niezmienne czy to auto EV czy spawarka, skoro w swoich konstrukcjach używa Pan przewodów o średnicy 25mm2 to dla odcinka 10m przewodu i pradu na poziomie 400A mamy spadek napiecia rowny 3,12V, a tracona moc na tym odcinku to 1248W, nic dziwnego ze ma Pan z tym problem - ale to problem z niewlasciwym doborem srednicy przewodu i tyle, producenci podaja rezystacje przewodu R/km. Polecam zeby Pan sobie to przeliczyl. Czy stosuje Pan przewody spawalnicze masowe czy przewody od żelazka to już Pańska sprawa ale porady które Pan przytacza to brednie.

srednica która Pan Zbyszek Kopec polcea:

25mm2 - 0,780Ohm/km

200A spadek napiecia na odcinku 10m -> 1,56V -> tracona moc -> 312W
400A spadek napiecia na odcinku 10m -> 3,12V -> tracona moc -> 1248W

Stwierdzenie ze przewody sa ciezsze i nie należy ich stosować, hmm jeżeli ma Pan przewody w otulinie ołowanej to pewnie że są ciezkie :)


Nostusek przy doborze srednicy przewodu kieruj sie warunkami w których bedzie pracował przewód tak aby spadki napięcia i tracona moc była jak najmniejsza. Producenci przewodów podaja R/km dla danego typu przewodu, majac ten parametr dobierasz tak przewód aby spadek napięcia na nim byl jak najmniejszy.

Anonymous - Nie 15 Kwi, 2012

Zbyszek Kopeć napisał/a:

Ta karta nie jest kompletna (ona już jest marketingowa), w niej brak rysunków charakterystyk rezystancji od prądu i od temp., ale jak się dobrze ją poanalizuje, to też wyciągnie się prawidłowe wnioski.
A najważniejsza sprawa, to kable spawalnicze są bardzo ciężkie i bardzo drogie, a bez potrzebnych zalet do auta EV, więc w zasadzie to je dyskwalifikuje.


To, na Boga, podaj linka do takich charakterystyk. Ja nic nie znalazłem. Każdy kabel miedziany o dużej średnicy będzie ciężki, tego chyba nie trzeba udowadniać?
Żeby były małe spadki napięć na kablu, to powinien on być jak najgrubszy. Wtedy spadki będą niskie i nic tego nie zmieni. Nie zapominając o prawidłowych zakończeniach kabli i zaciskach.
Co do ceny, to akumulatory do aut też są drogie i co z tego? Albo się robi porządnie i drogo, albo tanio i "po łebkach". W aucie (i nie tylko) najlepsze kable to linka, ze względu na występujące drgania. Drut jest bardziej narażony na wstrząsy, to raz, a dwa, to kable spawalnicze są przystosowanie do pracy w ciężkich warunkach zewnętrznych (w podanym linku jest to opisane) i tu jest ich zaleta.

Zbyszek Kopeć - Nie 15 Kwi, 2012

Więc najważniejsze jest, że spawalniczy kabel jest porównawczo bardzo drogi i bardzo ciężki; reszta dysput tu nie ma znaczenia.

Tez ważne, że jeśli się robi komuś auto EV na wyższe napięcie niż 84V znamionowe, to trzeba zaraz dać instrukcję, że nikomu nie wolno zaglądać pod maskę i do innych urządzeń oprócz wykonawcy przeróbki i ten wykonawca bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo wszystkich osób dotykających takiego przrobionego auta, nawet jeśli oni użyją druta, młotka; do tego za bezpieczeństo dzieci dotykających maszyny, a dzieci mają super pomysły.

JerzyZ - Nie 15 Kwi, 2012


Z tego wykresu jasno widać, że przewód jest okrągły - czyli nie może to być blacha karoserii.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group