To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Oświetlenie, przetwornice DC/DC, manetki, panele słoneczne, itp. - Pikacz

tas - Nie 31 Mar, 2013

ADC wolnych jest masa.
Ale nie o wejścia się tu rozchodzi, ale o 16kb pamięci do dyspozycji i niechęć do jakichkolwiek obowiązkowej ingerencji fizycznej.
Nie może być tak, że uruchomienie podstawowej funkcjonalności Pikacza będzie wymagało lutowania czegokolwiek. To się ma zaprogramować i NIC więcej.
No a jeśli chodzi o dodatkową funkcjonalność (np licznik, OLED itp) to przeróbki fizyczne mogą być, ale tylko jeśli cel uświęca środki. Zamiast obsługi wyświetlacza graficznego/dotykowego to już wolę wykorzystać miejsce na fajny licznik rowerowy i na 10 innych czekających w kolejce rzeczy :D

nanab - Nie 31 Mar, 2013

tas napisał/a:
Ale nie o wejścia się tu rozchodzi, ale o 16kb pamięci do dyspozycji

16kB to ogrom pamięci jak na takie proste urządzenie, Dotyk zajmie tylko jeden odczyt ADC i jedną instrukcję.
tas napisał/a:
No a jeśli chodzi o dodatkową funkcjonalność (np licznik, OLED itp) to przeróbki fizyczne mogą być, ale tylko jeśli cel uświęca środki. Zamiast obsługi wyświetlacza graficznego/dotykowego to już wolę wykorzystać miejsce na fajny licznik rowerowy i na 10 innych czekających w kolejce rzeczy :D

Tylko że jak zrobisz tych 10 dodatkowych rzeczy liczników itd skoro nie masz już miejsca na wyświetlaczu? Moim zdaniem wlutowanie dwóch kabelków i rezystorka to nie wygórowana cena za pozbycie się niewygodnych przycisków i możliwość dodania dodatkowych stron menu. Nie mówię już o bajerach typu wprowadzanie danych-zamiast wciskac przycisk 9 razy żeby wprowadzić dziewiątkę po prostu naciskasz na "9" na wyświetlaczu.

tas - Nie 31 Mar, 2013

Ktoś mądry powiedział kiedyś:
Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem
i w tym się zamyka też cały projekt :)

tas - Pon 01 Kwi, 2013

Aktualizacja 1 postu o nowszą wersję softu.
Poprawione rozliczne babole (choć kilka jeszcze pozostało), dodany moduł licznika rowerowego.
Jest to testowa wersja, ale da wiedzę, np czy współpracuje ze wszystkimi czujnikami (choć testowałem na kilku sztukach i nie było żadnych problemów)
Do działania wymagany jest Licznik MOD (opisany w 1 poście)

Między licznikiem, a miernikiem przełączamy się lewym przyciskiem.
W menu jest opcja do ustawiania średnicy koła. Zmierzcie ją sobie dokładnie i wprowadźcie do urządzenia.

Obecnie licznik wygląda tak (choć pewnie jeszcze się to zmieni):


Wyjaśnienie co jest co:
26.9km/h - aktualna prędkość
0.5km - przejechany dystans od ostatniego zresetowania
7.6km - dystans, jaki możemy przejechać na tym, co nam pozostało w aku, jeśli zachowamy średnie zużycie energii takie, jak na ostatnich 50m drogi
89% - wskaźnik naładowania akumulatora
11.5V - napięcie aku
8.5km = przewidywany dystans, jaki mogli byśmy przejechać, gdyby akumulator był w pełni naładowany, a my utrzymalibyśmy zużycie energii na poziomie takiego, jak przez ostatnie 50m. To pole pomaga oszacować maksymalny praktyczny zasięg roweru na naładowanych akumulatorach.

Licznik/dystans resetujemy tam, gdzie resetuje się wskazanie Ah, czyli na pierwszym ekranie statystyk.

Dajcie znać, jeśli wystąpią jakieś problemy z waszymi czujkami licznika, interesuje mnie czy Pikacz współpracuje ze wszystkimi czujnikami.

Dobraku - Wto 02 Kwi, 2013

Jakie masz timery wykorzystane w programie i jak są skonfigurowane?
tas - Wto 02 Kwi, 2013

Głównie wsio działa na timerze tym normalnym takim timer0, leci sobie i 30x na sek sprawdza i liczy. To jest chyba najlepsze rozwiązanie, bo Pikacz liczy z dokładnością do ~1-2% względem warunków teoretycznych. Co ciekawe, przerobiłem już sporo tych watomierzy i rozbieżności są okropne. Taki HK-010 to chińczyki tak go składają i programują, że rozjazdy były po 10% pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami. Nawet człowiek nie jest świadomy, że mu urządzenie źle pokazuje, jak się nie ma porównania. No ale w Pikaczu jest opcja kalibracji, więc problem rozwiązany :)
spj - Pon 15 Kwi, 2013

Witam.

Szacunek dla kolegi tas, za te modyfikacje. Przydatna sprawa, szczególnie miernik rozładowania aku. Mam jednak problem z resetowaniem pikacza. Wyzerowałem wskazania na pierwszej funkcji statystyk, ale dalej mam 0% pojemności aku (pomimo że są naładowane).

Może ja coś źle robię, ale żeby to sprawdzić możesz mi napisać od startu miernika, które po kolei nacisnąć przyciski.

Dziękuje i pozdrawiam.

tas - Pon 15 Kwi, 2013

O to ciekawe, nie spotkałem się jeszcze z takim efektem.

Resetowanie wskaźnika naładowania robi się na pierwszym ekranie statystyk prawym przyciskiem. Zeruje to Ah i Wh i powinno zerować też procentowy wskaźnik oraz pasek.

W wyjątkowych sytuacjach (w teorii bo nie spotkałem się z takim przypadkiem) zerowanie może mieć problem. Np;
1. Jeśli na wyładowanym do 0 pasku wejdziemy do ustawień, zmienimy pojemność aku na większą niż była, czyli np z 10Ah na 12Ah i dopiero teraz zresetujemy.
2. Jeśli pozostało jeszcze np 8Ah pojemności, a my ustawimy w menu, że mamy aku o mniejszej pojemności, np 5Ah

Spróbuj zrobić tak:
1. Ustaw w menu pojemność akumulatorów na 10Ah, zapisz, wyjdź.
2. Zresetuj wskaźnik pojemności
3. Wyłącz i włącz urządzenie z zasilania.

Jak to nie pomoże to zrobię łatkę naprawczą tylko najpierw muszę zdiagnozować problem :P

Przy okazji - w fazie testów jest już Pikacz z funkcją kontroli temperatury. Można sobie obczujnikować sterownik, aku czy silnik. Można sobie zaprogramować alarmy ostrzegające przed przegrzaniem lub po prostu monitorować temperaturę.

spj - Pon 15 Kwi, 2013

Wszystko już jasne, to moja wina ponieważ ja kasowałem tylko funkcje z lewej strony lewym przyciskiem, a to trzeba było prawym :) I już działa wszystko dobrze.
Anonymous - Pon 15 Kwi, 2013

tas napisał/a:

26.9km/h - aktualna prędkość
0.5km - przejechany dystans od ostatniego zresetowania

Nie wyliczasz tego z odczytów czujników Halla w BLDC HUBie?
Po co jakiś licznik do tego podpinać?
Wystarczyłoby przecież zrobić tak, że np. 10m prowadzimy rower i na początku tej kalibracji na 0m wciskamy guzik i n akońcu na 10m, a pomiędzy zliczamy impulsy z czujników Halla i... za pominamy o jakiś dodatkowych tandetnych licznikach?
Przynajmniej w swoim sterowniku silnika BLDC chcę tak zrobić, bo tak czy inaczej najprostrzy licznik za 25 PLN ma aktualną prędkość, dystanse i czy jadę poniżej średniej czy powyżej, wiec nie za bardzo widzę sens tracić kilka znaków na wyświetlaczu sterownika na coś takiego, a jak już to na podstawie Hallotronów to bym robił....

tas napisał/a:

7.6km - dystans, jaki możemy przejechać na tym, co nam pozostało w aku, jeśli zachowamy średnie zużycie energii takie, jak na ostatnich 50m drogi

O co chodzi z tym magicznym 50m tutaj? Nie za krótki to dystans-nie lepiej co najmniej na podstawie ostatniego 1km coś szacować? Można to zmienić jakoś?

tas - Pon 15 Kwi, 2013

Ujmę to tak:
1. Wymyśl,
2. Zrób gotowe urządzenie
3. Podziel się przepisem na budowę na forum. Ok?
Proste, nie? Tylko 3 punkty.

A 50m bez powodu. Uznałem sobie, że to wystarczająco długi dystans, by uśrednić wynik, a zarazem na tyle krótki, by wygodnie pozwalał wpływać na zużycie interpretując wynik. Ale oczywiście można by było zmienić tą odległość na dowolną. Wystarczyłaby w menu jedna opcja więcej.

Anonymous - Pon 15 Kwi, 2013

tas napisał/a:
A 50m bez powodu. Uznałem sobie, że to wystarczająco długi dystans, by uśrednić wynik, a zarazem na tyle krótki, by wygodnie pozwalał wpływać na zużycie interpretując wynik.


50m przy prędkości 25km/h to jakieś.... ostatnie 7 sekund w ciągu których np. jechałeś na luzie, więc te cyferki będą skakać i te prognozy zupełnie bez sensu wyjdą.

Nie widzę na tym wyświetlaczu chwilowego średniego poboru prądu, chyba że to w Watach jest ukryte, ale czasami dobrze wiedzieć ile się ciągnie prądu w danej sytuacji na trasie.

Właśnie podglądam jak to zrobili inni, żeby nie popełnić tych samych błędów, a mam ten komfort, że sterownik też będę miał własny więc spokojnie podstawowe parametry pracy silnika i statystyki z trasy na zdalnym wyświetlaczu, lub kilku będą mogły być prezentowane i dane przesyłane drogą radiową.
Jednocześnie jak panel samochodowego radia będzie toto ściagane i jako alarm zdalny służyć do monitorowania stanu mojego pojazdu EV w pobliżu, żeby kogoś nie kusiło to zwinąć...

spj - Wto 16 Kwi, 2013

Janek75 mam nadzieję że podzielisz się tu na forum swoimi super wynalazkami, nie tylko słownie....

Kolega Tas zrobił dobrą modyfikacje z taniego miernika, i nie trzeba mieć poobwieszaną kierownicę licznikami prędkości, amperomierzami, watomierzami itp, tylko za parę złotych jedną puszkę, która pokazuje wystarczające informacje, to tylko rower.

tas - Wto 16 Kwi, 2013

Tak z ciekawości zapytam - czy możliwość monitorowania temperatury silnika z poziomu Pikacza wraz z alarmami przed przegrzaniem itp. itd. jest warta wydania 70zł za czujnik? :P
O sterownik nie pytam, bo to akurat jest proste i tanie.

Szczygiel - Wto 16 Kwi, 2013

@Tas
Będziesz na zlocie? Przywieź pikacza, zademonstruj i kupimy. Już dawno sugerowałem komercjalizację Twojej aplikacji.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group