To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Pojazd 350 kg z napędem elektrycznym

Anonymous - Sob 17 Lis, 2012
Temat postu: Pojazd 350 kg z napędem elektrycznym
Witam.
To mój pierwszy post na forum, bardzo proszę o Waszą pomoc.

Chciałbym zasięgnąć rady odnośnie napędu mojego pojazdu.
Jest to pojazd na pedały, całkowita masa pojazdu z obciążeniem wynosi około 300-350 kg.
Chciałbym zamontować silnik elektryczny który za pomocą łańcucha będzie napędzał koło.
Zależy mi na tym aby pojazd jechał wolno 5-7km/h ale żeby miał duży zasięg.

Na internecie jest dużo gotowych zestawów i jak wiadomo każdy sprzedawca chwali swoje, jeden twierdzi że wystarczy 2kW, drugi chwali swój 800w silniczek że śmiało pociągnie taki ciężar a trzeci twierdzi od 5kW można rozmawiać.

Podsumowując
Masa pojazdu 300-350 kg
Napęd za pomocą łańcucha na koło
Koło 13" + opona o profilu 60
Prędkość 5-7 km/h
Wymagany duży zasięg

Jaki tak na prawdę potrzebuję silnik oraz akumulatory?
Ewentualnie napęd może posłużyć jako wspomaganie przy pedałowaniu jeśli to wydłuży o dużo więcej zasięg tegoż pojazdu.

Nie chcę wydać kasy na marne, jeśli potem ma się okazać że lepiej było dopłacić parę stówek na lepsze akumulatory lub mocniejszy silnik.

Dziękuję za pomoc

mmoto - Sob 17 Lis, 2012

Za mało danych podajesz, chcesz żeby pojazd wjeżdżał pod górki? Czemu taka duża masa?
Osobiście myślę że silnik z reduktorem od mocy 500W da radę, ale duży zasięg przy 7 km/h to problem.

Anonymous - Sob 17 Lis, 2012

mmoto napisał/a:
Za mało danych podajesz, chcesz żeby pojazd wjeżdżał pod górki? Czemu taka duża masa?
Osobiście myślę że silnik z reduktorem od mocy 500W da radę, ale duży zasięg przy 7 km/h to problem.


Pojazd porusza się po terenach płaskich.
7 km/h to za szybko?

Jakich danych jeszcze potrzebujesz?

Mibars - Sob 17 Lis, 2012

Doprecyzuj "duży zasięg"

Pojazd jest ciężki, ale niska prędkość max i jazda po płaskim powodują, że wiele mocy nie trzeba - pewnie i silnik 250W zdałby egzamin. (250W wystarcza, by rozpędzić jakieś 100kg do 25km/h, jak przełożenia będa inne to zwiększysz siłę, a zmniejszysz prędkość).

Pytanie o zasięg. Jeśli potrzebujesz np 20km zasięgu, to oznacza 3-4 godziny zasilania silnika non-stop. Tak baaardzo pobieznie licząc 4h * 250W = 1kWh. Jesli miałbyś silnik 250W 24V, to potrzebujesz móc pobrać min. 42Ah z akumulatorów, w praktyce trzeba dac nadmiar, bo z racji dużego prądu część się traci w samych akumulatorach, cześć w sterowniku itd., poza tym sam silnik ma sprawność jakieś 75%. Robi nam się 60Ah 24V jakies dziesięć akumulatorów 12Ah, każdy po jakieś 4 kilo sztuka (40 kilo samych akumulatorów!)


To takie obliczenia na szybko

dezmol - Sob 17 Lis, 2012

Co to znaczy duży zasięg ??? Mój rower elektryczny z silnikiem 1200W 48V poruszający się z prędkością około 30 km/h ma zasięg około 60 km. To dużo ?? Czy mało ? Napisz jaki zasięg to dla Ciebie dużo. 7 km/h to bardzo wolno - to prędkość poruszania się człowieka. Myślę, że silnik 1000W do 2000W z odpowiednim przełożeniem da sobie radę. Napisz może też - jeśli możesz co to za pojazd; dwu lub cztero kołowy i czy musi być napędzany za pomocą łańcucha ?? Są fajne silniki montowane bezpośrednio w koło np: http://shop.crystalyte-eu...&cat=295&page=1
Anonymous - Sob 17 Lis, 2012

Hmm, no tak, duży zasięg to może być zarówno 10 km jak i 110 km.
To jest pojazd tzw gokart, dwuosobowy tyle że trochę waży bo to samoróbka (w tym już dodałem wagę 2 osób). Chodzi o to że jest on do dyspozycji moich kuracjuszy w ośrodku i nieraz jeździ on cały dzień, dlatego zależy mi na wolnej prędkości żeby się nie pozabijali a zarazem żeby to się przełożyło na zasięg.
Jeszcze tak jak wspomniałem wcześniej może zastosowanie go jako wspomaganie przy pedałowaniu miałoby duży wpływ na większy zasięg?
Biorąc pod uwagę że jeździ on ze średnią prędkością ok 7km/h przez 10 h mógłby przejechać 70km a podejrzewam że na jednych bateriach bez ładowania nie jest to do osiągnięcia?

Anonymous - Sob 17 Lis, 2012

Wózki inwalidzkie mają podobne parametry i zazwyczaj mają dwa akumulatory 12V 60Ah.
Producenci podają zasięgi od 40 do 60 km. Prędkość wózka, w zależności od modelu to 8- 16 km/h. Bywają i szybsze.

dezmol - Sob 17 Lis, 2012

70 KM SPOKOJNIE. W twoim przypadku zastosował bym ogniwa LiFePo4 lub LiPo. Które mają bardzo dużą ilość cykli ładowań, nie mają efektu pamięciowego (to znaczy możesz je doładowywać w dowolnym momeńcie bez straty pojemności) i silnik 1500 do 2000 W. Prędkość bym zwiększył do 15 - 20 km/h. Podsumowując:
-silnik 48 V
-bateria lifepo4 (lub LiPo) (20 do 30 AH) nie liczyłem tylo na oko mówię(prędkość 20 km/h).

JerzyZ - Sob 17 Lis, 2012

W Twoim przypadku problem zasięgu nie wydaje mi się taki bardzo ważny - przecież kuracjusz nie będzie się bardzo oddalał od bazy. Może lepiej zbudować co najmniej dwa zestawy akumulatorów: jeden jeździ, drugi się ładuje? I wtedy można zastosować tańsze, ołowiowe.
Większy problem widzę w rejestracji (dwie osoby, więc chyba nie rower), ale na tym forum wielu kolegów przetarło już ten szlak.

Zbyszek Kopeć - Sob 17 Lis, 2012

A może się nada np. MELEX ?
Tylko małe przełącznie (przełożenie) przewodu z ograniczenia prędkości na wstecznym na stałe ograniczenie, a i zasięg się też podniesie i będzie zadowalający.

Anonymous - Sob 17 Lis, 2012

Myślę że jeżeli dezmol ma rację iż wystarczy silnik około 2 kW i bateria 48v 20 ah to byłby najbardziej optymalny zestaw gdyż baterie nie są tak duże i ciężkie.
Czy mógłbym zastosować x2 te: http://allegro.pl/bateria...2614222368.html ?

tas - Nie 18 Lis, 2012

Zastanów się nad jakimiś kwasiakami :)
Kupi się za ułamek kwoty tych lipoli.

LiPole to dobre aku, na pewno mają wiele zalet ponad aku PB, ale mają ogromną wadę - koszta oraz obsługę.
PB kupisz za grosze - masz dość mały prąd w pojeździe więc będą idealne. LiPole to droga technologia i płacisz za cechy, których nie będziesz używać. Waga, wymiary, ogromne prądy to raczej nie na twój pojazd. Do tego kłopoty z ładowaniem, wymagane alarmy czy inne zabezpieczenia, specjalistyczne ładowarki z balanserami.
A PB kupisz, naładujesz byle czym, za rok wymienisz na nowe, a i tak zostanie Ci góra kasy :D

Kasa zostanie, a pojazd utyje ze 10kg, ale to nic przy masie ponad 300kilo.

Anonymous - Nie 18 Lis, 2012

tas napisał/a:
Zastanów się nad jakimiś kwasiakami :)
Kupi się za ułamek kwoty tych lipoli.

LiPole to dobre aku, na pewno mają wiele zalet ponad aku PB, ale mają ogromną wadę - koszta oraz obsługę.
PB kupisz za grosze - masz dość mały prąd w pojeździe więc będą idealne. LiPole to droga technologia i płacisz za cechy, których nie będziesz używać. Waga, wymiary, ogromne prądy to raczej nie na twój pojazd. Do tego kłopoty z ładowaniem, wymagane alarmy czy inne zabezpieczenia, specjalistyczne ładowarki z balanserami.
A PB kupisz, naładujesz byle czym, za rok wymienisz na nowe, a i tak zostanie Ci góra kasy :D

Kasa zostanie, a pojazd utyje ze 10kg, ale to nic przy masie ponad 300kilo.


To co, proponujesz 4 takie aku: http://allegro.pl/akumula...2795327166.html ?

tas - Nie 18 Lis, 2012

No nie koniecznie taki, choć na moje niedoświadczone oko wygląda całkiem dobrze :razz:
Tu powinni zabrać głos forumowicze, co zjedli zęby na kwasiakach i doradzić jakieś rozsądne i tanie akusy (albo zerknij do działu 'konstrukcje', tam jest wiele takich napędzanych żelami).
Ja mam pewne doświadczenie, ale w litowych, stąd wiem, że to nie jest w tej konstrukcji szczególnie trafiony pomysł :) (a przynajmniej nie jedyny możliwy do zastosowania)

mmoto - Nie 18 Lis, 2012

Co do silnika to Melex zdaje się ma 1,6kW, sprawdż silniki u magmy
dla pewności ja dałbym 800W większy to większe koszty.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group