To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Jak zamontować PAS

Natanoj - Pią 22 Mar, 2013
Temat postu: Jak zamontować PAS
Działów się nam namnożyło, ale jak nic potrzebuję porady. A że jest już tu temat jak oszukać czujnik pedałowania to należałoby też napisać słów kilka o jego poprawnej pracy.

Problemu by nie było, gdybym nie był (nie)szczęśliwym posiadaczem dość nietypowego roweru z tylnym zawieszeniem. Pozwolę tu sobie podać link do dobrego poradnika montowania czujnika do standardu z jakim dotychczas miałem do czynienia:
Montaż czujnika pedałowania PAS (maxev)

U mnie sprawa wygląda jednak nieco bardziej zagmatwanie (Zał. 3 - Widok). Nie mam gwintowanego zewnętrznie gniazda suportu. Jedynie plastikową czarną miskę z wieloklinem, która bez odpowiedniego klucza nie daje się wykręcić i jest zbyt delikatna by ją wyjąć znanymi mi sposobami. Nie mam więc jak zamocować uchwytu z czujnikiem. Myślałem już o przyklejeniu go do ramy, ale niestety nie jest to jedyny problem. Koło z magnesami jest za luźne (albo ja mam niestandardowy wąski suport...). Na samą tarcze nie bardzo jest miejsce, jak ją założę to nie włożę do końca korby. przykręcanie korby powoduje zupełne dociśnięcie tarczy z magnesami do owego dokuczliwego czarnego plastiku i uniemożliwia obrót suportu.

Widząc pokazywane tu porady i naprawy jestem pewien że jakieś rozwiązanie wspólnie się znajdzie. Czy moja czarna plastikowa miska suportu z wieloklinem nie powinna być metalowa?

Na koniec podkreślę, że zależy mi jednak aby czujnik pedałowania faktycznie wykrywał pedałowanie, a nie np. obroty koła ;) . Jeśli komuś to cokolwiek powie, to marka roweru Prophete.

mar56 - Sob 23 Mar, 2013

Wymień sobie suport,najlepiej na maszynach(łóżyska maszynowe) i na taki byś mógl założyć kołko z magnesami(żeby ci się nie zsuwało),lub nałóż jakąs tulejkę ewentualnie izolację.Sam jeżdżę na takim z PASem i nie jest to problem.Kółko z czujnikiem przykleiłem silikonem do obudowy suportu,między czujnikiem a kółkiem z magnesami szczelina jak najmniejsza.
Anonymous - Sob 23 Mar, 2013

A z drugiej strony?
mar56 - Sob 23 Mar, 2013

Z drugiej strony u mnie sterownik chiński z wyjściem PAS,a jak nie ma to konieczna przeróbka,ponieważ nie jestem elektronikiem nie będę zabierał głosu w tej sprawie żeby nie wprowadzać w błąd,generalnie chodzi o to by zamienić impulsy napięciowe PASa na proporcjonalne impulsy na silnik.
Pir-serwis - Sob 23 Mar, 2013

Ta proporcjonalnośc ma ogromne znaczenie.
Mam kilka rowerów.
Fabryczny ma taki PAS,że działa to płynnie w zależności od kręcenia pedałami.
Wspomaga tak jak powinien rozkładając moc idealnie na silnik i to co chcemy włożyć w jazdę.
Czujnik obrotów-nie nacisku na pedały.

Przekonwertowałem rower z typowym zestawem jaki maja na aledrogo.
Okazało się że PAS daje pełną moc po wykryciu pedałowania,po odpuszczeniu trzyma jeszcze jakieś 1-3sekundy-czyli rower nadal się rozpędza.
Zdemontowałem (rozłączyłem) czym prędzej bo to rozwiązanie do niczego się nie nadawało,wprowadzało tylko utrudnienie w jeździe i stanowiło zagrożenie podczas jazdy.

borsuk - Nie 24 Mar, 2013
Temat postu: Re: Jak zamontować PAS
Natanoj napisał/a:
...Nie mam gwintowanego zewnętrznie gniazda suportu. Jedynie plastikową czarną miskę z wieloklinem, która bez odpowiedniego klucza nie daje się wykręcić i jest zbyt delikatna by ją wyjąć znanymi mi sposobami. Nie mam więc jak zamocować uchwytu z czujnikiem.

Normalnie prawa miska suportu posiada kołnierz, pod który montujemy suport, ale u ciebie ten kołnierz pewnie jest po lewej stronie.
W tej sytuacji, jeśli nie chcesz rozkręcać i zamieniać suportu, musisz czujnik przykleić do ramy.
Czujnik PAS zakładasz czerwonym plastikiem na zewnątrz, a metalowym uchwytem od strony ramy (odwrotnie niż na twoim zdjęciu), magnesy muszą jeździć po plastiku. Wygląda na to, że od góry się nie zmieści i trzeba go założyć w pozycji dolnej (poniżej ramy).
Piszą, że odległość między czujnikiem a magnesami powinna wynosić 1-2 mm, ale u mnie jest to na styk, bo inaczej się nie mieści.
Aby PAS działał dobrze i płynnie musisz mieć silnik z czujnikami Halla i odpowiedni sterownik (nie może być "sensorless") oraz dodatkowo wskazane jest używanie 3-stanowego przełącznika szybkości wspomagania.
Pozdrawiam
borsuk

Anonymous - Pon 25 Mar, 2013

mar56 napisał/a:
generalnie chodzi o to by zamienić impulsy napięciowe PASa na proporcjonalne impulsy na silnik.

Silnikiem steruje sterownik, a impulsy z PAS wchodzą do niego więc zwykły pomiar jakie napięcia są podawane z tego PAS i z jakim wypełnieniem (zwykłym miernikiem można by to oczacować + pomiar Vmax) i wystarczy tani układ na uC zrobić jako przelotkę i rozpracować PAS-zaleta pełna kontrola nad PAS'em i mozliwość zaszycia bardziej inteligentnego sterowania..
W wolnej chwili coś takiego zmajstruję, bo PAS rzekomo wymagany u nas, więc chcąć nie chcąc w jakimś testowym vehikule się założy dla świętego spokoju, a że będzie "zbypassowany" to inna sprawa :D

Anonymous - Pon 25 Mar, 2013

Niektóre pass mają pełną moc po wykryciu pedałowania, niektóre zliczają ilość impulsów i odpowiednio sterują silnikiem. Miałem obie wersję, ale ten cały pass, to psu na budę jest potrzebny. Przynajmniej dla mnie. Wolę jak jest na pokładzie tempomat, to jest o wiele pożyteczniejsze udogodnienie.
Znowu jakieś uC ktoś chce pchać do prostych urządzeń? Tematyka jakoś dziwnie mi znana ;)

Natanoj - Pon 25 Mar, 2013

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Faktycznie kołnierz mam od strony zębatek i jest do niego przykręcone mocowanie osłony na łańcuch. Chyba więc przykręcę czujnik pedałowania do mocowania tej osłony. Kółko z magnesami świetnie pasuje w wytłoczone miejsce w najmniejszej zębatce i najprawdopodobniej właśnie tam zostanie przykręcone. Gdzie indziej nie ma szans go założyć.

Brak czujnika mi osobiście też nie przeszkadza, ale trzeba się dostosować do przepisów. Mikrokontroler też mam zamiar zamontować, ale to już bardziej odległa sprawa. Chcę zrobić coś w rodzaju forumowego pikacza z ograniczeniem prędkości i mocy silnika, żeby być w pełni zgodnym z przepisami. Ewentualnie zastanawiam się nad rejestracją jako motorower, ale to już sprawa na osobny wątek.

Nie zamierzałem zmieniać suportu, ale patrząc na ceny i na to że mam już wszystko rozgrzebane chyba jednak się zdecyduję. Możecie polecić jakiś konkretny model? Klucz na wieloklin jest ustandaryzowany, czy każda firma ma swój model?

Anonymous - Pon 25 Mar, 2013

Mamy durne przepisy. I jak stado baranów musimy się do nich stosować? Tak szczerze, to obowiązek pass, który przez pedałowanie uruchamia napęd elektryczny w rowerze jest idiotyzmem wyższego rzędu. Dlaczego w samochodzie nie trzeba go najpierw rozpędzić popychaniem, by normalnie skorzystać z silnika? W motorowerze też nie musimy rozpędzać go pedałami by normalnie pojechać. Takich przepisów nie będę przestrzegał i piszę to z całą stanowczością i oświadczam, że jestem zdrów na umyśle podejmując taką decyzję.
JerzyZ - Pon 25 Mar, 2013

Tylko zwróć uwagę, aby kółko z magnesami nie było zbyt blisko zębatki, bo strumień magnetyczny się zamknie tą drogą i pole które dojdzie do czujnika może być za słabe.
Anonymous - Sob 30 Mar, 2013

zeeltom napisał/a:
Niektóre pass mają pełną moc po wykryciu pedałowania, niektóre zliczają ilość impulsów i odpowiednio sterują silnikiem.

Czyli generalnie nie jest to wżaden sposób ustandaryzowane i jak należało się spodziewać, każdy z producentów do swoich sterowników pewnie "poleca" konkretną wersję pass'a, taką, że nie pasuje z innym ;)
Jak coś jest mało inteligentne, to niestety aby zaszyć tam inteligencję czasami mikrocontroler najtańszym rozwiązaniem, więc jakbym miał "bypass'ować" takiego pass'a to bym sprawdził, czy włożenie tam uP za 5PLN nie załatwia tematu, bo łatwo czytać analogowe sygnały i wysyłać przetworzone dowolne inne dalej...

Nie ma się co bać takiego małego ATTiny85 (DIP8)- jest wielkośći końcówki małego palca i spokojnie na 8Mhz się kręci i ma min 4y ADC 10bit :D

Anonymous - Sob 30 Mar, 2013

A ty, kuźwa, znów zaczynasz swoje wywody? Chłopie, opamiętaj się. To ostatnie ostrzeżenie.
Ciekawostką w pass jest to, że te czujniki reagują tylko na obroty w jednym kierunku. Pedałowanie na wolnobiegu do tyłu, nie uruchamia wspomagania. Przynajmniej u mnie. Może to ktoś sprawdzić u siebie?

JerzyZ - Sob 30 Mar, 2013

zeeltom napisał/a:
Ciekawostką w pass jest to, że te czujniki reagują tylko na obroty w jednym kierunku. Pedałowanie na wolnobiegu do tyłu, nie uruchamia wspomagania. Przynajmniej u mnie. Może to ktoś sprawdzić u siebie?

Zgadza się, u mnie też tak jest. Ale jak to uzyskano? Czy ktoś rozbierał taki czujnik? Czy tam jest jeden hallotron, czy coś więcej?

tas - Sob 30 Mar, 2013

Jakbyście widzieli na oscyloskopie przebieg z takiego czujnika, to łatwo można zauważyć przesunięcie całego przebiegu w zależności od kierunku aktywacji (reaguje minimalnie później lub szybciej). Ogólnie jest to cecha tez niektórych kontaktronów.
Stąd sterownik wie z której strony czujnik jest aktywowany więc wie w którą się obraca tarcza.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group