To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory żelowe i pochodne i ich ładowanie - Układ zabezpieczający do aku żelowego 12V

Szymek - Sob 22 Cze, 2013
Temat postu: Układ zabezpieczający do aku żelowego 12V
Szukam układu zabezpieczającego przed zbyt głebokim rozładowaniem akumulatora 12V.
Kupiłem dla dzieci ponton napędzany silnikiem elektrycznym :) Silnik napędza turbinę umieszczoną w koszyku poprzez przekładnię.
Oryginalnie w pontonie znajduje się koszyk na osiem baterii R20 1.5V(te największe wieżyczki), ale używanie takich baterii jest nieekologiczne i nieekonomiczne, wiec postaniwiłem zastosować akumulator 12V. Na miejsce koszyka na baterie mieści się akumulator 12V 8Ah.
Dokładnie taki ten ponton http://archiwumallegro.pl...-199444164.html
Poszukuję układu zabezpieczającego z sygnalizacją diodową(dodatkowo może też być dźwiękowa) i dobrze by było gdyby odcinało zasilanie.
Znalazlem. Zamieszczam dla potomnych http://www.swiatelka.pl/p...c01230a145be05f
Do tego woltomierz diodowy plus ewentualnie sygnalizator dźwiękowy, żeby dzieciaki wiedziały, że trzeba zawijać do brzegu, bo inaczej wiosłowanie :)

Joki - Nie 23 Cze, 2013

Witam serdecznie.

Poszukaj jeszcze układów modelarskich. Modelarze stosują regulatory z funkcją zmniejszenia obrotów przy kończącej się baterii. Po prostu słychać, że nagle obroty spadają.
Spada prąd i można spokojnie wylądować/dopłynąć do brzegu.
W sumie dałoby się zastosować taki regulator modelarski ale one maja sterowanie przez PWM i trzeba by przerabiać.
Pozdrawiam.

Szymek - Nie 23 Cze, 2013

Dzięki.
Teraz będę musiał pomierzyć prądy pod obciążeniem, żeby ocenić ile czasu będzie toto pływało.
Martwi mnie tylko spadek pojemności akumulatora przy dużym poborze prądu. Aku będzie dokładnie 7.5 Ah dla 20 godzin. Jeśli ponton szarpnie 5A to będzie godzina ciągłego pływania. Większy aku już nie wejdzie. Mogę ewentualnie dokupić jeden na podmianę. A jak nie to wiosełka :)

Joki - Nie 23 Cze, 2013

Tylko pamiętaj, że taki rozładowany akumulator dobrze jest natychmiast ładować. Inaczej ulega zasiarczeniu.
Pozdrawiam.

Zbyszek Kopeć - Nie 23 Cze, 2013

Słusznie.
Tylko mówi się "zasiarczanieniu", bo wytwarzają się związki chemiczne siarczaniany.

Anonymous - Nie 23 Cze, 2013

Słusznie, ale wszyscy mówią i piszą o zasiarczeniu. Coś się taki czepliwy ostatnio zrobił? :D
JerzyZ - Nie 23 Cze, 2013

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Słusznie.
Tylko mówi się "zasiarczanieniu", bo wytwarzają się związki chemiczne siarczaniany.

Mówi się "zasiarczanieniu", a związki chemiczne to SIARCZANY.

Szymek - Nie 23 Cze, 2013

Widze, że prof. Miodkowie(tylko nie piszcie, że "Miodki", bo obie wersje są poprawne) też się techniką i EV interesują.
Zastanawiam się teraz, czy nie zrezygnować z odcięcia zasilania, a pozostać przy samym alarmie dźwiękowym, ustawionym nieco wyżej niebezpiecznej granicy rozładowania akumulatora(dopiero pomiary prądu i spadków napięcia pokażą tą granicę, wszak jest ona inna dla prądu rzędu 5A, niż dla 100mA).
Dobrze myślę, czy znowu się mylę?

Adam Wysokiński - Nie 23 Cze, 2013

Chyba lepiej sygnalizację rozładowania niż odcięcie, można dopłynąć jeszcze na resztkach. Akumulator jest dość tani i jak zdechnie po wielokrotnym głębokim rozładowaniu to koszt niewielki a bezpieczeństwo ważne.
Szymek - Nie 23 Cze, 2013

Znalazłem ciekawy i prosty układ. Plik do pobrania w tym wątku: http://autokacik.pl/showflat.php?Number=283321507
Bardzo mały pobór prądu, możliwość regulacji napięcia odcięcia, prądy pracy 10 A a nawet więcej.
Do tego myśle zastosować alarm, który zacznie działać jakieś 5 minut przed rozłączeniem dając czas na dopłynięcie do brzegu.

Joki - Pon 24 Cze, 2013

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Słusznie.
Tylko mówi się "zasiarczanieniu", bo wytwarzają się związki chemiczne siarczaniany.

http://sjp.pl/zasiarczenie
http://sjp.pl/zasiarcznienie
I jeszcze PWN, gdyby wolny słownik do kogoś nie przemawiał:
http://sjp.pwn.pl/szukaj/zasiarczenie
http://sjp.pwn.pl/szukaj/zasiarcznienie
Pozdrawiam.

Zbyszek Kopeć - Pon 24 Cze, 2013

Widocznie ja chodziłem już dawno do szkoły i instrukcje DTR do akumulatorów sa starej daty, nawet oryginalne przepisy ogłoszone przez SEP są już przeżytkiem, bo teraz je przepisują do netu i piszą zgadywane słówka.
Bardzo dokładnie jak na tym filmiku i innych:
Nawet bym nie podejrzewał, że taka .............., w dobie szkół, wychowania seksualnego, telewizji, komputerów, internetu. Może czytają złe fragmenty WIKIPEDII.
http://www.youtube.com/watch?v=wNBc8xIht-U
Potem tacy chcą elektryczne silniki bezszotkowe do pojazdów EV, bo nie umieją sobie policzyć i ulegają bezmyślnie marketingowi.
Albo trują swoją rodzinę spalinami z rur wydechowych swoich samochodów, bo wierzą w jakąś wygodę lub kupują auta z reklam TV zamiast poprzerabiać na PRAWIDŁOWO SKONSTRUOWANE samochody EV.

Pewnie ciemnym narodem łatwiej rządzić.
A może rządowi nie oglądają takich filmów.

Anonymous - Pon 24 Cze, 2013

A które to są te PRAWIDŁOWO SKONSTRUOWANE?
Zbyszek Kopeć - Pon 24 Cze, 2013

Czepiasz się, obejrzyj dokładnie film i inne filmy tego autora. Skóra cierpnie, a może tak musi być.

Do tego o Twoim dylemacie już wiele razy było, np. zaznaczone kolorem:
http://webcache.googleuse...1&hl=pl&ct=clnk
Wiadomo, prawda jest prawdziwa na tych filmach.

jatko - Pon 24 Cze, 2013

zeeltom, przywołuje Cie do porządku na ten tychmiast! Zrób tu porządek, a te dylematy słownikowe proszę rozwiązywać na forach poprawnej polszczyzny!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group