To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Inne pojazdy, mechanika pojazdów - Elektryczny trójkołowiec

Anonymous - Śro 30 Paź, 2013
Temat postu: Elektryczny trójkołowiec
Witam, jestem studentem i na uczelni budujemy trójkołowiec elektryczny.
Jestem odpowiedzialny za wybór silnika. Napięcie jakie mnie interesuje to 48v, a moc 500w.
Chciałbym zasięgnąć pomocy na tym forum w sprawie:
-jakie silniki polecacie
-jakie firmy
Generalnie chodzi mi o pomoc wyborze jak najbardziej wydajnego silnika, coś około 95%.

Pozdrawiam.

PS. budżet to coś około 5tyś. na silnik

tas - Śro 30 Paź, 2013

http://www.ebikes.ca/simulator/
Wedle tej strony typowy BLDC rowerowy ma efektywność max 83%

Anonymous - Śro 30 Paź, 2013

Generalnie mamy taką wizję żeby nie montować silnika w kole tylko umieścic go w konstrukcji a napęd przenieść paskiem na tylnie koło.

Silnik

Znalazłem coś takiego, pozycja 10. Tylko ciekawi mnie jaką ma sprawność (pewnie coś około 85%), ale chciałbym znaleźć jakąś wydajniejszą jednostkę. Niestety szukając na forach i w polskich sklepach nic lepszego nie znalazłem. ;/

JerzyZ - Śro 30 Paź, 2013

Jeżeli w projekcie ważna jest sprawność nie samego silnika, lecz całości - to wydaje mi się, że rozwiązanie z paskiem bardzo ją obniży.
Anonymous - Śro 30 Paź, 2013

pasek oczywiscie z poprzecznym żebrowaniem, więc bedzie działał jak łancuch a przy tym mniej ważył
JerzyZ - Śro 30 Paź, 2013

Ja bym nie liczył na pasek zębaty - na pewno łańcuch jest lepszy. To jest stare, sprawdzone rozwiązanie.
Tu uwaga (na wszelki wypadek): przy silnikach małe mocy stosuje się często łańcuch "drobniejszy" od rowerowego.
Dla rozeznania w rynku silników katalog (raczej pseudo-katalog) firmy z Allegro: Magma

Anonymous - Śro 30 Paź, 2013

A jestem zwolennikiem pasków zębatych. Miałem pojazdy na paskach i na łańcuchach i komfort jazdy jest dużo lepszy na pasku. Cicho, bezproblemowo. Łańcuchy, jakby ich nie mocować rozciągają się z czasem i niemiłosiernie dzwonią. Pasek wyciąga się w niewielkim stopniu. Nie wycierają się kółka zębate. Jeśli dobierzemy odpowiedni pasek pod kątem przenoszonych mocy, to ja bym się nawet nie zastanawiał.
Ale każdy może wybierać, co mu pasuje ;)

JerzyZ - Śro 30 Paź, 2013

To co napisałeś zmienia mój pogląd na sprawę. Czy według Ciebie dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie paska (takiego jak w hulajnodze) do pierwszego stopnia przekładni? Rzeczywiście te drobne łańcuszki bardzo hałasują. Czy może inny pasek? Jaki?
Anonymous - Śro 30 Paź, 2013

Ja używałem pasków HTD moduł 5mm i szerokości 15 mm. Do mocy rzędu 500W wystarczają. Powyżej jednak trzeba dać szerszy, 20 - 25mm. Będzie na parę lat spokój ;)
Nostusek - Czw 31 Paź, 2013

zeeltom napisał/a:
Ja używałem pasków HTD moduł 5mm i szerokości 15 mm. Do mocy rzędu 500W wystarczają. Powyżej jednak trzeba dać szerszy, 20 - 25mm. Będzie na parę lat spokój ;)


Kwestia odpowiedniego napięcia - na pasku o szerokości 25 mm to już kilka kW pociągniesz... Wiem z autopsji..

Anonymous - Sob 02 Lis, 2013

No więc ktoś poleci jakiś sklep lub osobe która handluje takimi silnikami?
Anonymous - Sob 02 Lis, 2013

http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1780
Anonymous - Sob 02 Lis, 2013

Fajny silniczek, ale za mocny zdecydowanie i nie takie volty
Anonymous - Sob 02 Lis, 2013

Mocy nigdy za wiele ;)
Łączysz akumulatory równolegle i masz 24V zamiast 48 ;)

Anonymous - Sob 02 Lis, 2013

tas napisał/a:
Wedle tej strony typowy BLDC rowerowy ma efektywność max 83%

Nie biorą tam pod uwagę sposobu sterowania tym silnikiem, a mogą być różne.
Tutaj w miarę sensownie to jest opisane:
( Careful designers get the most from brushless DC motors http://www.ecnmag.com/art...hless-dc-motors )
A wynika z tego to min.:
Cytat:
"You can increase system efficiency even further by not using PWM at all," according to Dave Wilson, technical lead for Texas Instruments Motor Solutions Group. "Instead, use 100-percent duty cycle all the time and only switch the inverter transistors at the commutation boundaries. To control the motor’s speed, simply change the DC voltage driving the inverter transistors. This approach reduces the switching losses to almost zero on all phases, and it mitigates high frequency losses inside the motor."

Jak kupujesz sterownik u Chińczyka to czasami nie masz pojęcia jak on działa, a straty na przełączaniu PWMa obniżają tą sprawność silnika BLDC, więc autorzy sugerują powyżej... w ogóle nie używać PWMa jak to możliwe, tyle że w tych sterownikach co ma większość praktycznie nie możliwe, ale jak widać co niektórzy eksperci od silników mają sposoby jak z silnika wycisnąć więcej i ten symulator tego nie uwzględnia...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group