To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Czy da się uratować padniętą baterię LiMn??

bartek - Śro 05 Lut, 2014
Temat postu: Czy da się uratować padniętą baterię LiMn??
Witam

Dostałem baterię BionX-a 48V ( http://www.biketechshop.c...its-p-2917.html ) od klienta który nie miał do niej ładowarki.

Niestety klient mało wiedział o użytkowaniu litowców i najpierw się wyszalał na rowerze/rozładował baterie, a potem zaczął się zastanawiać nad dostaniem do niej ładowarki. No i tak mu zeszło trochę.

Obecnie załatwiłem oryginalną ładowarkę do tej baterii, ale ładowarka nie chce tego ruszyć.
Generalnie te baterie są tak skonstruowane, że w sobie mają pakiet 13S4P ( 54,6V ) i mają w sobie ładowarkę która je ładuje, a do baterii podpina się jedynie zasilacz dający 26V.

Dochodząc do sedna sprawy, rozebrałem ją i sprawdziłem napięcie bezpośrednio na pakiecie ogniw no i się okazało że jest 2,5V :(

Sprzedawca u którego znalazłem ładowarkę twierdzi że bateria jest dead.

Zastanawiam się teraz czy można coś jeszcze z nią zrobić:

1. Próbować podłączyć pakiet ogniw bezpośrednio pod ładowarkę 54,6 i podnieść napięcie tak żeby oryginalna ładowarka zaczęła ładować ??

2. Podłączyć accucell-a bezpośrednio pod pakiet i stopniowo podnosić napięcie ??

3. Podładowywać każde ogniwo z osobna ??

Pytanie czy cokolwiek to pomoże ??

Z góry dzięki za pomoc
PZDR

Szymek - Śro 05 Lut, 2014

Mozesz jeszcze uratowac, pod warunkiem, ze bedziesz ladowal bardzo malym pradem, najlepiej 1/10 pradu nominalnego.
Po wzroscie napiecia do 3V powinno juz sie dac ladowac ori ladowarka.
powodzenia

JerzyZ - Śro 05 Lut, 2014

Ja bym wyszedł z założenia, że jeżeli proces psucia baterii był długotrwały, to i naprawa musi być mozolna.
Czyli podłączyłbym baterię do regulowanego zasilacza (np. laboratoryjnego) i ustawił mały prąd - rzędu ułamka ampera. I wtedy zobaczymy, czy coś się zmienia.
O możliwości "ratowania" małym prądem powiedział mi jeden z naszych forumowiczów - 7h7

Szymek - Śro 05 Lut, 2014

Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji?
bartek - Śro 05 Lut, 2014

Szymek napisał/a:
Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji?

To jest na całym pakiecie, czyli prosto licząc 2,5V / 13S = 0,19V na ogniwie jeśli są równo rozładowane :(

gienek333 - Śro 05 Lut, 2014

Szczerze mówiąc to słabo to widzę, ale można zacząć ładować, ale trzeba mierzyć każdą celę i kontrolować temperaturę. Dobre szybko osiągna ponad 3V. Jak się naładują do 4V na celę to zostawić na dwa dni i zobaczyć czy się któraś nie rozładowuje.
tas - Śro 05 Lut, 2014

Ja wiem, ja wiem! :D

Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały. Ogniwo nie jest wtedy zgazowane i modelarska ładowarka na programie NiMH spokojnie go wyciągnie
No ale jak się rozładowało pod jakimkolwiek obciążeniem to już lipa bo się pozwierało wszystko w niej :)
Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem.

Adam Wysokiński - Śro 05 Lut, 2014

Cytat:
Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem.

W litowych to chyba nie. Zwarcia dostają niklowe i takie (NiCd) osobiście przepalałem strzałem i działały

bartek - Czw 06 Lut, 2014

Czyli tak... Od początku.
Cytat:
Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały.

Z opowieści klienta tak by to wyglądało. Rozładował ją do odcięcia baterii przez BMS ( 41,6V / 3,2V na ogniwo ) i zostawił aż ogniwa rozładowały się same do ( 2,5V / 0,19V na ogniwo ).

Na początku i tak muszę się dostać do ogniw żebym miał możliwość pomiaru napięcia na każdym z nich.
Z racji tego że jest to pakiet 13S to podłączenie pod balanser accucell 8 odpada... ???

Myślę że zrobił bym to tak:
Podłączył pod accucel cały pakiet, ale tylko złącza prądowe i stopniowo podnosił napięcie prądem 0,1A.
Accucell i tak nie ruszy jak ma za niskie napięcie więc ustawiał bym go po kolei na:
1S, 2S, 3S itd. tak żeby doprowadzić ogniwa do minimum 2-2,5V na ogniwo, czyli ok. 32V na całym pakiecie.

Pomierzę wtedy jakie napięcia są na każdym ogniwie i jeśli będą bardzo rozjechane to pozostaje jedynie ładowanie każdej celi z osobna. Jeśli będą w miarę równe to spróbuje podłączyć pod oryginalną ładowarkę. W końcu jest to BionX - jakaś dość dobra marka więc może ogniwa są dobrze wyselekcjonowane i nie będzie problemów z rozjeżdżaniem...???

Co myślicie o takim planie???

Szymek - Czw 06 Lut, 2014

Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu?
bartek - Czw 06 Lut, 2014

Szymek napisał/a:
Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu?


Dostałem się do poziomu jak w załącznikach.

Z zafoliowanego pakietu ogniw wychodzą 2 grube przewody ( czarny/czerwony ) i wiązka cienkich przewodów 20pin.
Na tych właśnie dwóch przewodach mierzyłem napięcie.

Wszystkie są wpięte do układu elektronicznego. Z układu el. wychodzą 2 osobne przewody które idą jako wyjściowe zasilające z baterii. Ładowarka (+/-) też jest podpięta do osobnych złącz na płytce.

WojtekErnest - Nie 09 Lut, 2014

Ja bym zdecydowanie podladowywal pojedyncze ogniwa przynajmniej do poziomu 3-3,3 V. Dopiero wtedy jest sens obserwoac po 1-2 dniach czy one to napiecie trzymaja i czy ktores nie jest ewidentnie do wyrzucenia co jest przeciez b.prawdopodobne. Dopiero wtedy ląduj szeregowo dużym napięciem cały pakiet.
KONTROLUJ temperaturę ladowanego ogniwa. Przy takich reanimacjach mogą być takie co przy 200 -300 mA beda gorące np. po godzinie.
Do takich robót raczej trzeba mieć zasilacz laboratoryjny ale probuj balancerem np. co 3 ogniwa. Moze sie uda.

toft - Nie 09 Lut, 2014

Czy te ogniwa posiadają tzw bezpiecznik? Sadząc po tym że prąd spadł tak znacznie to chyba nie ale różnie to może być.
bartek - Sob 22 Lut, 2014

No i niestety temat umarł... :( Klient nie zdecydował się na reanimacje.
maciek - Wto 25 Lut, 2014
Temat postu: Naprawa tuning Bionx 25km/h
Witam Zajmuje się naprawą oraz sprzedażą części zamiennych do systemów Bionx - Tuning , naprawa . W razie problemów z rowerami z tym napędem chętnie pomogę .Możliwość zaktualizowania oprogramowania.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group