To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory żelowe i pochodne i ich ładowanie - Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V

Nostusek - Pią 21 Mar, 2014
Temat postu: Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V
Szybkie pytanie - mam do naprawienia pojazd zdalnie sterowany (model wyścigówki w skali bodajże 1:6 ) - niestety małe chińskie rączki musiały dać ciała. Akumulator jaki tam zastosowali to popularny AGM VRLA ale ten ma wyprowadzone 3 przewody z wtyczką i zero dostępu do zacisków. Wyprowadzone jest : minus, +6V oraz +12V. W handlu takiego "dziwoląga" się nie uświadczy więc muszę jakoś zrobić wyjście 6V. Co polecacie ? Dać zwykły stabilizator na układzie 7806 i po kondensatorze na wejściu i wyjściu i całość zasilić z 12V ? Może jakieś inne bardziej wydolne prądowo pomysły bo tutaj 1A jest max... PS. prądu pobieranego przez ten pojazd nie znam
Dobraku - Pią 21 Mar, 2014

a nie da rady dwóch 6v aku dać?
Adam Wysokiński - Pią 21 Mar, 2014

No właśnie, może tam jest 2 razy 6V we wspólnej obudowie.
gienek333 - Pią 21 Mar, 2014

No ja sądzę że nawet 6×2V :wink:
Adam Wysokiński - Pią 21 Mar, 2014

Cytat:
No ja sądzę że nawet 6×2V :wink:

Żart się koledze wyostrzył...

Mechano - Pią 21 Mar, 2014

Może jakaś mała przetwornica.
gienek333 - Pią 21 Mar, 2014

No może troszkę, ale na poważnie to chyba lepiej zrobić to z 10 cel Ni-Mh.
Nostusek - Pią 21 Mar, 2014

Już tłumaczę - miejsca mam tyle co na akumulator 12V 2,2Ah - żadna 6V "żelka" nie podejdzie w to miejsce bo już sprawdzałem. Miejsca też nie ma za wiele - więc muszę jak najprostszym sposobem i jak najtaniej obniżyć napięcie do 6V - w zasadzie nie wiem po co w tym modelu jest potrzebne napięcie 6V nawet ale jest potrzebne...

Żadne NiMH nie podejdą - koszty i jeszcze raz koszty - kwasiak będzie najtańszy...

Mechano - Pią 21 Mar, 2014

Jak koszty to 7806 i dwa kondensatory i po sprawie. 6V pewnie do jakiegoś serwa.
Nostusek - Pią 21 Mar, 2014

Mechano napisał/a:
6V pewnie do jakiegoś serwa.


całkiem możliwe - w poniedziałek będę miał właściwy model to zerknę...

WojtekErnest - Pią 21 Mar, 2014

Zanim cos zaczniesz robic sprawdz jaki pobor pradu ma byc na 6 a jaki na 12V. Wstepnie zrob maly pakiecik 12 V z 3 liion 18650 a 6 V np z zasilacza laboratoryjnego na dluzszych przewodach.
nanab - Sob 22 Mar, 2014

Zmierz prąd. To pewnie tylko zasilanie logiki albo odczep do diagnostyki akumulatrora, coś jak złącze balansera.
Nostusek - Sob 22 Mar, 2014

Właśnie siedzę i kombinuję nad tym modelem - jutro dopiero jadę po graty na zrobienie tegoż cuda - póki co usiłuję rozgryźć po co tam jest 6V doprowadzane...
Adam Wysokiński - Sob 22 Mar, 2014

O ile dobrze pamiętam jak grzebałem w takiej zabawce to napięcie jest symetryczne +6 i -6 a nie 12 z odczepem. Łatwiej jest sterować w przód i tył i na boki. Nie trzeba sterowania w postaci mostka tranzystorowego tylko po 1 tranzystorze. Wg mnie pobór pądu jest taki sam z obydwu gałęzi.
Nostusek - Pon 24 Mar, 2014

Już wiem po co tam jest 6V - okazuje się że tryb jazdy do przodu ma zasilanie na dwóch napięciach - 6V to wolna jazda, 12V to jazda szybka. Pojawił się drobny problem a zasadniczo to dwa problemy.
1. Z miejsca na samym stabilizatorze przy 1,5A pojazd na 6V nie rusza - trzeba by wprowadzić jakiś dodatkowy tranzystor by przenieść tor mocy z stabilizatora na tranzystor - jak się pyknie na szybszy tryb i zredukuje do wolnego to już jedzie... Czyli potrzeba do ruszenia więcej niż 1,5A.
2. Stabilizator na niezbyt dużym radiatorze (troszkę większy niż obudowa to-220 i z sporymi żeberkami )wydziela sporo ciepełka - po kilku minutach katowania prądem 1,5A zaczyna parzyć w paluszki jak się go dotyka.


Właśnie zmierzyłem prąd jaki silnik może pobrać w torze 6V z samych akumulatorów - przy zablokowanych kołach silnik szarpie 10A ciągłego prądu - podczas pracy z kołami w górze potrzebuje ok. 1A Czyli z obciążeniem podczas jazdy będzie pewnie ok. 3-4A. Zatem jak to prosto ogarnąć żeby mieć 6V i móc obciążać układ do 10A (wiem że 60W to sporo...)

Jak liczyłem na piechotę żeby móc mieć spadek napięcia o 6V to musiałbym wmontować w ten pojazd rezystor 0,6Ohm i przy prądzie 10A będę mieć na silniku ok 10A. Tyle że takiego rezystora nie znajdę a 60W puszczać w ciepło to wielka strata. 60W rezystor mógłbym zrobić z 3 połączonych równolegle 20W 3,3Ohm i miałbym 1,1 Ohm. Tylko co się stanie z napięciem na silnik jeśli nie będę miał obciążenia 10A ? Pewnie wzrośnie napięcie znacznie i tryb jazdy wolnej będzie niezauważalny...



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group