To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - zakup elementów - szybki rower do pracy

jedrula - Śro 11 Cze, 2014
Temat postu: zakup elementów - szybki rower do pracy
Witam.

To mój pierwszy post na forum zatem witam wszystkich serdecznie.

Od miesiąca czytam to forum i zdobywam wiedzę ale nadal mam wątpliwości.

Może ktoś z większym doświadczeniem odpowie mi na kilka pytań lub nakieruje w dobrą stronę.

Muszę dojezdzać do pracy około 8 km w jedną stronę. Problem z parkingiem zmusza mnie do zakupu skutera lub rowera elktrycznego.

Trasa składa się praktycznie tylko z 3 długich prostych po asfalcie lub ścieżce rowerowej, zupełnie płaska i z małym natężeneim ruchu.
Potrzebuję zakupić zwykły rower i przerobić na elektryczny tak aby cena nie była większa od 3 tys.

Chciałbym osiągnąć efekt "tas-mobila" czyli upchnąć wszystko pod ramą. Nie chcę za dużo majsterkować a chciałbym aby rower był jak najbardziej "idiotoodporny", aby ładowć go jedną wtyczką, aby ładowarkę i zasilacz zabrać ze sobą do pracy.

Znalazłem sobie taki rower http://allegro.pl/lazaro-...4320882815.html , nie mam wielkich wymagań ale wiem że hamulce tarczowe będą przydatne.
Chciałbym zbudować zestaw z silnikim 500W na 48V.
Prędkość jaka mnie interesuje to 40-50 km/h i około 25-30km zasięgu.
Użytkownie wyglądało by tak że codziennie jadę do pracy 16km, wieczorem odstawiam rower i może się ładować do następnego dnia, nie zależy mi na szybkości ładowania.

Mam kilka pytań na które potrzebuję konkretnych odpowiedzi.

1. Nie jestem fanem pedałowania ale koniecznie muszę mieć możliwość zwykłego używania roweru do jazdy z rodziną i na krótkie wycieczki po prostu pedałując. Jakie silniki na to pozwalają aby móc lekko pedałować (bez oporów)

2. Tak sobie czytam różne specyfikację baterii czegoś tu nie rozumiem, akumulatory żelowe mają około 400 cykli ładowania czyli zakładając że 400 razy pojadę do pracy i po każdej jeździe będę je ładował to znaczy że po 400 dniach pracy akumulatory są do wymiany tak ? (uprosciłem nieco ale wiadom,o o co chodzi). Baterie LiPo około 800 cykli wiec jeśli są 3-krotnie doroższe to się nie opłaca.

3. Czy jest gdzieś konkretny jak samemu wykonać zestaw baterii (liPo, Liion) i ładowarki dla "idioty" czyli na jednej wtyczce ? Chcę uzyskać maksymalnie prostą obsługe typu wjeżdzam do garażu podłączam kabel i już.

4. Jak w prosty sposób powiekszać zasięg roweru (nie obniżając prędkości jazdy) a dokładając kolejne akumulatory. Powiedzmy ze buduje zestaw 48V, 500W, 8Ah... jak powinienem zacząć i na jakich bateriach aby "płynnie" przejść na 10,14 lub 18 Ah nie zmieniając pozostałych elementów.


Nie mogę jakoś objąc różnicy pomiędzy akumulatorami żelowymi a Li, znam zasady i charakterystykę ale nie potrafię sobie rozrysować wad i zalet i nie wiem na który sposób zasilania się zdecydować.

mmoto - Śro 11 Cze, 2014

jedrula napisał/a:
Tak sobie czytam różne specyfikację baterii czegoś tu nie rozumiem, akumulatory żelowe mają około 400 cykli ładowania czyli zakładając że 400 razy pojadę do pracy i po każdej jeździe będę je ładował to znaczy że po 400 dniach pracy akumulatory są do wymiany tak

Jeżeli rozładujesz do 50% pojemności to zdecydowanie więcej cykli. Jak pamiętam Grennsaver przy rozładowaniu 30% ma 1200 cykli.

JeromeBaldino - Śro 11 Cze, 2014

1. Jeżeli chcesz zostawiać rower do ładowania i o nim zapomnieć to w grę wchodzą tylko pakiety LifePo4 które są bardzo drogie lub ołowiowe które są tanie i ciężkie. Pakiety LiPo trzeba mniej lub bardziej nadzorować podczas ładowania.

2. Pakiet w ramę ogranicza Cię do dwóch rozwiązań: z BMS oraz bez BMS-a. Opcja pierwsza to wyższa szkoła jazdy jeżeli chodzi o montaż. Opcja druga to wyższa szkoła jazdy jeżeli chodzi o układ ładowania. Wydaje mi się, że najprostszym rozwiązaniem dla Ciebie na początek będzie zakup gotowca. Np. pakietu w bidonie.

3. Jeżeli chcesz korzystać z roweru również jako "nie elektryka" to potrzebujesz silnik przekładniowy który posiada sprzęgło - np. MAC 1500W. Zaletą jest to, że silnik jest dużo lżejszy od silników bezprzekładniowych. Minusem jest większy hałas. Podczas jazdy nie stawia oporów.


Czyli podsumowując polecam: baterię gotową typu bidon, silnik mak z odpowiednim sterownikiem. Tyle, że mimo wszystko powinieneś zawsze nadzorować ładowanie.

jedrula - Śro 11 Cze, 2014

Wychodzi mi że łatwiej, szybciej i prościej jest zbudować zestaw na akumulatorach żelowych, wady to ciężar, wielkość i mniejsza ilość cykli.

Jednak cena jest atrakcyjna za 4 szt po 12 Ah wychodzi to około 400zł.

Czy taki zestaw da radę uciągnąć 50 km/h przez 15 minut i nie odbije się to drastycznie na aku ? Czy aby jezdzić codziennie około 20km, ładując tylko raz w nocy powinienem kupić większej pojemności np. 18 Ah lub 20Ah, ? Jakiej musiały by być pojemności aby rozładować je tylko do 80% ?

Mam bardzo konkretne wymagania, 2 razy po 8km tj. 16km dziennie do pracy z prędkością 40-50 km/h w ciągu 15 minut. (czasmi dłużej i z mniejszymi prędkościami w zależności od natężenia ruchu). Waga wszystkiego to około 105-110 kg.

Chciałbym już jeździć :-) dlatego szukam co mozna od "ręki" kupić.

WojtekErnest - Śro 11 Cze, 2014

JeromeBaldino napisał/a:
... Wydaje mi się, że najprostszym rozwiązaniem dla Ciebie na początek będzie zakup gotowca. Np. pakietu w bidonie.

...Tyle, że mimo wszystko powinieneś zawsze nadzorować ładowanie.

On jednak oczkuje : "Prędkość jaka mnie interesuje to 40-50 km/h i około 25-30km zasięgu. "
Na baterii w bidonie 9Ah raczej niemożliwe. No i bym nie przesadzał z nadzorowaniem.
Typowa 'fabryczna' płaska bateria w metalowej obudowie na bagazniku ma BMS i gniazdo zasilania typu Cinch z + i - oraz mały przewozny zasilacz. To bezobsługowe - lampka czerwone/zielone. Rozwiązanie przyjazne dla każdego. Koszt ok 1-1,3 K ale prędkość raczej w okolicach 30 km.
Albo gotowiec za 2,999 moze tu :
http://www.interbike.com.pl/Oferta.html

JeromeBaldino - Śro 11 Cze, 2014

Akurat jeżdze taką odległość, 8km dziennie x2 z prędkością 30-50km/h. Osiągnięcie dużych prędkości wiąże się z dużym poborem mocy. Akumulatory ołowiowe/żelowe z 12Ah oddadzą ci pewnie coś bliżej 6Ah przy tak dużym poborze prądu. Zasięg będzie więc wg. mnie na styk. Za tą samą cenę kupisz 3 pakiety LiPo 5Ah 14,8V co da ci to samo napięcie, będzie DUŻO lżejsze a zasięg będzie podobny. Jeszcze trzy małe ładowarki balansujące 1,5A za 50zł sztuka, zasilacze do nich to kwestia groszy. Jak wszystko upakujesz na rower to ładowanie ograniczy się do wpięcia wtyczki do kontaktu. A w przyszłości możesz dokupić więcej pakietów, lepsze ładowarki itp.

Całość pewnie wyjdzie ci około 500zł tak więc licząc koszt ładowarki do żeli - podobnie.

Żelowych akumulatorów nie włożysz w trójkąt ramy, wspomniane pakiety z ładowarkami włożysz do trójkątnej torby w ramę i jeszcze będzie miejsce na sterownik. Jeździłem kiedyś z 4 akusami 12Ah i to jest naprawdę spory ciężar.

gienek333 - Śro 11 Cze, 2014

Również się zgodzę że żele są bez sensu, bo przy takich obciążeniach wyciągnie się z tego podobnie (ok 250Wh), li-po 4 szt 14,4v 5Ah to 2kg i poniżej 500pln, ale decyzja należy do Ciebie.
jedrula - Czw 12 Cze, 2014

JeromeBaldino napisał/a:
Akurat jeżdze taką odległość, 8km dziennie x2 z prędkością 30-50km/h. .


Jeśli można wiedzieć to jakiej pojemności zestaw posiadasz ? I jak często go ładujesz ?



Tak licze i licze i faktycznie zestaw z LiPo wychodzi podobnie ale dość "upierdliwe" robi się ładowanie tego, strasznie dużo różnych obostrzeń i warunków, do tego bardzo czasochłonne dbanie i przeglądanie stanu ogniw... nie sądziłem że to takie zagmatwane.

Nie bardzo chce mi się po złożeniu gmerać przy tym i wiecznie majsterkować :-) Chcę zrobić funkcjonalny rower do jeżdżenia i nim jeździć :-) a nie przesiadywać w garażu :-)

Poczytam jeszcze i może zadam jakieś mądrzejsze pytania.

Czyli jak ładować zestaw LiPo wtykając jeden kabel ? Na początek załużmy że baterie są na rowerze a zasilacz(e) i ładowarka(i) w garażu na półce podpięte do gniazdka.
Co trzeba zrobić lub posiadać aby spiąć to jednym kablem i zapomnieć ?

WojtekErnest - Czw 12 Cze, 2014

jedrula napisał/a:
nie sądziłem ze to takie zagmatwane...
Czyli jak ładować zestaw LiPo wtykając jeden kabel ? Na początek załużmy że baterie są na rowerze a zasilacz(e) i ładowarka(i) w garażu na półce podpięte do gniazdka.
Co trzeba zrobić lub posiadać aby spiąć to jednym kablem i zapomnieć ?

my piszemy o 'technikaliach" gdy samodzielnie budujemy pakiety zasilania, ich kontroli, systemach balansowania itp.
ale zestawy gotowe, typowe są łączone jednym kablem, zasilane przewoznym zasilaczem.
Jest tego bardzo dużo, może Ci pasuje np taki
.. .
http://m.allegro.pl/bater...4306078794.html

jedrula - Czw 12 Cze, 2014

Dokładnie o to mi chodzi... dziwi mnie tylko ze nikt nie próbuje tego osiągnąć samodzielnie :-)
tas - Czw 12 Cze, 2014

Ależ próbuje, ale potem musi zapłacić za pakiet 10Ah aż 1250zł, zamiast połowę tego ;)
WojtekErnest - Czw 12 Cze, 2014

jedrula napisał/a:
Dokładnie o to mi chodzi... dziwi mnie tylko ze nikt nie próbuje tego osiągnąć samodzielnie :-)

Wniosek fałszywy. Wielu z nas zrobiło własne pakiety za 1/2 1/3 ceny gotowego zestawu i co wiecej nie ponosimy nieporównywalnie wiecej kosztów w przyszlosci. Bo serwisowanie samemu ze zrozumieniem zasady dzialania jest DUUZO tansze niz zakup gotowca np. co 3 lata...
Wystarczy spojrzeć np. na taki pakiet za 190 zl - do tego balanser za 60-100 zl i jest zestaw ladowany zasilaczem do Li-ionów 36-42 V - 1 wtyczka.

http://allegro.pl/rower-e...4318198800.html
Co najmniej kilku z nas tak zrobilo z powodzeniem

jedrula - Czw 12 Cze, 2014

Czy taka bateria 10Ah wystarczy na około 20 max 22 km zasięgu? Z prędkością ok 45-50 km/h ?

Albo inaczej jakiej pojemności powinienem szukać dla LiPo a jakiej dla żelków ?

Bawię się takim symulatorem http://www.electricbikesi...=59&language=pl

Przy 10Ah wychodzi zasięg na styk, zatem już wiem że potrzeba 12 lub lepiej 14Ah.

Żeby to samo uzyskać na "żlekach" to powinienem szukać czegoś w okolicach 26-28 Ah ? Czy dobrze rozumuję ? Wg symulatora pobór prądu wychodzi 25A czy to "nie zabija" żelkowych aku ?

tas - Czw 12 Cze, 2014

Musisz zrozumieć, że na prędkość ma wpływ napięcie baterii, a na zasięg jej pojemność (w uproszczeniu).

Żeby jechać 50km/h to potrzebujesz baterii MINIMUM 48V. Na baterii 36V to pojedziesz 35-37km/h.

jedrula - Czw 12 Cze, 2014

Dzieki TAS, to jest zrozumiałe dlatego z góry założyłem budowę na 48V, większość info na temat silników, kontolerów juz posiadam ale nadal trudno mi ocenić od czego zacząć jeśli chodzi o baterie i ich ładowanie. Chciałbym mieć w przyszłośći prostą możliwość rozbudowy do np. 60V.

Niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu ale widziałem to tak:

Kupuję 4 szt. akumulatorów żelowych spinam je szeregowo i uzyskuję napięcie 48V, jeżdzę i zastanawam się jak to w prosty sposób ładować. Czy mogę je ładować tak jak są pospinane szeregowo ? Wydaje mi się że tak tylko potrzeba odpowiedniej ładowarki. Zgadza się ?

Znalazłem np. taką : http://allegro.pl/7etapow...4304003596.html



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group