To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Tektronik ATron

Rafał - Sob 11 Paź, 2014

Jak ktoś miał mechanikę w szkole to zapewne liczył kratownice. Jak nie to zapewne w internecie znajdzie dużo materiałów na ten temat.
Jeśli wiemy jak ma być zbudowana i wytrzymała rama to spokojnie wszystko możemy wyliczyć.
W zależności od materiały i jego kształtu z odpowiednich książek możemy tak dobrać jego grubość by uzyskać wymaganą wytrzymałość.

MixhaL - Sob 11 Paź, 2014

pajak_111 napisał/a:
MixhaL napisał/a:
Nic Ci te wyliczenia nie dadzą bo powie Ci przy jakiej sile rama ulegnie uszkodzeniu
No tak ale jak masz takie dane to już łatwo chyba policzyć czy możesz spaść na taką ramę z metra czy z pięciu i gdzie są jej najsłabsze punkty przy takim prostym obciążeniu z góry.I wiadomo ze nie dowie się co się dzieje z taką ramą przy np. ostrym hamowaniu itd... Może to wszystko to faktycznie szykanie dziury w całym :wink:


A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej lub gnącej i dog dorzucanie dodatkowych kilogramów jest zbędne. W stałych konstrukcjach wiadomo jakie działają siły tutaj. W tym wypadku nikt tego nie wie nawet koncerny rowerowe gdyż jest to całkiem inna konstrukcja i ciężar się całkiem inaczej rozłoży.

radwan - Sob 11 Paź, 2014

Aprpos testowania ram to swego czasu miałem półroczny epizod pracy w firmie produkującej rowery. Akurat na spawalni ram :razz:
Był tam tester ram gdzie czasem rama chodziła i po dwie doby z symulowanym obciążeniem i w ustalonej ampitudzie. Szkoda ,że wtedy się tym nie interesowałem :(

Większość ram spawano tam migomatami ,ale to były konstrukcje z dolnej półki dla marketów. Tiga używano tylko do poprawek.
Jak ktoś rozważa przeróbkę takiego roweru z marketu na EV to odradzam.
Ja bym na to nie wsiadł :)

pajak_111 - Sob 11 Paź, 2014

MixhaL napisał/a:
A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej

Wydaje mi się że nie jest jakąś wielką niewiadomą z jaką siłą uderzy 100kg zrzucone z 5m o ziemie i obciążyć tą siłą siodełko roweru. Ale skoro uważacie że takie półśrodki na sprawdzenie wytrzymałości ramy nie mają sensu to spoko :wink: już siedzę cichutko

MixhaL - Sob 11 Paź, 2014

pajak_111 napisał/a:
MixhaL napisał/a:
A skąd wiesz jakie siły będą działały z 1m czy 5? Może to będzie 1/100 siły tnącej

Wydaje mi się że nie jest jakąś wielką niewiadomą z jaką siłą uderzy 100kg zrzucone z 5m o ziemie i obciążyć tą siłą siodełko roweru. Ale skoro uważacie że takie półśrodki na sprawdzenie wytrzymałości ramy nie mają sensu to spoko :wink: już siedzę cichutko


I tu CI powiem że nie wiesz i nikt tego dokłądnie nie wie, to nie taka prosta sprawa.
Rowerem się jeździ a nie zrzuca z 5m, to jest baaaardzo zasadnicza różnica.
Wszystko rozchodzi się o prędkość, zawieszenie, skok zawieszenia, lądowisko i najważniejsze rajdera.
Najlepszy rajder zeskoczy z 5m na sztywniaku odziaływując mniejszą energią na ramę niż przeciętny raider na najlepszej ramie amortyzowanej.
Jeżeli jedziemy z pewną prędkośćią, siła jaka wtedy oddziaływuje na ramę diametralnie się zmniejsza, zależy też gdzie lądujemy czy na płaskie czy miejsce do tego przeznaczone ( czytaj. pochyłe) któe wytłumi praktycznie całkowicie siłę uderzenia.
Zawieszenie też odgrywa ogromną rolę, czym większy skok tym wiadomo mniejsze siły bo się to rozłoży.
Zawieszenie można również różnie zestroić, może być twarde, miekkie, ustawić rózne tłumienia kompresje itp itd.
Sam rodzaj zawieszenia jest też bardzo ważny, jedne są liniowe drugie progresywne.
I teraz pytanie ile z niewiadomych wiesz :?:
NIe mówię że nie warto liczyć ale co z tego jak przyjmiesz jakieś obłedne wartości które Ci pokaża że rama się złamie już przy pierwszym skoku bo nie wiesz ile tak naprawdę przyjąć.

sannis - Pon 13 Paź, 2014

Myślę, że przeceniacie wartość obliczeń. Opieram się na doświadczeniach z rowerów poziomych. Wystarczyła intuicja. Nawet w prostych, ekonomicznych, jednobelkowych rozwiązaniach nic się nie łamało prócz urywających się hamulców. Najbardziej obawiam się zawsze spawów, to są newralgiczne miejsca (w zasadzie obok). Pewnie dlatego do dzisiaj w lotnictwie używa się nitowania oraz w nowoczesnych konstrukcjach klejenia.
pajak_111 - Pon 13 Paź, 2014

https://www.youtube.com/watch?v=qBJ1QVE_5Tg
toft - Pon 13 Paź, 2014

TO wszystko piękne ale jak świat światem zawsze jest jeden ale niezmiernie ważny problem. wprowadzanie danych wejściowych. Jak źle zrobisz zestawienie obciążeń to i najlepszy MESowy program nie pomoże.
pajak_111 - Pon 13 Paź, 2014

MixhaL napisał/a:
I tu CI powiem że nie wiesz i nikt tego dokłądnie nie wie, to nie taka prosta sprawa.
Zgodzę się, ale jak już napisałem "nie jest to wielka niewiadoma". Z całą resztą też się zgodzę. Ale wydaje mi się że każdy, nawet domorosły konstruktor już takie rzeczy wie. Że zawieszenie nóżki i rączki pochłaniają energie :smile: Więc po co się rozpisywać. Najlepiej przyjąć od razu najgorszy wariant
https://www.youtube.com/watch?v=TkkKEqYMD8k skoczył ale nie doleciał, i się nie spodziewał. Bo najlepszy rajder skacząc z 5m wiedział co będzie i się na to przygotował.I pewnie nie jednego dobrego rajdera zaskoczyło kiedyś coś i przyłożył dupskiem w siodło :smile: Na pewno kolega Tektronik nie chce pisać doktoratu z konstrukcji ani wypakować 10tysi na opracowanie ramy.Jak ja bym budował coś takiego to pewnie też bym poszedł na intuicje i nie chciało by mi się za bardzo rozkminiać jak to policzyć. Ale jak bym miał możliwość sprawdzenia takiej ramy nawet w takim programie jak MECHANICAL to bym to pewnie zrobił .Bo jak bym się dowiedział ze moja konstrukcja obciążona na siodło, albo na pedały stęka np. przy 400kg to bym się zastanawiał jak to wzmocnić. a jak bym wiedział ze uniesie tone to bym sobie policzył z jakiej wysokości bym musiał spaść "dupskiem" na tą ramę żeby wygenerować 10kN przyjmując ze moje zawieszenie rączki i nóżki to mój atut albo błąd pomiarowy :grin:

Tektronic - Śro 15 Paź, 2014

Tak sobie myślę , że szybciej wykonałbym ramę migiem ,co prawda będzie to swego rodzaju prototyp a nie finalna konstrukcja więc z czasem mógłbym sięgnąć po stal jakościową i pospawać już finalną ramę TIg-iem

Jutro idę spawać , prześle zdj próbek spawów ;-)

Tektronic - Czw 16 Paź, 2014

Noo , dziś podziałałem dalej ... znajomy załatwił przewód do migomatu , uszkodzony ale naprawiłem go , odświeżyłem ... i spawa się całkiem dobrze ;-) , to próbki spawów na 1 i 2 biegu.

Migomat :



I próbki spawów na nowym uchwycie ;-) , na starym nie mam ... ufo porwało ? :roll: :?:














Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo ...któryś zacisk musiał się poluzować i popuścić , ale odpowiednio mocując wachacz mam nadzieję ze skoryguję to , bo tylko jeden prostokąt zasobnika jest po prostu delikatnie krzywo względem tego do którego będzie przyspawana główka ramy :grin:

MARCIN - Pią 17 Paź, 2014

Tektronic napisał/a:
Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo

Czyli tak, jak przypuszczałem...

Tektronic - Wto 21 Paź, 2014

MARCIN napisał/a:
Tektronic napisał/a:
Dziś pospawałem tez ramę , finalnie, lecz jeszcze parę spoin trzeba walnąć ... niestety co sie okazuje , 5mm jest krzywo

Czyli tak, jak przypuszczałem...


Krzywo jest sam zasobniik , nie rama ,także to skoryguję ;-)

Tektronic - Czw 23 Paź, 2014

Wspawałem dziś wzmocnienia (jeszcze nie wszystkie) całość poprawiłem i oszlifowałem tarczą z papierem ściernym :grin: .










tas - Czw 23 Paź, 2014

jeśli na ostatniej fotce rama stoi tak jak będzie montowana góra/dół to chyba montujesz te wzmocnienia nie tam, gdzie trzeba :P


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group