To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Amortyzator Omni 191 - utwardzenie/zmiana charakterystyki

Nostusek - Wto 20 Sty, 2015
Temat postu: Amortyzator Omni 191 - utwardzenie/zmiana charakterystyki
W związku z faktem iż nabyłem ostatnio rowerek dla mojej drugiej połówki (zakup był strzałem w 10-tkę) chcę się Was poradzić. Mianowicie jak można utwardzić przedni amortyzator oraz tylny damper - jak wsiądę na ten rower to oba amorki... dobijają do końca pod moim ciężarem (waga ciężka - ok 130 kg). Pod moją kobitką która jest ode mnie lżejsza też dobijają do końca oba. Zatem jak bez wymiany to utwardzić ? Z przodu siedzi amortyzator Omni 191. W lewej ladze jest sprężyna taka ze 20 cm uciapana w smarze a w prawej ladze niemalże do dna jest puściuteńko. Tylny damper skręciłem ile mogłem a nadal jest miękki...
MixhaL - Wto 20 Sty, 2015

Amortyzator jest na sprężynie sprawdź czy ma regulację naprężenia wstępnego czyli regulację sprężyny, jak pokręcisz i nic nie da albo da niewiele zostaje wymiana na twardszą sprężynę.
W tylnym damperze wymień sprężynę, sprawdź jakiej twardośći była i kup twardszą.
Dla Ciebie to może nawet 800 dla dziewczyny cieżko powiedzieć jakiej twardośći.

sietaz - Wto 20 Sty, 2015

Opcją jest też wrzucenie elastomeru jeśli go nie

W duro robi się na odwrót - aby zmiękczyć amora albo obcina się elastomer albo wyrzuca

Nostusek - Wto 20 Sty, 2015

MixhaL napisał/a:
Amortyzator jest na sprężynie sprawdź czy ma regulację naprężenia wstępnego czyli regulację sprężyny, jak pokręcisz i nic nie da albo da niewiele zostaje wymiana na twardszą sprężynę.
W tylnym damperze wymień sprężynę, sprawdź jakiej twardośći była i kup twardszą.
Dla Ciebie to może nawet 800 dla dziewczyny cieżko powiedzieć jakiej twardośći.


W lewej goleni jest tylko korek który trzyma sprężynę żeby nie wyleciała, w prawej goleni nie ma nic Tn prawie nic bo na dnie goleni dostrzegłem jakąś blaszkę i chyba śrubę na dnie. Więc pewnie tylko sprężyna zostaje do wymiany a z tym już będzie gorzej .

Ztyłu to jakiś dziwny ten damper - jakby dwa cylindry wchodzące w siebie - czy ma sprężynę w środku - nie mam pojęcia bo z wierchu jej nie widać.

PS - rowerek to jest Caledonia Hornet Tau jakby ktoś pytał...

MixhaL - Wto 20 Sty, 2015

Z tyłu jak nie ma sprężyny to pewnie jest powietrzny. Musisz kupić pompkę do damperów i dopompować pod odpowiednią wagę.
Z przodu może ktoś wcześniej wyciągnął sprężynę z jednej goleni.

Nostusek - Śro 21 Sty, 2015

Nie sądzę żeby ktoś umyślnie wyciągnął sprężynę z goleni bo w jednej goleni jest korek jedynie wetknięty a w drugiej nagwintowany czop którym się zakręca od góry goleń. Dziś Wam podrzucę jak to wygląda i może coś wykombinujemy...
Pykacz - Nie 25 Sty, 2015

Czy taka pompka będzie dobra do amortyzatorów z "wentylem samochodowym " ? http://allegro.pl/pompka-...4953270319.html
sietaz - Nie 25 Sty, 2015

Mam bardzo podobną - różni się tylko rączką. Polecam bo i tania i dobra - w ogóle beto jest zachwalane za stosunek jakość/cena
MixhaL - Nie 25 Sty, 2015

pewnie też mam taką jak sietaz i mogę szczerze polecić.
Pykacz - Nie 25 Sty, 2015

A to jest na zawór jak w samochodach i moto czy jakiś inny ?
scale - Nie 25 Sty, 2015

Niektóre amortyzatory wymagają stosowania przejściówki, ale zwykle stosuje się zawór shredera, dobre pompki mają zawór także w przykręcanej końcówce (ta z allegro też go chyba ma), taki zawór powoduje jedynie minimalne upuszczanie powietrza (można precyzyjnie ustawić ciśnienie) podczas odkręcania wężyka z wentyla
Pykacz - Nie 25 Sty, 2015

Dzięki . Zakupiłem właśnie tą pompkę .
Mam też damperek FOX VAN R ze sprężyną i takim małym zbiorniczkiem z zaworkiem typu biało-przeźroczysta kulka . O co w tym chodzi ? Do czego ten zbiorniczek ? Bo w sumie to nic od zakupu z tym nie robiłem .

scale - Nie 25 Sty, 2015

Podczas pracy dampera znajdunący się wewnątrz olej się grzeje, oraz mnienia swoją obiętość, dodatkowy zbiorniczek umożliwia niwelowanie zmian obiętości oraz umożliwia regulację charakterystyki pracy dampera np poprzez zmianę obiętości zarówno komory tłoka (poprzez zawór IFT) jak i poprzez zmianę ilości przepływającego oleju pomiędzy komorami. Dzięki temu możliwa jest zmiana charakterystyki pracy dampera np. w zależności od "prędkości" pracy dampera. Zwykle w damperach sprężynowych znajyją się dwie regulacje, wstępny naciąg sprężyny (za pomocą pierścienia) oraz regulacja tłumienia (regulowana jest prędkość powrotu dampera do pozycji wyjściowej). w wyższych modelach regulację tłumienia można ustawić osobno dla dolnego zakresu regulacji LSC oraz dla górnego zakresu, dzięki czemu np. amortyzator nie nurkuje podczas hamowania. Poza tym dzięki rozbudowanej regulacji łatwiej jest zestroić amortyzator z damperem (by pracowały równo). Poza tym charakterystykę pracy można zmienić poprzez zmianę lepkości oleju, lub poprzez zmianę ułożenia tzw. shimów (podkładki o różnej średnicy, które wpływają na sposób przepływu oleju pomiędzy komorami. W kwestii lepkości olejóqw stosowanych w rowerach, lepkim/ gęstym olejem jest olej o wartości 15W (amortyzator wraca wolniej, szczególnie w zimie, najmniej lepkim/gęstym olejem jest olej o wartości 2,5W. Posiadając te dwa oleje o skrajnej lepkości/gęstości jesteśmy w stanie naieszać sobie olej o odpowiedniej lepkości/gęstości. Najczęściej w Polsce (jest łatwo dostępny) stosowany jest olej MOTOREX fork oil
Pykacz - Nie 25 Sty, 2015

Czyli ten dodatkowy zbiorniczek nie jest na powietrze tylko na olej ?
scale - Nie 25 Sty, 2015

powietrze też tam może być, jeśli jest wentyl to można zmieniać ciśnienie. W wypadku IFP trzeba użyć igły by zmienić ciśnienie w komorze


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group