To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Natężenie prądu [A]

Tomas - Sob 11 Kwi, 2015
Temat postu: Natężenie prądu [A]
Hey.

Chciałbym się zorientować na bazie waszych doświadczeń jak wygląda sprawa poboru prądu [A] tzn natężenie prądu zależnie od warunków podczas jazdy waszymi ebike-ami. I tak np.:

1. "zerwanie kapcia" z pod świateł i gaz do deski do prędkości np. 40 km/h
2. podjazd asfaltem pod górkę o nachyleniu 10-15 stopni z prędkością np. 20 / 30/ 40 / 50 km/h
3. Jazda na prostym asfalcie w bezwietrzny dzień z prędkością 20 / 30 / 40 / 50 / 60 km/h
4. W jakich warunkach mieliście maksymalne natężenie prądu i ile ono wynosiło ?


.

atomek1000 - Sob 11 Kwi, 2015

1. Prąd będzie wynosił tyle ile sterownik da
4. Przyspieszanie..45a

Na resztę nie odpowiem bo jeszcze nie mam licznika :grin:

Tomas - Sob 11 Kwi, 2015

Cytat:
1. Prąd będzie wynosił tyle ile sterownik da


Czytałem tu w kilku tematach że sterowniki podobno dają większe możliwości niż podają oficjalnie ich producenci.

.

Owen27 - Sob 11 Kwi, 2015

3. 40km/h jakieś 18A (li-ion 12s)
Producenci ograniczają prąd, nie moc. Jak masz sterownik np. 40A 48V 1500W to wyciągniesz z niego max 40A, ale 40A*48V=1920W, a nie 1500W jak podaje producent.

atomek1000 - Sob 11 Kwi, 2015

zazwyczaj podają moc która jest nominalną mocą silnika odpowiedniego do tego sterownika
MixhaL - Sob 11 Kwi, 2015

jężeli kupujesz badziwne sterowniki to nigdy nie wiesz jaki prąd i jaką moc ma sterownik
jeżeli kupujesz porządny sprzęt to masz to co na nalecpe albo możesz sobie ustawić tyle ile chcesz

moja rada dla Tomas, kup sobie porządny sterownik i ustawisz sobie prąd i prędkość taką jaką będziesz chciał

tas - Sob 11 Kwi, 2015

1. Rowerem szybciej staniesz dęba niż będziesz kopcił. Przecież to jest pojazd co ma max 50kg. 50 kilo... Silnik ma większy ciąg :) No ale jeśli już na maksa byś chciał to myślę, że na pewno powyżej 20kW i wąskiej oponie. Jeździłem na bajku 12kW i nie buksował na asfalcie tylko podnosiło koło. (na szutrze już tak, szedł jak po lodowisku)
2.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
3.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
http://www.ebikes.ca/tools/simulator.html
4.
Wystarczy podjazd 5% pełnym ciągiem i już masz max prąd jaki pozwoli sterownik. Nie spotkałem się jeszcze ze sterownikiem, żeby "nie wiadomo było ile daje". Sterowniki dają dokładnie tyle, ile mają ograniczenie +-1-2A. Zazwyczaj jest to na nalepce na sterowniku lub wnika z mocy znamionowej urządzenia (500W = 25A, 800W=30A itd)

Tomas - Nie 12 Kwi, 2015

Powie że już trochę głupieje starając się od podstaw zrozumieć (jako nie elektryk) podstawowe zasady współdziałania poszczególnych elementów :???:

tas napisał/a:
Wystarczy podjazd 5% pełnym ciągiem i już masz max prąd jaki pozwoli sterownik. Nie spotkałem się jeszcze ze sterownikiem, żeby "nie wiadomo było ile daje". Sterowniki dają dokładnie tyle, ile mają ograniczenie +-1-2A. Zazwyczaj jest to na nalepce na sterowniku lub wnika z mocy znamionowej urządzenia (500W = 25A, 800W=30A itd)


post z tego tematu:

tas napisał/a:
Chodzi o to, że silnik pobiera tyle, ile chce. Sterowniki chińskie nie mają ograniczenia prądu i dają taką moc, jaką zechce silnik. Dlatego nie patrz jaki prąd i moc mają sterowniki bo to 'pic na wodę' i wystarczy podłączyć zamiast Crystalyte takiego NineContinent, tam przewody grube i masywne i od razu prąd skacze o 200%. Po prostu prąd zależy od silnika, a nie od sterownika.

Ja mam 1500 watowego 'China Republic No Name' z wybitym 1500W na obudowie, a ssam z niego prawie 4kw mocy ciągłej. Tak to po prostu działa. Jakbym podłączył inny silnik to moc się zmieni adekwatnie do tego silnika.
Z tym 66V miałem na myśli to, że silnik przy takim napięciu pobiera nieomal 4kw/~65A - co przy braku jakiegokolwiek zabezpieczenia prądu jest mocą, którą ten silnik łyknie bez problemu.



Skoro sterownik ma ograniczenie przykładowo do 45A to czemu wypuszcza na silnik 65A ?

atomek1000 - Nie 12 Kwi, 2015

To było dawno i nie prawda a sterowniki sie pewnie od tego czasu sporo sie pozmienialy ;) sterownik ma ograniczenie prądowe i koniec :lol:
tas - Nie 12 Kwi, 2015

Tomas, musisz przeczytać cały kontekst wypowiedzi, bo tam jest kilka stron o zwiększaniu mocy sterownika i tym, jaki to ma wpływ na pobór energii przez silnik. Jakbyś zaprogramował lub przerobił sterownik 45A na 100A (zakładając, że sterownik to wytrzyma) to nie ważne jaki silnik podłączysz, czy to 250W, czy to 5000W, popłynie prawie taki sam prąd podczas obciążenia (prawie maksymalny). Jedynym ograniczeniem będzie 'rezystancja drutowa' silnika. Jak się tego nie weźmie pod uwagę to potem może być kłopot.
Najlepiej nic nie grzebać :P

Rzeczony sterownik 45A puszczający 65A był sterownikiem po awarii (zwarciu) co się później okazało - wpłynęło na jego działanie właśnie w ten sposób. Opisywałem też kiedyś moje perypetie z nim związane.

Tomas - Nie 12 Kwi, 2015

Ok. Dzięki panowie za wyjaśnienia już rozumiem.

Zaburzyło mi to trochę logikę bo wcześniej koledzy z forum wyjaśniali że sterownik i BMS baterii najlepiej dobierać przybliżone pod kątem (między innymi) Amperażu a z drugiej strony po przeczytaniu na forum że sterownik lubi brać więcej [A] niż podaje jego specyfikacja pomyślałem że BMS baterii też powinien być odpowiednio mocniejszy żeby zbyt wcześnie nie odcinał dopływu prądu np. przy podjazdach.... więc wtedy zgłupiałem.

.

tas - Nie 12 Kwi, 2015

Powoli :)
Każdy sterownik bierze więcej niż "wynika ze specyfikacji" ale to nie dlatego, że są jakieś niedorobione tylko nie należy brać mocy znamionowej jako tej maksymalnej.
Masz sterownik 60V 1500W i tyle na nim pisze. No więc jaki ma amperaż? 1500W/60=25A? No nie, ma 45A, a nie 25A.

BMS raczej nie odcina na podjazdach, chyba, że się dało 2x mniejszy. Zresztą są różne bmsy. Sa takie, co dają 60A, a przeciążają się przy 80A, a są takie, co mają 80A, a przeciążają się przy 320A... Ogólnie im więcej mosfetów ma BMS tym jest zdecydowanie lepszy. Ale to są niuanse brane pod uwagę tylko w konstrukcjach, gdzie pobór energii ciągły jest w okolicach prądów chwilowych :)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group