To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Grzanie silnika - Przyczyny

Tomas - Nie 20 Wrz, 2015
Temat postu: Grzanie silnika - Przyczyny
Jakie mogą być przyczyny zbyt szybkiego / nadmiernego grzania się silnika :?: (nie licząc przeamperowania, przewoltowania i wjazdów na "pionowe" wzniesienia).
piotrrs11 - Nie 20 Wrz, 2015

Zwarcie faz :cool:
maniekrox - Nie 20 Wrz, 2015

Motor idzie bardzo elegancko, chodzi bardzo cicho, więc nie sądzę, żeby to były zwarte fazy.
tas - Nie 20 Wrz, 2015

Ale to jest teoretyzowanie czy faktycznie jakaś rozkmina awarii?
Tomas - Pon 21 Wrz, 2015

tas napisał/a:
Ale to jest teoretyzowanie czy faktycznie jakaś rozkmina awarii?


Jedno i drugie.
Na podstawie opinii innych użytkowników stwierdzam że mój się grzeje szybciej / bardziej niż inne. Szukam przyczyny w teorii i praktyce.

tas - Pon 21 Wrz, 2015

Może idąc po najmniejszej linii oporu i...


:)

Dokonywanie pomiarów w oparciu o "opinię" to kiepski pomysł.

Tomas - Pon 21 Wrz, 2015

... jeśli 30km/h na prostym asfalcie można nazwać zap.......
tas - Pon 21 Wrz, 2015

Jeśli silnik działa płynnie, cicho, nie szarpie, nie buczy, startuje równo i go nie przeciążasz to nie ma żadnych powodów, dla których miałby się bardziej grzać.

Co to za silnik?
Do jakiej temp się nagrzewa?
Po jakim czasie i dystansie?
Jakie parametry instalacji, jakie prądy?
Nagraj filmik z obracającym się kołem celem weryfikacji płynności działania?
Rower rusza sam od 0 czy trzeba mu pomóc?

A nie "silnik się grzeje, czemu?" ;)

maniekrox - Pon 21 Wrz, 2015

Kilka dni temu wyskoczyliśmy na chwilę bajkami w lasek, dość płaski. Byłem akurat na ebiku dziewczyny tj. 500W, tyle że silnik 1500W rated;p Tomas jechał za mną. Po ~10 minutach śmigania między drzewami mój silnik był zimny jak lód, jego był ciepły.
Ta sytuacja może być trochę niemiarodajna, bo jak mówiłem u mnie było puszczone mało mocy, w spory silnik. Może być też tak, że mój silnik ma kiepskie odprowadzanie ciepła na zwenątrz a nowe 9c lepsze, dlatego obudowa po pewnym czasie robi się ciepła.

Tomas - Pon 21 Wrz, 2015

Oprócz tego co mówi maniekrox moje inne jazdy testowe po asfalcie pokazują że przy 30-35km/h ze wspomaganiem pedałowaniem i około 8km przejechanych prawie jednym ciągiem silnik również był ciepły (obudowa ~40 stopni). 3 SPEED ustawiony na 50%. Instalacja 16S3P, Sterownik 45A, silnik kaseta 10x6, nierozbierany.
Kilka osób przy takiej instalacji i jeździe pisało że silnik jest zimny. Stąd moje zapytanie.
Zrobię oczywiście zabezpieczenie termiczne i termistor pomiarowy to podam więcej danych żeby można to było porównać z doświadczeniami większej liczby użytkowników. Na chwilę obecną oszczędzam silnik jak tylko mogę.

ap0f1s - Pon 21 Wrz, 2015

Wiesz to, że silnik jest ciepły na obudowie nie znaczy, że jest źle. Obudowa odprowadza ciepło. Ciężko tak stwierdzić jakbyś miał czujnik temperatury to byś widział dokładnie kiedy masz puścić manetkę i czy silnik rzeczywiście się grzeje. U mnie martwię się dopiero jak silnik ma koło 120st, wtedy wiem, że muszę odpuścić. Tylko to jest temp w środku nie na obudowie.
tas - Pon 21 Wrz, 2015

No niestety - brak jakichkolwiek danych do porównania, brak podobnej konstrukcji do porównania, tak się nic nie dowiemy :)

Mam przeczucie, że to ciepło, które Ty uznajesz za nietypowe (40st? jakby było 70 i obudowa parzyła to by było dziwne, anie 40st) - jest typowe. A szybsze nagrzewane silnika świadczy korzystnie o lepszym przekazywaniu ciepła na obudowę.

wookie - Pon 21 Wrz, 2015

Tomas napisał/a:
Oprócz tego co mówi maniekrox moje inne jazdy testowe po asfalcie pokazują że przy 30-35km/h ze wspomaganiem pedałowaniem i około 8km przejechanych prawie jednym ciągiem silnik również był ciepły (obudowa ~40 stopni). 3 SPEED ustawiony na 50%. Instalacja 16S3P, Sterownik 45A, silnik kaseta 10x6, nierozbierany.
Kilka osób przy takiej instalacji i jeździe pisało że silnik jest zimny. Stąd moje zapytanie.
Zrobię oczywiście zabezpieczenie termiczne i termistor pomiarowy to podam więcej danych żeby można to było porównać z doświadczeniami większej liczby użytkowników. Na chwilę obecną oszczędzam silnik jak tylko mogę.

Mam dokładnie takie same parametry jak Ty, ten sam silnik, takie samo napięcie, nie wiem jakie masz koło, ja mam 26 cali, mam taki sam sterownik, też jeszcze nie mam zabezpieczeń.
Przy takiej jeździe jak mówisz nie zauważam problemu z grzaniem silnika, tzn. może się zdarzyć że silnik jest lekko ciepły, ale nie uważam tego za problem. Porównuję z temperaturą sterownika, który zawsze dużo cieplejszy niż silnik. Zamknięty jest na razie w niewentylowanej skrzyneczce, więc może dlatego.

raymaxxx - Pon 21 Wrz, 2015

wookie ja mam też dokładnie ten sam zestaw i na pewno dlatego się grzeje Twój sterownik, ja mam gówniane chińskie tranzystory nie IRF'y, sterownik w tylnym trójkącie ramy i raz był ledwo cieplejszy od ramy jak zrobiłem 24km w 28minut, a silnik miał na obudowie 43st ale wtedy było 35st na dworze. Dzisiaj jak zjechałem 39% aku lipo 15Ah z pedałowaniem na 24km to ledwo czuć było że "było jeżdżone" prędkość 42-46 i pod wiatr, średnio dzisiaj doiło 450-600W.

Przy okazji Tas czy w pikaczu v1.5 gdzieś jest pokazywany prąd chwilowy jak moc chwilowa? to jest ten drugi ekran środkowa kolumna górny wiersz?

Edyta: miałem na uwadze że silnik dzisiaj był ledwo letniejszy od ramy, nie kontroler, on jest ciągle zimny...

Tomas - Pon 21 Wrz, 2015

Ja sterownik też mam u siebie zimny ale tez jest na zewnątrz.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group