To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Tematy elektryczne - Skończyła się bateria :-)

wiciu_r - Pon 26 Paź, 2015
Temat postu: Skończyła się bateria :-)
Jakieś 2,5 roku temu do swojego trikke kupiłem bateryjkę (chyba od Gazelle) z uszkodzonym balanserem.
Bateryjka 36V 9Ah pięknie pracowała przez 2 lata, ale od jakiegoś czasu zaczęła szwankować. Uznałem, że pomimo czasowego ładowania "odświeżającego" poprzez Imaxy B6 (normalnie dedykowana ładowarka) dokonała żywota, ale postanowiłem ją rozebrać i sprawdzić. Niestety zgubiłem nietypowy kabelek od mojego aparatu więc fotek nie mam jak zapodać, ale okazało się, że bateria składa się z 4 sekcji połączonych stalowymi pinami przewodzącymi prąd (wiem że stalowe bo je ucinaczkami usunąłem). Po 2 latach użytkowania piny zrobiły się czarne i jak mniemam zaczęły tracić kontakt więc bateria "padła". Po zlutowaniu kabelkami (linka 2,5mm2) rozładowana bateryjka przyjęła około 90% nominalnej wartości energii i śmiga, aż miło, czyli albo lutujemy, albo na porządne simetowskie listewki połączenia skręcamy. Wszystko typu docisk i tarcie jest zaprogramowane na swój czas. Może głupi temat, a może komuś pomogę sugestiami.
Szacun

wibi - Pon 26 Paź, 2015

Szkoda, że uważałeś iż balanser jest uszkodzony.On prawdopodobnie był tylko "zablokowany" z powodu zbyt długiego "leżakowania" baterii i po aktywacji na pewno by ruszył.Ładowanie takiej baterii Imaxem B6 to raczej nieporozumienie (dwie sekcje po 5s) tym bardziej, że oryginalny balanser swoją jakością o klasę przewyższa Imaxa który jest, jak by nie patrzeć, tylko uniwersalną a więc "do wszystkiego" ładowarką.Oryginalny ładuje z dokładnością 0.001V co przy Imaxie jest tylko "marzeniem". Co do tych "pinów" łączących sekcje to prawda i wskazane jest przy uruchamianiu takiej baterii trochę je "zabezpieczyć" wazeliną techniczną (tak jak styki akumulatora samochodowego) w celu uniknięcia osadzania się jakichś siarczanów? czy innych związków chemicznych wydostających się z ogniw w trakcie eksploatacji czy "leżakowania". Dwa lata użytkowania baterii to już sporo czasu a sadzę, że po kilku ładowaniach i rozładowaniach bateria jeszcze zwiększy swój ładunek bo nie sądzę byś przekroczył liczbę 600-700 ładowań po których pojemność spada.
wiciu_r - Wto 27 Paź, 2015

Jako ciekawostkę dodam, że bateria dawno już przekroczyła przewidzianą liczbę ładowań. Użytkuję ją w zasadzie cały rok (do pracy mam 2,5km). Latem dziesiątki razy pokonała standardową, rekreacyjna trasę 18km, zimą jak nie ma śniegu to do -5 śmigam. W sezonie wiosna-jesień średnio 2 razy dziennie ładowana. Nie wiem, czy jakiś związek z żywotnością może mieć fakt, że albo jedzie, albo wisi na ładowarce non stop. Fakt, zielona dioda oznacza naładowanie, ale wisi tak ładowana non stop i się trzyma.
Mechano - Wto 27 Paź, 2015

Ładowania jak ładowania ale czy codziennie wyjeżdżasz ją do zera?
wiciu_r - Śro 28 Paź, 2015

Tylko na wyjazdach rekreacyjnych, czy do dużego miasta czasem sterownik Trikke wyłącza zasilanie jak napięcie spadnie (no było kilkadziesiąt takowych zdarzeń) , a wówczas przepinam na ciut pojemniejszą LiFePo4. Normalnie co jazda powyżej 4km to podłączam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group