To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Tani i prosty odzysk z BLDC

qaz33 - Czw 14 Kwi, 2016

Na plaskim moze duzo nie odzyskuje - tego nie sprawdzalem bo nie mam jak. Ale w gorach nigdy ponizej 10% nie zeszlo. Czyli zawsze mam te 10% wiekszy zasieg do zrobienia. Nie rozumiem po co z tego rezygnowac. Tak jak kolega powyzej wspomnial przeciez to nic nie kosztuje a nawet mozna oszczedzic kupujac troche mniejszy akumulator
radasss - Czw 14 Kwi, 2016

Zysk jest duży na klockach hamulcowych. Tarczowy hamulec można używać marginalnie. Jeżdżąc po Poznaniu (płasko) odzyskuję ok. 1 %.
Witt - Sob 01 Paź, 2016
Temat postu: A da się wykorzystać kondensatory
Myślałem o odzysku już pierwszego dnia kiedy kupiłem rower z dynamem w kole. Ogranicznik napięciowy tam wrzucony to 6 V. Ale wszystko się zmieniło jak w 2014 kupiłem e-bike. To co chciałbym to chwilowe wspomaganie przy ruszaniu dzięki odzyskowi energii. Ja chamuję kilkadziesiąt razy na światłach w mieście. zjazd i podjazd z dwóch wiaduktów. Jak radasss napisał hamowanie silnikiem byłoby BAJKĄ w zimie, gdzie komplet klocków starcza mi na 1 tydzień. Najbardziej zależałoby mi na odzyskaniu maksymalnie wielkiej ilości energii zmagazynowania go np. w kondensatorze, by ten oddał od razu wszystko lub w miarę wszystko po to by ruszyć na takim zestawie SUPERkondesatorów, np. MAXWELL TECHNOLOGIES BCAP3000P270K04.

Czy zastanawialiście się kiedyś nad zastosowaniem tych kondesatorów w naszych układach?
Akumulator z tych kondensatorów

Eryk1000 - Sob 01 Paź, 2016

Jest to trochę problematyczne, jeden taki kondensator 3000F gromadzi około 3Wh energii. Czyli prawie 1/4 energii jaką gromadzi ogniwo o pojemności 2900mAh :D na dodatek rozmiary, taki kondzior jest kilka razy większy od aku 18650. W samochodach takie rozwiązania się stosuje jest na to miejsce, dodatkowo doposaża się to w układy przetwornic i bms coś ala jak w LIion ;) W ebajku ciężko z miejscem i dodatkowymi gratami dlatego lepiej sobie odzyskiwać energię z powrotem do akumulatora :)
madejp - Sob 01 Paź, 2016

Witt, a dlaczego chcesz stosować superkondensatory zamiast akumulatorów lipol, które są dużo tańsze? Za cenę wyższą o 1/3 od tego kondensatora (JEDNEGO, który Ci nie wystarczy!) możesz kupić pełnoprawną baterię do roweru, która spokojnie przyjmie prąd z Twojego hamowania!

Superkondensatory sprawdzają się tam, gdzie są bardzo duże prądy i wielokrotne ładowanie, ale małe energie.

tomek701 - Wto 04 Paź, 2016

Kupiłem już taką http://www.ebay.pl/itm/27...K%3AMEBIDX%3AIT
wita00 - Nie 11 Gru, 2016

Mam pewien pomysl jak zastosowac pomysl regenu zbudowanego na te przetwornicy z ebay, azeby poszlo to na zasilaniu >36V baterii bo mam ebike na baterii 16s zatem potrzebuje napiecia ladowania 67v na 5a. Wiem ze mozna laczyc przetwornice szeregowo wiec polacze je ustawiajac kazda na 5A i napiecie 33,5V. Zadzialalby mi uklad?
tas - Nie 11 Gru, 2016

a nie lepiej od razu kupić przetwornicę na odpowiednie napięcie?
wita00 - Nie 11 Gru, 2016

Masz racje lepiej ale pytanie czy taniej. 2 przetwornice kupisz za 18,37 zl sztuka z przesylka. A przetwornica wieksza na 67V widzialem za 160zl wiec ma sens polaczyc te tansze w szereg i mec regen od max predkosci do zera. Mozna tez podlaczyc druga manetke na lewej rece do plynnego regena do regulacji amperazu badz napiecia regena.
Anonymous - Pon 12 Gru, 2016

A masy wejścia i wyjścia są oddzielone galwanicznie w tych przetwornicach?
Passat_EQ - Pon 12 Gru, 2016

zeeltom napisał/a:
A masy wejścia i wyjścia są oddzielone galwanicznie w tych przetwornicach?


Zdaje sie ze nie bo to są przetwornice zbudowane na cewce a nie transformatorze.
Ale sam pomysł jest dosc ciekawy, poniewaz mają (miewają) osobną regulacje dla napiecia i prądu.
Zasadniczo napięcie mozna im ustalic dowolne, powyzej napięcia baterii, np 80V. Za to ustawic prąd 5A i tym sposobem zawsze uzyskamy moc hamowania 5A x aktualne napiecie na baterii.

Anonymous - Pon 12 Gru, 2016

Jeśli masy są wspólne, to narysuj, jak to chcesz połączyć.
Passat_EQ - Pon 12 Gru, 2016

Przy takiej przeróbce fazy załączane byłyby do mostka prostowniczego 3 fazowego a następnie on zasilałby przetwornice ladująca aku.
Dodatkowo nalezaloby oscyloskopem zmierzyc co wychodzi z silnika. Czy rozpedzajac go napięciem 48V do maxa i błyskawicznie przełaczajac na hamowanie silnikiem nie uzyskamy szpilek po 60V. Na logike beda niższe ale w sumie pewien nie jestem.
To pociąga za sobą jaka przetwornice kupic. Step Up czy Down. Raczej up, ale bez pomiarów to zgadywanka.
Manetka załączałaby przekaznikzasilajacy przetwornice.
Tu pojedyncza przetwornica, ktora zalatwi hamowanie.
http://allegro.pl/zasilac...6606178918.html

radasss - Pon 12 Gru, 2016

wita00 napisał/a:
Zadzialalby mi uklad?
Nie :!:
Dlugas - Wto 13 Gru, 2016

wita00 napisał/a:
Mam pewien pomysl jak zastosowac pomysl regenu zbudowanego na te przetwornicy z ebay, azeby poszlo to na zasilaniu >36V baterii bo mam ebike na baterii 16s zatem potrzebuje napiecia ladowania 67v na 5a. Wiem ze mozna laczyc przetwornice szeregowo wiec polacze je ustawiajac kazda na 5A i napiecie 33,5V. Zadzialalby mi uklad?

Potwierdzam, nie zadziała, nawet sprawdzałem :mrgreen:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group