To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Tani i prosty odzysk z BLDC

Passat_EQ - Wto 13 Gru, 2016

Jesli zastosuje przekaźnik potrójny bądz trzy przekaźniki, mostek 3 fazowy, kondensatory buforujace i pojedynczą przetwornice to zadziała. Musi bo tak działaja przydomowe elektrownie :)
Tylko to go bedzie kosztowało w okolicach 50-100zł a za 250 mozna kupic sterownik z regenem.

wita00 - Sob 17 Gru, 2016

Dobra Pany mam ta przetwornice na napiecie 16s. Teraz moje pytania. Jak ja mam wlaczac fizycznie regen. Z faz idzie mostek z diod nastepnie wchodzi do przetki, mam przelacznik w klamce hamulca, trzeba zastosowac jakis przekaznik ktory by rozlaczal sterownik i wlaczal przetke z regenu? Jak to zrobic zeby czegos nieodparowac?
Passat_EQ - Sob 17 Gru, 2016

wita00 napisał/a:
Dobra Pany mam ta przetwornice na napiecie 16s. Teraz moje pytania. Jak ja mam wlaczac fizycznie regen. Z faz idzie mostek z diod nastepnie wchodzi do przetki, mam przelacznik w klamce hamulca, trzeba zastosowac jakis przekaznik ktory by rozlaczal sterownik i wlaczal przetke z regenu? Jak to zrobic zeby czegos nieodparowac?


Musisz miec przekaźnik, ktory na wyprowadzeniach normalnie właczonych bedzie przepuszczał prąd miedzy silnikiem a sterownikiem, natomiast po spolaryzowaniu elektromagnesu przekaźnika załączy silnik do tego mostka trójfazowego. Za mostkiem mozesz dac jakis kondensator LOW ESR na >75V i dopiero pod niego przetwornice.
Najpierw proponuje ją uruchomic poza układem i wyregulowac potencjometrami głownie prad, bo napiecie musisz rozkrecic pewnie na maximum. Chyba ze generuje napiecie zdecydowanie powyzej max napiecia na baterii. Sprawdz tą przetwocnice nadal na boku odłączajac i zalaczajac ją do źródła zasilania, bo niekiedy zdarza sie, ze zmieniaja sie im nastawy prądu i napiecia.

wita00 - Nie 18 Gru, 2016

Czy zadziala uklad jesli do stycznika klamki hamulca podam 12v, po nacisnieciu pojdzie sygnal do brake hi sterownika ktory go rozlaczy i jesnoczesnie przekaznik wlaczy przetwornice ktora bedzie uruchamiana za pomoca przekaznika zainstalowanego na potencjometrze napiecia lub zaraz przed wejsciem charge na BMS. Sygnal rozlacza sterownik blyskawicznie zas przekaznik do ladowania majakas zwloke wiec mysle ze niebedzie jakis niespodzianek.
Passat_EQ - Pon 19 Gru, 2016

wita00 napisał/a:
...przekaznika zainstalowanego na potencjometrze napiecia...

Przyznam, że tu się zgubiłem :) Narysuj schemat blokowy chocby w paincie.

Cytat:
Sygnal rozlacza sterownik blyskawicznie zas przekaznik do ladowania majakas zwloke wiec mysle ze niebedzie jakis niespodzianek.


Nie bedzie niespodzianek, poniewaz masz miec 3 przekaźniki na fazach silnika, które odłącza fazy od silnika, za to podepną go do mostka. Po tym w zasadzie nie ma znaczenia czy sterownik dostał sygnał z klamki, ale dla higieny w logice działania oczywiscie powinno to byc spięte ze sobą.

Witt - Pon 19 Gru, 2016
Temat postu: Superkondensatory
madejp napisał/a:
Witt, a dlaczego chcesz stosować superkondensatory zamiast akumulatorów lipo, które są dużo tańsze? Za cenę wyższą o 1/3 od tego kondensatora (JEDNEGO, który Ci nie wystarczy!) możesz kupić pełnoprawną baterię do roweru, która spokojnie przyjmie prąd z Twojego hamowania!

Superkondensatory sprawdzają się tam, gdzie są bardzo duże prądy i wielokrotne ładowanie, ale małe energie.

Masz w 100% rację. Myślałem tylko (patrząc na konstrukcje oparte na nich), że te chwilowe prądy szybciej przyjmie i odda superkondensator niż LIon. To rozważanie czysto teoretyczne i nie udało mi się zbudować nawet modelu, co dopiero docelowego rozwiązania, stąd do Was padło pytanie jako praktyków:), ale temat o superkondensatorach zamykamy, z przyjemnością czytam o Waszych kolejnych rozwiązaniach oszczędzających nasze hamulce.

Passat_EQ - Pon 19 Gru, 2016
Temat postu: Re: Superkondensatory
Witt napisał/a:
madejp napisał/a:
Witt, a dlaczego chcesz stosować superkondensatory zamiast akumulatorów lipo, które są dużo tańsze? Za cenę wyższą o 1/3 od tego kondensatora (JEDNEGO, który Ci nie wystarczy!) możesz kupić pełnoprawną baterię do roweru, która spokojnie przyjmie prąd z Twojego hamowania!

Superkondensatory sprawdzają się tam, gdzie są bardzo duże prądy i wielokrotne ładowanie, ale małe energie.

Masz w 100% rację. Myślałem tylko (patrząc na konstrukcje oparte na nich), że te chwilowe prądy szybciej przyjmie i odda superkondensator niż LIon. To rozważanie czysto teoretyczne i nie udało mi się zbudować nawet modelu, co dopiero docelowego rozwiązania, stąd do Was padło pytanie jako praktyków:), ale temat o superkondensatorach zamykamy, z przyjemnością czytam o Waszych kolejnych rozwiązaniach oszczędzających nasze hamulce.


Wadą superkondensatorów jest na ta chwile bardzo małe napięcie pracy oferowanych komponentów. Mam u siebie kondensator 30Faradów, ale na 2.7V. Ładowałem go prądem 10A do pełna w 2 sekundy i oddaje do 30A proporcjonalnie krócej, a jest wielkosci 16 srednicy i 25mm wysokosci i kosztuje pare złotych. Ilośc energii w nim jest znikoma przy li-ion, ale jak na kondensator i jego mase jest całkiem duza. Prądy tez są spore.
Co do odzysku energii z regena to jest to kosmetyka :) Realnie niewiele zmieniajaca w zasięgu :) Ma to sens gdy energia kinetyczna pojazdu jest wielokrotnie wieksza od energii potrzebnej na jego przemieszczanie (opory toczenia i powietrza).
Wtedy rozpedzanie pojazdu wymaga duzo energii a hamowanie regenem odzyskuje sporo energii.
Dla przykładu tesla ma 80kWh i przejezdza 400km co oznacza ze jadąc równo te przysłowiowe 60km/h zuzywa 200Wh na kilometr. A niektorzy uzytkownicy ebików wspominaja o zuzyciu energii na poziomie 40Wh w rowerze przy tej samej predkosci albo nawet mniejszej predkosci. Tesla 2 tony, rower zestaw z kierownikiem 120kg. Wyhamowanie 120kg z 60 na godzine odda 15x mniej energii do aku niz w tesli, a na jazde bez hamowania zuzywa nie 15 razy mniej energii a raptem 5 mniej niż tesla. Oznacza to ze ilosc energii przeznaczonej na rozpedzenie jest niewielka (w porównaniu do oporów toczenia) stad odzysk tez ma niewielki udział procentowy w całym procesie.

maniakev - Pon 19 Gru, 2016

Jakiś czas temu znalazłem na allegro super kondensatory 3000F 2.7V używane po 90zl i z ciekawości zacząłem liczyć ile ich potrzeba do odzysku. Jeden taki ma wystarczającą pojemność żeby zmagazynować energię hamowania ale ograniczeniem jest szybkość przyjmowania tej energi więc były potrzebne 8 szt. dla mojej wagi i przy założeniu hamowania z 40km/h do 0 w 3 sekundy. Już to odstraszyło mnie cenowo nie mówiąc o masie kondensatorów i przetwornicy.
wita00 - Pon 19 Gru, 2016

12v po wlaczeniu hamulca poszlo by na przekaznik ktory standartowo w przetwornicy bylbyna sciezce rownolegle z potencjometrem napiecia. Czyli przetwornica bez hamulca by byla jakby na nieskonczonym ooporze wiec niepodawala by zadnego napiecia. Ale sklanialbym sie do opcji drugiej czyli jeden przekaznik zabudowany za przetwornica a przed zlaczem charge. Czy taki uklad mialby prawo zadzialac?
Passat_EQ - Pon 19 Gru, 2016

wita00 napisał/a:
12v po wlaczeniu hamulca poszlo by na przekaznik ktory standartowo w przetwornicy bylbyna sciezce rownolegle z potencjometrem napiecia. Czyli przetwornica bez hamulca by byla jakby na nieskonczonym ooporze wiec niepodawala by zadnego napiecia. Ale sklanialbym sie do opcji drugiej czyli jeden przekaznik zabudowany za przetwornica a przed zlaczem charge. Czy taki uklad mialby prawo zadzialac?


Bez sensu.
Przetwornica wstanie sama, gdy dostanie napięcie z prądnicy czyli silnika. Nie widze sensu manipulowania przy ustawieniach napięcia i prądu w niej. Ma byc ustawiona na odpowiednie watrosci i pozostawiona.
Przekaźniku powinienes miec trzy (3) na kablach fazowych tak jak to opisałem wczesniej. Przełączałby je sygnał 12V z klamki hamulcowej, z funkcji napędzania na funkcje regena.

Szymon645 - Wto 20 Gru, 2016
Temat postu: Re: Superkondensatory
Passat_EQ napisał/a:

Co do odzysku energii z regena to jest to kosmetyka :) Realnie niewiele zmieniajaca w zasięgu :) Ma to sens gdy energia kinetyczna pojazdu jest wielokrotnie wieksza od energii potrzebnej na jego przemieszczanie (opory toczenia i powietrza).
Wtedy rozpedzanie pojazdu wymaga duzo energii a hamowanie regenem odzyskuje sporo energii.
Dla przykładu tesla ma 80kWh i przejezdza 400km co oznacza ze jadąc równo te przysłowiowe 60km/h zuzywa 200Wh na kilometr. A niektorzy uzytkownicy ebików wspominaja o zuzyciu energii na poziomie 40Wh w rowerze przy tej samej predkosci albo nawet mniejszej predkosci. Tesla 2 tony, rower zestaw z kierownikiem 120kg. Wyhamowanie 120kg z 60 na godzine odda 15x mniej energii do aku niz w tesli, a na jazde bez hamowania zuzywa nie 15 razy mniej energii a raptem 5 mniej niż tesla. Oznacza to ze ilosc energii przeznaczonej na rozpedzenie jest niewielka (w porównaniu do oporów toczenia) stad odzysk tez ma niewielki udział procentowy w całym procesie.


Ja używając regena praktycznie przy kazdym hamowaniu odzyskuje jakies 10-11%
To nie jest znow az tak mało

Anonymous - Wto 20 Gru, 2016

10 razy zahamujesz i masz 100% energii.
:D

umbur - Wto 20 Gru, 2016

Czyli powyżej 11 hamowań mamy nadwyżkę energii :shock: :grin: .
Passat_EQ - Wto 20 Gru, 2016
Temat postu: Re: Superkondensatory
Szymon645 napisał/a:
Passat_EQ napisał/a:

Co do odzysku energii z regena to jest to kosmetyka :) Realnie niewiele zmieniajaca w zasięgu :) Ma to sens gdy energia kinetyczna pojazdu jest wielokrotnie wieksza od energii potrzebnej na jego przemieszczanie (opory toczenia i powietrza).
Wtedy rozpedzanie pojazdu wymaga duzo energii a hamowanie regenem odzyskuje sporo energii.
Dla przykładu tesla ma 80kWh i przejezdza 400km co oznacza ze jadąc równo te przysłowiowe 60km/h zuzywa 200Wh na kilometr. A niektorzy uzytkownicy ebików wspominaja o zuzyciu energii na poziomie 40Wh w rowerze przy tej samej predkosci albo nawet mniejszej predkosci. Tesla 2 tony, rower zestaw z kierownikiem 120kg. Wyhamowanie 120kg z 60 na godzine odda 15x mniej energii do aku niz w tesli, a na jazde bez hamowania zuzywa nie 15 razy mniej energii a raptem 5 mniej niż tesla. Oznacza to ze ilosc energii przeznaczonej na rozpedzenie jest niewielka (w porównaniu do oporów toczenia) stad odzysk tez ma niewielki udział procentowy w całym procesie.


Ja używając regena praktycznie przy kazdym hamowaniu odzyskuje jakies 10-11%
To nie jest znow az tak mało


Jesli masz taki wynik na tej 10kW maszynie to pewnie do lekkich zestaw z Toba nie nalezy.

Szymon645 - Wto 20 Gru, 2016

122kg.
Zuzycie energii mam na poziomie 35-38Wh/km



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group