To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Kompletne systemy zasilania LIFEPO4

Anonymous - Pią 02 Sty, 2009
Temat postu: Kompletne systemy zasilania LIFEPO4
Witam wszystkich :)
Od dluzszego czasu przygladam sie ekspansji chinskich koncernow produkujacych ogniwa i baterie LIFEPO4 na angielskim Ebayu, i na chwile obecna cena takich systemow jest na tyle atrakcyjna ze warta przemyslenia :

I tak na przyklad zestaw skladajacy sie z :
-Baterii 48V 15Ah LIFEPO4
-BMSa
-Ladowarki impulsowej 3A

kosztuje 170 funtow czyli jakies 740zl!! Za ta cene otrzymujemy kompletny system wazacy niecale 10kg :)
Producent podaje iz moze na zamowienie zestawic dowolna baterie, tak wiec - dla kazdego cos dobrego :)

Zamowilem juz taki zestaw - sam jestem ciekaw parametrow tejze baterii, dla zainteresowanych moge podzielic sie wynikami pomiarow pojemnosci...

http://cgi.ebay.co.uk/48V...A1%7C240%3A1318

oto link do aukcji :) Prosze o uwagi i spostrzezenia dot. tejze oferty :)
Pozdrawiam

Anonymous - Pią 02 Sty, 2009

Czytałem kilka recenzji produktów tego typu i jedna uwaga -> pojemności poszczególnych ogniw mogą się znacznie różnić od siebie. dodatkowo rzadko kiedy ogniwa osiągają pojemność podawaną przez producenta.

ale ciekawe, wyślę zapytanie o zestaw 100Ah 84V z bms'ami bez żadnych ładowarek...

Anonymous - Pią 02 Sty, 2009

odpowiedzieli! 1980USD. za 84V 100Ah czyli niecałe 6000 zł + vat + cło + transport.

kto ich sprawdzi pierwszy? :D ja się zaczynam zastanawiać, czy nie zrezygnować z trojanów na rzecz lifepo w takim razie! :D

martwię się tylko że znowu ktoś wyjątkowo przedsiębiorczy podpisze z nimi umowę na wyłączność i postawi zaporową cenę...

Anonymous - Pią 02 Sty, 2009

Nie wiem czy to nie jakis walek. Strasznie slaba wydajnosc pradowa maja. Na pewna nie sa to ogniwa firmy A123 czy innej wiodacej a co za tym idzie ilosc cykli i ich pojemnosc moga byc podane "mocno na slowo"
Anonymous - Pią 02 Sty, 2009

przecież to chińczole...
Zbyszek Kopeć - Pią 02 Sty, 2009

Do auta trzeba 200Ah oraz max. napięcie po ładowaniu powinno być poniżej 90V.
Trzeba pamiętać, że one mają 1000 cykli przy rozładowaniu do 85%, ciekawe ile będą miały cykli przy rozładowaniu do 100%.
W tych aku. gwałtownie spada pojemność przy mrozach, podobnie jak przy kwasowych, ale sa lepsze od kwasówki.

Arbiter - Sob 03 Sty, 2009

Nie miałem duzo do czynienia z takimi akumulatorami ale kupilem raz chinskie li-ion do kamery
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/10014
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/10017

Pierwsze ładowanie i było ok, po kilku ładowaniach pojemnosc znacząco spadła.
Nie korzystałem wprawdzie z wwyrafinowanej elektroniki przy ładowaniu ale wydaje mi sie ze nie miało to kluczowego znaczenia

Zbyszek Kopeć - Sob 03 Sty, 2009

Nowe ogniwa (wszelkie litowe) trzeba najpierw je dokładnie wyrównać ładując wszystkie do pełna i do identycznego napięcia.
W czasie eksploatacji trzeba koniecznie pilnować minimalnego napięcia każdego ogniwa, a podczas ładowania maxymalnego napięcia. Jeśli któreś ogniwo osiągnie miń. lub max., to natychmiast kończymy proces rozładowania lub ładowania.
C o jakiś czas należy znowu wszystkie wyrównać (jak na początku).
Inaczej ogniwa się rozbiegną i szybko cały zestaw się zniszczy.

Anonymous - Nie 04 Sty, 2009

Zbyszek Kopeć napisał/a:
W tych aku. gwałtownie spada pojemność przy mrozach, podobnie jak przy kwasowych, ale sa lepsze od kwasówki.


Nie znalazłem potwierdzenia że LiFePo4 bardziej traci na pojemności niż pozostałe Li
w niskich temperaturach.

Nawet Ni-Cd uważany za odporny na niskie temperatury ma 50% w –30’C.

W aku. Pb elektrolit wchodzi w reakcję z elektrodami (spada gęstość elektrolitu), w pozostałych aku. elektrolit jest tylko nośnikiem ładunków.
Dotarłem do takich danych aku. Pb:
0’C –65%, -18’C –40%, -29 –18% pojemności.

Zbyszek Kopeć - Nie 04 Sty, 2009

Tu przykład tych LiFePO4:
http://www.seidenbattery.com/product_vehicles.asp
Jest wiele innych. Wyraźnie widać gwałtowny spadek pojemności w stronę mrozów.

Z kwasowymi jest całkiem inaczej.
Na każde zmniejszenie temperatury o 9 st.C pojemność spada o 10%.
Pojemność nominalna 20 godzinna akumulatorów kwasowych jest mierzona zazwyczaj w 27 st.C, chyba że producent określi inaczej.

Przy wzroście temperatury o każde 8 st.C ponad nominalną czas eksploatacji kwasówek spada o 50% w stosunku od poprzedniej.

Zasięg pojazdu w pewnym zakresie pojemności zależy od kwadratu pojemności.
Jeśli pojemność spadnie o 20%, to zasięg wyniesie 64% poprzedniego.

Anonymous - Nie 04 Sty, 2009

Bo trzeba uzywac firmowych ogniw a nie chinskiego badziewia. Jak podaje A123 System ich LIFEPO4 przy -20stC traca 10% pojemnosci. Jak dla mnie to piekny wynik.
http://a123systems.textdr...AUGUST_2008.pdf

Anonymous - Nie 04 Sty, 2009

powiem jedno. CENA. (60 zl/szt)

czyli 120 tyś złotych za 84V/200Ah jeśli dobrze liczę?

Zbyszek Kopeć - Nie 04 Sty, 2009

A123 to są całkiem inne i mniejsze ogniwa niż możliwości innych.
Ale może warto kupić i testy opisać na FORUM.

Anonymous - Nie 04 Sty, 2009

No ba :) Ale to pierwszy krok na drodze do budowy pojazdu typu Tesla Roadster. Poza tym mysle ze przy tej ilosci zeszli by do 100k. ;)

Zbyszek: pisalismy wszyscy o LIFEPO4

PS
60zl to cena min. na Allegro i w Batimex'i. Swego czasu pisalem, ze na Ebay sprzedawano ogniwa w cenie ok 10$szt. Pomijajac obecna cene dolara VAT i clo daje to pojecie o prawdziwiej rynkowej cenie tych ogniw.

PS2
Mnie na A123 nie stac na pakiet nawet rowerowy, a jesli chodzi o test pojedynczych celi to kopalnia wiedzy jest na forach modelarskich

Zbyszek Kopeć - Nie 04 Sty, 2009

Dlatego ktoś musi kupić komplet LiFePO4 do auta i przetestować.
Trzeba tylko pamiętać, że te ogniwa mają po 3,2V.
Zestaw do auta (np.: moje rozwiązanie zasilania) powinien mieć ok. i do 90V po naładowaniu tych litówek.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group