To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki DC - przewinięcie rozrusznika od autobusu(4kw)

Anonymous - Pią 17 Lut, 2006
Temat postu: przewinięcie rozrusznika od autobusu(4kw)
założylem ten temat bo pomyślałem o przewijaniu rozruszników na silniki. Bardzo dużo wala sie rozruszników od 500w do nawet 4km(najwiekszy jaki spotkałem od silnika layland czyli od autobusu bizona super itp.) i jak widzicie
przewinięcie????(z takimi żeczami wogóle nie miałem doświadczenia więc pytam) Temat był poruszany w kilku postach ale nie rozwinięty

Anonymous - Pią 17 Lut, 2006

Rozrusznik jest silnikiem, ale projektowanym do pracy chwilowej:

- łożyska ślizgowe
- uzwojenia wirnika i stojana szybko nagrzewają się
- brak dobrego chłodzenia
- twarde szczotki szybko zużywają komutator

i chyba to wystarczy, aby zrezygnować z przewijania i przerabiania na silniki trakcyjne.

Anonymous - Pią 17 Lut, 2006

wlasnie Wojtek ma racje, temat juz byl poruszany na starym forum, wszelkie proby z rozrusznikami sa bez snesu i nie oplacane wogle, glownie wlasnie przez brak łozyk kulkowych i brak normalnych szczotek, jak se chcesz kombinowac to 100x lepiej zajac sie przewinieciem silnika 3facowego AC na DC, i przerobienie mu klatki na wałek z magnesami neodymowymi, ale tak czy srak to wszystko to tylko zabracanie se dupy, silnik od widlaka 10kW 80V mozna na alllegro kupic za 500 zl tak zen ie wiem po co te kombinacje i wywazanie otwartych dzwi ? jeszcze 2 lata temu faktycznie z silnikami DC nei bylo tak latwo ale dzis to juz zaden problem se cos taniego zalatwic. Na szrotach w niemczech leza całe chałdy tego.
Anonymous - Pią 17 Lut, 2006

to bylem ja cos mnie nie zalogowalo :)
Anonymous - Pią 17 Lut, 2006

Wojtek napisał/a:
Rozrusznik jest silnikiem, ale projektowanym do pracy chwilowej:
- łożyska ślizgowe
- uzwojenia wirnika i stojana szybko nagrzewają się
- brak dobrego chłodzenia
- twarde szczotki szybko zużywają komutator
I jeszcze jeden, ważny z naszego punktu widzenia parametr - sprawność poniżej 50%. Więc to chyba niewłaściwa ścieżka :arrow:
Anonymous - Sob 18 Lut, 2006

no eAndre nie do konca, ta sprawnosc to wynik spowodowany pradem jaki pobiera rozrusznik i brakiem łozysk, jak by mu dorobic lozyskai przerobic na normalne prady a nie 100A to i sprawnosc byla by znacznie wieksza. Ale jak mowilem toi nei ma sensu wogle zbędne marnotrawienie roboczogodzin :)
Anonymous - Pon 26 Cze, 2006

i jeszcze jedno, rozrusznik pobiera (nawet taki od maluszka) ok 140-180A a oddaje na wale ok 500W. sprawność jest grubo poniżej 50% nawet 20-30%... małe obroty i wręcz niemożliwe obrócenie komutatora, jedyne co ma dobre to potworny moment na starcie i tylko jak nazwa wskazuje do ruszenia silnika. w japońskich autach stosuje się jeszcze przekładnie planetarną (każda inna zniknie prędzej czy później) może taki rozrusznik popróbować..?
Anonymous - Pon 26 Cze, 2006

z tymi małymi obrotami to coś nie tak, rozrusznik jak każdy silnik szeregowy, ma bez obciążenia tendencję do "rozbiegania sie" czyli wchodzenia na bardzo wysokie, niebezpieczne wręcz dla samego silnika prędkości obrotowe. Zresztą jego obroty muszą być znaczne, bo przekładnia między zębatką rozrusznika a wieńcem koła zamachowego wynosi od 1/8 do 1/15, a silnik samochodu musi być rozpędzony do prędkości zbliżonej do jałowych obrotów. To nam daje przykładowo 900x10=9000 obr/min. Delikatnie mówiąc sporo jak na możliwości znanych nam przekładni.
Już chyba łatwiejsze w przeróbce byłyby prądnice, można pokombinować z ustawieniami szczotek i podobno dobre efekty daje zmniejszenie liczby uzwojeń wzbudzania. Tylko jednak problematyczna jest ich waga.

Anonymous - Pon 26 Cze, 2006
Temat postu: silnik
Anonymous napisał/a:
wlasnie Wojtek ma racje, temat juz byl poruszany na starym forum, wszelkie proby z rozrusznikami sa bez snesu i nie oplacane wogle, glownie wlasnie przez brak łozyk kulkowych i brak normalnych szczotek, jak se chcesz kombinowac to 100x lepiej zajac sie przewinieciem silnika 3facowego AC na DC, i przerobienie mu klatki na wałek z magnesami neodymowymi, ale tak czy srak to wszystko to tylko zabracanie se dupy, silnik od widlaka 10kW 80V mozna na alllegro kupic za 500 zl tak zen ie wiem po co te kombinacje i wywazanie otwartych dzwi ? jeszcze 2 lata temu faktycznie z silnikami DC nei bylo tak latwo ale dzis to juz zaden problem se cos taniego zalatwic. Na szrotach w niemczech leza całe chałdy tego.


O..podaj link do takiego silnika...bo szukam

Wiesiek

Anonymous - Pon 26 Cze, 2006

owszem, duże obroty, ale luzem, a rozrusznik kręci silnikiem ok. 120-160 obr/min (sam rozrusznik ok 1000rpm) ogólnie liiipa. trzeba szukać innych rozwiązań np silniki od widłaków elektrycznych


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group