To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Silniki BLDC - Ośka - zniszczony gwint - czy da się coś z tym zrobić?
Yin - Nie 20 Sie, 2017
Właśnie ubiłem gwint w mxus, jaką narzynką go poprawić? Z suwmiarki wychodzi m14 x 0.5 - dobrze to mierzę?
tas - Nie 20 Sie, 2017
niech Ci spawacz napawa trochę materiału na oś i dopiero wtedy narzynką to traktuj.
U siebie zrobiłem tak, że nakręciłem narzynkę na uszkodzoną oś pod sam silnik, następnie spawacz dodał trochę materiału na powierzchnię zepsutych gwintów, później szlifierką usunąłem naddatek ponad średnicę 16mm i cofająca się narzynka zrobiła idealny gwint jak z fabryki.
Yin - Nie 20 Sie, 2017
Noo nie jest tak drastycznie, poprawy wymaga gwint na początku osi bo nakrętka nie chce się nakręcić. No i gwintownik będzie potrzebny tak czy siak. Tylko m14 x 0.5 czy 14x1 ?
Przemek - Nie 20 Sie, 2017
jak chcesz to jutro zmierzę swój grzebieniem i napiszę
Pavyan - Pon 21 Sie, 2017
Yin, bardzo uważnie wprowadzaj narzynkę podczas tego "poprawiania" - prostopadle do osi gwintu, dokładnie w istniejące, stare zwoje. Nie na sucho - użyj oleju roślinnego (najlepszy jest lniany, ale każdy pomoże zdecydowanie).
Jeżeli gwint jest bardzo zniszczony na "wejściu" i istnieje duże ryzyko, że nie "trafi" się idealnie w stare nacięcia - najbezpieczniej jest go odrestaurować jak opisałem wcześniej w tym temacie (przełamaną narzynką, opłaci się bo jest tańsza od silnika ).
Przełamana narzynka po złożeniu i ściśnięciu nadal działa jak... hmm... monolityczna - i w tym moim sposobie działa podobnie do sposobu zaproponowanego przez Tasa (odkręca się ją z osi).
Nawiasem mówiąc, jakkolwiek napawanie materiału na bardzo uszkodzoną oś jest w zasadzie jedynym wyjściem w sytuacji kompletnego zmielenia/zerwania gwintu (sam parę razy tak robiłem, niekoniecznie w rowerze), to powoduje niezamierzoną i zupełnie nieprzewidywalną "obróbkę" cieplną materiału osi - po spawaniu czy napawaniu w jednym miejscu węglowa/stopowa stal może całkowicie się odpuścić, w innym sąsiednim punkcie złapać wysoką twardość.
Wszystko jednak wskazuje i obawiam się, że Chińczycy robią te osie z przysłowiowego "gwoździa", czyli jakiegoś chińskiego St3, które nie da się ulepszyć - i wtedy nie ma sprawy; podejrzewam że tak może być, skoro gwint w tych nietanich przecież silnikach tak potrafi się zniszczyć.
Dziwię się temu, bo ja tak odpowiedzialnego i istotnego, kluczowego elementu (w dodatku drążonego z jednej strony) z pewnością nie robiłbym ze stalowego g...na, a przynajmniej z jakiejś taniej węglowej stali, ulepszonej w odpowiednim stopniu.
No, ale ja nie jestem Chińczykiem... a zresztą może mi się tylko zdaje, że robią z "gwoździa"?
Przemek - Pon 21 Sie, 2017
Yin napisał/a: | Tylko m14 x 0.5 czy 14x1 ? |
skok 1,5
Yin - Pon 21 Sie, 2017
Dzienki wielkie
Przemek - Wto 22 Sie, 2017
kiedyś poprawiałem zniszczony gwint co prawda nie na ośce silnika a w instalacji calowej, z uwagi na nietypowy skok i brak narzynki użyłem nakrętki naciąłem jej gwint w wzdłuż w czterech miejscach i powstała ala narzynka, wkręcając po kawałku i wykręcając udało sie go ładnie odtworzyć, a nakrętki do mxusa kupiłem w motoryzacyjnym do kół bodajże forda są one około 1/2 dłuższe od mxus-owych dobrze trzymają dzięki większej powierzchni
Yin - Wto 22 Sie, 2017
Przemek napisał/a: | nakrętki do mxusa kupiłem w motoryzacyjnym do kół bodajże forda są one około 1/2 dłuższe od mxus-owych dobrze trzymają dzięki większej powierzchni | Jak bys byl w tym sklepie to wez mi 4 szt. Rozliczymy sie przy spotkaniu. Jutro powinienem miec nadrzynke, oby dala rade. Ostatecznie moge zeszlifowac 2 mm z konca OSI.
Przemek - Śro 23 Sie, 2017
ok, kupiłem tam też takie "samohamujące" z plastikiem wezmę parę sztuk
Yin - Śro 23 Sie, 2017
Gwint odratowany nadrzynka, bylo ciezko ale dalo rade. Dzienki za pomoc
|
|
|