To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - Otwieranie silnika Bionx wyprowadzenie przewodów.

Passat_EQ - Wto 08 Lis, 2016
Temat postu: Otwieranie silnika Bionx wyprowadzenie przewodów.
Witam,

Zakupiłem taki silnik. Pytanie czy ktos go moze rozkładał, bo chciałbym wyprowadzic przewody do zewnętrznego sterownika.
Ciezko go rozpołowic ?




wibi - Wto 08 Lis, 2016

Może nie ciężko ale potrzebne są narzędzia czyli duży ściągacz który złapie za kołnierz a to 22 cm średnicy.Ja miałem uniwersalny z dość długimi ramionami (3 ramiona) i trochę kombinując udało mi się zahaczyć. Ściągać musisz tą stronę gdzie wychodzą kable .Mam zdjęcia z rozbiórki ale niestety na drugim kompie którego aktualnie nie mam podłączonego.
Przerabiałem też inaczej niż wszyscy pozostali gdyż zachowałem oryginalny sterownik a raczej jego płytkę drukowaną usuwając wszystkie elementy sterownika z obu stron gdyż sądzę, że to wzmocni mechanicznie i czujniki halla oraz przewody fazowe które teraz są dość sztywnie umocowane.
Aby całkowicie otworzyć silnik musisz z osi zdjąć blokadę obrotu-jest na stożku i mocno siedzi na osi(to ten rdzawy element na twoich zdjęciach). Tu na forum jest trochę zdjęć z rozbiórki BioniX'a, poszukaj a jak by było ci mało to są jeszcze na endlessie ew. jutro mogę zamieścić swoje

Passat_EQ - Wto 08 Lis, 2016

Myslałem, ze niezależnie od której strony zahacze sciągacz, to rozpołowi sie tak samo. Na logike zapiąłbym to od strony własnie drugiej gdzie nie ma przewodów, zeby ośke odpychac razem z drugim deklem przez ktory przechodza przewody, zeby ich nie zerwac.
wibi - Wto 08 Lis, 2016

Pewnie tak też pójdzie,u mnie z tej drugiej strony był wolnobieg i kaseta dlatego łatwiej było od strony kabli.Poza tym nie wiem jak będziesz chciał przeciągnąć nowe kable (3+5 lub 6) przez szczelinę.Wydaje mi się, że łatwiej jest przykleić kable do osi silnika a składając łożysko same sobie kable ułoży. Ja jako kable fazowe używałem kabla w silikonie,chyba AWG14 a do czujników miałem wiązkę z instalacji samochodowej z której wybrałem pasujące kolory.
pabblo_pl - Śro 09 Lis, 2016

Witam wszystkich,
Kupiłeś silnik z którego zrezygnowałem z obaw o zardzewiałą blokadę ośki. Kupiłem inny, również będę przerabiał ale otwierać będę od strony kabli.
Patrząc na zdjęcia to lepszy dostęp do sterownika i kabli.
Do otwarcia chcę użyć 6-8 śrub którymi będę rozpierał pokrywy.
Jednocześnie podgrzewał łączenie silnika.

wibi - Śro 09 Lis, 2016

Zamieszczam zdjęcia z mojej "przeróbki" BionX'a.To jest silnik system BionX z firmy Matra dlatego zewnętrzna obudowa nieco inaczej wygląda ale wnętrze to samo.
tomek701 - Śro 09 Lis, 2016

Witam do rozebrania bionixa wystarczą sróby fi osiem nimi rozpychasz obudowy nie potrzeba podgrzewać, tylko pamiętaj zrób rysę na łączeniu żeby tak samo złożyć.
Passat_EQ - Śro 09 Lis, 2016

pabblo_pl napisał/a:
Witam wszystkich,
Kupiłeś silnik z którego zrezygnowałem z obaw o zardzewiałą blokadę ośki. Kupiłem inny, również będę przerabiał ale otwierać będę od strony kabli.
Patrząc na zdjęcia to lepszy dostęp do sterownika i kabli.
Do otwarcia chcę użyć 6-8 śrub którymi będę rozpierał pokrywy.
Jednocześnie podgrzewał łączenie silnika.


Tak własnie sie na niego czaiłem i zniknął. Za pare dni pojawił sie ponownie i zdębiałem.
Faktycznie tez zauwazyłem korozje i spytałem sprzedajacego czy os obraca sie swobodnie. Nie odpisał ale paczke odebrałem.
Generalnie oś obraca sie bez tarcia ale kreci sie jakby była zalana w miodzie :)
Podejrzewam ze bedzie trzeba zmienic łożyska. Czy taki silnik po ręcznym zakreceniu bez obręczy, kręci sie długo czy niemal natychmiast sie zatrzymuje ?

sirgregs - Czw 10 Lis, 2016

Taki silnik to się kręci jak prądu dostanie ;-)
Magnesy tak trzymają że trudno jest osią zakręcić palcami jak obudowa jest nieruchoma.
W bionxie jest w miarę łatwo bo blokada ma sporą średnicę.
Ale spróbuj pokręcić osią łapiąc palcami tylko za gwint osi.
Do zrobienia na granicy wykonalności i tak ma być.

Passat_EQ - Czw 10 Lis, 2016

Złapałem oś w imadlo i krecilem korpusem.
Kreci sie bezszelestnie i bez "chrobotania" ale jednak czuc jakby gesty smar go trzymał na osi.

sirgregs - Czw 10 Lis, 2016

Tak ma być.
Jak naprawdę mocno zakręcisz sam silnik to może dwa obroty zrobi i stoi.
Z obręczą odpowiednio więcej.
Z oponą jeszcze więcej ale wciąż bardzo szybko się zatrzymuje.

PS
Właśnie przed kilkoma minutami odebrałem swissdrive zaplecionego w 20"
Maksymalnie udało mi się osiągnąć dwa obroty ;-)

pabblo_pl - Czw 10 Lis, 2016
Temat postu: Bionx 250 HT
Dziś dotarł kurier z takim kółkiem za cenę 235 zł z wysyłką.
Silniczek BionX 250 HT, bez rdzy, kręci się bez oporów tzn wiadomo że staje po obrocie bo magnesy hamują ale brak oporów innych niż od magnesów.

W weekend biorę się za rozbieranie aż szkoda mi rozplatać to koło.
Proszę zerknijcie na zdjęcia napiszcie czy od strony wolnobiegu jest wszystko.
Czy czegoś brakuje? Oczywiście z wyjątkiem wolnobiegu.
I jeszcze jedna uwaga nawet jeśli otworzymy silnik od strony wolnobiegu, to żeby nam wirnik (stojan) wyszedł z obudowy i tak musimy demontować blokadę obrotu wału.
Więc mimo wszystko chyba lepiej od strony kabli otwierać silnik.
Paweł

wibi - Czw 10 Lis, 2016

Passat_EQ napisał/a:
...Kreci sie bezszelestnie i bez "chrobotania" ale jednak czuc jakby gesty smar go trzymał na osi.

Jest jeszcze jedna,jak sądzę,ważna rzecz, mianowicie przy składaniu silnika i wciskaniu zdjętej pokrywy "siedzące" w niej łożysko jest nieprawidłowo wciskane na oś silnika. Nieprawidłowo gdyż to zewnętrzny pierścień łożyska ("siedzący" w pokrywie) przenosi siłę wciskania na oś, przez co samo łożysko jest nieco ściśnięte osiowo a to powoduje, że ciężko się obraca przez jakiś czas nim się właściwie nie ułoży. Dlatego po złożeniu silnika dobrze jest albo dopasowaną do średnicy osi rurką lekko "puknąć" w pierścień wewnętrzny łożyska by o te setne części mm wszedł głębiej na oś a w ostateczności można bardzo lekko "opukać" ten wewnętrzny pierścień łożyska śrubokrętem. To pojęcie "lekko" uważam, że odpowiada sile jaką można by się samemu uderzyć, a dlaczego tak lekko gdyż pierścień wew.łożyska wtłoczny przez kulki łożyska i pierścień zewnętrzny jest naprężony i normalne lub mocne "puknięcie" mogło by uszkodzić bieżnię lub nawet pierścień.
Po takim zabiegu oś silnika powinna już dać się palcami prawie lekko obracać.

wibi - Czw 10 Lis, 2016

@pabblo_pl
Nie zastanawiaj się i otwieraj silnik od strony kabli gdyż i tak będziesz musiał to zrobić z prostej przyczyny, że śruby którymi przykręcony jest sterownik można odkręcić (i zdjąć-wyjąć) tylko od strony kabli. Popatrz na zdjęcia które zamieściłem wyżej (DSCI0114) na którym widać główki śrub mocujących sterownik.Jak chcesz zdjęcie w wyższej rozdzielczości to daj znać,te zmniejszyłem aby łatwiej się załadowały na stronę.

pabblo_pl - Czw 10 Lis, 2016

@wibi
zwróciłem na to uwagę i własnie od tej strony będę otwierał silnik, bo jak od drugiej strony przeciągnąć kable?
U mnie brakuje chyba takiej nakrętki kontrującej od strony wolnobiegu o którą blokuje się ośka do ramy.
Może ma ktoś wolną chętnie odkupie.
Coś takiego jak na zdjęciu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group