To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Łączenie 2 typów akumulatorów w jednym pakiecie?

wwojciech - Pon 23 Sty, 2017

Osobiście łącze dwa aku właśnie w celu zwiększenia dystansu. Obydwa ładuje osobno do tego samego napięcia a potem łącze tylko główne wyprowadzenia. Mam zrobioną przelotke do watomierza więc jak znajde chwile to sprawdze przy pełnym prądzie - jakie prądy idą z poszczególnych pakietów. Oczywiście po podłączeniu drugiego aku pomimo dodatkowej masy - mniej przysiada aku = lepiej się zbiera, wyższy Vmax.
glebor - Pon 23 Sty, 2017

no wiadomo, dla tego właśnie chciałem dodać część wysokoprądowych, żeby nie przysiadało napięcie - głównie na tym mi zależy. Kiedyś wypadałoby zbudiwać sobie na testy taki akumulator 4S2P, pół na pół wysokoprądowe i nisko prądowe i sprawdzić jak to sie zachowuje z zastosowaniem 2 amperomierzy ;) po prostu mnie to ciekawi :D
WojtekErnest - Pon 23 Sty, 2017

glebor napisał/a:
,, sprawdzić jak to sie zachowuje z zastosowaniem 2 amperomierzy ;) po prostu mnie to ciekawi :D
'.
Te dwa amperomierze winny być z 0 po środku skali aby było widać wzajemne przepływy prądu.

glebor - Pon 23 Sty, 2017

cyfrowe pokazują + lub - w amperach. DOmyślam się, że może być również przejściepomiedzy pakietami :)
maniekrox - Pon 23 Sty, 2017

To byłby bardzo wartościowy i pouczający test;)
gienek333 - Pon 23 Sty, 2017

Dodam, że amperomierze mają również Rw (co trochę wpłynie na wyniki pomiarów). Oczywiście będą się zdarzały takie sytuacje, że ogniwa o większym Rw będą ładować te o mniejszym (i teoretycznie liczba cykli rośnie) , ale stosunkowo małym prądem. Polecam ostatnie charakterystyki (wpływ prądu na liczbę cykli http://www.houseofbatteri...SheetV1.0LC.pdf
glebor - Pon 23 Sty, 2017

Zapewne, aczkolwiek ciekawe, czy moja teza z poborem prądu (gdy więcej ciągniemy, większy prąd idzie z ogniw wysokoprądowych) czy w tych wysokoprądowych różnica jest w składzie chemicznym i oddają taki sam prąd, mają taką samą rw w tej samej temperaturze, a jedyną różnicą jest możliwość pracy ciągłej w temperaturach nie 45 stopni jak panasonic, ale w 65 stopniach jak podaje sony :D bardzo mnie to ciekawi. Jak znajdę chwilę to testy zrobię. Mam trochę ogniw z odrzutu. sanyo ncr18650bl, akurat takie co mają odchyłek 50mAh od innych, do pakietu nie wsadzę, a na testy idealne i jeszcze posegreguję względem pojemności. zepnę 4s1p i dam drugi taki pakiet 4s1p z sony tych które mają slądy po zwarciach na plusie :) jeżeli będą trzymać pojemność to testy będą zacne :D , ale to ruszy jakoś w marcu.
sirgregs - Pon 23 Sty, 2017

gienek333 napisał/a:
Załóżmy teoretycznie, że te ogniwa "wysokoprądowe" to jedno ogniwo o Rw 1 om, te niskoprądowe mają 3 omy . Jeżeli z aku pociągniemy 4A, to w wysokoprądowych wydzieli się I²xR=9W, w niskoprądowych 3W. Jeżeli użyjemy tylko tych pierwszych, to będziemy mieli 16W, a to prawie 2 razy więcej :sad: .
Wracając do powyższej teorii.
Jeżeli użyjemy tylko tych drugich to będziemy mieli 16x3=48W
I teraz proszę wskaż błąd w rozumowaniu ;-)

gienek333 - Pon 23 Sty, 2017

Te "drugie" służą do odciążania tych "pierwszych". W skrócie; aku są połączone równolegle, naładowane, startujemy i jedziemy ostro, większy prąd idzie z wysokoprądowych, bardziej się rozładowują, spada napięcie, zwalniamy, prąd spada, idzie większy prąd z aku niskoprądowych (są bardziej naładowane i mają wyższe napięcie, chodzi o ogniwa idealne, bo rzeczywiste będą miały takie same napięcia). Jak damy ostro w palnik, a potem się zatrzymamy, to niskoprądowe będą ładować wysokoprądowe (ale stosunkowo małym prądem (U2-U1)/(Rw1+Rw2)).
glebor - Pon 23 Sty, 2017

do czegoś takiego właśnie chciałbym dążyć :) jak opisał powyżej gienek
sirgregs - Wto 24 Sty, 2017

gienek333 napisał/a:
Jak damy ostro w palnik, a potem się zatrzymamy, to niskoprądowe będą ładować wysokoprądowe (ale stosunkowo małym prądem (U2-U1)/(Rw1+Rw2)).
I dlatego nie należy łączyć równolegle ogniw o różnych charakterystykach. Bo zawsze płynie prąd wyrównawczy zgodny z powyższym wzorem. Nawet jak pakiet nie pracuje to i tak pracuje ...
Eksperymentować oczywiście trzeba ale efektu i tak nie będzie zadowalającego.

Anonymous - Wto 24 Sty, 2017

kiedys o takich laczeniach rozmawialem z inzynierem elektronikiem.powiedziala ze ze wzgledu ina rozne rezystancje moga sie tworzyc prady o ogromnym amperazu miedzy ogniwami co moze spowodowac zniszczenie ogniw i pozar.rowniez gdy rozladuja sie te slabsze ogniwa a wieksze beda jeszcze mialy prad, moga sie niszczyc ladujac wzajemnie.dlatego korzystam z takich samych pakietow i nie ryzykuje.w jednym z pojazdow robie aku-dojazdowke z mozliwoscia sporadycznego podlaczenia do aku glownego celem zwiekszenia predkosci podroznej na kilkanascie km(gdy bede wiedzial ze dojazdowka nie bedzie potrzebna) ale jest to ta sama chemia, i z powodu 3xmniejszej pojemnosci bedzie wskaznik naladowania by wiedziec kiedy odlaczyc go od zestawu odpowiednio wczesniej by nie dopuscic do ryzyka.nie wyobrazam sobie jednak by je laczyc na stale.
gienek333 - Wto 24 Sty, 2017

Wiesz jak to z tymi "inżynierami" jest, jeden powie, że aby zmienić kierunek obrotów silnika trzeba odwrócić macierz, drugi że trzeba zamienić dwa przewody.
glebor - Wto 24 Sty, 2017

Na mojej drodze też niedługo tytuł inżyniera (z elektroniki), a mimo o akumulatorach jakby nikt nic nie wie.
tas - Wto 24 Sty, 2017

Byłem na kilku uczelnianych wystawach w formie wystawcy nowinek technicznych ebajkowych i uczelniane projekty elektryfikacyjne za nierzadko miliony złotych w porównaniu z naszymi prywatnymi projektami wychodzą tak masakrycznie blado, że aż byś nie uwierzył :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group