To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - eMerida K-Five v1.1

Mitar - Śro 01 Mar, 2017
Temat postu: eMerida K-Five v1.1
Witam

Po zimowych zabawach z czytaniem,zamawianiem i składaniem udało się przerobić kilkuletnią meridę na eMeridę :)

v1.0
http://i.imgur.com/Bnx9cUU.jpg

v1.1


Tu oczywiście podziękowania dla Tasa za jego blog który dał kopa i motywację do samodzielnej konwersji.

Zestaw jaki zastosowałem to taki przeciętniak na dojazdy do pracy więc szału nie ma :)

Osiągi:
Prędkość bez pedałowania: 62km/h
Zasięg: Nie sprawdzony.

Zestaw zawiera:
- Silnik Nine Continent RH2809 (7x9)
- Obręcz Mach1 MAD 26" + zaplatanie
- Sterownik GT1500W
- BMS 60A
- Pakiet 20S2P (10Ah Turnigy Hardcase)
- Klamki z odcięciem pod sterownik
- Manetka kciukowa
- Skrzynia
- Sztyca Suntour Nex
- Wolnobieg DNP 11-28T
- Watomierz TF01N
- Latarka Convoy S2+
- Guziki ,blokady osi i inne duperele




rejmana - Śro 01 Mar, 2017

Witam
No całkiem zgrabny e-rowerek Ci wyszedł :grin:
To już paru nas jest w Gliwicach
Pozdrawiam :mrgreen:

Mitar - Śro 01 Mar, 2017

No ja od teraz praktycznie 2 razy dziennie do pracy przez miasto będę śmigał także może kogoś spotkam :)

Tak się zastanawiam po ostatniej jeździe, nie widzę różnicy w mocy przy zmianie 50%-100%-120% na przełączniku, nie wiem czy to normalne, ale prawdopodobnie pomerdałem przewody, tylko i tak chyba była by różnica.

Prace nad prostym komputerkiem trwają.
Na razie mam
- pomiar temperatury z czujnika w kole
- pomiar temperatury z czujnika w torbie
- pomiar prędkości z magnesu rowerowego
- pomiar napięcia z wyjścia CA
Jeszcze brakuje pomiar natężenia ale na to też mam pomysł.

Jeszcze tylko zintegrować ładowarkę od telefonu i można drukować obudowę.


maciex93 - Śro 01 Mar, 2017

50%-100%-120% obcina prędkość, prąd zostaje ten sam, dlatego i przyśpieszenie masz takie samo.
Mitar - Czw 02 Mar, 2017

A to by wyjaśniało wszystko.
Mitar - Sob 04 Mar, 2017

Mam pytanie jeszcze co do ładowarki, kupiłem coś takiego:
https://www.aliexpress.co.../936105718.html

1) Ładowarka ładuje tylko do 66.2V (~4.15-4.14V na celę) normalne czy powinna ładować do 4.2V ?
2) Jak podepnę ją do roweru potem odepnę i ponownie podepnę to nie ładuje (na pinach ładowarki jest 30V) , po odpięciu od gniazdka i poczekaniu parę sekund i ponownym wpięciu jest ok i ładuje dobrze. Mam się martwić?

Majster - Sob 04 Mar, 2017

@Mitar

Ładowarka jest OK, powinna ładować do 67.2V .

1) Prawdopodobnie masz rozjechanie napięcia na cellach pakietu, i BMS odcina gdy napięcie na jednym z nich przekroczy około 4.25V. Wtedy inne ogniwa są mniej naładowane i z tąd mniejsze napięcie na całości. Naładuj do pełna i pozwól aby BMS zbalansował ogniwa przez noc.

2) Rozumiem że dzieje się to przy pełnej baterii? Ładowarka wyłącza się gdy prąd ładowania wynosi mniej niż kilkaset mA, te 30 V to może być jakieś szczątkowe napięcie na kondesatorach.

P.S Fajna konstrukcja na Arduino :mrgreen:

Mitar - Sob 04 Mar, 2017

1) Sprawdzałem każdą celę i każda ma w okolicach 4.14V , nie za bardzo jak mam pozostawić na balansowanie przez noc bo ładowarka przestaje ładować przy 66.2V (a chyba BMS sam nie balansuje bez ładowarki?)

2) Nie ma na to wpływu samo ładowanie, ogólnie jeśli ładowarka jest podpięta do gniazda 220 i podpinam ją do roweru to ładuje, ale odpięcie jej (dalej jest wpięta w 220) pokazuje 30V i jak próbuje ją podpiąć do roweru to już zima.

Ogólnie ładuje przy 1 podpięciu więc nie jest to problem.
To było dopiero 1 ładowanie więc potestuje jeszcze.

Co do "komputerka" to już wszystko podłączyłem (komputerek + ładowarka jako 60V>5V + czujniki)

Tu jest porównanie rozmiarami całości do przetwornicy





Wygląda jak ... :)

Jedyne co mi źle pokazuje to zliczenia magnesu na kole bo prawdopodobnie przewód idzie za blisko zasilania i nalicza więcej impulsów (dzieje się tak przy małej mocy z manetki, wcześniej na sucho poza rowerem nie było tego problemu)
Ale jakoś to ogarnę.

Teraz robię sobie apkę na telefon.

Mitar - Pią 31 Mar, 2017

Dziś udało mi się 1 raz rozładować baterię podczas powrotu , i tu mnie spotkała niemiła niespodzianka.
Podczas jazdy oczywiście BMS odciął zasilanie ale byłem przerażony jak sprawdziłem napięcie , 44,5V na 16S !, pomierzyłem cele i bez obciążenia ~2.7V na cele, najmniej miała jedna 2,6V.
Czy to normalne, że BMS ma tak niskie napięcie odcięcia? Myślałem że taki BMS nie schodzi poniżej 3V.

Będę chyba musiał zrobić jakiś alarm na komputerku bo pakiety szlak trafi...

WojtekErnest - Pią 31 Mar, 2017

Ładowanie: Najpierw wpinaj wtyk wyjscia ladowarki do BMS/baterii a dopiero potem 230 V.
W czasie jazdy masz wskaznik ogólnego napięcia ?. Może byc prosty na 3-4 diodach abys widzial spadek np, przy duzym obciążeniu. Doprowadzanie do stanu 2,6 V per segment nie powinno Ci się zdarzać. .

Mitar - Pią 31 Mar, 2017

Mam kontrole napięcia tylko muszę teraz dorobić jakiś alarm jakbym się zagapił na dłużej (tak było w tym przypadku).
Myślałem tylko ,że jak jest coś takiego jak BMS to on będzie też tego pilnował i ktoś kto to projektował pomyślał o tym by ta granica odcięcia była sensowna (np 3-3.3V)
No nic, trzeba się będzie lepiej pilnować :roll:

umbur - Pią 31 Mar, 2017

Mój 16s odcina przy około 51V, czyli jakieś 3.2V
Te ładowarki od Tas'a trzeba podłączyć najpierw pod 230V, potem do BMSa, bo inaczej się nie załączy.

Mitar - Nie 02 Kwi, 2017

umbur napisał/a:
Mój 16s odcina przy około 51V, czyli jakieś 3.2V


No właśnie czegoś takiego się spodziewałem. Ogólnie chyba to zabezpieczenie jest u mnie nie halo bo jak wypnę podczas kręcenia kołem wtyczkę od balansera to koło dalej się kręci (a chyba nie powinno?)



A tak z innej beczki zainstalowałem sobie zamiast manetki kciukowej takie cos:
https://www.aliexpress.co...2781815321.html

Ale po jednej jeździe stwierdziłem, że jednak kciukowa daje mi większy komfort jazdy.

Postanowiłem jednak nie sprzedawać tego wynalazku tylko lekko przerobić aby mieć prosty wyświetlacz napięcia i stacyjkę zamiast przycisku.

W brutalny sposób pozbawiłem go manetki



Potem dodrukowałem zaślepkę i wypełniłem wszystkie szpary silikonem



Nie potrzebny był dodatkowy przewód bo zasilanie/pomiar poszło z przewodu stacyjki a masę porzyczyłem z tempomatu.
Tak to wygląda od tyłu:



A tak prezentuje się już w całej okazałości:



Nie jest to może najtańszy sposób na wyświetlacz i stacyjkę ale spełnia zadanie ;)

atomek1000 - Nie 02 Kwi, 2017

Nie najtańszy ale przynajmniej wygląda dość ładnie/fabrycznie.
Tą niebieską folijkę ze stacyjki możesz zdjąć :razz:

Mitar - Wto 30 Maj, 2017

Mała aktualizacja,
Torba tak jak się spodziewałem niestety powoli traci na wytrzymałości mimo tylu pasków, wystarczyła jedna wywrotka jak rower stał (wiatr) i cześć pasków przy upadku spruła się.
Na szczęście skrzynka jest już w procukcji także niedługo będzie mała zmiana.

Dodatkowo zdecydowałem, że przesiąde się z 16S na 20S bo zalezy mi na trochę większym VMAX, brakuje te 10km/h ;)

Zastanawiałem się jak się to będzie grzać i na razie porobiłem dla porównania testy na 16S

Jako że mam komputerek pełniący rolę czarnej skrzynki to zrobiłem 2 testy na tej samej trasie ~6km w warunkach miejskich z paroma podjazdami.

Oto wykres spokojnej jazdy: (najlepiej powiększyć klikając w wykres)



A tu już jazda tylko na silniku z częstym odkrecaniem manetki:



Najbardziej istotna jest linia temperatury ,widać że gwałtowne odkręcanie manetki znacznie podnosi temperaturę i różnica w sposobie jazdy ma na nią bardzo duzy wpływ (~60C vs 130C)

Linia oznaczona jako moc to przeskalowana wartość Amperów (maks ~45A)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group