To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Hyde Park - Termowizja

tas - Wto 04 Kwi, 2017

Podczas projektowania, budowy i użytkowania akumulatorów LiIon niezwykle istotne jest zapewnienie prawidłowych warunków termicznych podczas ich pracy.

Aby zobrazować zagadnienie wykonałem doświadczenie na przykładowym akumulatorze obciążonym prądem równym zaledwie połowy maksymalnego prądu ciągłego wedle noty, przypadającego na 1 ogniwo:






Ogniwa podczas pracy nabierają temperatury i grzeją się wzajemnie. Powoduje to, że akumulator pracuje w nie jednolitych warunkach termicznych. Ogniwa skrajne mają inną temperaturę niż ogniwa wewnątrz. Nawet prąd na poziomie tak niskim powoduje różnice w gradiencie kilkunastu stopni. Z uwagi na to, że to temperatura powoduje degradacje ogniw (a nie sam prąd, który tą temperaturę powoduje) problem równomiernej temperatury akumulatora jest istotny. Z tego też powodu używa się koszyków, które dzięki przestrzeniom miedzy ogniwami pomagają w wyrównywaniu temperatur. Kolejnym jest nie przekraczanie około połowy maksymalnego prądu ciągłego przewidzianego dla danego typu ogniwa.

Należy też zwrócić uwagę, że obecne na internecie (oraz szczególnie na forum) testy ogniw 18650 i termicznych możłiwości ich rozłądowania dotyczą tylko 1 sztuki, a sam test może być miarodajny dla aplikacji ogniwa w latarce. Niestety, obecność kilkuset ogniw w jednej bryle stawia cały test jednostkowy na głowie ponieważ ogniwo, które w labolatorium podczas rozładowania będzie mieć temperaturę 30st (co można zinterpretować jako sytuację, że ogniwo ma jeszcze odpowiednią rezerwę prądową) to połączone w segment kilkudziesięciu sztuk, w takich samych warunkach obciążenia ogrzeje się do ponad 50 co można zinterpretować jako graniczną temperaturę degradacji tego samego ogniwa.

Anonymous - Wto 04 Kwi, 2017

I po to są koszyki.
Takie skrzela by się przydały w boxie do chłodzenia i eliminacji zalania deszczówką.

Mechano - Wto 04 Kwi, 2017

Ile realnie jest miejsca między ogniwami w koszyku? Jakieś 2-3mm? Może dałoby się tam wcisnąć jakiś płaski rękaw albo wąż i przez to tłoczyć jakiś czynnik chłodzący? To mogłoby, moim zdaniem, zająć raczej mało miejsca i energii a mogłoby dać dobre rezultaty.
tas - Wto 04 Kwi, 2017

W skrajnych przypadkach niby można, ale wystarczy mieć dobrze zbudowany aku i nie trzeba :)
Yin - Wto 04 Kwi, 2017

Pomysł że skrzelami jest niezły - wystarczy żeby była opcja szczelnego zamykania przy zlej pogodzie i otwierania przy dobrej.
tas - Wto 04 Kwi, 2017

Coś w tym jest, z jakiegoś powodu Vectory i bombery nie są szczelne.
Właściwie to pierwszy z brzegu deszcz przelewa te ramyna wylot :D

qaz33 - Śro 05 Kwi, 2017

Po jakim czasie od zalaczenia tego pradu zostalo wykonane te zdjecie? Tak pi razy drzwi, w sekundach czy w minutach czy moze po pol godzinie?
Bardzo ciekawe wnioski mozna z tego wyciagnac.

WojtekErnest - Śro 05 Kwi, 2017

Do tego warto dodać. że miejsce 'podgrzewanego' BMS-a może mieć również negatywny wpływ na jego stabilność, choćby utrzymywanie przez BMS progów napięciowych.
Anonymous - Śro 05 Kwi, 2017


Anonymous - Śro 05 Kwi, 2017

Ale, że o co chodzi z tym zdjęciem?
tas - Śro 05 Kwi, 2017

qaz33 napisał/a:
Po jakim czasie od zalaczenia tego pradu zostalo wykonane te zdjecie? Tak pi razy drzwi, w sekundach czy w minutach czy moze po pol godzinie?
Bardzo ciekawe wnioski mozna z tego wyciagnac.


Ciężko powiedzieć, 30 min około może.

Do tego aku nie ma obudowy żadnej, nie jest niczym owinięty i leży sobie na warsztacie.
To jest jego temp maksymalna, później już się taki stan utrzymywał aż do wyładowania.

Anonymous - Śro 05 Kwi, 2017

zeeltom napisał/a:
Ale, że o co chodzi z tym zdjęciem?

O skrzela.

Przeczytaj wątek to się może domyślisz.

Anonymous - Śro 05 Kwi, 2017

Co do temperatury.
Prawdę mówiąc nie wiem jak jest z ogniwami Li Ion, ale gdzieś czytałem, że Lipo mają optymalną temperaturę pracy 50°C. Powyżej degradacja, poniżej mniejsza wydajność.

tas - Śro 05 Kwi, 2017

Nie.
Robocza temperatura pracy to 20-25st, noty do ogniw tyle podają.

Szymon645 - Śro 05 Kwi, 2017

Lipo maja wyższą wydajność(najniższa rezystancja wewnątrzna) przy właśnie jakis 40-45°C. Ale wątpię żeby to pozytywnie wpływało na ich żywotność


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group