To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Przeróbka haibike

ajs - Wto 09 Maj, 2017
Temat postu: Przeróbka haibike
Posiadam rower haibike z akumulatorem 36 V 400 Wh. Bateria jest w konfiguracji 10 s5p. Czy mogę wymienić pakiet w tej baterii 10s5p ale na ogniwa 3500 mah ? Wtedy pakiet miałby ok 630 Wh...czy komputer pokładowy będzie pokazywał większy zasięg jazdy czy zostanie przy wartościach z oryginalnych ogniw ?
atomek1000 - Wto 09 Maj, 2017

Teoretycznie jest to możliwe, praktycznie bardzo trudne bo jak odłączysz fabryczny bms choć na chwilę to prawdopodobnie zablokuje się na zawsze i już orginalny sterownik nie będzie działać.
ajs - Śro 10 Maj, 2017

No to lipa...Ciekawe czemu tak się dzieje. Ma to zapobiec uszkodzeń dalszych ?
Eryk1000 - Śro 10 Maj, 2017

Cel wydoić kieszeń klienta :D
WojtekErnest - Śro 10 Maj, 2017

ajs napisał/a:
No to lipa...Ciekawe czemu tak się dzieje. Ma to zapobiec uszkodzeń dalszych ?

Każdy producent ma oczywiście wytłumaczenie, że zabezpieczenie utrudnia/uniemożlwia amatorską wymianę/naprawę pakietu w trosce o stan pozostałej elektroniki i bezpieczeństwa użytkownika, ale my swoje wiemy...
Dlatego 'nie lubimy' takich rowerów, które są w ten sposób zabezpieczane.
No cóż jak chcesz brnąc dalej, to zapewne trzeba kupić nowy oryginalny akumulator, a stary potraktować jako ten na którym można spróbowac prowadzić eksperymenty z przemyślaną podmianą. Ale to zadanie dla elektronika..

ajs - Śro 10 Maj, 2017

Eryk1000 napisał/a:
Cel wydoić kieszeń klienta

To tak jak z drukarkami, tanie w zakupie a komplet nowych tuszy w cenie drukarki :D

Pavyan - Śro 10 Maj, 2017

Mam chyba radę na te cwaniackie praktyki - choć może to być kłopotliwe; powinno się udać, jeśli płytka BMS ma dostępne punkty lutownicze/zaciski (to można ominąć) i przede wszystkim nie jest przyklejona lub w inny sposób nierozbieralny sposób wbudowana w zespół ogniw, zalana np. w baterii jakimś szuwaksem):
0. Wyrównać dokładnie napięcia obu zespołów ogniw (całej baterii i poszczególnych stopni "s") - baterii oryginalnej i nowej, oczywiście zbudowanej z ogniw o większej pojemności, zgrzanych w identycznej konfiguracji co oryginał. To wyrównanie napięć jest bardzo ważne, bo inaczej między bateriami popłyną prądy wyrównawcze, niczym nie ograniczone.
1. Zdublować dłuższymi przewodami wszystkie połączenia BMS-a z oryginalnym pakietem baterii, ale nawet prądowe można też cienkimi; chodzi tylko o to, aby napięcie stale dostarczać do cwanego BMS-a, coby nie popełnił podstępnie samobójstwa :grin:
2. Odłączyć oryginalne kable prądowe i balansera przy starych ogniwach, wyjąć starą baterię z obudowy i odstawić daleko, można ze wstrętem (po to były dłuższe kabelki, he, he).
3. Podłączyć owe odłączone kable do przygotowanego nowego, pięknego zestawu ogniw 3,5Ah :grin: w tych samych "elektrycznie" miejscach - po prostu skopiować stary schemat montażowy.
Włożyć nówkę do obudowy można przedtem lub potem - zależy od swobody montażu.
4. Odłączyć "fałszywki" łączące BMS ze starą baterią i oddać ją do utylizacji, albo wykorzystać do innych celów - zależy od stanu ogniw.
5. Wszystko robić bardzo ostrożnie i z namysłem - naładowane ogniwa to troszeczkę jak granat z obluzowaną zawleczką... miałem pewną przygodę :wink:
6. Co Wy na to?
Niewykluczone, że wystarczyłoby zdublować tylko główne kable prądowe +, - i ładowanie, ale dla ostrożności (za duże ryzyko) lepiej też balanser podwoić, tak myślę.

Tylko, że nie znam konstrukcyjnie tej baterii... jednak idea jest chyba prawidłowa?

ED: Parę osób wypytywało mnie o mój e-złomik :wink: i mówili potem, że w Słomczynie są do kupienia e-rowery, tylko sprzedawcy (niektórzy, ci bardziej uczciwi) ostrzegali, że bateria do wymiany.
Ja na to, że żaden problem - jeżeli na 18650-kach, to stare ogniwa won, wstawić nowe i jazda.
A tu zonk... cwaniaki (w trosce o użytkownika, jakżeby inaczej!) wstawiają BMS-y ze stróżem, co im w łeb strzela jak napięcie zniknie...

atomek1000 - Śro 10 Maj, 2017

Oby te fabryczne bmsy nie mierzyły pojemności bo jeżeli mają zaprogramowane na sztywno Ah to na nic taka wymiana. Ale pomysł jest znany od dawna, robi sie tak z bateriami laptopowymi i wiele czytalem udanych takich wymian
WojtekErnest - Śro 10 Maj, 2017

To teoretycznie może się udac ale nie musi.. Nie musi chocby z tego powodu, że podobnie jak w chocby w laptopach może być przechowywana informacja o ostatnim stanie ogniw czyli pojemności, ilości Ah ładowania lub rozładowania czy kilka wyników napięcia segmentów po czasie obciążenia.
A to podmianie ogniw może oznaczać, że te parametry mimo że niezgodne z nowymi ogniwami, będą powodowały wyłączanie. I wtedy jest konieczny reset elektroniki.
Może tak nie być ale skoro po zwykłej podmianie ogniw, BMS,elektronika sterująca to wykrywa, to może być coś więcej niż przerzutnik stanu..
Te rowery to nie tylko bateria z BMS-em ale często posiadają szynę danych współpracującą z dedykowanym displayem.

ajs - Śro 10 Maj, 2017

Nawet jeśli wymiana by się udała (ŚWIETNIE to wymyśliłeś Pavyan, :D ), to duże ma znaczenie czy system oblicza pojemność jak watomierz (Ah) czy wg wzkazań napięcia...Jeśli zliczy pojemność oryginalnych ogniw i wyłączy to lipa :(
WojtekErnest - Śro 10 Maj, 2017

Być może ktoś to już pokonał...
http://allegro.pl/bateria...6804003604.html

Pavyan - Śro 10 Maj, 2017

Dzięki Ajs :wink: , ale jak się okazuje "wymyśliłem" coś już wymyślonego (jak Atomek nas uświadomił).
Poza tym - jeśli ten BMS to taki już bardziej komputer-cerber, mający wsio pod kontrolą i zapisane - to i tak nic z tego... Może on już z każdym pojedynczym ogniwem gada po nazwisku albo nawet jest na "ty".
Nie wziąłem pod uwagę wielkości stopnia żądzy pieniądza producentów e-bajków, choć ceny ich gotowych baterii zamiennych to wyraźnie sugerują :grin:

PS: Na problem wykrywania zmiany (powiększenia) pojemności zespołu pomoże "nie-zmiana", czyli zainstalowanie takiej samej pojemności nowych ogniw.
Dobrze byłoby powiększyć pojemność/zasięg, ale jeśli nie można - to nie można.
Tylko że stara bateria nie będzie już miała nominalnej pojemności, a obniżoną do jakiegoś poziomu... i jeżeli ten "głupi mądrala" z BMS-a zanotuje ostatnią pojemność naładowaną (obniżoną), do d..pa blada.

madejp - Czw 11 Maj, 2017

No ale jeśli jest tak źle jak piszecie, to by znaczyło, że jazda w niskiej temperaturze, szkodzi bardziej przez pamięć BMS'a (z tego co wiem wydajność ogniw dość mocno spada w niskiej temperaturze) niż szkodliwość takiego użytkowania ogniw? No chyba, że przechowują charakterystyki rozładowania w zależności o temperatury. :)
JerzyZ - Czw 11 Maj, 2017

Mam drobne doświadczenie z tego typu baterią (Bosch). W moim przypadku zamieniłem zużyte ogniwa na używane, słabsze od nominalnych.
Przy kolejnych ładowaniach zmienia się obiecywany zasięg - z tendencją do wzrostu, choć bywa też odwrotnie.
Czasem bateria (i ta, i fabryczna) "głupieje" - pokazuje np. 100km!! Ale w trakcie jazdy dochodzi do sensownych wskazań.

W naprawianej baterii wyprowadziłem końcówki ogniw i ładowałem zwykłą ładowarką i balanserem zewnętrznym. Zasięg wyświetla mały na początku, w czasie jazdy rośnie.

WojtekErnest - Czw 11 Maj, 2017

JerzyZ napisał/a:

W naprawianej baterii wyprowadziłem końcówki ogniw i ładowałem zwykłą ładowarką i balanserem zewnętrznym. Zasięg wyświetla mały na początku, w czasie jazdy rośnie.

Nie ładujesz jej 'normalnie' z zasilacza oryginalnego bo nie masz ? czy jest inny powód i nie dziala gdy napięcie ładowania dostarczasz przez gniazdo do BMS ?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group