To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - legalizacja roweru

WojtekErnest - Pon 21 Maj, 2018

Nie wiem co dla Ciebie jest nadal niejasne.
Pojazd jest nadrzędną kategoria. Podkategoria szczegolna jest rower, motorower, itp. Jesli urządzenie będące pojazďem nie spelnia warunków, to otrzymuje status Pojazd bez Kategorii. To go eliminuje z formalnego dopuszczenia do ruchu.
Czyli rower, lub urzadzenie roweropodobne, jesli ma parametry nominalne, ktore nie spelnia wg ustawy dla roweru ze wspomaganiem elektrycznym, nie jest formalnie rowerem ale pojazdem bez kategorii.
Skuterkorowery wymienione w artykule też są tej kategorii.
Ale skuterkorowery producent chinski mógłby spróbować homologowac, jako seryjny szybki ebajk i wtedy wprowadzenie na rynek EU byloby mozliwe.
Ale pojazdow ndywidualnych typu SAM, wykraczajacych parametrami poza definicje roweru elektrycznego, (jak narazie) nie da się dopuścić do ruchu w EU.
Jasne ?

qaz33 - Pon 21 Maj, 2018

wg jakich norm UE liczy moc silnika? Czy jest to moc nominalna podawana przez producenta czy moc maksymalna podawana (ograniczana) przez sterownik. Teorytecznie silniki NC maja 800W a ludzie podaja chwilowo nawet 5000. W niektore silniki oznaczono firmowo 250W mozna podac 1500. Jak na to patrzy prawo? Nie ma jednoznacznej definicji mocy nominalnej. Kazdy producent oznacza sobie moc wg wlasnych norm. Przykladem jest mxus 5kW ktory jest duzo slabszy od QSa 273 4kW
WojtekErnest - Pon 21 Maj, 2018

qaz33 napisał/a:
wg jakich norm UE liczy moc silnika?

Tego chyba na 100 % nie wie nikt :-)
Bo zapis o "..pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo" można raczej odczytać jako moc elektryczną, bo wcześniej pada zdanie o napięciu.
Ale być może będą inne interpretacje, tym bardziej ze popularne 13S o teoretycznym 48V, ma w praktyce 54,6 V max. Czyli nawet to jest nielegal....

qaz33 - Pon 21 Maj, 2018

Zastanawia mnie fakt co by sie stalo gdyby producent silnikow oznaczylby silnik 1000W jako 250W azeby dac mu zapas mocy (np po to aby sie nigdy nikomu nie spalil) duzo firm robiacych markowe silniki DC specjalnie mocno zanizaja ich parametry. Moc mocy nierowna. Co wiecej jest duzo silnikow noname ktore nie maja nigdzie wybitej mocy na obudowie. Ciekawe jak specjalisci oceniaja moc takiego silnika w celu weryfikacji legalnosci. Jezeli hamownia to wystarczy tylko ograniczac prad sterownikiem a tu juz sie prosi o magiczny guzik limitujacy moc w zaleznosci od potrzeb.
Faktycznie 13S mozna tez uznac za nielegalne :o

WojtekErnest - Pon 21 Maj, 2018

qaz33 napisał/a:
Zastanawia mnie fakt co by sie stalo gdyby producent silnikow oznaczylby silnik 1000W jako 250W ..
Faktycznie 13S mozna tez uznac za nielegalne :o

Silnik i jego moc czy wytrzymałość to wg mnie sprawa wtórna, zapis dotyczy parametrów elektrycznego zasilania no i wtedy aku > 48 V jest nielegal...
Pamietajmy że w przypadku homologacji i rejestracji szybkich ebajków, są ewidencjonowane kluczowe podzespoły i jesli w skład będzie wchodzić aku > 48 V, Sterownik na setki W a najczęściej > 1 KW, wskząnik napięcia na 100V, silnik wyrażnie większy od 250W itd to żadne badanie już nie będzie potrzebne, bo do niego nie dojdzie.

WojtekErnest - Sob 02 Cze, 2018

Komisja Europejska opublikowała nowe dyrektywy wprowadzające obowiązkowe ubezpieczenie i rejestrację wszelkich (firmowych-homologowanych) ebajków. Dotyczy nawet obecnych 250W...
W opisie nie ma mowy o możliwosci rejestracji sam-ow. To na razie projekt, który lobby producentów elektrykow bedzie oprotestowywac. Rozważana jest alternatywa w postaci opodatkowania producentow ebajków by państwo miało środki na wieksze wypłaty firmom ubezpieczeniowym i szpitalom.

https://www.bikebiz.com/n...insurance-in-eu
https://www.scigacz.pl/Ro...kowe,33043.html

jajo111 - Wto 05 Cze, 2018

a ja mam pytanie co nam grozi za jazde mocnym ebike w PL.
Podlegamy pod przepis i jazdę pojazdem wyrejestrowanym lub nie zarejestrowanym czyli mandat od 20 do - 500 pln ? Ostatnio jak jeździłem rapidem policja dziwnie sie patrzyłą na coś co wyglada jak motor a ma pedały i chwile za mna podążali czy napewno jade te 25km/h :D .
Po ścieżce wszystko jasne 100zł mogę dostać. Kolejne pytanie czy idzie wybrnąć jak na wyświetlaczu mamy 80V a dopuszczone jest tylko 48V.
Ma ktoś jakiś zbiór jakie artykuły sie tyczą pod ebike.

Ewentualnie jest jakaś droga do zarejestrowania takiego Ebike w CZ na UA ?

qaz33 - Wto 05 Cze, 2018

a moze jakas zbiorka forumowa na homologacje falcona pod silnik 250W? :mrgreen:
jajo111 - Wto 05 Cze, 2018

qaz33 napisał/a:
a moze jakas zbiorka forumowa na homologacje falcona pod silnik 250W? :mrgreen:
to by było bardzo fajne :) , szkoda że aktualnie jest problem z rejestrowaniem jako "sam"
WojtekErnest - Wto 05 Cze, 2018

Homogacji może podlegać powtarzalny produkt produkowany seryjnie.Producent, jego fabryka musi dawać gwarancję powtarzalności modelu.
Więc zapomnijcie o dopuszczalny do ruchy indywidualnych pojazdów...

qaz33 - Czw 07 Cze, 2018

to jest do zrobienia. Producent falcona ma swoja firme i pewnie dalby rade zagwarantowac powtarzalnosc modelu. Pytanie tylko ile by taki projekt kosztowal
WojtekErnest - Pią 08 Cze, 2018

Producent kompletnego Falkona musiałby przedstawić kpl podzespołów, no i poddać je próbie zniszczeniowej oraz zapłacić za proces homologacji. Jest wizytacja rzeczoznawców w jego fabryce it. Koszt podobno > 100 tyś zł. Czyli to tylko producent dlugoseryjny, którzy powtarzalne modele sprzedają przez sklepy. W EU żaden 'maluch, składacz garażowy raczej tego nie zrobil.
Apophis - Wto 12 Cze, 2018

WojtekErnest napisał/a:

Pojazd jest nadrzędną kategoria.

Pojazd nie jest kategorią
z pord:
31) pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

WojtekErnest napisał/a:

Podkategoria szczegolna jest rower, motorower, itp.

Ani rower ani motorower nie są podkategoriami - definicje motoroweru i roweru znajdziesz w pord, natomiast to jakie są kategorię według pord określa załącznik nr 2 do ustawy - zresztą jeden z użytkowników nawet wrzucał w poście unijne kategorie - rower i motorower mogą co najwyżej do tych kategorii należeć

WojtekErnest napisał/a:

Czyli rower, lub urzadzenie roweropodobne, jesli ma parametry nominalne, ktore nie spelnia wg ustawy dla roweru ze wspomaganiem elektrycznym, nie jest formalnie rowerem ale pojazdem bez kategorii.

Jest pojazdem kategorii L

WojtekErnest napisał/a:

Ale pojazdow ndywidualnych typu SAM, wykraczajacych parametrami poza definicje roweru elektrycznego, (jak narazie) nie da się dopuścić do ruchu w EU.

Da się, tylko sporo kosztuje

W skrócie mylisz kategorię z definicjami pojazdów o różnych cechach charakterystycznych. A główną przyczyną dla której mocne e-bike, które nie spełniają definicji roweru nie są dopuszczone do ruchu to fakt, że podlegają rejestracji (która ma jezcze swoje wymagani), a podlegają rejestracji dlatego, że są motorowerami albo pojazdami samochodowymi - odsyłam ponownie do definicji i art. 71

Cytat:
Faktycznie 13S mozna tez uznac za nielegalne

Jak nie naładujesz do pełna to będzie legalne ;) - ale "zalane" do pełna to i 12s będzie nielegalne - w przepisie nie ma mowy z napięciu znamionowym tylko o zasilaniu napędu - możesz mieć nawet milion s, jak pomiędzy aku, a kontrolerem dasz odpowiednią przetwornicę step down

jajo111 napisał/a:
Podlegamy pod przepis i jazdę pojazdem wyrejestrowanym lub nie zarejestrowanym czyli mandat od 20 do - 500 pln ? Ostatnio jak jeździłem rapidem policja dziwnie sie patrzyłą na coś co wyglada jak motor a ma pedały i chwile za mna podążali czy napewno jade te 25km/h :D .

zależy od paru zmiennych, ale z tych pewnych to kara z ufg za brak oc (różne kwoty dla róznych pojazdów i zmieniają się co roku, w 2018 to było 670 zł bodajże)

qaz33 napisał/a:
a moze jakas zbiorka forumowa na homologacje falcona pod silnik 250W? :mrgreen:

Ale po co homologacja pod 250W? jak będzie spełniał resztę definicji roweru to nic nie trzeba homologować...
Już większy ma sens homologacja na jak najtańszych podzespołach, silniku co wyciągnie > 6km/h, byle przeszedł testy i miał już ten nieszczęsny VIN - wtedy każdy już wymieni sobie na co będzie chciał i zmieni kategorię - chociaż z tym też jest trochę papierkowej roboty, ale nie trzeba już bulić ponad 100k za badania homologacyjne ;)

Inc0 - Sob 16 Cze, 2018

no cacy udowodniłeś że masz racje na ..forum teraz zrealizuj to w praktyce i udowodnij swoje racje w urzedach :p
Apophis - Nie 17 Cze, 2018

jak sfinansujesz to nie ma sprawy ;p


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group