To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Kontrolery BLDC - Szarpanie silnika BLDC - deska elektryczna

iwan091 - Pon 11 Gru, 2017
Temat postu: Szarpanie silnika BLDC - deska elektryczna
Witam,
Po ponad 0,5 roku pracy w moim warsztacie powstała deska elektryczna a w zasadzie mountainboard jako że przemieszczam się czasem po trudnym miejskim terenie.

Opis problemu:
Silnik na biegu jałowym pracuje bez zarzutu reaguje na manetkę itp.
Problem pojawił się pod obciążeniem ponieważ koło wystarczy złapać ręka aby silnik zaczął przeskakiwać i szarpać.

Konfiguracja:
Bateria 7S3P na ogniwach LG 18650

ESC https://www.aliexpress.co...2311.0.0.NlAhBQ

Silnik
https://www.aliexpress.co...2311.0.0.NlAhBQ

Sterowanie Aparatura modelarska pistoletowa

Podejrzewam że jest to wina ESC które ma zbyt małą wydolność bądź wbudowane ograniczenie prądowe. Druga sprawa to konfiguracja ustawień. Próbowałem różnych jednak bez skutku. Pojawiały się w internecie opinie że to ESC jest wystarczające.
Co o tym sądzicie? Jest to moje pierwsze podejście do BLDC.

AdrianJ - Pon 11 Gru, 2017

Wg mnie coś z ustawieniami timingu ESC lub/i "start power" o ile masz możliwość gdzieś konfiguracji tych opcji. Wygląda jakby przy starcie ESC podawał za mały prąd lub za szybko zmieniał fazy...
iwan091 - Pon 11 Gru, 2017

W ustawieniach mam do wyboru takie opcje odnośnie silnika:

Cut off: Soft/Hard
Timing: 1º/7º/15º/30º
PWM: 8Khz/16khz



AdrianJ - Pon 11 Gru, 2017

Jeśli była zabawa z ustawieniami i nic nie pomogło to wstawiłbym wattomierz przed układ i sprawdził ile z baterii idzie prądu
iwan091 - Pon 11 Gru, 2017

Ok, spróbuję dać duży amperomierz i zobaczymy.
Jeśli wiesz to podpowiedz jakie ustawienia powinny być dla tego silnika i tego typu obciążenia.
Próbowałem rożnych ustawień ale może któreś konkretne jest prawidłowe, a inne się wykluczają i z tego bierze się szarpanie?
Druga sprawa że jest to ESC do helikopterów, chociaż na youtube są filmy gdzie ludzie na takich (tanich) esc śmigają.

AdrianJ - Pon 11 Gru, 2017

Nie wiem, nie znam ani silnika ani ESC. A ustawienia przepustnicy są poprawne/czy zrobiona była kalibracja?
WojtekErnest - Pon 11 Gru, 2017

A sprawdziles przynajmniej jakie jest napiecie na aku pod tym obciążeniem ? Może po prostu głęboko, nierownomiernie przysiadaja ?
iwan091 - Wto 12 Gru, 2017

Aku podczas testów miało 50% naładowania wszystkie cele maja po 3,67V i są teoretycznie z jednej partii.
Mam 2 opcje do sprawdzenia, ale dopiero jak wróce z delegacji czyli w weekend.

Timing:
Wczoraj przeszukałem pół internetu i sporo ludzi pisze że dla silnika o niskim kV ustawiają timing na 30*. Szczerze mówiąc nie próbowałem tego ustawienia ponieważ instrukcja pisze High RPM motors, tak więc sprawdzę jeszcze raz wszystkie timingi.

Pobór prądu i napięcie na baterii podczas pracy pod obciązeniem:
Dzięki AdrianJ i WojtekErnest za podpowiedź. Spróbuję zmierzyć prąd przez bocznik i napięcie podczas szarpania silnika. Dodatkowo naładuje baterię na 100% i zobaczymy czy nie brakuje mocy.

iwan091 - Pon 18 Gru, 2017

Cześć,
Cały weekend testowałem deskę.
Zacząłem szukać dalej i wygląda to tak że bez obciążenia silnik kręci od 0 do max obrotów i pobiera ok 0,5A. Przy starcie silnika z obciążeniem prąd skacze do 5A i ucina co wywołuje wspomniane szarpanie.
Jeśli rozpędzę silnik powyżej prędkości nazwijmy to "krytycznej" i zacznę hamować silnik, deskę ciężko utrzymać, a prąd dochodzi do 30A, dosłownie pali gumę. Niestety oznacza to że musiałbym się rozpędzić siłą mięśni do powiedzmy 10km/h i dopiero deska się "załączy".
Wygląda to jak charakterystyka wentylatorowa silnika 3f i podejrzewam że tak też zaprogramowany jest ESC (jest to w końcu ESC od helikoptera).

Co o tym sądzicie?

Zamawiam ESC polecane w internecie do desek tzn. FVT 120A wraz z programatorem i zobaczę czy pomoże.




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group