To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Modyfikacja baterii

Wojtas82 - Pon 08 Sty, 2018
Temat postu: Modyfikacja baterii
Postanowiłem przerobić, a w zasadzie wymienić BMS na taki z bluetooth. Rozmawiałem z kilkoma znajomymi i pojawiły się wątpliwości co do niektórych sekcji, a zasadzie do ułożenia baterii w pakiecie.
Zdjęcia baterii po obu stronach:




SUGESTIE:

niebieskie- pogrubić (podwoić dodatkową taśmą)
czerwone - obawy o te 3 ogniwa w slepym zaułku - pogrubić
zielone - opcjonalnie, jedną nitkę wzmocnić
żółte - opcjonalnie dla świętego spokoju



Prąd jaki będzie pobierany z pakietu to 45A maksymalnie, napięcie max 54.6 V.
Co sądzicie o wykonaniu? Jest ok czy nie?
Proszę o sugestie i porady.
Dziękuję serdecznie.

tas - Pon 08 Sty, 2018

Poza niebieską i czerwoną sekcją źle to nie wygląda. No ale te 2 trzeba koniecznie poprawić.
Reszta to bardziej mostki wyrównujące w obrębie sekcji, tam w sumie nie ma żadnych prądów wyrównawczych i nie trzeba dodawać kolejnych mostków. Tu nie chodzi o "święty spokój" tylko zrozumienie dlaczego dodawanie taśmy w miejscach do tego nie wymagających jest kompletnie bez znaczenia :)
Ważniejsze są mostki międzysekcyjne, te właśnie należy wzmocnić

Wojtas82 - Pon 08 Sty, 2018

tas napisał/a:
Poza niebieską i czerwoną sekcją źle to nie wygląda. No ale te 2 trzeba koniecznie poprawić.
Reszta to bardziej mostki wyrównujące w obrębie sekcji, tam w sumie nie ma żadnych prądów wyrównawczych i nie trzeba dodawać kolejnych mostków. Tu nie chodzi o "święty spokój" tylko zrozumienie dlaczego dodawanie taśmy w miejscach do tego nie wymagających jest kompletnie bez znaczenia :)
Ważniejsze są mostki międzysekcyjne, te właśnie należy wzmocnić


Dzięki.
Które elementy najlepiej wzmocnić i jak?
Można taśmę do taśmy zgrzać?

tas - Pon 08 Sty, 2018

No sam je zaznaczyłeś, z punktu widzenia elektrycznego popraw 2 pierwsze, z punktu widzenia dobrego samopoczucia możesz poprawić resztę.
Ledo - Pon 08 Sty, 2018

A przypadkiem te niebieskie dalej nie bedzie za słabe?

Na blogu pisałeś że taki mostek zaklada się 10A nośności, jest do tego jakaś tolerancja?
Na chwile obecną jego mostek między sekcjami na niebieskim ma nośność 2xblaszki czyli 20A
Podwojenie da 40A a sterownik obsługuje mu 45A,
czy nie warto zrobić jeden mostek potrójnie aby odsunąć się od tego "na styk" ?

tas - Pon 08 Sty, 2018

No to przecież kolega wojtas sam zaznaczy l ten niebieski do poprawy :)
Wojtas82 - Wto 09 Sty, 2018

To te paski niebieskie powinny być od razu podwojone, prawda? A jak wygląda kwestia zgrzewania taśmy do taśmy? Jest jakaś specyficzna technika? Może jakieś sugestie lub porady? Dziękuję serdecznie
markkar - Wto 09 Sty, 2018

A jaką taśmą to wcześniej zgrzewałeś (grubość, nikiel czy niklowaną)?
Wojtas82 - Wto 09 Sty, 2018

0.15 x 7 lub 8mm. Pure Nickel
markkar - Wto 09 Sty, 2018

Nie wiem jaką zgrzewarkę masz ale przy słabszej będziesz miał problem do niklu kolejną taśmę kleić. Pomóc może taśma z otworami między zgrzewy. Ja jak podwajałem mostki między dwoma ogniwami to nacinałem taśmę po obu końcach.
Gregs - Wto 09 Sty, 2018

W takim razie można najsłabsze mostki "wzmocnić" lutując miedzianą plecionkę lub miedzianą taśmę do taśm niklowych.
JerzyZ - Wto 09 Sty, 2018

Gregs napisał/a:
W takim razie można najsłabsze mostki "wzmocnić" lutując miedzianą plecionkę lub miedzianą taśmę do taśm niklowych.
Pomysł z plecionką wydaje mi się doskonały, tylko czy przedtem nie należałoby dodać trochę punktów zgrzewczych? Bo przecież one też stanowią opór w połączeniu.
PS Czy ktoś potrafi ocenić, jaki udział w połączeniu ma odcinek taśmy, a jaki punkty zgrzewane?

Wojtas82 - Wto 09 Sty, 2018

Sęk w tym, że taśma już zamówiona.
Pykacz - Wto 09 Sty, 2018

Taśmę też możesz przylutować .
madejp - Wto 09 Sty, 2018

JerzyZ napisał/a:
... tylko czy przedtem nie należałoby dodać trochę punktów zgrzewczych? Bo przecież one też stanowią opór w połączeniu.
PS Czy ktoś potrafi ocenić, jaki udział w połączeniu ma odcinek taśmy, a jaki punkty zgrzewane?


To jest proste. Wystarczy zmierzyć średnice pojedynczego zgrzewu. Ale oceńmy na oko. Załóżmy, że jeden zgrzew ma 0,25mm^2, czyli 4 to 1mm^2. Drut miedziany o średnicy 1mm^2 ma opór ok 20R/km, a nikiel jest 4 razy gorszym przewodnikiem, więc wychodzi 80R/km. Grubość zgrzewu pewnie jest porównywalna z gróbością taśmy, czyli 0,15mm. Czyli 80R/km * 0,15mm co daje ok 0,000012R, czyli 0,012 mR jak nie zgubiłem jakiegoś zera. ;) Krótko mówiąc, nawet jak zgrzew będzie kiepskiej jakości, nie ma to większego wpływu na straty. :)

Ale mam inną uwagę. Wszyscy tu się trzęsą nad wytrzymałością taśmy, ale tu trzeba też troszczyć się o równomierne obciążenie ogniw. Załóżmy, że mamy 2 ogniwa połączone taśmą i główne kable przylutowane bezpośrednio do pierwszego ogniwa. Załóżmy, że nasze ogniwa mają rezystancje wew. 20mR każdy. Taśma niklowa 0,15x7, ma ok 1mm2 przekroju, co nam daje ok. 0,8mR na 1 cm taśmy. Ogniwa łączymy dwoma 2cm odcinkami taśmy, co nam daje w sumie trochę ponad 3mR oporu. I teraz na prąd płynący przez jedno ogniwo działa opór 20mR, a na drugi 20+3mR. Niby niewiele, ale to powoduje, że przez pierwsze ogniowo płynie prąd większy 15%. Jeśli mamy 3 tak połączone ogniwa, różnica między prądami skrajnych ogniw to już 23% itd.

Podsumowując, im mamy lepsze ogniwa (o mniejszej rezystancji) tym lepiej musimy rozplanować połączenia, albo nie żałować taśmy (liczy się stosunek oporności wewnętrznej ogniw do różnicy oporów połączeń)!

P.S. Z tego wynika, że sposób łączenia baterii tesli (gruba szyna, cienkie kabelki o jednakowej długości do ogniw) ma sens!



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group