To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Pytanie o dobór baterii do sterownika 50A

Starwalker - Czw 08 Lut, 2018
Temat postu: Pytanie o dobór baterii do sterownika 50A
Witam wszystkich,
Forum przeglądam już od ponad roku. Teraz stoję na początku budowy drugiego w życiu e-bike'a. Chciałbym zbudować kolejny, bo, po pierwsze watownica(tylko 500W) :) , po drugie przyda się on jako drugi w domu, a po trzecie mam możliwość zdobycia niemal za darmo sterownika i silnika. To właśnie ten trzeci powód najbardziej składnia mnie do budowy.

Do rzeczy:
Dane z naklejki na sterowniku:
Model: KT36/48SVPRKD-SLS02GB
Rated voltage: DC36V/48V
Rated current: 25A
Maximum current: 50+-1A
O silniku wiem, na razie, niewiele. Jest z Chin, zapleciony w motocyklową obręcz 24' i podobno "ma" 1500W. Ma uszkodzony jeden hallotron, ale wymiana to dla mnie nie problem.

Czas na pytania:
1. Chcę samodzielnie zbudować baterię. Zastanawiam się czy mógłbym użyć w tym celu ogniw Samsung INR18650-25R i stworzyć z nich konfigurację 13S6P? Podobno mają one maksymalny prąd rozładowania ciągłego równy 10A, więc czy 6P w tym przypadku wystarczy? Sterownik chyba nie powinien potrzebować więcej niż 51A, czy tak? Więc czy maksymalny pobór wynoszący 8,33A na ogniwo będzie on dla nich bezpieczny? Pytam, bo w internecie znajduję sprzeczne informacje na ten temat.
2. Może jednak powinienem zastosować konfigurację 13S7P?
3. Jeśli nie to jaką baterię do tego zastosować? Inne ogniwa? Konfiguracja? Może powinienem celować w droższe li-po?
4. Czy z tym sterownikiem mogłaby współpracować bateria 14S i czy stosując ją coś bym zyskał?
5. Jaki BMS zastosować w przypadku 13S6P i ogniw 25R? 50A?

tas - Czw 08 Lut, 2018

1,2,3 - minimum 7-8p, maksymalny prąd na ogniwo 10A wynosi 5-6A i jest to maksymalny prąd przy którym ogniwo ma już ograniczoną żywotność, dlatego nie można pobierać z nich więcej.
4. Mogłaby, typowe sterrowniki 48V mają maksymalne napięcie wejściowe 63V, zatem 14s jeszcze mieści się w zakresie pracy. 15s już się nie mieści
5. Należy zastosować BMSa o prądzie ciągłym na poziomie 50A lub ewentualnie wyższym.

Starwalker - Czw 08 Lut, 2018

Dziękuję za odpowiedź. Czyli nie za bardzo można sugerować się informacją ze strony:
"maksymlany prąd rozładowania (10sek): 20A
maksymalny prąd rozładowania ciągłego (>10sek): 10A"?
Zastosowanie 14s podnosi tylko prędkość maksymalną, czy wpływa jakoś na pobór amper przez sterownik? Zasilany wyższym napięciem nadal będzie pobierał max 51A?

tas - Czw 08 Lut, 2018

nie można, to dotyczy 1 ogniwa.
U nas mamy ich dziesiątki, setki, wszystko się grzeje, degraduje, w pakietach prądy maksymalne trzeba dzielić przez 2 i takie stosować. Niebawem wrzucę testy różnych ogniw podczas rozładowywania prądami 5A i co się z nimi dzieje po 50, 100, 200 i 300 cyklach to sam zobaczysz, że 5-6A to jest absolutne max dla pakietów w naszych rowerach.

Oczywiście są ogniwa, które będąc bazowo np "20A" mogą być rozładowywane 10A i się od razu nie zapalą, ale wiązać się to będzie z bardzo szybką degradacją i spadkami pojemności i nikt logicznie kalkulujący nie powinien żądać od ogniw wydajności na tak wysokim poziomie.

niegodny - Czw 08 Lut, 2018

Dziel przez 2
WojtekErnest - Pią 09 Lut, 2018

Wytrzymałość ogniw, ich degradacja to jedno a co za tym idzie rozjezdzanie sie pakietu w taki sposob ze BMS nie jest w stanie balansowac poprawnie segmentów. I tak nieświadomie ludzie dodatkowo degraduja te pakiety.
Stąd praktyczne porady, dzielcie katalogowy prad max ogniwa przez 2 a nawet wiecej.

glebor - Pią 09 Lut, 2018

dokładnie, podzielony prąd przez 2 jest na styku temperatur pakietu. Jak sobie uwzględnicie upał, czarną obudowę na którą wali słońce, to jeżeli jest możliwość dzielcie prądy przez 3. Ja jestem zwolennikiem pakietów robionych w zapasie. Jak ciągniemy 1/3 maksymalnego prądu, to już niezależnie od warunków pełna ilość cykli jesst do osiągnięcia. Pamiętam słoneczny dzień / upał i ostry wiatr. miałem pakiet na panasonic NCR18650A 130 ogniw 13S10P. Prąd niby 70A wg producenta, a miałem sterownik gt 1500. Spieszyło mi się, więc manetka na full nie dało się jechać szybciej jak 30, mimo, ze zawsze miałem ponad 50km/h. No i po półgodzinnej walce z wiatrem jak wróciłem to aż skwierczało w skrzynce i pakiet zdechł. Trzeba mieć też na uwadze, że ogniwa zleżałe lub używane tracą z czasem takie parametry jak Rw, czy pojemność, a więc i prąd C sie zmniejsza, dla tego jak mamy nówki można dzielić przez 2 na demontażówkach zalecam podzielić przez 3.
Starwalker - Pią 09 Lut, 2018

Dziękuję za obszerne odpowiedzi i rozjaśnienie sprawy. Czyli wychodzi na to, że w miarę bezpiecznie i rozsądnie byłoby zbudować baterię przynajmniej 13S10P z ogniw INR18650-25R. Tylko wtedy pojemność wychodzi nawet aż za duża jak na moje wymagania. Czy może istnieje jakieś inne ogniwo tańsze i o mniejszej pojemności ale dające możliwość obciążenia ich prądem 5A jak w przypadku tych?
Rozumiem, że zwiększenie ilości "S" i tak nie pozwoli mi na "P" mniejsze niż 10 w przypadku tych ogniw?

tas - Pią 09 Lut, 2018

Każde ogniwo, które w nocie katalogowej ma 8-10A ciągłego prądu możesz w rowerze obciążyć do tych 5A, zatem wybór jest ogromny.
Dokładnie, S szeregowo i P równolegle są niezależnie i wpływają na inne cechy i parametry akumulatora

glebor - Pią 09 Lut, 2018

samsungi 25R i sony VTC5 to podobne ogniwa. Ich prąd rozładowania sięga realnie ok 8A z ogniwa, przy czym są lekko ciepłe.

Jeżeli masz 50A sterownik, to z samsungów 25R przy 13S7P będziesz miał bardzo optymalne temperatury.

Możesz także popytać o sony VTC6, też wytrzymają przy 13S6/7P, a pojemność lepsza, wiec i większy zasięg.

BMS był chyba w dobrej kasie w nexunie - podpytaj tasa :)
albo ja też coś znajdę 45A 13S.

henio - Pią 09 Lut, 2018

A które akusy znawcy tematu faworyzujecie? Bo słyszałem, że Sanyo są najlepsze.
madejp - Pią 09 Lut, 2018

Stalwarker, nie pisz jakia bateria Ci jest niepotrzebna, tylko jaką chcesz. Znamy moc, nie znamy pojemności (albo zasięgu) jaki chcesz uzyskać.
Starwalker - Nie 11 Lut, 2018

Znowu zaczynam się gubić :) Czyli ogniwa będą w miarę bezpieczne jeśli zastosuję konfigurację 13S7P i nie muszę stosować aż 13S10P? Dzięki, miałem pytać o to skąd najlepiej kupić BMS. Prawdopodobnie niedługo będę szukał konkretnych ofert i jakiś zakupię.

Na początku myślałem o Samsungach 25R, bo podoba mi się ich cena w sklepie Nexun. Ale wyświetla się, że nie ma ich dostępnych tyle żeby zbudować chociaż 13S7P. Poza nimi, pewnie nic tańszego i sensownego nie znajdę?

Co do zasięgu, myślę, że 40 km bez wspomagania i z prędkością 25 km/h byłoby wystarczające. Wspomagać po prostu lubię, więc ostatecznie wyszłoby więcej. Ważę ok 70kg, rower wyjdzie pewnie 15-20kg. Najczęściej jeżdżę po Lublinie, jego okolicach i po Krakowie.

tas - Nie 11 Lut, 2018

Wybierz ogniwa 8-10A prądu ciągłęgo z noty i tak zbuduj aku, aby wyszło max 5A na aku, w Twoim przypadku to 10s5p, 7p to jeszcze lepiej i nie ma potrzeby dawać aż 10p
Rugorlos27 - Nie 11 Lut, 2018

Jak to 5p?
Przecież w pierwszym poście jest napisane
Cytat:
Maximum current: 50+-1A



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group