To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Silniki BLDC - 9C rh2809 7x9 podwajanie przewodów fazowych - konieczność?

Inc0 - Nie 18 Mar, 2018
Temat postu: 9C rh2809 7x9 podwajanie przewodów fazowych - konieczność?
Spotkałem się z opiniami również tu na forum że rozbieranie i przeciąganie przewodów w RH2809 D jest cokolwiek upierdliwe dla amatora ( którym niewątpliwie jestem) i tu moje pytanie czy w moim przypadku będzie to niezbędne by podwajać przewody fazowe i instalować zabezpieczenie termiczne. Do zasilania instalacji posłuży bateria 48V 34Ah 13s10p oraz sterownik GT1500 45A , silnik zapleciony w koło 26" przeznaczony na drogi asfaltowe /szutrowe w teren płaski/miasto/lekko górzysty. Silnik będzie mieć do uciągnięcia rower + sakwy + kierujący łącznie max 150kg i do przejechania spore dystanse ww terenie jednorazowo 100km+ z prędkościami około 25-30km/h
Jeśli zachodzi taka konieczność waszym zdaniem to czy "wykastrowanie" sterownika do 30A ( co w moim odczuciu jest 100x łatwiejszą operacja niż rozbiórka tego silnika i zabawa z kablami )zwolni mnie z podwajania kabli i zakładania zabezpieczenia?

krzychu666 - Nie 18 Mar, 2018

jeździyłem na zestawie 9c 13s 10p 30ah -ja 100kg rower 30kg sprzęt na ryby 20kg sterownik 30A nic się nie grzało ,po lesie i asfalcie 30-45 km/h Podwoiłem przewody gdy przeszdłem na 16s i 45A i teraz się grzeje ale jak się jedzie ok. 63-5km/h
wibi - Nie 18 Mar, 2018

Zamiast odpowiedzi zadam proste pytania na które sam sobie możesz odpowiedzieć.
Po pierwsze, co niby miało by dać "podwojenie" kabli fazowych? Po drugie, dlaczego konstruktorów tego silnika uważasz za "idiotów" którzy (mając dużą bazę techniczną i zaplecze technologiczno-inżynierskie) tego nie zrobili i dopiero ty poprawisz ich "głupotę"? Po trzecie (w skrajnym wypadku), co jest droższe czy kawałek kabla czy może nowy silnik (albo przewinięcie spalonego)? Po czwarte, czy kabel od baterii do sterownika też podwajasz? po piąte, jakie masz przekroje ścieżek prądowych na PCB (płycie) sterownika? Takich i podobnych pytań można by zadać więcej ale przecież tu nie chodzi o nic innego jak tylko o stwierdzenie typu :wymieniłem łożyska!!!,podwoiłem kable fazowe!!!,pomalowałem siodełko na zielono i teraz siedzi się jak na trawie!!!, namalowałem błyskawice na ramie!!! Lecę na Marsa (to za tym Maskiem od Tesli który na prawie modelarskich silnikach rakietowych chce tam się dostać,tyle, że rosyjskie silniki RD 180 są prawie 100 razy mocniejsze od Merlinów Maska i potrzeba jeszcze ze 20 lat by dojść do technologii która jest w silnikach kupowanych od Rosji).

Inc0 - Pon 19 Mar, 2018

Po pierwsze ,gdyby sterownik nie wykraczał znacznie parametrami nominalnymi poza parametry nominalne silnika nie było by tego wątku.
Po drugie czy inżynierowie Mercedesa sa idiotami bo AMG podkręca ich fury? czy Inżynierowie /konstruktorzy tego silnika są idiotami bo ktoś podkręca ich silniki? nie wiem ..nie znam ludzi to się nie wypowiem ale wiem "mgr"przed nazwiskiem nie chroni od głupoty :P nie wiem czy producent był tak hojny i zapodał przewody które spokojnie wytrzymają długotrwałe maksymalne obciążenie czy cięto koszty i przewody sa na nominał obliczone dlatego pytam jak to w praktyce sie ma.
Po trzecie mam głęboko w 4 literach na czym musk i gdzie poleci , oraz co ruskie maja "NAJ" . Nie chodzi mi o malowanie trawy na zielono , błyskawic na siodełku ani o wymianę łożysk czy płomienie na sterowniku i takie tam ulepszenia dla samych ulepszeń i poprawy samopoczucia opartego na efekcie placebo. Pytam się czy jest TO KONIECZNE bo nie chce mi się grzebać bez uzasadnionej potrzeby w silniku i pytanie adresuje do osób które z własnego doświadczenia maja wiedze na ten temat.
Po czwarte teoria teoria a praktyka praktyka dlatego ten temat powstał jeśli nie znasz odpowiedzi na moje pytania a chcesz merytoryczne odpowiedzi na swoje pytania to proponuje własny temat

Yin - Pon 19 Mar, 2018

Daj termistor, roboty mało, koszt mały a zysk spory ( potencjalnie koszt nowego silnika). Kable podwoisz jeśli ocenisz że faktycznie się grzeją. Nikt Ci nie napisze - nic nie rób, na pewno nie sfajczysz silnika bo bez termistora takiej pewności po prostu nie ma.
WojtekErnest - Pon 19 Mar, 2018

W elektronice 'od zawsze' przyjmuje się że docelowy główny element w tym przypadku silnik a właściwie jego uzwojenie ma mieć wiekszą wydajność/moc max niż element pomocniczy (w tym przypadku kabel). Bo to ma chronić silnik przed uszkodzeniem. Odwrócenie zasady, czyli dodatkowy monitoring silnika na max jego możliwości ( podwojenie kabli ma gwarantowac że one się nie uszkodzą) to zasada amatorska lub... wyczynowa.
Jeśli celem jest krótkotrwały i sporadyczny wyczyn to pewnie warto, ale jesli to stały element eksploatacji, to znaczy że silnik nie jest własciwy do tych zastosowań.

Arbiter - Pon 19 Mar, 2018

Moznaby monitorowac spadek napiecia na kablu pradowym do silnika. Na podstawie tego ocenic ile energii sie wydziela i ewentualnie eprzeciwdzialac.

Ja zmienialem kiedys kable do reflektorow w samochodzie i bralem zasilanie wpeost z akumulatora. Zmniejszenie spdku napiecia o 1v dawalo roznice w jasnosci i ocenilem ze warto raka kkmplikacje wprowadzic.

wibi - Pon 19 Mar, 2018

@IncO
Przykład z AMG jest całkowicie chybiony gdyż AMG jest własnością Mercedesa i wszystko co robią to związane jest głównie z kasą aby ten "sam" (chodzi o wygląd zewnętrzny) produkt można było drożej sprzedać, chociaż niewątpliwie jest on "ulepszony"

Inc0 - Wto 20 Mar, 2018

wibi nie jest chybiony bo nie zawsze AMG był własnością Mercedesa mimo iz to byli inzynierowie mercedesa załozyli AMG :P
wibi - Wto 20 Mar, 2018

To "nie zawsze" było chyba ze 20 lat temu.Teraz każdy (chyba) producent samochodów (i nie tylko) ma swój dział techniczno-rozwojowy w którym dokonuje się różnych "ulepszeń" Nawet w czasach PRLu taki dział istniał na Żeraniu jak również w Bielsku gdzie powstawała Syrenka. Polskie Fiaty i Syrenki z tych działów z powodzeniem konkurowały w swoich klasach na rajdach w całej Europie. To tak gwoli przypomnienia.
barmal - Wto 20 Mar, 2018

wibi napisał/a:
Zamiast odpowiedzi zadam proste pytania na które sam sobie możesz odpowiedzieć.
Po pierwsze, co niby miało by dać "podwojenie" kabli fazowych? Po drugie, dlaczego konstruktorów tego silnika uważasz za "idiotów" którzy (mając dużą bazę techniczną i zaplecze technologiczno-inżynierskie) tego nie zrobili i dopiero ty poprawisz ich "głupotę"? Po trzecie (w skrajnym wypadku), co jest droższe czy kawałek kabla czy może nowy silnik (albo przewinięcie spalonego)? Po czwarte, czy kabel od baterii do sterownika też podwajasz? po piąte, jakie masz przekroje ścieżek prądowych na PCB (płycie) sterownika? Takich i podobnych pytań można by zadać więcej ale przecież tu nie chodzi o nic innego jak tylko o stwierdzenie typu :wymieniłem łożyska!!!,podwoiłem kable fazowe!!!,pomalowałem siodełko na zielono i teraz siedzi się jak na trawie!!!, namalowałem błyskawice na ramie!!! Lecę na Marsa (to za tym Maskiem od Tesli który na prawie modelarskich silnikach rakietowych chce tam się dostać,tyle, że rosyjskie silniki RD 180 są prawie 100 razy mocniejsze od Merlinów Maska i potrzeba jeszcze ze 20 lat by dojść do technologii która jest w silnikach kupowanych od Rosji).

Pozwolę sobie wtrącić moje 3 grosze. Czy są idiotami? Na pewno nie. Ale też nie oni je składają w często nieludzkich warunkach. Efekty: fotki
To nie jeden silnik, który rozbierałem.
Dodatkowo jeszcze takie "ni w tę ni wewtę" czyli silnik niby poprawnie działa ale jakby coś było nie tak ale nikt nie wie co:
klik
(Niby)Zwarcie do obudowy.
Albo takie coś: poobrywane przewody fazowe wewnątrz silnika
A tak będzie wyglądał silnik/uzwojenie po stanowczym przeciążeniu ;-) klik
Tak więc, czy warto wymienić kable czy nie to, powiedziałbym każdego indywidualna sprawa :-)

wibi - Śro 21 Mar, 2018

barmal napisał/a:
....Tak więc, czy warto wymienić kable czy nie to, powiedziałbym każdego indywidualna sprawa :-)


I to jest właściwa odpowiedź bo konkretnych czyli technicznych przesłanek do tego nie ma.

Inc0 - Śro 21 Mar, 2018

Barmal i to mnie przekonuje..bedzie wykonany zabieg "bajpasowania"


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group