To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Kontrolery BLDC - Mosfety
Arabesque - Pią 22 Cze, 2018 Temat postu: Mosfety Witam
Chyba popalilem mosfety na 1 fazie w swoim sunusie. Pomozcie, jakie na ich miejsce beda pasowac. Fota w zalaczeniu
Arabesque - Pią 22 Cze, 2018
I czy znajda sie gdzies w kraju do kupienia lub ktos ma na sprzedaz dzieki
barmal - Sob 23 Cze, 2018
Arabesque napisał/a: | I czy znajda sie gdzies w kraju do kupienia lub ktos ma na sprzedaz dzieki |
Wątpię czy znajdziesz. Najlepiej wymień wszystkie na irfb4110. Przystępne i o wiele lepsze. Choć z drugiej strony czy aby tylko fety padły..? Sprawdzałeś drivery?
Arabesque - Sob 23 Cze, 2018
Niestetyy daleko mi do Twojej wiedzy i nie mam pojecia jak to sprawdzic. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie.
barmal - Sob 23 Cze, 2018
Arabesque napisał/a: | Niestetyy daleko mi do Twojej wiedzy i nie mam pojecia jak to sprawdzic. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie. |
Nie kwestionuje padniętych fetów. Ale musisz sobie zdawać sprawę że oprócz nich mogą być ustalone drivery. Wyluzuj te z zepsutej fazy i sprawdź czy silnik kręci. Przy rozruchu będziesz go musiał popchnąć ręką. I jak zacznie się kręcić sprawdź na wejściu gate czy masz sygnał.
wibi - Sob 23 Cze, 2018
Arabesque napisał/a: | .. Po podlaczeniu wszystkich kabli fazowych silnik stawia opor na wylaczonym zasilaniu. Po odlaczeniu jednego z kabli zaprzestje, dzieje sie to tylko po odlaczeniu niebieskiego. Zmierzylem opor miedzy fazami silnika a masa sterownika i niebieski jako jedyny nie wykazuje - 0. Nie wiem co to oznacza do konca ale jeden z jolegow stawial na mosfety wlasnie. |
Nim zaczniesz pomiary j/w rozładuj wszystkie możliwe pola elektryczne mogące wpływać na wynik pomiaru. Najlepiej zewrzeć miejsca wszystkich wlutowanych mosfetów do masy i po kilku sekundach takiego "zwarcia" dokonaj ponownie pomiarów.
Silniki bezprzekładniowe zawsze stawiają opór (magnesy) bez zasilania.
Nie podałeś jakie przyczyny doprowadziły do wniosku "popaliłem mosfety" a to była by "sztuka nie lada" i warto było by podzielić się z nią tutaj na forum.
Jeśli już faktycznie "popaliłeś mosfety" w co osobiście nie wierzę, to nie szukaj na wymianę tylko posłuchaj kol.barmala j/w.
glebor - Sob 23 Cze, 2018
Sterownik SINUS jest zbudowany na mosfetach typu P i typu N.
Aby móc zdiagnozować, powinieneś znać zasadę działania sterownika BLDC.
Otóż jak działa mosfet typu P steruje plusem, typu N minusem.
Aby to zobrazować masz tutaj linka:
Teoretycznie pomijając mikroprocesor i układ wykrywający natężenie na boczniku najprostszy model aby wysterować masz źródło z akumulatora +/-
i teraz patrz silnik ma 3 fazy pierwszą żółtą, drugą zieloną i trzecią niebieską.
+ i - przełączany jest pomiędzy fazami, czyli pierwsza kombinacja:
1. zielony kabel ma plus a żółty minus
2. żółty kabel ma lus a niebieski minus
3. niebieski kabel ma plus a zielony ma minus i tak leci w kółko...
Do każdej fazy wobec musimy mieć 2 mosfety, mosfet typu P przepuszacza na dany kabel plus, a mosfet N minus. Wobec tego na 3 fazy muzimy mieć 6 mosfetów, aby wysterować każdą z faz odpowiednio biegunem + i -.
Musisz pomierzyć mosfety które idą do fazy, na której masz zwarcie.
Czyli np żółty kabel od sterownika pokazuje zerową rezystancję z masą wejścia sterownika. Patrzysz które mosfety mają wyjście drena w stronę żółtego kabla i te wymieniasz.
Wylutowując mosfety możesz pomierzyć, które mają zwarcie do plusa, a które do minusa, bo jedne sterują plusem, drugie minusem, z tego co sie orientuję. Dla pewności jak masz zwarcie albo nieskończoną rezystancję miedzy minusem, a np. żółtym fazowym sterownika, wymień i P i N mosfety i problem zniknie
Mosfety dobiera się wartością amperażu i maksymalnego napięcia przełączania, także symfol nie będzie jakoś super istotny.
Na szybko jak mam ci zamienić mosfety typu N:
IRFB4110PBF
Znajdziesz po 6,5 netto w polskim sklepie wekton.pl
warto wymienić cały komplet na wszystkie z jednej serii chyba, ale to już niech się barmal wypowie, bo ja tu jestem tylko student elektroniki a nie wytwórca sterowników
szacun za wiedze
Przy okazji powiedz mi, czy jak padną np 2 mosfety przypuśćmy typu N na jednej fazie, to mogę zamienić je na 2 szt IRFB4110PBF czy muszę wymieniać wszystkie mosfety typu N na IRFB4110PBF we wszystkich fazach, czy ogólnie muszę wymienić wszystkei mosfety typu P i typu N na takie same?
Arabesque - Nie 24 Cze, 2018
Panowie dziekuje, wasza wiedza jest nieoceniona. Bede probowal chodz dla mnie to wszystko to narazie troche magia
p.s.
Chyba odloze kase na sterownik od Bramala i bedzie spokoj
slow - Nie 24 Cze, 2018
Cytat: | Przy okazji powiedz mi, czy jak padną np 2 mosfety przypuśćmy typu N na jednej fazie, to mogę zamienić je na 2 szt IRFB4110PBF czy muszę wymieniać wszystkie mosfety typu N |
Doświadczenia z naprawami modelarskich regulatorów podpowiadają mi, żeby zmienić wszystkie.
Kilka razy jak wymieniałem tylko upaloną sztukę i sterowniki działały. Ale niestety potrafiły się spalić same z siebie w najmniej oczekiwanym momencie w niedalekiej przyszłości.
glebor - Nie 24 Cze, 2018
Gdyby Ci się usmażył przewód i zwarły 2 fazy obawiam się, że każdy sterownik poleci niezależnie od producenta. Ogólnie o sterownikach barmala słyszałem dużo dobrego, ojciec kupił, ale nie mamy czasu zamontować.
Ogólnie jak złożysz cały zestaw polataj najpierw na spokojnie i wyczuj sprzęt co i jak, a potem dopiero dawaj manetkę do końca, bo 60V powinno fajnie kopać na MXUS V2.
Jeżeli dasz większy amperaż, to sporo energii z aku pójdzie w ciepło, a magnesy mają swoją pewną siłę odpychania, przy której zwiększenie prądu daje już bardzo neiwielkiego kopa, a mocno skraca tylko zasięg, psuje kable, topi uzwojenia i naraża nas na możliwość przepalenia silnika. Termik wklejany jest wewnątrz silnika również ma pewien błąd związany z narastaniem temperatury i zwłoką technicznie nie pamiętam, czy to błąd histerezy, czy paralaxy jakoś tak się to nazywało chyba...
Ogólnie ja z racji masy czy to QS czy K3/K5 nie specjalnie polecam, ale jak kto lubi
Kod: | A nawiązując do tematu mosfetów poszukaj albo w wektonie (rozsądne ceny) albo allegro, albo aliexpress. |
barmal - Pon 25 Cze, 2018
Hmm, tego nie wiem. Zasugerowałem się dwoma pierwszymi tranzystorami z fotki i założyłem, że wszystkie są typu N. Trzeba sprawdzić, czy wszystkie są takie same. Ze względu na mniejszy rdson wydaje mi się, że wszystkie są typu N ale nie wiem.
Jeśli tak, to jak wspominałem należy wylutować wszystkie z tej gałęzi i sprawdzić silnik jak wyżej.
Co do wymiany wszystkich, czy pojedynczych. Moim zdaniem i sam też bym tak zrobił, wymieniłbym wszystkie z uszkodzonej gałęzi na takie same.
Tu potwierdza się co pisał kolega slow. Jeśli wymienisz tylko jeden, ten uszkodzony, to nie wiesz w jakim stanie jest jego odpowiednik po przeciwnej stronie. Nawet jeśli będzie działał to po kilku kilometrach i prądzie X może pójść zdymem bo był już jedną nogą w nirwanie.
Ogólnie najlepsze co można zrobić i aby wyeliminować w jak największym stopniu tolerancje zaleca się wymienić wszystkie z jednej serii. Czyli zamawiasz 50 sztuk w sztandze i wszystkie z tej sztangi lutujesz. Praktycznie jednak jest to nie do zrealizowania bo (w Twoim wypadku) nie dostaniesz tranzystorów z tej samej serii i co zrobisz z resztą i wylutowanymi?
Inna sprawa i jak w moim wypadku, montaż od zera. Tu mogę sobie na to pozwolić.
Innego typu bym nie dawał. Będą inaczej się grzały niż reszta. A to z kolei ma wpływ na opór wewnętrzny i tym samym na termikę reszty tranzystorów i całego sterownika.
Jeżeli już wymieniać to wszystkie na takie same, czyli w tym wypadku IRFB4110. Ale to z kolei wymaga sprawdzenia czy drajwery nie są uszkodzone. Jeśli nie to bym wymienił na IRFB4110 (zakładając, że drajwery są na tyle wydajne prądowo i w stanie przeładować bramki jak należy).
W końcu sterownik (jeśli są uszkodzone jedynie tranzystory) jest dobry i pojeździsz na nim jeszcze. Zmienić zawsze możesz a tym sposobem nie produkujesz niepotrzebnie śmieci.
qaz33 - Wto 26 Cze, 2018
jezeli sa tam drivery to na 99.9% wszystkie sa typu N, jesli nie ma zadnych driverow to na 100% sa typu P u gory
|
|
|