To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Akumulatory litowe i pochodne i ich ładowanie - Problem z BMS

sasha1243 - Śro 18 Lip, 2018
Temat postu: Problem z BMS
Witam
Buduję swój 1 pakiet 13s7p, wczoraj lutowałem BMSa wg. instrukcji
B- Do tego pola podłaczamy MINUS z akumulatora

C- Do tego pola podłączamy MINUS z ładowarki

P- Do tego pola podłączamy MINUS od sterownika

Złącze balansujące: B1- (od prawej) to pierwsza cela od MINUSA akumulatora,

sprawdzone już ze sto razy czy prawidłowo połączone, przejścia są też sprawdzone.

Objawy:
Na wtyczce do sterownika 51V, a na pakiecie przed BMS 53V. Po podpięciu ładowarki ładuje, BMS się trochę grzeje (ale można na nim rękę trzymać). Po wyłączeniu ładowania ale nie odpięciu ładowarki napięcie na wyjściu na sterownik spada do ok. 10V. Po odpięciu ładowarki wszystko wraca do normy.
Teraz najlepsze
Na wyjściu pod sterownik 51V, podpinam sterownik i nic nie rusza, dopiero jak podepnę ładowarkę komputer KTlcd3 rusza i silnik pracuje.
Podłączyłem zestaw bezpośrednio pod baterię pomijając BMS i wszystko OK. Problem jest w Bms, co może być przyczyną?

Zaznaczam wszystkie przewody polutowane w odpowiednie miejsca, na wtyczce BMS są napięcia.

wibi - Śro 18 Lip, 2018

Jaki to BMS bo są trzy rodzaje,bierne,półaktywne i aktywne. W twoim przypadku może to być BMS aktywny który wymaga inicjacji przed podaniem napięcia (i prądu) na sterownik.
I sprawdź czy cele posiadają napiecia różniące się o max.0.05V, jeśli są wyższe to może wskazywać na nierówne i nie dajace się wyrównać ogniwa w celach.

sasha1243 - Śro 18 Lip, 2018

wibi napisał/a:
Jaki to BMS bo są trzy rodzaje,bierne,półaktywne i aktywne. W twoim przypadku może to być BMS aktywny który wymaga inicjacji przed podaniem napięcia (i prądu) na sterownik.
I sprawdź czy cele posiadają napiecia różniące się o max.0.05V, jeśli są wyższe to może wskazywać na nierówne i nie dajace się wyrównać ogniwa w celach.


Daje link do tego BMSa
https://nexun.pl/shop/bmsy/203-bms-4-14s-lipoliion-30a5a.html

Cele mają 4,08V, a dwie 4,09V

nowicjusz - Śro 18 Lip, 2018

odłącz złącze od bms-a odczekaj parę godzin i zmierz i podaj napięcia na pojedynczych celach , mierz na złączu
problem najprawdopodobniej nie leży po stronie bms tylko którejś z cel

sasha1243 - Śro 18 Lip, 2018

Dobrze tak zrobię choć powodu takiego działania nie widzę. Na tę chwilę na złączu bms wszystkie cele mają 4,08V, do południa podam napięcia po 12h od odłączenia.


Po 12h napięcie na wszystkich celach 4,08V

WojtekErnest - Czw 19 Lip, 2018

Czy najpierw/kiedy podlaczyles plus aku do "szyny" ladowarka-sterownik-lcd?
sasha1243 - Czw 19 Lip, 2018

Nie rozumiem
BMS podłączałem na minusie.

Po dolutowaniu BMS chciałem pakiet naładować do pełna i zobaczyć czy Bms balansuje ale skaładam rower i odłączyłem ładowarkę by pakiet podłączyć do roweru i sprawdzić czy silnik hula.

... i tu klops, brak reakcji. Po podpięciu ładowarki silnik hula (i to jest dziwne). Sprawdzałem napięcie na wyjściu na sterownik a ono jest zaniżone i trochę przeładowałem ogniwa, więc na szybko dolutowałem xt90 do + i - by rozładować akumulator. Bez BMS wszystko hula

WojtekErnest - Czw 19 Lip, 2018

Kiedy był podłączony plus aku do pozostałych elementów?
Bo plus jest rowniez na ostatnim segmencie/ogniwie/złączu BMS.

sasha1243 - Czw 19 Lip, 2018

Plus lutowany na końcu - wtyczka BMS podłączana po zalutowaniu wszystkiego (złącza XT 60 i 90)
WojtekErnest - Czw 19 Lip, 2018

sasha1243 napisał/a:
Plus lutowany na końcu - wtyczka BMS podłączana po zalutowaniu wszystkiego (złącza XT 60 i 90)

Prawdopodobnie ten strzał uszkodził sterowanie mosfeta BMS. Przeczytaj instrukcję nexuna dot tego modelu BMS.

sasha1243 - Czw 19 Lip, 2018

Czytałem przed lutowaniem. Nie było żadnego strzału, iskry przy podłączaniu - strzał jest jak podłączam bez BMSa.
Problem pojawił się wcześniej bo jak pisałem akumulator chciałem naładować i sprawdzić balansowanie, ale w czasie ładowania przyszła myśl by sprawdzić zestaw do konwersji.
Wyłączyłem ładowarkę ale nie wypiąłem ze złącza i zmierzyłem napięcie - a tu ok. 10v. Po odpięciu ładowarki napięcie 51v (później się skapłem że napięcie przed BMS jest wyższe)


Popraw mnie bo może się mylę - by zbudować pakiet potrzebuję sterownik podłączać? Chyba mogę testować samą baterię?

sasha1243 - Czw 19 Lip, 2018

Jest jeszcze coś co właśnie odkryłem. BMS jest na 14 celi, oczywiście 13 jest podłączonych i jedna, pierwsza od + nie. Zmierzyłem napięcie na tym kabelku a + i jest tam 3,5V.
Czy to normalne?

borsuk - Czw 19 Lip, 2018

sasha1243 napisał/a:
Jest jeszcze coś co właśnie odkryłem. BMS jest na 14 celi, oczywiście 13 jest podłączonych i jedna, pierwsza od + nie. Zmierzyłem napięcie na tym kabelku a + i jest tam 3,5V.
Czy to normalne?

Mam nadzieję, że nie sugerowałeś sie bzdurnym schematem na stronie Nexuna tylko podłączyłeś B0 do minusa pierwszego ogniwa , a B1 do plusa tego samego ogniwa i dalej podobnie ;)
Do przedostatniego plus, a z ostatniego najlepiej usunąć kabel, bo może zrobić jakies zwarcie.

sasha1243 - Czw 19 Lip, 2018

Szczerze nie wiem o co chodzi, ale jakbym źle połączył to napięcie by nie rosło np. o 4v co cele. Pierwszy to blaszka z głównego minusa.
Co do schematu to mam pewne uwagi (choć z punktu elektryka jest czytelny, ale laik może mieć wątpliwości co do punktów B,C,P bo na BMS są inaczej rozmieszczone - domyślam się że dąży się do uproszczenia schematu), więc dobrze by było zaznaczyć to w opisie dla laika.
Ostatni kabelek zostawiłem ale na końcu ma koszulkę termokurczliwą.

wibi - Czw 19 Lip, 2018

Zamiast całego "zamieszania" powtórz ten przytoczony pomiar i udowodnij, że to prawda. Ja uważam, że to jednorazowy błąd pomiarowy (elektroniczne mierniki też się "zawieszają") nie warty całej dyskusji i szukaniu wydumanych przyczyn.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group