To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Konstrukcje własne - Budowa pierwszego E - BIKE'a

maciekjjj - Nie 09 Wrz, 2018
Temat postu: Budowa pierwszego E - BIKE'a
Witam wszystkich. To mój pierwszy post na forum.
Od dłuższego czasu czytam i oglądam wszystko co dotyczy e – bike ów. I postanowiłem, że przerobie swój rower.
Posiadam rower GIANT YUKON rozmiar L. Rama to duży trójkąt, w którym można zmieścić dużo.



Teraz co wymagam od roweru:
- przede wszystkim chce nim dojeżdżać do pracy (asfalt, płasko). W jedną stronę mam 32 km, więc zasięg jest mi potrzebny w granicach 70 km, średnia prędkość przelotowa to 35-40km/h.
- chciałbym aby bateria była wyjmowana (minimum 48V)

Zestawy którymi jestem zainteresowany:
1. zestaw VOILAMART S1300 od Glebora
2. Zestaw z NEXUNA
- silnik MXUS 30H (10X6) TYŁ KASETA
- sterownik GT 1500W, 48-84V, 45A
- manetka kciukowa
- przycisk na kierownice
3. Drugi zestaw od NEXUNA
- silnik MXUS 30H (10X6) TYŁ KASETA
- sterownik KT36/48SVPRCL, 36-48V, 30A (SINUS) + wyświetlacz LCD
- manetka kciukowa
- przycisk na kierownice

I teraz moje pytania:
1. Jeżeli chce baterię wyjmowaną czy obudowy typu HAILONG to jedyny sposób? Czy macie jakieś patenty jak zrobić baterie wyjmowaną ze skrzynki w ramie?
2. Który z tych zestawów polecacie? Jeżeli chodzi o zestawy od NEXUN czy warto dopłacać złotówki do zestawu ze sterownikiem SINUS i wyświetlaczem LCD?
3. Czy stosowanie czujnika PAS jest konieczne? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania?
4. I czy stosowanie czujników w manetkach hamulcowych jest konieczne? Czy tak bardzo zwiększa to bezpieczeństwo?

wibi - Nie 09 Wrz, 2018

Na wstępie czytając wymagania proponuję włączyć myślenie i odpowiednio skorygować oczekiwania. Szybkość i zasięg to są parametry wymagające sporej pojemności baterii,radził bym zacząć właśnie od tego. HiLong to max.65 ogniw czyli gdy bateria np.13s5p z najwydajniejszych ogniw to jedynie ok.15-16 Ah. PAS to konieczność ujęta przepisami a czujniki w manetkach to nie tylko bezpieczeństwo ale i kasa i to spora bo wyobraź sobie jak zareaguje silnik gdy zahamujesz a on będzie pracował,kto tu zwycięży,sądzę, że ty a kto padnie? sądzę, że silnik lub bateria i stąd ta "kasa".
maciekjjj - Nie 09 Wrz, 2018

Jeżeli nie wymyślę jak skonstruować większa baterię wyjmowaną ze skrzynki wtedy będę zmuszony mieć dwie baterie HiLong. Oczywiście ten zasięg i prędkość to przy dużym wspomaganiu pedałami.

Czujnik PAS i czujniki w hamulcach pytam bo w wielu poradnikach między innymi tym na blogu NEXUN, nie montowane są wcześniej wymienione elementy. Jeżeli chodzi o czujnik PAS to wiadomo, że wymagany przepisami, ale sam silnik ma mieć ponad 250W, więc przepisami się nie przejmuję. Rozumiem, że gdy jest PAS wtedy każdy ruch pedała włącza silnik, bez PAS dopiero po ruszeniu manetką silnik się uruchamia. To już sobie muszę sam zdecydować co mi odpowiada.

W przypadku braku czujników w manetkach wskazane byłoby przed hamowaniem przechylić manetkę w położenie "0". Na co nie zawsze będzie czas.
Ogólnie nie chciał bym wymieniać moich oryginalnych manetek. Czy jest jakaś możliwość zakupu samych czujników i zamontować je do oryginalnych manetek?

mores3 - Nie 09 Wrz, 2018

Cytat:
Czy jest jakaś możliwość zakupu samych czujników i zamontować je do oryginalnych manetek?

np. to:
https://www.e-biker.pl/pl...owania-Rapid/71

Inc0 - Nie 09 Wrz, 2018

Demontowana bateria to kłopoty odłożone na trochę później ,każdy montaż i demontaż baterii skutkuje w momencie podłączania przeskokiem dość sporej iskry która wypali malutki krater w stykach. Po entej liczbie takich akcji styki będą jak powierzchnia księżyca przeorane w efekcie dając mała powierzchnie styku i będzie to się grzać i wypalać w efekcie wszystko dookoła a to przecież plastiki wiec groźba zwarcia i pożaru istnieje. Dlatego jest lepiej gdy baterie są podłączone na stałe lub możliwie rzadko sa zdejmowane z roweru.
Jak kolega wibi słusznie zauważył żeby było szybko i daleko potrzebna jest bateria dość sporych rozmiarów i wydajności prądowej, moim zdaniem 13-16s 7-10p( zależnie od typu zastosowanego ogniwa)będzie tu na miejscu i zapomnij że coś dołożysz od siebie nogami do prędkości, przy prędkościach rzędu 50-60km/h bo tyle musi rozwijać twoja maszyna by mieć średnią 35-40km/h na dystansie 32km
Każdy z wymienionych zestawów spełni twoje oczekiwania choć w nieco inny sposób gt 1500 to sprawdzony w bojach sterownik blokowy nieco głośny ale niezawodny, sinus jest cichszy ale i nieco wolniejszy oraz nieco sie grzeje wybierz co ci bardziej lezy/podoba sie/odpowiada finansowo - twój wybór.
czujniki w klamkach to przede wszystkim bezpieczeństwo gdy będzie potrzeba nagle się zatrzymać rozpoczynając hamowanie bez czujników w klamkach będzie walczył przez pewien czas hamulec z silnikiem przez co wydłuży się droga hamowania i mogą być problemy z zachowaniem stabilności toru jazdy( na śliskiej nawierzchni można stracić kontrole i się wysypać ) a czasami na polskich drogach 1m oddziela życie od śmierci.

mores3 napisał/a:
Cytat:
Czy jest jakaś możliwość zakupu samych czujników i zamontować je do oryginalnych manetek?

np. to:
https://www.e-biker.pl/pl...owania-Rapid/71

..cena zacna...
4x taniej wyjdzie zastosować kontaktron zwierny 10W 500mA SPST-NO KMS-25 + jakis mały magnes+ troche kleju=

maciekjjj - Nie 09 Wrz, 2018

Wielkie dzięki za wskazanie mi tych kontaktronów. Nie jest to duży koszt więc zamontuję się.

Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania?

I czy ktoś ma/używa zestawu od Glebora Voilamart S1300? Czy jest dużo słabszy od silnika MXUS 30H 10x6

borsuk - Nie 09 Wrz, 2018

Inc0 napisał/a:
Demontowana bateria to kłopoty odłożone na trochę później ,każdy montaż i demontaż baterii skutkuje w momencie podłączania przeskokiem dość sporej iskry która wypali malutki krater w stykach. Po entej liczbie takich akcji styki będą jak powierzchnia księżyca przeorane w efekcie dając mała powierzchnie styku i będzie to się grzać i wypalać w efekcie wszystko dookoła a to przecież plastiki wiec groźba zwarcia i pożaru istnieje. Dlatego jest lepiej gdy baterie są podłączone na stałe lub możliwie rzadko sa zdejmowane z roweru.
...

Aby tego uniknąc można dorobić sobie wyłącznik. Może być mechaniczny (niektórzy stosują bezpieczniki nadprądowe dużej mocy), elektorniczny na FETach, albo zastosować w baterii BMS z wyłacznikiem (są takie). Oczywiście to wymaga dodatkowego miejsca i kosztów.
Baterie dużej pojemności i mocy zajmują prawie cały trójkat w ramie i takiej baterii nie można w prosty sposób wyciągnąć. Dlatego podłączone są na stałe i ich posiadacze nie stosują wyłączników.
W typowych obudowach baterii wyjmowanych, mocowanych zamiast bidonu lub na bagażniku, mieści się 60 do 80 ogniw 18650, co ogranicza ich zastosowanie do rowerów małej i średniej mocy (praktycznie do 500 - 750W).

Inc0 - Nie 09 Wrz, 2018

maciekjjj napisał/a:
...

Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania?
nie ma koniecznosci wyjmowania baterii do ładowania . Nie wiem czy zdobedziesz te elementy by je wymieniać gdy się "zużyją"
maciekjjj napisał/a:

I czy ktoś ma/używa zestawu od Glebora Voilamart S1300? Czy jest dużo słabszy od silnika MXUS 30H 10x6

Silnik elektryczny nie ma mocy w takim rozumieniu jak silnik spalinowy moc ma instalacja czyli ile maxymalnie moze dostarczyć bateria energii przez sterownik do silnika.

WojtekErnest - Pon 10 Wrz, 2018

Inc0 napisał/a:
maciekjjj napisał/a:
...

Mam tylko pytanie do tych styków, czy wymiana co jakiś czas wtyczki (np. co 3 miesiące, jeżeli bateria będzie wyjmowana dwa razy na tydzień w celu naładowania) pozwoli obniżyć szansę przegrzewania?

nie ma koniecznosci wyjmowania baterii do ładowania ..

99 % fabrycznych ebajków ma wyjmowalny pojemnik z AKU.
Co to znaczy nie ma konieczności ???
A jak nie ma mozliwosci fizycznego wniesienia roweru do ładowania, lub jest to problematyczne aby zostawiać na zewnątrz z kablem zasilania lub w deszczu.

Inc0 - Pon 10 Wrz, 2018

Nie ma konieczności znaczy dokładnie to co znaczy żę nie trzeba ale mozna. 99% fabrycznych rowerów ma zabezpieczenia przeciw iskrzeniu na stykach
Mechano - Pon 10 Wrz, 2018

No czyli jednak można mieć wyjmowaną baterię i zrobić to dobrze. Wystarczy dorobić dodatkowy fizyczny włącznik (albo BMS z takim włącznikiem) albo dodać układ softstartu.
Nadmierne generalizowanie nigdy nie jest dobre.

maciekjjj - Wto 11 Wrz, 2018

Włącznik powinien znajdować się na plusie tym od akumulatora między BMS, a wtyczką, która łączy sterownik?
Inc0 - Wto 11 Wrz, 2018

tylko pamiętaj taki od "odkurzacza" wyłącznik sie nie nadaje, potrzebny ci jest wyłącznik do prądu stałego o dużym natężeniu ( najlepiej nominalnie tyle A ile BMS puszcza lub wiecej )..przerabiałem ten temat ceny i gabaryty są zniechecajace
maciekjjj - Pią 01 Lut, 2019

Po wielu miesiącach czytania forum zacząłem budowę swojego pierwszego e bike-a. Podstawą ta co w pierwszym poście.
Zakupiłem zestaw Voilamart 1700 od Glebora. 65 szt. Sanyo GA.

Zacząłem od akumulatora. Będzie to bidon na 65 ogniw. Postanowiłem, że będę lutować aku sam.
Zakupiłem więc lutownice i gruby grot do niej.
Efekt lutowania na zdjęciach, spodziewałem się, ze bedzie trudniej.

Elektrotonus - Sob 02 Lut, 2019

O podkładkach - izolatorach na PLUS ogniw nie doczytałeś ;-(


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group