To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Przeróbki, naprawy - Mała wywrotka i awaria silnika

Anonymous - Pią 10 Cze, 2011

Wymieniłem tranzystor na "podchadziaszczyj" (IRFZ48N - cena w sklepie 6 zł) i sterownik znów działa, Niestety w ferworze walki z silnikiem prawdopodobnie wysunął się jeden z magnesów i silnik w jednym miejscu swojego obrotu "szarpie". Z tej pozycji nawet ruszyć nie chce. Kolejna rozbiórka silnika i przegląd pozycji magnesów.
... ale jazda... :D

Robsonik20 - Pią 10 Cze, 2011

Chociaż się w domu nie nudzisz;) hehe
tomasz_kombi - Pią 10 Cze, 2011

zeeltom napisał/a:
Wymieniłem tranzystor na "podchadziaszczyj" (IRFZ48N - cena w sklepie 6 zł) i sterownik znów działa,
Qrde ... Mac Gyver!!! Już wiem gdzie będę wysyłał sterowniki jak się któryś sfajczy :mrgreen:
tomson - Sob 11 Cze, 2011

Zrób porządne fotki PCB od strony top i bottom to będzie można coś pokombinować jeszcze bo na tej co zamieściłeś to nic nie widać.
Anonymous - Sob 11 Cze, 2011

Teraz za późno, bo sterownik już złożyłem do kupy.
Co do podmiany tranzystora, to znalazłem kartę katalogową tego spalonego, poszedłem do sklepu, na stół wywaliłem wszystkie fety, które były i z katalogiem znalazłem w nich coś o podobnych parametrach. Ten ma mniejszy prąd drenu, bo oryginał miał 84A, a ten, bodajże 55A, ale i tak nie przekraczam 20A , więc chyba wytrzyma. Tamten miał 60V, ten 55V.

Anonymous - Sob 11 Cze, 2011

Wyrównałem te magnesy, ale... No właśnie jest małe "ale". Silnik rozpędza się równiej, ale nadal w jednym miejscu są "jakieś" zgrzyty. Po rozpędzeniu się niby jest OK, ale jak odejmę "gazu", to czuję nadal szarpnięcia. I teraz już nie wiem, z czym to jest związane. Może ten tranzystor ma inną diodę zaporową (bo ma inną :D ) i stąd jakieś problemy. W oryginale jest symbol zwykłej diody, tu jest jakaś zenerka. Albo coś z hallotronami. Bez podmiany na inny sterownik chyba nie dojdę co się dzieje. Przy ruszaniu też są jakieś szarpnięcia, może tego nie czuć, ale słychać w silniku ;)
tomson - Sob 11 Cze, 2011

A może to się odbiło na uzwojeniu silnika lub któryś inny tranzystor jest lekko uszkodzony
Anonymous - Sob 11 Cze, 2011

To będę wiedział, jak będę miał inny sterownik do prób. Na upartego może być. Rower jeździ, a że trochę hałasuje, trudno ;) Koszty się liczą. Jeździć można :D
Anonymous - Pon 13 Cze, 2011

Sprawdziłem dziś napięcia na hallotronach. Normalnie jest napięcie na jednym, albo dwóch przewodach. Ale mam takie dwie pozycje koła, gdzie w jednej pozycji jest napięcie na wszystkich trzech, a w drugiej nie ma na żadnym. Co to może być? Magnesów na kole nie zmieniałem. Dodam, że z obu pozycji koło nie startuje. W każdej innej pozycji koło rusza normalnie.
tomson - Pon 13 Cze, 2011

To coś masz dziwnie bo zawsze napięcia na czujnikach zmieniają się w sekwencji A AB B BC C CA jak zamienisz kolejność faz to w drugą stronę coś się z biegunowością magnesów stało może pękł
Anonymous - Pon 13 Cze, 2011

Już doszedłem, co to było. Przy okazji poxipolem przykleiłem wszystkie magnesy do koła, bo one w ogóle nie były przyklejone. Powciskane i trzymały się na zasadzie magnetyzmu :D
Problemem było mocowanie, a w zasadzie pozycja hallotronów. Zobaczyłem to dopiero jak wyjąłem stojan z koła. Jeden z hallotronów był wysunięty i stąd te wszystkie problemy. Teraz silnik pracuje jak przed wypadkiem :D

PS.
Rozbierałem ten silnik z 10 razy. Teraz mam wprawę :D Rozebrać komuś? ;)

Anonymous - Śro 17 Kwi, 2013

UTC50N06L
To odpowiednik 2SK4145, dostepny na allegro.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group