To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER
Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie

Dział dla początkujących - Elektryfikacja rikszy / wózka gastronomicznego

dawid.w - Sob 13 Kwi, 2019
Temat postu: Elektryfikacja rikszy / wózka gastronomicznego
Witam wszystkie osoby zainteresowane EV.

Ja sam jestem w temacie zielony, przygnała mnie tu potrzeba zwiększenia mobilności rikszy kawowej. Pojazd sporo waży i nawet niewielki podjazd jest wyzwaniem.

Riksza jest oparta na ramie firmy Nijland cycling; ostre koło, hamulec bębnowy w tylnym kole, mufa korbowodowa w rozmiarze niespotykanym, opony 26x2,5, waga - 300-400 kg.

Bardzo proszę o pomoc / inspirację w kwestii skonstruowania napędu bądź wspomagania napędu. W szczególności jestem zainteresowany zawiązaniem współpracy z kimś, kto podejmie się projektu i wykonania.

Parametry:
-prędkość max - 10 km /h to będzie aż nadto
-zasięg - opcja minimum to: 2 km jazdy (po względnie płaskim terenie), 6-10 godzin postoju (czasem w temperaturze 5st.), 2 km jazdy
-cena/budżet - jestem otwarty na propozycje - liczę się z wydatkiem kilku tysięcy złotych

Zdaję sobie sprawę, że każde forum rządzi się swoimi prawami (byłem kiedyś modem), wobec czego jeśli wrzuciłem post do złego działu - proszę o wyrozumiałość - macie tu naprawdę sporo działów :)

wibi - Sob 13 Kwi, 2019

Wydaje mi się, że podane parametry tej rikszy i warunki jazdy (dość mała prędkość a duży moment obrotowy) powinien spełnić z nawiązką Bafang BBSHD, problemem może być jedynie mufa supportu a konkretnie długość (silnik w wersji standardowej przystosowany jest do supportu o dł.68 mm chociaż do FATa są podobno przedłużone ale nie znam wymiarów).
andypip - Sob 13 Kwi, 2019

Klasyczny do roweru to może wyjść druciarstwo. Ale w Azji riksze są popularne więc:

pl.aliexpress.com/item/48V-500W-ELECTRIC-MOTORIZED-BIKE-ELECTRIC-PEDICAB-MOTOR-KIT-ELECTRIC-500W-BRUSHLESS-MOTOR-KIT-FOR-TRIKE/1365664637.html?spm=a2g17.search0104.3.2.ec296044vfUEZF&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10843_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_453_10084_454_10083_10103_10618_10304_10307_10820_10301_10821_537_536,searchweb201603_6,ppcSwitch_0&algo_expid=701786de-3eaa-43dd-b4ef-d1855ba9454c-0&algo_pvid=701786de-3eaa-43dd-b4ef-d1855ba9454c

jak to ma działać to nie mam pojęcia ale parametry i cenę ma dobre :smile:

Jeśli mufa ma długość nie większą niż 120 mm i fi typowe lub wieksze /na foto wygląda że tak/ to można pokusić się o próbę adaptacji rowerowego. Odpowiednio mały blat może być problemem.

WojtekErnest - Nie 14 Kwi, 2019

wibi napisał/a:
Wydaje mi się, że podane parametry tej rikszy i warunki jazdy (dość mała prędkość a duży moment obrotowy) powinien spełnić z nawiązką Bafang BBSHD, problemem może być jedynie ..

400 kg, czasem pod górę, przy 5_10km/godz ?
No raczej nie MID....

Inc0 - Nie 14 Kwi, 2019

wibi z całym szacunkiem rozumiem twoja fascynacje midami i ich zaletami , i jestem w stanie zrozumieć choć z trudem twoja tendencje do nie zauwzania wad tego napedu ale mid montowany w suport taki jak do zwykłego roweru??? + 400kg riksza???
zapięty do jej napędu który jest jedno przekładniowy to nie zadziała midy te działaja dobrze gdy maja do dyspozycji przełożenia z napędu roweru tu ich brak ...raczej sie szybko ugotuje o ile wcześniej łańcucha nie zerwie zostawiając kierującego z 400kg popychadłem

tu w gre wchodzi albo hub ( w tylne koło lub dwa w przednie cos a'la jak w hoverboard przekłądniowy lub bezprzekładniowy kwestia do rozkminienia)albo silnik centralny napedzajacy tylne koło cos takiego co podlinkował z aliexpress kolega powyżej

wibi - Nie 14 Kwi, 2019

Autor tematu wyraźnie napisał "droga płaska i prędkość 10 km/godz.
Kol.WojtekErnest i Inc0 zechciejcie zauważyć, że ta riksza ma PEDAŁY, czyli można ja poruszać jak rower tyle, że ciężko i BBSHD śpiewająco to załatwi, gdyż żaden silnik do roweru takiego momentu obrotowego jak podany wyżej, nie posiada. Mogę nawet iść o zakład, że wystarczył by zwykły przekładniowy o mocy 350/500W i też by działało. Natomiast każdy bezprzekładniowy padłby już na pierwszej "wyprawie" gdyż cały problem sprowadza się do ruszenia (a do tego potrzebny jest moment obrotowy), dalej idzie już "gładko".
Jeśli chodzi o przełożenia to do Bafanga można kupić adapter na przednią zębatkę i założyć np.32 zęby a w tylnym kole np.24 a to dodatkowo zwiększy moment co pewnie pozwoli jej pokonywać prawie każde wzniesienie szosowe.

Inc0 - Pon 15 Kwi, 2019

wibi zwiekszony i tak juz nie mały moment przy tej masie tylko jeszcze bardziej uwypukli podstawowa wade midów - rwanie łańcucha. Gdyj łańcuch pęknie na pewno użytkownik będzie zachwycony opcja spaceru z chomątem na szyi o masie 400kg ale zanim łańcuch pęknie to na takim niskim przełożeniu silniczek będzie zasuwał na max obrotach a prędkość będzie osmagać w porywach ile 5? czy 10? km/h nooo ale za to temperatura poszybuje w gore mocno,jak już tu nie taki mid jak do zwykłego roweru jest tu potrzebny .
madejp - Pon 15 Kwi, 2019

Ale siły jakie musi przenieść łańcuch zależą od momentu silnika, a nie od masy pojazdu. F=m*a, czyli jeśli masa jest większa, przyśpieszenie jest mniejsza, a sił pozostaje bez zmian! Jeśli łańcuch nie rwie się w rowerze, to nie zerwie się też w rikszy. Do tego wibi proponuje dać mniejszą zębatkę na silnik, co jeszcze zmniejszy napięcie łańcucha w stosunku do takiej konfiguracji w rowerze. Nie mówiąc o tym, że zmieniając zębatki można łatwo dostosować napęd do potrzeb.

Inc0 napisał/a:
tu w gre wchodzi albo hub ( w tylne koło lub dwa w przednie cos a'la jak w hoverboard przekłądniowy lub bezprzekładniowy kwestia do rozkminienia)albo silnik centralny napedzajacy tylne koło cos takiego co podlinkował z aliexpress kolega powyżej


Inc0 - a czym się różni silnik centralny od mid'a? :smile:

Inc0 - Pon 15 Kwi, 2019

madejp gdyby to było takie proste jak sobie to wydumałeś to silniki od motocykla 1000cc mocy 150KM poruszałby furgonetke a jak wiemy tak nie jest i nie bedzie bo podzespoły w silniku motocykla nie zostały zaprojektowane żeby targac 3,5T tylko 200kg podobnie ma sie z tymi silnikami midrive nie przewidziano ich do uciagania 400kg tylko max 160kg czyli tyle ile maja rowery zazwyczaj w "metryce wbite".
Nie wiem czy to jakos w miare sensownie wytłumacze : mid /midrive w moim rozumieniu to silnik wyspecjalizowany o wąskim zastosowaniu ograniczonym do rowerów ,z zintegrowanym zespołem przekłądni przystosowany do zamontowania w mufe suportu i do współpracy z napedem rowerowym słowem kit do konwersji zwykłego roweru na e-bike, silnik centralny to juz inna bajka nie ma żadnej wbudowanej przekłądni a przedewszystkim nie jest z góry dostosowany do montazu wyłacznie w rowerach jest bardziej uniwersalny ( kłady, riksze e-bike e-moto itp itd )jesli nie wyraziłem sie jasno wklejam ci foto poglądowe
mid

silnik centralny

Jonszta - Pon 15 Kwi, 2019

Łańcuch łancuchem bardziej bałbym sie o teflonowe zebatki w bafangu ktore by sie pewnie wymieliły. Chyba najlepiej zrobić podstawe na silnik jak ten z linku andypip i łańcuch motocyklowy na małych zębatkach oddzielnie od napędu "rowerowego". Była kiedyś chyba na olx riksza osobowa tak zbudowana
wibi - Pon 15 Kwi, 2019

Nie ma co się bać plastykowej zębatki,nic jej się nie stanie, bo w obecnej dobie plastyki-kompozyty są "mocniejsze" od stali.Jako przykład mogą posłużyć plastykowe przekładnie w rozrusznikach samochodowych o czym nie dawno miałem okazję się przekonać.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group