To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ |
|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie |
|
Kontrolery BLDC - Jak rozpoznać czy sterownik wykorzustuje halltrony?
mic11w - Pon 17 Cze, 2019 Temat postu: Jak rozpoznać czy sterownik wykorzustuje halltrony? Mam silnik bionx drugiej generacji który przerobiłem na zewnętrzny sterownik. Sterownik mam chiński 48v 22A 450w. Oryginalne czujniki halla wywaliłem, bo miałem wrażenie dawały dziwne odczyty na multimetrze. Aktualnie mam zamontowane halltrony A3144, między pinem VIN a OUTPUT dałem opornik 10k ohm jak na tym schemacie: Na multimetrze odczyty wyglądają chyba prawidłowo, chociaż przy napięciu wejściowym 5v halltrony dają na wyściu napięcie: pierwszy od 0 do 4.9v, drugi 0.1 do 5v a trzeci 0.3v do 5.2v nie wiem czy to ma znaczenie. W każdym bądź razie na razie uruchamiam silnik testowo w imadle i martwi mnie to, że po odłączeniu wiązki z halltronami silnik zachowuje się tak samo jak z tymi czujnikami. Czy różnica będzie odczuwalna dopiero pod obciążeniem? Czy może to być problem z trzecim czujnikiem? Zmierzyłem, że sterownik na wiązce do halli daje 14v, nie wiem czy ma to jakieś znaczenie
slow - Wto 18 Cze, 2019
14V zasilania na Halle to coś nie tak.
Sterownik może obsługuje silniki z halami jak i bez, ale różnica w działaniu powinna być widoczna. Bez halli przy starcie silnika będzie to widoczne. Zadrżenie, lub chwilowe cofnięcie się silnika. Pod obciążeniem to nie wiem czy róznice zobaczysz dopóki silnik się będzie kręcił. Jak go zatrzymasz na siłę to znowu powinienes zobaczyć różnice.
jszk - Wto 18 Cze, 2019
Jeśli sterownik ma samonaukę to silnik zachowuje się różnie przy podłaczonych hallach i nie podłaczonych. Najczęściej gdy widzi hale ma znacznie niższe obroty przy samonauce.
Jesli ma sz w sterowniku 3 tryby prędkości to najszybszy tryb bez halli nie działa. Kręci tak samo jak przy drugim trybie.
mic11w - Wto 18 Cze, 2019
Sterownik ma 3 speed więc sprawdziłem jak się zachowuje na 3 biegu i faktycznie, wydaje się, że z halltronami trochę szybciej się kręci sądząc po odgłosie jaki robi silnik. Zauważyłem też na woltomierzu przy manetce gazu, wtedy trochę napięcie. Gdy odepnę halltrony to napięcie jest stabilne 50.4v natomiast gdy je podepnę to co 2 sekundy napięcie spada do 49.9V, rośnie z powrotem do 50.4v i tak w kółko. Nie wiem czy to dobry objaw ale chyba spowodowane to jest większym obciążeniem?
Sterownik ma też samonaukę ale tutaj większych różnic nie zauważyłem. Natomiast gdy podepnę halltrony i uruchomię silnik to po chwili on przestaje się kręcić ale gdy drugi raz dodam gazu na manetce to działa już wtedy normalnie.
wibi - Śro 19 Cze, 2019
Co ty za "cuda" z tymi hallami robisz? skąd przyszło ci do głowy zwierać opornikiem zasilanie i wyjście halli? Powinieneś te oporniki usunąć gdyż fałszują odczyty i praktycznie czy z hallami czy bez sterownik działa tak jak gdyby halli nie było.
mic11w - Śro 19 Cze, 2019
Bez tych oporników te halle dla napięcia wejściowego 5v dają słabe napięcie na wyjściu - jak je testowałem to było to 1v czasem dochodziło do 2v. Może powinienem kupić nowe? Tych mam kilka sztuk i wszystkie działają tak samo, patent z opornikiem zmalałem w internecie.
WojtekErnest - Śro 19 Cze, 2019
mic11w napisał/a: | Bez tych oporników te halle dla napięcia wejściowego 5v dają słabe napięcie na wyjściu - jak je testowałem to było to 1v czasem dochodziło do 2v. . |
Zbliz magnes i sprawdz czy jest zmiana.
mic11w - Śro 19 Cze, 2019
Testowałem oczywiście z magnesem. Halle które mam to A3144, może powinienem kupić jakieś inne, tylko jakie?
slow - Śro 19 Cze, 2019
Ale wewnątrz sterownika te rezystory powinieneś już mieć. Sprawdź woltomierzem napięcia na tych 3 kablach. powinno być 5V
wibi - Śro 19 Cze, 2019
Najprościej to "wypieprz" te halle gdyż wydaję się nieodpowiednie?( nie chce mi się szukać datasheeta i sprawdzać jaki to typ).Typów czujników halla jest co najmniej 3 rodzaje tzn.liniowe,zatrzaskowe i przełączające.Najbardziej popularny i sprawdzony w silnikach BLCD jest oznaczony SS41 i takiego poszukaj ,kup i załóż w miejsce tych A3144.Koszty są groszowe a działanie pewne i sprawdzone
biscwiz - Pon 24 Cze, 2019
Halle podlacz do sterownika, wlacz wszystko i wtedy sprawdzaj napiecia. Na moje ten rezystor jest niepotrzebny, sadze ze to juz jest w sterowniku zrobione. U mnie w bionxe tez "na sucho" be sterownika pokazywalo glupoty, po podlaczeniu do stera wskazania byly ok.
Co do bionxa i jazdy bez halli, jezdzi i nie sprawia wiekszych problemow, moze lekko bardziej sie grzeje.
Osobiscie nie odczówam zadnego dyskomfortu, przejechalem juz 300km bez halli i jest wporzo. Halle mi sie spalily kiedys, mam zwarcie na pinach zasilajacychy i odlaczylem poprostu wtyczke.
Co do moedeli to sprawdzalem na "hal s502" (oryginaly nie do dostania, wersja "latch") i potem ss41 (bistabilne).
wibi - Wto 25 Cze, 2019
Aby uzupełnić mój post z 19.VI dodam, że układ-element określany jako "czujnik halla" to w rzeczywistości skomplikowany,wieloskładnikowy element elektroniczny składający się z właściwego czujnika halla,wzmacniacza sygnału (gdyż sygnał z właściwego czujnika jest na tyle mały, że musi być wzmocniony) i jeszcze paru elementów a wszystko to zamkniete w trójnóżkowej obudowie określanej jako "czujnik halla". Dlatego inne,zewnętrzne elementy jak opornik lub tp. tylko pogarszają prawidłowe działanie czujnika.
borsuk - Wto 25 Cze, 2019
wibi napisał/a: | ... Dlatego inne,zewnętrzne elementy jak opornik lub tp. tylko pogarszają prawidłowe działanie czujnika. |
Te halle to układy "open collector" i opornik zewnętrzny jest niezbędny, ale jest on w sterowniku (jak napisał slow i inni) i nie trzeba go dodatkowo dokładać. Dodatkowy opornik może tylko pogorszyć pracę, jak słusznie zauważyłeś.
Natomiast jak już są podłączone te oporniki (których normalnie nie trzeba podłączać) to można odłaczyć całkowicie sterownik, zasilić halle z jakiegoś innego żródła (może byc np. bateria 9V) i przetestować halle obracając ręcznie silnik. Napiecie na wyjściach musi się zmieniać od ok.0 do nap. zasilania (np. 9V). Jeżeli tak jest to halle są OK.
Jeździłem na silniku z hallami i bez halli i dla mnie różnica przy wspomaganiu była bardzo wyraźna, objawiała sie brakiem płynności. Być może jeżdżąc na samej manetce tego się nie odczuwa.
|
|
|