ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Encyklopedia e-napędu
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 20 Sie, 2011   Encyklopedia e-napędu

Nasze forum jest wielką kopalnią wiedzy. Jednak oprócz zalet ma też wadę: trudno w niej coś znaleźć.
Ten problem mają szczególnie nowi użytkownicy, przypuszczam że najczęściej są to niedoświadczeni technicznie młodzi ludzie. Często zadają Oni pytania, których by nie zadali po zapoznaniu się z podstawami wiedzy z danej dziedziny.
A może by tak utworzyć dla nich specjalny wątek? Np. o nazwie "Wiedza wstępna", lub tp. A budowa tego wątku byłaby następująca:
Przez większość czasu wątek zawierał by TYLKO JEDEN POST. Ten pierwszy post byłby właśnie zbiorem wiedzy wstępnej. Byłby on poprawiany i/lub uzupełniany przez Moderatora na podstawie Jego wiedzy własnej i wiedzy innych kolegów, którzy by wysłali następne posty z uwagami.
I tutaj chyba najważniejsza sprawa: WYKORZYSTANE POSTY BYŁYBY KASOWANE!
Dlaczego? Aby nie rozpraszać uwagi "nowym".
Można by ewentualnie uruchomić 2 (max.3) takie niby-wątki dla różnych stopni "wtajemniczenia".
Co myślicie o potrzebie i realności takiego podręcznika?
 
 
tomeczekokok 
prezes



Pomógł: 8 razy
Wiek: 29
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 794
Skąd: Rybnik (śląsk)
Wysłany: Pią 13 Lip, 2012   

Myślę że to świetny pomysł i warto by go zrealizować. Wielu młodocianych konstruktorów(znam to z autobsji :mrgreen: ) bardzo upraszcza projekty budowy pojazdów EV a jak potem podczas realizacji okazuje się że nie wszystko jest takie proste jak nam się wydawało.

Pozdrawiam
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 15 Lip, 2012   

No i dlatego, że jest to dobry pomysł, jest on nie realizowany...
PS
Taki wątek powinien być "przyklejony" na stałe na pierwszym msu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 15 Lip, 2012   

Pisz tutorial i nie krytykuj.
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 17 Lip, 2012   

PODSTAWOWE INFORMACJE PRZYDATNE PRZY STOSOWANIU SILNIKÓW ELEKTRYCZNYCH Z AKUMULATORAMI DO NAPĘDU POJAZDÓW (w tym rowerów):
1. Nim większa będzie dysproporcja między mocą silnika a pojemnością akumulatora (czyli nim będzie pojemniejszy), tym więcej akumulator cykli pracy wytrzyma (z uwagi na mniej gwałtowny przebieg procesów fizykochemicznych, w tym mniejszy wzrost temperatury).
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 18 Lip, 2012   

Pomysł w ogólnym zarysie dobry, tylko nie bardzo widzę sensu przepisywania wikipedii (zdecydowanie szkoda miejsca które na serwerze jest ograniczone), a szeroko pojęte podstawy właśnie tam są doskonale (pod względem dydaktycznym) wyjaśnione i sklasyfikowane..

Na początku na pewno warto się zapoznać z dwoma odnośnikami (poniżej) i dalej w przypadku napotkania nieznanych pojęć można poruszać się już w obrębie wiki ;)
Zasilanie w prąd....

http://pl.wikipedia.org/w...tor_elektryczny (są podane wszystkie typy wraz z charakterystykami)
http://pl.wikipedia.org/w...ka_akumulatorów (j.w)

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 18 Lip, 2012   

W encyklopedii powinny pojawić się informacje trudno dostępne/rozproszone lub praktyczne, a nie wikipedia i zasada działania akumulatora itp
Np
Kabelkologia sterowników.
Kolory wyprowadzeń silników i czujników.
Przykłady aplikacji zasilania poprzez zelówki, LiIony, LiPole, LiFe na których można się wzorować.
Sposoby zabezpieczania ogniw/baterii.
Sposoby obliczania zębatek/przekładni/długości łańcucha.
i tym podobne.
Owszem, wszystko jest na forum, ale w 60 tematach i nawet nie bardzo jest jak to znaleźć bo zazwyczaj nie wiadomo jak i czego szukać.

Pewnie połowa początkujących pasjonatów nie ma pojęcia jak zabezpieczać akumulatory LiPo przed rozładowaniem bez BMSa i o tym, że operując nimi w zakresie 3.3v-4.1v można wydłużyć ich życie o 50% czy o tym, że żadna modelarska ładowarka nie naładuje LiFe w wersji 3.2V oraz że warto stosować tryb szybkiego ładowania aku Litowych. itp itd. Dużo się tego znajdzie, a nigdzie tego nie ma.
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 664
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 19 Lip, 2012   

Ok, skoro wikipedia nie wystarcza, a Google słabo wyszukuje rozproszone dane, to przydał by się jakiś sensowny indeks haseł którymi początkujący pasjonaci byliby ew. zainteresowani. Wtedy każdy w miarę możliwości mógłby coś do takiego indeksu dopisać ew. rozwinąć jakieś hasło.

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
koncki
początkujący


Dołączył: 02 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Sob 21 Lip, 2012   

tas napisał/a:

Pewnie połowa początkujących pasjonatów nie ma pojęcia jak zabezpieczać akumulatory LiPo przed rozładowaniem bez BMSa i o tym, że operując nimi w zakresie 3.3v-4.1v można wydłużyć ich życie o 50% czy o tym, że żadna modelarska ładowarka nie naładuje LiFe w wersji 3.2V oraz że warto stosować tryb szybkiego ładowania aku Litowych. itp itd. Dużo się tego znajdzie, a nigdzie tego nie ma.

A dlaczego warto stosować tryb szybkiego ładowania?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Lip, 2012   

Na przykładzie LiPoly:
Bo w zależności od typu urządzenia ten tryb ładowania pomija całkiem lub częściowo (np modelarskie Turnigy) fazę CV procesu. Skutkuje to nawet znaczącym skróceniem czasu ładowania małymi prądami, w zamian niedoładowując akumulatorów (~4.10), co z kolei wydłuża ich żywotność z racji pracy w warunkach mniejszych niż znamionowe (o ile jeszcze dodamy do tego rozładowanie do max 3.3V - oba efekty się będą sumować). Zazwyczaj nie ma potrzeby ładowania z balansowaniem częściej, niż raz na 3-5 ładowań szybkich, bo aku nie zdążają się rozbanalansować. Z perspektywy długiego użytkowania - ładuje się krócej, nie traci się prawie pojemności i wydłuża się żywotność aku.

Pomiar trybem rozłądowania jasno wskazuje, że między 3V - 4,2V, a 3.3V-4.1V różnica w pojemności do dyspozycji jest pomijalne mała (max 1%-5%).
 
 
Redaktor1966 
kierownik


Wiek: 57
Dołączył: 26 Lut 2012
Posty: 317
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Lip, 2012   

2. Należy unikać stosowania napędu na przednie koło w rowerze, szczególnie gdy: silnik ma dużą moc, pasażer, pojazd (przyczepka) jest ciężki. Chodzi oto, iż przednie niczym nie podparte (w przeciwieństwie do tylnych) widełki muszą sprostać siłom dążącym do ich wygięcia, rozerwania, gdyż muszą „pociągnąć” cały pojazd. Trzeba szczególnie zwrócić na to uwagę w przypadku rowerów nie przystosowanych konstrukcyjnie do sprostania temu zadaniu!
 
 
koncki
początkujący


Dołączył: 02 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Sob 21 Lip, 2012   

tas napisał/a:
Na przykładzie LiPoly:
Bo w zależności od typu urządzenia ten tryb ładowania pomija całkiem lub częściowo (np modelarskie Turnigy) fazę CV procesu. Skutkuje to nawet znaczącym skróceniem czasu ładowania małymi prądami, w zamian niedoładowując akumulatorów (~4.10), co z kolei wydłuża ich żywotność z racji pracy w warunkach mniejszych niż znamionowe (o ile jeszcze dodamy do tego rozładowanie do max 3.3V - oba efekty się będą sumować). Zazwyczaj nie ma potrzeby ładowania z balansowaniem częściej, niż raz na 3-5 ładowań szybkich, bo aku nie zdążają się rozbanalansować. Z perspektywy długiego użytkowania - ładuje się krócej, nie traci się prawie pojemności i wydłuża się żywotność aku.

Pomiar trybem rozłądowania jasno wskazuje, że między 3V - 4,2V, a 3.3V-4.1V różnica w pojemności do dyspozycji jest pomijalne mała (max 1%-5%).

Tak podejrzewałem, ale moja ładowarka Turnigy nastawiona na szybkie ładowanie i tak ładuje do 4,2.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Lip, 2012   

Bo to tak działa - normalnie ładowarka przerywa ładowanie, gdy prąd spada poniżej 1/10 ustawionego, czyli ładując 7A kończy w okolicy 700mA. W trybie FAST robi to samo, ale już przy spadku 1/5, czyli w okolicy 1.5A. A 1.5A obciążenia dla aku to np 0.05V spadku napięcia i o to napięcie będzie niedoładowane. Bardziej to jest widoczne podczas ładowania aku o wyższej rezystancji wewnętrznej i małymi prądami, niż w przypadku takich o dużych prądach pracy i ładowanych małym natężeniem.

Chociaż najprościej i najlepiej jest - o ile jest taka opcja - przestawić w menu ładowarki, aby myślała, że mamy LiIon 3.6V, wtedy przestawia jej się napięcie końca ładowania na 4.1V co jest wartością optymalną dla długiego użytkowania. Co prawda tracimy te 10% pojemności, ale aku zużywać się będzie zdecydowanie wolniej.
Dla potrzeb rozładowywania i badania pojemności trzeba przywrócić w tym samym menu opcję LiPoly 3.7V możliwe, że minimalna granica rozładowania też się zmniejsza, ale to by trzeba było się upewnić.
 
 
koncki
początkujący


Dołączył: 02 Kwi 2011
Posty: 47
Wysłany: Nie 22 Lip, 2012   

Da się tak ustawić ładowarkę i może spróbuję tak zrobić.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group