ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przeróbka zasilania li-ion na żele
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   Przeróbka zasilania li-ion na żele

Ostatnio trafiły mi się duże rowery holenderskie z uszkodzonymi akumulatorami li-ion.
Najczęściej ( w moim przypadku ) są zasilane z pakietu 7s (29,4V po naładowaniu) o pojemnościach rzędu 9Ah.
Nowy akumulator tego typu kosztuje ponad 1000 zł.
Przeróbka na żele kosztuje około 250 zł i właściciele tych rowerów chcą właśnie takie akumulatory zakładać do tych rowerów.
Przypadkowo ( a może i nie ;) ) ładowarki do tych pakietów idealnie pasują do ładowania dwóch akumulatorów żelowych połączonych szeregowo :) Wychodzi na jeden akumulator 14,7V, co jest idealnym napięciem do ładowania żeli do pracy cyklicznej.
Dodatkowo napięcie odcięcia kontrolerów wynosi 21V, co również pasuje do dwóch akumulatorów żelowych (10,5V).
Przeróbka polega na wycięciu górnych elementów oryginalnego bagażnika do roweru i wpasowanie tam dwóch akumulatorów żelowych. W zależności od rozmiarów bagażnika można żele włożyć po długości, lub szerokości obu żeli. Mam tu na myśli typowe żele 12V 12Ah.
Tu weszły po długości:







W ten rower zmieszczą się po szerokości:





Pozostaje tylko przerobić wtyczki ładowania i dorobić połączenie między akumulatorami a bolcami gniazda kontrolera. Pasują tu zazwyczaj typowe samochodowe wsuwki żeńskie 6,3 mm.

I w ten sposób można rower przywrócić niskim kosztem do jazdy :)
Dwa mankamenty tego rozwiązania, to dodatkowe (około 5 kg więcej od oryginału) obciążenie i nieprawidłowe wyświetlanie napięcia na ledowych wskaźnikach sterownika na kierownicy (zazwyczaj nie świeci się ostatnia dioda sygnalizująca maksymalne napięcie).
Do zasłonięcia nowych akumulatorów można zastosować dowolną obudowę w formie koryta zakładanego od góry na akumulatory.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   

I... zepsuty oryginalny bagaźnik do li-ionów, co uniemożliwi powrót do 'oryginału' czyli spadek wartości roweru :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   Re: Przeróbka zasilania li-ion na żele

zeeltom napisał/a:
... i nieprawidłowe wyświetlanie napięcia na ledowych wskaźnikach sterownika na kierownicy (zazwyczaj nie świeci się ostatnia dioda sygnalizująca maksymalne napięcie).....

Moim zdaniem to nie mankament tylko informacja że akumulator żelowy nie jest naładowany do pełna bo powinien być naładowany do ~30V jak w załączniku

żele ładowanie.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 475 raz(y) 181,63 KB

 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   

7s3p to 21 ogniw li-ion 2,9Ah i pojemność ok. 8,7Ah - czyli tyle ile fabryczna bateria miała.
Myślę, że kosztowało by to ok. 250zł + bms ~50zł.

1000zł to chyba jeśli byś chciał kupić w sklepie typu 'plug and play' gotowa baterię.
Ja mam w jednym rowerze baterie również pod silnik na 24V i w mniejszej przestrzeni udało mi się wpakować 34Ah z li-ion 18650, a waga całej baterii z ochraniaczami to 4,3kg. Czuć delikatną podsterowność tylnej części przy szybszej jeździe i ostrzejszych zakrętach. W przypadku gdy ciężar byłby jeszcze większy to już nie byłaby komfortowa jazda (na zakrętach). Myślę, że gdybyś przedstawił wady/zalety klientowi obu opcji to wolałby li-ion :)

 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   

Akumulator żelowy po naładowaniu do 14,7V spada z napięciem do około 13,5V.
Dlatego ostatnia diodka przygasa.
Obudowy nie są przeze mnie dewastowane. Zawsze można włożyć starą baterię. Wycinam tylko górne poprzeczki, które w zasadzie i tak nic nie trzymają.
Dla siebie, to mogę się bawić w kombinowanie z litami, ale nie będę kombinował dla klienta samoróbek. Kupuje nowy z gwarancją i jego ból, jak się coś popsuje. Ja nie chcę się bawić w serwisowanie domowych pakietów. Niech robi to fabryka.
Najważniejsze, że jest tanio i rowery jeżdżą ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 04 Lip, 2015   

I już zamontowane :)



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group