ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Potencjometr do regulacji zakresu obrotów na sterowniku.
Autor Wiadomość
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   Potencjometr do regulacji zakresu obrotów na sterowniku.

Przy 3kW mocy zaczyna się problem z dużą czułością manetki na zmianę obrotów. Jest to bardzo odczuwalne przy sterowniku GT 1500W, 48V - 84V, 45A. Sprawdzonym i dobrym rozwiązaniem u mnie okazało się założenie potencjometra 10k, a podłączony jest on następująco:

1. czarny [GND] manetka + czarny [GND] sterownik (jak normalnie)
2. czerwony [+5V] manetka + czerwony [+5V] sterownik (jak normalnie)
3. biały [sygnał] manetka + czerwony z przełącznika 3 pozycyjnego na kierownicę + jedna z zewnętrznych nóżek potencjometra
4. zielony [sygnał] sterownik + zielony z przełącznika 3 pozycyjnego na kierownicę + środkowa nóżka potencjometra
5. pomarańczowy (tak naprawdę różowy ;) ) + czarny od sterownika dla 3 speed (trzeba je zmostkować, żeby rower działał na max prędkościach)

Powinien zostać wolny niebieski dla 3 speed ze sterownika i niebieski z przełącznika 3 pozycyjnego. Te zaizolować osobno i gotowe.
Rower będzie działać w 2 trybach przędkości:
- skrajny prawy to prędkość max
- pozostałe 2 pozycje będą regulowane potecjometrem (u mnie jest ustawione zwykle na 25-30km/h)

Przy ustawieniu z potencjometrem łatwiej się rusza, bez zrywów i lepiej jeździ w górskim terenie. Można trzymać manetkę do oporu jadąc z niższą prędkością, dzięki czemu nie ma skoków mocy przy "drgającym" kciuku i silnik się mniej grzeje.

Dobrze też jest założyć potencjometr "pod ręką" na skrzynce z lewej strony, co umożliwia regulację w czasie jazdy.
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Pon 05 Paź, 2015   

To jest dobry patent, tego mi brakowało.
Mierzyłeś może ustawiony opór potencjometru dla tej prędkości 25-30 kmph?
Chcę dołożyć jeszcze jeden przełącznik trójpozycyjny na kierownicy, bo mam miejsce i w jednej pozycji zrobić zrobić na stałe rezystor, a w drugiej pozycji potencjometr, tylko jaki rezystor?
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 06 Paź, 2015   

Dla mojej specyfikacji jest 9,1k.
 
 
wookie 
brygadzista
wookie


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Sie 2015
Posty: 247
Skąd: Piaseczno
Wysłany: Śro 07 Paź, 2015   

Zrobiłem i działa, polecam każdemu kto ma problemy ze zbyt dużym momentem w niektórych warunkach.
Trochę skomplikowałeś z tym opisem połączeń, niby wszystko gra, a faktycznie to się sprowadza do wlutowania potencjometru 10kOhm pomiędzy sterownikiem, a białym kabelkiem z manetki + ewentualnie zmostkowanie tego potencjometru jakimś dodatkowym wyłącznikiem, żeby go pominąć.
Prawdę mówiąc nigdy nie używałem fabrycznego ogranicznika prędkości ze sterownika, niemniej wydaje mi się takie ograniczenie jest lepsze, no i można je sobie dowolnie regulować.
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pią 09 Paź, 2015   

Wydawało mi się, że to prosty opis :smile: . Opisałem po prostu schemat.

Tak to u mnie wygląda:


Dorobiłem też przełącznik:
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 09 Paź, 2015   

W sterowniku FOC analogicznie taki potencjometr ustawiałby dostępny moment, nie?:)
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pią 09 Paź, 2015   

Nie działa ze względu na inny rodzaj sterowania.
Ostatnio zmieniony przez umbur Sob 02 Kwi, 2016, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Pią 09 Paź, 2015   

W tych GreenTime'ach jak masz ustawienie 3speed to jest to bardziej wlasnie czulosc manetki niz predkosc bo pod obciazeniem u mnie na 20S czy mam przelacznik max czy min czy po normal (idzie tyle samo, kwestia tylko czulosci manetki sie zmienia)
 
 
raymaxxx 
brygadzista


Pomógł: 6 razy
Wiek: 46
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 242
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 11 Lut, 2016   

PiotrW to coś może w Twoim sterowniku jest nie halo z ograniczeniem napięcia, u mnie na zakresie Vmin ogranicza prąd (nie szarpie tak przy zmianach położenia manetki) i maksymalną prędkość do 42kmph (napięcie), w pozycji przełączika na max prędkość zwiększa się do 63kmph i prąd tak, że wychylenia manetki powodują szarpania niezależnie od zakresu zmiany jej położenia.
Co mnie dziwi to fakt, że w poz przełącznika na Vmin wychylanie manetki do pewnego punktu powoduje zwiększanie prędkości, natomiast ostatnie 20% zakresu wychylenia nie daje żadnej zmiany prędkości już
_________________
jeżdżę na: bananator v1 RWD :D , RH2806D 3,2kW 60V15Ah Lipo 24" 26kg
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Nie 14 Lut, 2016   

 
 
sentinel 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Gru 2015
Posty: 75
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Śro 27 Kwi, 2016   

Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale czy to działa tak, że:

jeśli mamy przykładowo baterię 50v i sterownik 30A, to mamy łącznie 1500w max i jeśli ograniczymy potencjometrem moc/zakres manetki o powiedzmy 50% to ona wyśle do sterownika info o tym, aby nie dawał do silnika więcej prądu niż 50% swojego max dostępnego prądu, czyli poda max 15A co da nam moc max roweru 750?

tak to działa czy może jeszcze jakoś inaczej?
 
 
PiotrW 
dyrektor


Pomógł: 3 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Gru 2014
Posty: 451
Skąd: Wawa
Wysłany: Śro 27 Kwi, 2016   

Raymaxx w tych sterownikach powyzej bodaj 60V niestety ten 3-speed nie dziala prawidlowo. chyba ze chinole poprawili juz ta sprawe. u mnie przy 20S dziala to bardziej jako czulosc manetki, bo czy jest w pozycji 1 czy 2-3 taka sama predkosc max jest. tylko reakcja na manetke inna
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 28 Kwi, 2016   

sentinel napisał/a:
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale czy to działa tak, że:

jeśli mamy przykładowo baterię 50v i sterownik 30A, to mamy łącznie 1500w max i jeśli ograniczymy potencjometrem moc/zakres manetki o powiedzmy 50% to ona wyśle do sterownika info o tym, aby nie dawał do silnika więcej prądu niż 50% swojego max dostępnego prądu, czyli poda max 15A co da nam moc max roweru 750?

tak to działa czy może jeszcze jakoś inaczej?

To zależy od rodzaju sterownika. W PWM będzie podawał mniejsze wypełnienie impulsu. A prąd pobierany przez silnik się raczej nie zmniejszy, bo zależy on od ogranicznika prądu, a nie od manetki. Manetka będzie pracowała, jakby tylko do połowy swojego obrotu.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Czw 28 Kwi, 2016   

PiotrW napisał/a:
Raymaxx w tych sterownikach powyzej bodaj 60V niestety ten 3-speed nie dziala prawidlowo. chyba ze chinole poprawili juz ta sprawe. u mnie przy 20S dziala to bardziej jako czulosc manetki, bo czy jest w pozycji 1 czy 2-3 taka sama predkosc max jest. tylko reakcja na manetke inna

W moim GT-1500 jest chyba ok bo prędkość maksymalna się zmienia. Co więcej, zmienia się też reakcja na gaz: gdy miałem ustawiony na maks, był bardzo agresywny, narzekałem na możliwość dozowania mocy przy niskich prędkościach (była 0-1). Po ustawieniu na "środkową" nastawę, jest dużo plynniej przy niskich prędkościach, rower nie jest nerwowy. Zasilanie 16S LiPo.
 
 
sentinel 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Gru 2015
Posty: 75
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Czw 28 Kwi, 2016   

zeeltom napisał/a:

To zależy od rodzaju sterownika. W PWM będzie podawał mniejsze wypełnienie impulsu. A prąd pobierany przez silnik się raczej nie zmniejszy, bo zależy on od ogranicznika prądu, a nie od manetki. Manetka będzie pracowała, jakby tylko do połowy swojego obrotu.


A PWM to znaczy jaki to sterownik, ja mam GT500 to może wiesz jak to w nim wygląda?

A te 3 poziomy regulacji prędkości to na czym się opierają? Tez podobnie jak ta manetka czy jakoś inaczej?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group