ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Controller FOC
Autor Wiadomość
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Czw 25 Sie, 2016   

Mobil napisał/a:
Pierwsze pytanie więc jaką można ustawić bezpieczną wartość? :razz:


Proponuję powoli zacząć od małego prądu fazy oraz aku i zwiększać dopóki nie uzyskasz żądanego prądu wstecznego oraz efektu hamowania :mrgreen:
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 08 Wrz, 2016   

Nie mogę znaleźć oferty sterowników.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Czw 08 Wrz, 2016   

Jeśli nic się nie zmieniło to wersja 12fet 600zł a wersja 24fet 800zł, opcja bluetooth kosztuje 20zł. Dane techniczne są w pdf.
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Śro 21 Wrz, 2016   

mateuszmmi napisał/a:
Witam ponownie

Kilka postów wcześniej zadałem parę pytań dotyczących aplikacji oraz funkcji sterownika, ale nie uzyskałem odpowiedzi.

1. Kilka osób wcześniej pytało o możliwość zmiany trybów jazdy przez aplikację. Chodzi o szybki wybór trybów z możliwością ustawienia własnej prędkości i prądu.

2. Wyraźniejszy odczyt parametrów jazdy, większy ekran dla wskazów i oddzielny dla ustawień.

3. Możliwość zmiany funkcji przycisku DIR, np na przełączanie trybu jazdy: tryb1 a tryb2 lub załączania/wyłączania tempomatu, zamiast zmiany kierunku obrotów.

4. Zabezpieczenie antykradzieżowe, możliwość załączenia z aplikacji, chodzi o wyłączenie zasiania i zwarcie faz silnika przez MOSFET'y.

5. Zewnętrzny wskaźnik dla ebika (zamiast smartfona), wyświetlanie mocy, prędkości, poziomu baterii, zmiana parametrów jazdy itp.

6. Wyłączenie tempomatu nawet minimalnym ruchem manetki, teraz wyłącza się przez wychylenie na pozycję, w której został ustawiony.


Czy powyższe punkty są możliwe do zrealizowania w tym sterowniku? Kontroler jest naprawdę świetny, jak na razie nie miałem z nim żadnych problemów. Myślę że wyżej wymienione punkty bardzo poprawiłyby jego atrakcyjność.
Może przydałaby się Tobie jakaś pomoc np. w zmianie wyglądu apki lub innych rzeczach? Myślę że nie tylko ja byłbym chętny do pomocy.

PS Jak przebiegają testy hamulca regeneracyjnego?

Pozdrawiam



1. Generalnie tak, jednak tu muszę obmyślić jak to zrobić w apce i procesorze/programie. Czyli czysto techniczne rozwiązanie => komunikacja smartfon <=> sterownik i zapis parametrów. Oraz wybór / zmiana trybu za pomocą przycisku (np. Dir).
2. To kwestia zmiany aplikacji. Miałem już informację od użytkownika, który się zaoferował takową zrobić ale pewnie braki czasowe i urlop przeszkodziły trochę.
3. Tyczy się bezpośrednio punktu 1.
4. Tego się nie da zrobić przy odłączonym zasilaniu. Tranzystory są zatkane bez zasilania. Jedynie przy włączonym sterowniku ale tu ssie energię z aku.
5. Pewnie dałoby się coś zrobić. Do tej pory się nad tym nie zastanawiałem.
6. Muszę zobaczyć w programie. Dawno temu to pisałem :-)


Pomoc w wyglądzie/funkcjonalności apki jak najbardziej mile widziana. Aplikacja napisana jest w Android Studio. Jeżeli ktoś ma w tym środowisku doświadczenie i szczere (szczere!!!) chęci wraz z zapewnieniem o rychłym udostępnieniu efektów pracy to zainteresowanym mogę udostępnić projekt. Tu proszę o pw.

Z racji jednak, że często otrzymuję wiadomości o udostępnieniu kodu, tylko "na krótko i do wglądu" ;-) zastrzegam sobie prawa do projektu. Projekt w tym wypadku ląduje u osoby zainteresowanej i u niej zostaje, nie może być dalej rozpowszechniany.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 21 Wrz, 2016   

barmal napisał/a:
... zastrzegam sobie prawa do projektu. Projekt w tym wypadku ląduje u osoby zainteresowanej i u niej zostaje, nie może być dalej rozpowszechniany.

Żartujesz? Jakoś nie mam przekonania, że to nie poleci dalej ;)
To jest Polska ;) Nie takie kody wyłaziły na świat ;)
 
 
kaneclan 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2016
Posty: 56
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 21 Wrz, 2016   

Jeden drobny szczegół, sama apka bez HW na wiele się nie nada.
Owszem, ktoś może z kodu podpatrzeć wybrane rozwiązania, np. obsługę BT albo metody. Jednak na dłuższą metę i tak będzie musiał napisać kod od nowa, a podejrzewam że gotowych bibliotek jest cała masa.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Śro 21 Wrz, 2016   

Niby tak ale na tym forum siedzi garstka ogarniętych osób i z szacunku do wykonanej pracy nikt nie pośle kodu gdzieś dalej... bo w sumie po co :lol:
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Czw 13 Paź, 2016   

Panowie,
zrobiłem generalny remont softu. Zanim jednak przejdę do szczegułów, kilka kwestii formalno-informacyjnych :-)

Generalnie istnieje kilka rodzajów SVM:
Midpoint clamp czyli wirtualne przesunięcie punktu zerowego , Third-harmonic czyli domodulowanie trzeciej harmonicznej, Top-clamp czyli blokada górnych tranzystorów , Bottom-clamp czyli blokada dolnych tranzystorów, Top-&-bottom-clamp czyli blokada górnych & dolnych tranzystorów, Minimum shift czyli spłaszczenie sinusa.

Do tej pory miałem zaimplementowane przesunięcie punktu zerowego. Jednak tu tranzystory są taktowane permanentnie, nawet kiedy silnik nie pracuje. To oczywiście wiąże się z poborem prądu. I dla napięcia 24V wynosił około 160mA, dla X4. Im wyższe napięcie, tym oczywiście mniej.

Aby zredukować prąd zaimplementowałem blokadę dolnych tranzystorów. Pobór spadł do 40mA przy 24V, tym samym oczywiście im wyżej tym mniej.
Dodatkowym atrybutem tego typu modulacji jest fakt, że spadają nieznacznie straty przełączania na tranzystorach. A to oznacza niewielki spadek temperatury sterownika przy obciążeniu.

Ta zmiana wywołana była pośrednio przez użytkownika, który zauważył, że silnik nie obraca się identycznie w obu kierunkach. Szczerze powiem, że nie sprawdzałem tego nigdy, mea culpa. Dotychczas nie jeździłem do tyłu :-)
Teraz też nie jeżdżę ale przyjrzałem się zjawisku i faktycznie, silnik nie pracował w obu kierunkach identycznie. To skutkowało niewielką różnicą w obrotach oraz poborze prądu, między kierunkami lewo i prawo.

Przy tej okazji usprawniłem oba reguatory dla Iq oraz Id, porawiłem obliczenie oraz interpolację pozycji wirnika. To zaowocowało spadkiem prawie do zera wibracji wywołanych własnym rezonansem maszyny, które każdy „klient” (patrz silnik) posiada J.
Wibracje do tej pory nie były zbytnio dominujące, jednak w moim przypadku, gdzie jest stosunkowo dużo płaskich, dużych plastikowych powierzchni były zauważalne i osobiście mi to przeszkadzało.

Następną zmianą jest opóźnienie manetki. Do tej pory było 5 możliwych pozycji. Zmieniłem algorytm i dodałem kilka stopni. Obecnie jest ich od 1 do 9. Przy czym na 1-ce opóźnienie wynosi około 250ms a przy 9-ce około 1,8 sekundy.

Jedziemy dalej. Pojawiły się 3 tryby pracy i 1 podstawowy/domyślny z którym sterownik zaczyna każdorazowo pracę. Aby załączyć ową funkcję, programujemy w aplikacji parametr „Enable” na wartość 2 i zapisujemy. Od tego momentu mamy do wyboru 3 dowolnie programowane tryby pracy i jak wspominałem jeden domyślny. Tryby pracy przełączamy zwierając w sterowniku wejście „ 1 lub (En)” do masy. Czyli piny 1 i 4, licząc od lewej :-) .

Czyli:
Start sterownika => tryb domyślny: 0
zwieramy 1 (En) z masą => tryb 1,
zwieramy 1 (En) z masą => tryb 2,
zwieramy 1 (En) z masą => tryb 3,
zwieramy 1 (En) z masą => tryb 0
itd.

Następujące parametry można niezależnie zaprogramować:
Limit obrotów w procentach,
Prąd jazdy silnika (fazy) znamionowy,
prąd jazdy silnika (fazy) max,
prąd regen silnika (fazy),
prąd jazdy aku,
prąd regen aku,


Ponadto usprawniłem konfigurację. Teraz mamy zakres +/- 120° dla obu kierunków.

Zaznaczam, po aktualizacji softu trzeba koniecznie przeprowadzić dopasowanie kąta fazy!

BLDC_FOC_X.xx_BT_HW_1_Profile.zip
Pobierz Plik ściągnięto 281 raz(y) 21,83 KB

 
 
Tomas 
szef


Pomógł: 20 razy
Wiek: 42
Dołączył: 23 Mar 2015
Posty: 1740
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 13 Paź, 2016   

Super Bartek :smile: Jest dobrze i coraz lepiej :grin:
 
 
ajs 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Paź 2014
Posty: 165
Skąd: Gorzów Wielkopolski
Wysłany: Pią 21 Paź, 2016   

Koledzy...Jak przez bluetooth za pierwszym razem podłączyć ten sterownik ?
 
 
mateuszmmi 
młodzik


Wiek: 34
Dołączył: 25 Lis 2015
Posty: 74
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 23 Paź, 2016   

ajs napisał/a:
Koledzy...Jak przez bluetooth za pierwszym razem podłączyć ten sterownik ?


A z czym się chcesz połączyć? Z telefonem? Czy wgrać nowe oprogramowanie przez PC?

I jeszcze pytanie do autora projektu. Chciałem zabrać się za aktualizację, ale czy nie trzeba także zaktualizować aplikacji na telefon? W pliku jest tylko wstawiony wsad do procka. Widziałem na YT filmik z nową aplikacją :) W internecie nic się nie ukryje Filmik .

A i czy można już bezpiecznie używać opcji rekuperacji?
_________________
craVtec
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Nie 23 Paź, 2016   

mateuszmmi napisał/a:
I jeszcze pytanie do autora projektu. Chciałem zabrać się za aktualizację, ale czy nie trzeba także zaktualizować aplikacji na telefon? W pliku jest tylko wstawiony wsad do procka. Widziałem na YT filmik z nową aplikacją W internecie nic się nie ukryje Filmik .

A i czy można już bezpiecznie używać opcji rekuperacji?


Hehe :-) Tak jest nowa wersja ale z tym wsadem na procesor stara też działa.
Niebawem udostępnię tą "wyszpiegowaną" jako wersję beta.
Tak wygląda:


Regen działa i można śmiało używać. Proponuję na początku sprawdzić temperaturę i silnika i sterownika przy regenie.
Regen jak wspominałem używam w opcji Br = 3 czyli po puszczeniu gazu silnik oddaje prąd od razu do aku. Przy użyciu klamki luzowały mi się notorycznie nakrętki...
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Nie 23 Paź, 2016   

Poprawiony w aplikacji Trip z metrów na km.
 
 
Szwagier 
prezes


Pomógł: 9 razy
Dołączył: 15 Lis 2015
Posty: 733
Skąd: Ostrów Mazowiecka
Wysłany: Pon 24 Paź, 2016   

Te 4 tryby pracy to rozumiem, można sobie zrobić na jednym z nich np. "blokadę" na 250W, a na innym inaczej sterownik ustawić i mieć pełną moc..?
 
 
barmal 
Projektant sterownika barmal X2, X4


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 20 Lip 2012
Posty: 475
Skąd: ...
Wysłany: Śro 26 Paź, 2016   

Szwagier napisał/a:
Te 4 tryby pracy to rozumiem, można sobie zrobić na jednym z nich np. "blokadę" na 250W, a na innym inaczej sterownik ustawić i mieć pełną moc..?


Dokładnie tak :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group