ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dyskusja o ebajkowej instalacji elektrycznej
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

1. Dodaj rezystor 5-10R 3W na przewodzie wejśiowym +BATT na stacyjkę - uniemożliwi to występowania iskry na stykach spowodowanych obciążeniem pojemnościowym przetwornicy.

2. Odepnij się od zapasowego kompletu hall i zostaw je na złączu bo teraz zajmujesz sobie bardzo cenny element zapasowy jakimś mało ważnym odczytem prędkości. Zrób odczyt prędkości klasycznie na kole poprzez kontaktron.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

tas napisał/a:
1. Dodaj rezystor 5-10R 3W na przewodzie wejśiowym +BATT na stacyjkę - uniemożliwi to występowania iskry na stykach spowodowanych obciążeniem pojemnościowym przetwornicy.

2. Odepnij się od zapasowego kompletu hall i zostaw je na złączu bo teraz zajmujesz sobie bardzo cenny element zapasowy jakimś mało ważnym odczytem prędkości. Zrób odczyt prędkości klasycznie na kole poprzez kontaktron.



1. uwzględnię

2. Kwestia osobistych priorytetów. Dla mnie pomiar prędkości jest ważny. Pomiar przy kole chce wywalić ze względu na mnogość już kabelków (czystość instalacji w rowerze-jestem estetą).

Uzupełniłem schemat o kwestię oświetleniowa.

schematłydek końcowy.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 422 raz(y) 259,85 KB

_________________
Paweł
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Na wszelki wypadek proponuję dodac przelotowy bezpiecznik (+) od gniazda ładowania.
Zabezpieczy przed nieostrożnym zwarciem gniazda/wtyku ładowania, uszkodzoną łądowarką, odwrotnym załączenieniem +/- czy nawet celowym zwarciem pinów 1 i 2 przy próbie kradzieży roweru itp.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

tas napisał/a:
Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony.



Co wtedy jak będę chciał jechać w nocy bez napędu elektrycznego ? To nie włączę oświetlenia?


BMS ma termostat na 75C. Doklejamy na klej termiczny do pakietu?
_________________
Paweł
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

WojtekErnest napisał/a:
Na wszelki wypadek proponuję dodac przelotowy bezpiecznik (+) od gniazda ładowania.
Zabezpieczy przed nieostrożnym zwarciem gniazda/wtyku ładowania, uszkodzoną łądowarką, odwrotnym załączenieniem +/- czy nawet celowym zwarciem pinów 1 i 2 przy próbie kradzieży roweru itp.



Uwzględniam.

schemat łydek końcowy 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 335 raz(y) 261,85 KB

_________________
Paweł
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

lydkamen napisał/a:
tas napisał/a:
Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony.



Co wtedy jak będę chciał jechać w nocy bez napędu elektrycznego ? To nie włączę oświetlenia?


1. Po prostu nie dajesz gazu, zresztą nie będziesz chciał tak robić, nikt tak nie robi (choć, jeśli to Twój pierwszy ebajk to możesz nie być tego świadomy) ;)
2. Watomierz Ci zgaśnie, nie będzie liczyć danych
3. Wprowadzasz dodatkowy element ryzyka do instalacji, w zamian nie otrzymując żadnej funkcjonalności.

lydkamen napisał/a:
BMS ma termostat na 75C. Doklejamy na klej termiczny do pakietu?

Tutaj jest pewna dowolność, ale przyjęło się, jeśli prąd ładowania lub rozładowania w instalacji jest bliski max BMSa - lepiej nakleić na BMSie, a jeśli te parametry są blisko max dla ogniw - lepiej zamontować im (zamiast tego 75) wył term 50st NC montowany równolegle do tego BMSowego. Ogólnie to jest temat już taki specyficzny, bo raczej kierowany do bardzo wykręconych i obciążanych konstrukcji.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Chyba ostateczna wersja.

schemat łydek końcowy 1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 410 raz(y) 261,6 KB

_________________
Paweł
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Troszkę mały ten bezpiecznik.
Raczej poprawniej będzie gdy będzie miał prąd x 2 w stosunku do max prądu ładowania.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

WojtekErnest napisał/a:
Troszkę mały ten bezpiecznik.
Raczej poprawniej będzie gdy będzie miał prąd x 2 w stosunku do max prądu ładowania.



Ładowarka daje max 3,5 A. Także jest ok.
_________________
Paweł
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

tas napisał/a:
Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony.



Nie znam parametrów styku stacyjki . Czy możliwe jest obciążenie takim prądem, żeby nie spalić stacyjki?
_________________
Paweł
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Tam jest mały prąd, bo to jest +Batt, czyli popłynie tam może 2A max (2A x 60V = 120W).
Ale z powodu tego, że przetwornice mają kondensatory to się ładują skokowo i na chwilę iskrzy, aby nie wypaliło styków po 100x to fajnie jest mieć ten rezystor.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

Jeśli tam płynie prąd 2A, to na tym rezystorze 5R wydzieli mu się 20W. Przy tym będzie spadek napięcia o 10 V - jak na to zareaguje E-lock? (to akurat łatwo wyeliminować przesuwając rezystor za rozgałęzienie na E-lock).

Poza tym, gdy kondensatory w przetwornicy nie zostaną rozładowane, będą utrzymywały jakieś napięcie na wejściu E-lock i znowu - jak na to zareaguje E-lock.

Ja bym potraktował wyjście z tej stacyjki jako sygnałowe i wykorzystał wejście ENABLE przetwornicy, które najczęściej posiadają, przy czym trzeba pamiętać, że jest ono zanegowane. A przetwornice pozostawił na stałe podłączoną do BMS'a. Problem iskrzenia będzie wtedy tylko przy podłączaniu przetwornicy do instalacji.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016   

ale tam nie płynie 2A, bo kto z 12V ciągnie 120W :D
Ale może faktycznie zmienić to na ~2R?
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lydkamen 
początkujący


Dołączył: 06 Wrz 2016
Posty: 36
Skąd: Bialystok
Wysłany: Śro 19 Paź, 2016   

madejp napisał/a:
Jeśli tam płynie prąd 2A, to na tym rezystorze 5R wydzieli mu się 20W. Przy tym będzie spadek napięcia o 10 V - jak na to zareaguje E-lock? (to akurat łatwo wyeliminować przesuwając rezystor za rozgałęzienie na E-lock).

Poza tym, gdy kondensatory w przetwornicy nie zostaną rozładowane, będą utrzymywały jakieś napięcie na wejściu E-lock i znowu - jak na to zareaguje E-lock.

Ja bym potraktował wyjście z tej stacyjki jako sygnałowe i wykorzystał wejście ENABLE przetwornicy, które najczęściej posiadają, przy czym trzeba pamiętać, że jest ono zanegowane. A przetwornice pozostawił na stałe podłączoną do BMS'a. Problem iskrzenia będzie wtedy tylko przy podłączaniu przetwornicy do instalacji.



Niestety nie mam przetwornicy w wejściem sterującym. Przetwornica weźmie max 2A. Przy 2 omach to będzie mocy wydzielanej nadal 8W, to sporo. Szkoda ,żeby się to marnowało ,szczególnie że nie korzystamy z napięcia sieciowego tylko aku. A może by tak wstawić diode 5A i problem rozwiązany,i żadnych strat i iskrzyć nie bedzie.



Przestałem gdybać i rozważać. Podłączyłem układ przetwornicy na krótko z pełnym obciążeniem. Napięcie wsteczne na wejściu przetwornicy to tylko 24V. Prąd przetwornicy wejściowy to tylko 80mA. Także darować se można diody i inne rezystory.Taki prąd nic stykom nie zrobi przez paręnaście tys załączeń. Prędzej stacyjka z kluczykiem mechanicznie się zużyją niż styki polecą. Miernik Brymen z funkcją Crest max min. Czas pomiaru 0,8ms.
_________________
Paweł
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group