ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ładowanie i praca równoległa NI-MH - Powerbank NI-MH 12 kWh
Autor Wiadomość
wesmar 
stażysta
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 114
Skąd: W-wa
Wysłany: Czw 24 Lis, 2016   Ładowanie i praca równoległa NI-MH - Powerbank NI-MH 12 kWh

Wprawdzie temat już napisałem na elektrodzie, ale Wam tez się może przyda w przypadku źródeł prądowych NIMH zestawianych w trybie "P"
Temat równoległej pracy i ładowania akumulatorów NIMH jak zrobić to bezpiecznie jest trudny i jedynie w priusach chodzi to w miarę. Z racji awarii jaka przytrafiła mi się na początku listopada 2016 roku opiszę jak bezpiecznie używać baterii nimh o dość wysokim napięciu łączonych gałeziami w trybie "P". Otóż w garażu mam powerbank 12 Kwh, na górze zaś panele CIGS 4 x solibro 90W. Pracuje na to mieszany system połączeń akumulatorów NIMH o pojemności 10Ah (GP1000DH i rebrand NT1000BH). Jest to około 1000 ogniw, fabrycznie połączone po 20 sztuk, później przeze mnie.
Dwa z paneli połączone równolegle ładowały bezpośrednio gałęzie ogniwa 50Sx1,2 v czyli zakres pracy/ładowania powiedzmy 55-74V. Na wyjściu. Ponieważ połączenie było typu 50S4P, jedna z gałązek na której nie miałem zabezpieczenia została naładowana nieco wcześniej i po pewnym czasie już niemal lawinowo (dV/dt) zrobił się piękny zjazd napięcia na zaciskach całej pary równoległej, a jedna z gałęzi zaczęła się niemal gotować i otworzyły się zawory odpowietrzające (68 st C było jak mierzyłem). Proces był taki, że początkowo po punkcie przegięcia Panel ładował tylko tę gałązkę prądem około 3A, listopadowy słoneczny dzień godz 11.15. Temperatura rosła, a napięcie spadało, przez co wszystkie pozostałe połączone równolegle gałęzie dodatkowo ładowały znacznym prądem tę jedną niemal "gotującą się".
Przemyślałem wszystko i jako, że odbiornikiem jest przetwornica 60V DC/230V AC 500w,zmieniłem całkowicie schemat zasilania odbiornika i ładowania z paneli, tak by prąd nie przekroczył bezpiecznego katalogowego, a praktyce ogniwa się wyłączają gdy na czujniku jest 40 st C, wewnątrz ogniwa z uwagi na inercję niemal 50. Więc naładowanie jest niemal 100 %. Jako że są to ogniwa przemysłowe, mają przy tzw hipercyklach kilkanaście tys cykli pracy głębokości rozładowania jakie stosuję rzędu 10, max 30% daje nam 15-20 lat pracy..
Całość kosztowo: diody, poli switche i termostaty kupi się za 50 zł (np. aliexpress). Komfort i wygoda to już zupełnie inna bajka, przy akceptowalnej stracie napięcia rzędu 0,5-0,8 V na diodzie w zależności od obciążenia mamy i tak niemal 99% sprawności energetycznej podczas rozładowania. Ładowanie odbywa się tak małym prądem z paneli, że rezystancja w Tznam. PPTC jest pomijalna. Diody schottkiego warto brać na napięcie znamionowe o jak najniższym spadku napięcia (10~20 % przewymiarowania), z racji, że prąd tu zawsze jest stały. Można wykorzystać podwójną diodę MBR40100CT, w sumie wystarczą 4 tego typu diody.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 27 Lis, 2016   

Można też podłączyć po 1 panelu do każdego ciągu ogniw.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group