ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wspomaganie do tandemu
Autor Wiadomość
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   Wspomaganie do tandemu

Na początku WITAM Wszystkich.

Kilka dni byłem "skrytoczytaczem" czyli uczącym się podstaw a teraz nabyłem Rometowego DERBY i planuję dodać mu wspomaganie. (prędkość 25-30km/h zasięg bez pedałowania 100km)

Zakładam : akumulatory LiION 14s10p(powinny się zmieścić w dolnym trapezie "pasażera"), silnik przekładniowy w przednim kole max 500W. Reszta w/g panujących standardów czyli : do akumulatorów BMS, manetka, PAS, zasilacz, sterownik i wskażnik mocy.

Czy według was powinienem na coś szczególnie zwrócić uwagę ?

dodatkowo pytam : napisałem pw do tas w sprawie akumulatorków ale w skrzynce widnieje jako : do wysłania :( czy tak ma być czy zrobiłem coś źle ?

376565945_1_644x461_rower-tandem-rybnik.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 321 raz(y) 61,6 KB

Ostatnio zmieniony przez herbatniczek Pon 02 Sty, 2017, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Do wysyłki wisi, zanim adresat tego nie przeczyta :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Dziękuję za inf. :) Jestem tu nowy i nie wiedziałem czy czasem nie będzie mi ta wiadomość wisiała aż coś klikne....ale nie widziałem niczego do kliknięcia.

Jako, że tas nie posiada małego silnika przekładniowego to zacząłem się zastanawiać nad bezprzekładniowym, jednak podobno stawia on opór jesli się jedzie bez lub z wyczerpanym akumulatorem. czy ten opór jest duży lub da się go wyeliminować jakimś wolnobiegiem ?
No i pomimo, że czytałem forum bardzo uważnie to nie jestem pewien co do głośności napędów. Czy może mi ktoś podpowiedzieć jaki napęd wybrać aby był jak najcichszy?...najlepiej bezgłośny :)
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Co do oporów toczenia to zależy od nawinięcia silnika. (im wolniejsze nawinięcie tym szybciej rośnie opór przy zwiększaniu prędkości). Jednak przy zwykłej jeździe do 30km/h nie powinieneś odczuć tego poza dodatkową masą elekryfikacji:) W tandemie użyłbym najwolniejszego silnika coby moment był odpowiednio duży np 9c 7x9, a i na długie wyprawy będzie bardziej efektywny. Przy kole 26" ten silnik wykręci przy 14s w okolicach 37km/h. Zobacz tutaj http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html sprawdzisz sobie mniej więcej jaki zasięg wykręcisz przy założonych prędkościach.
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Pon 02 Sty, 2017   

Dziekuję Wojtek za inf na temat oporów.

W tylnym kole mam przerzutke 7 biegową w piascie zatem napęd musi być na przód a z tego co czytałem nie można dać do przodu silnego silnika aby nie narazić się na pogięcie widelców, Taki silnik 7x9 to chyba potwór i na przód nie za bardzo się nadaje ?
Dodatkowo nie bardzo kumam o co chodzi z tymi napięciami. Przecież sterownik ustala jak szybko ma się kręcić koło i kręci się wolniej tylko jeśli opory są za duże. Powinien tak dobierać zmianę faz aby prędkość była dowolna....aczkolwiek jesli opory będą za duże to mu się to nie uda.....Dlaczego zatem prędkość zależy od napięcia a nie od wpompowanej mocy ?
 
 
jszk 
stażysta
jszk


Pomógł: 4 razy
Wiek: 53
Dołączył: 14 Mar 2016
Posty: 128
Skąd: Szczecin
Wysłany: Wto 03 Sty, 2017   

herbatniczek napisał/a:

Dodatkowo nie bardzo kumam o co chodzi z tymi napięciami. Przecież sterownik ustala jak szybko ma się kręcić koło i kręci się wolniej tylko jeśli opory są za duże. Powinien tak dobierać zmianę faz aby prędkość była dowolna....aczkolwiek jesli opory będą za duże to mu się to nie uda.....Dlaczego zatem prędkość zależy od napięcia a nie od wpompowanej mocy ?


Tak dobrze to nie ma.
Silnik im szybciej się kręci to, kolokwialnie mówiąc, tym mniej jest zainteresowany poborem prądu a tym samym i mocą (bo napięcie mamy z grubsza stałe) i w pewnym momencie dochodzimy do równowagi oporów i dostarczonej mocy. Dla silnika 7x9 i koła 26'' jest to gdzieś w okolicach 0,75km/h na 1V zasilania (przy tandemie pewnie mniej bo tandem jest ciższy
_________________
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4852
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Wto 03 Sty, 2017   

Heh... czytałem forum prawie tydzień i myślałem, że już wszystko kumam a tu taki zonk :(
Według tego co piszesz jszk to jeśli by koło puścić wolno (na stojaku a nie w rowerze) wtedy by się rozkręciło szybciej bo opory właściwie znikome ?
Mam niejasne wrażenie, że chyba nie ale niestety nie bardzo potrafię wyjaśnić dlaczego....czy jakiś guru ebajkowy może to jakoś zwięźle przekazać ?
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 04 Sty, 2017   

Ciezszy rower potrzebuje wiecej mocy zeby uzyskac taka sama predkosc co lekki rower jednoosobowy. Czyli majac akumulator 14S dla obydwoch wariantow poplynie wiekszy prad z aku dla tandema. A to skutkuje ze silnik wolniej sie bedzie krecil. Analogicznie kolo w powietrzu bez obciazenia bedzie krecilo sie szybciej niz obciazone. Na upartego mozna wsadzic silnik sprzodu ale trzeba by wzmocnic widelec. A sterownik dac 30a lub przerobic ten 45A na 30A. Rower dluzej bedzie sie rozpedzal do max predkosci cxyli 45A byloby dluzej podawane na silnik a to skutkowaloby latwym przegrzaniem go.
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Śro 04 Sty, 2017   

Zdecydowałem się ostatecznie na silnik przekładniowy TranzX 250W przy 36V.

Jako, że chcę go "przewoltować" to chciałbym oszacować ile w niego wpompuję aby go nie uszkodzić.
Wykombinowałem sobie, że jeśli ma 250W przy 36V to tak jakby miał oporność 5 Omów a wtedy przy napięciu 4.2*14= 58.8 będzie otrzymywał moc 58.8*58.8/5 = około 690W.
Nie wiem czy dobrze sobie kombinuję :( ale jeśli tak to czy nie należałoby raczej zasilić go z 13s i wtedy mieć 54.6*54.6/5= około 590W ? Podobno rzekładnie radzą sobie do 600W więc może chcę go za mocno przewoltować ?

--------poczytałem i się wyjaśniło :--------

1.silnik ma bardzo małą oporność więc podczas ruszania kontroler wpakuje tam dużo więcej mocy a te wyliczone 690W przy 14s bedzie dopiero przy większych prędkościach a może nawet przy maksymalnej.
2.silnik działa tak jakby prądnica i napięcie na nim zacznie się równoważyć dlatego od napięcia będą zależeć obroty....no tak mniej więcej.

w związku z powyższym proszę o wybaczenie, że zadawałem takie głupie pytania a na swoje usprawiedliwienie mam tylko fakt, że w tej sprawie jestem początkujący.

ruszam dalej na "podbój" forum aby doczytać jak ograniczyć moc w sterowniku :)
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Pią 20 Sty, 2017   

No i okazało się, że dopiero jak zaczynasz robić to wszystkie problemy zaczynają się pojawiać a wcześniej sama teoria to jest o ...... rozbić :D

Jeśli ktoś będzie kiedyś próbował zrobić ebika to jedno jest pewne : ZACZYNAMY OD POMIARÓW RAMY aby ustalić jakie akumulatorki i ile ich wejdzie. Od tego zależy jaki balancer, jaka ładowarka i jakie zasięgi możemy uzyskać.

Zamówiłem 200 ogniw u tas i ku mojej uciesze przyszło ich 220 !!!. Na pierwszy rzut oka i ładowaki są w stanie idealnym ale kiedy ja pomierzę 220 szt !!! Mam ładowarkę na 2 ogniwa i podaje pojemność, oporność no i oczywiście ładuje :) ale jeśli dziennie zmierzę 2 ew 4 ogniwa to wychodzi mi że pomiary skończę za nie mniej niż 2 miesiące....o jezuuuu....to jakaś maskara !! nie zna ktoś jakiegoś szybszego sposobu pomiarau akumulatorków ? Na dodatek nie wiem jakie będą rozrzuty parametrów ale jak je łączyć? w jednej celi (czyli równolegle) ustalać takie co mają tą samą oporność czy tą samą pojemność ? jakie zasady przyjąć przy łączeniu 208 akumulatorków w pakiet 13s16p ?

Następne pytanie jakie mnie dopadło to czy fabryczny balancer, da radę wybalansować pakiet 16p. Znalazłem u rs232 piękne balancery i wcale nie drogie ale jak to "pożenić" z BMS-em, który odpina baterię gdy : prąd za duży lub cela za bardzo rozładowana. Może lepiej by było zarobić 2 pakiety 13s8p z dwoma balancerami i je połączyć ?
dajcie ludziska linka do informacji albo napiszcie jak będzie lepiej....oczywiście jak się nie doczytam i nie wymyślę to będę rzezał 2 miesiące te akumulatorki i podłączę jak mi się wydawać bedzie, ale może prezerabiam coś co już inni wiedzą ?
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 20 Sty, 2017   

PRĄD - jeśli użyjesz sterownik 14A to prąd maksymalny jaki popłynie to właśnie te 14A, prąd max najprawdopodobniej utrzyma się aż osiągniesz rządaną prędkość - chyba że na tyle go przewoltujesz, że z bilansu mocy wyniknie, że moc potrzebna do utrzymania stałej prędkości będzie taka jak max moc ze sterownika.

BMS - Battery management system zabezpiecza przed przeładowanie, za głębokim rozładowaniem, zbyt dużym prądem rozładowania, i też odpowiada za balansowanie pakietu. U TASA na stronie ładnie wszystko jest opisane.

SKŁADANIE AKU - tutaj jest fajnie opisane wszystko http://mdiy.pl/seria-artykulow-o-ogniwach-li-ion/
najprościej chyba kupić ładowarke modelarską 8s i powinno Ci to przyśpieszyć pomiary:)
 
 
herbatniczek 
początkujący
herbatniczek


Dołączył: 02 Sty 2017
Posty: 12
Skąd: Knurów
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Serdeczne Dzięki Wojciech za link. Widziałem już kiedyś tą stronę...ale jakoś mi przepadł ten wątek o ogniwach a jest to to co właśnie mi potrzebne :D

pozostaje mi jeszcze pytanie :
Cytat:
...czy fabryczny balancer, da radę wybalansować pakiet 16p. Znalazłem u rs232 piękne balancery i wcale nie drogie ale jak to "pożenić" z BMS-em, który odpina baterię gdy : prąd za duży lub cela za bardzo rozładowana. Może lepiej by było zarobić 2 pakiety 13s8p z dwoma balancerami i je połączyć ?


rozbiję to na 2 szt :)

1.Czy można podłączyć równolegle do BMS-a balancery od rs232 dostępne tutaj : http://rs232.elektroda.eu/?p=477 . Chodzi o to aby BMS pilnował prądu i odcinał zaś balancery rs232 robiły balansowanie ogniw gdyż BMS ma prąd balansowania 75mA zaś te od rs232 mogą mieć nawet i 1A no i mają regulowane napięcie zadziałania ! :)
Swoją drogą to rs232 za swoje konstrukcje powinien dostać ebike-nobla albo chociaż ebike-pochwałę :D

2.Czy ma sens zrobić 2 pakiety 13s8p każdy ze swoim BMS-em zamiast jednego 13s16p z jednym BMS-em ? Tu chodzi o to żeby niejako "zwiększyć" prąd balansowania bo zamiast 35mA wyjdzie jakby 70mA. Dodatkowo to łatwiej będzie znaleść "podobne" 8szt ogniw niż 16 a cena i waga dodatkowego BMS-a przy całości to w zasadzie nic.

na koniec pojawia się 3 pytanie : czy IBMS od rs232 zatępuje BMS ? na jego stronie nie jest to do konca jasne....ale to chyba pytanie do niego zatem zadam mu je na prv a o wynikach napiszę tu bo może ktoś kiedyś też się będzie nad tym zastanawiał.
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Jesli dobrze poparujesz ogniwa to one nie beda sie rozjezdzaly i ten balanser nawet 75mA da sobie rade. W skrajnych przypadkach poprostu bedzie potrzebowal wiecej czasu na balansowanie. Plus tego od RS232 to adaptacja do wlasnego widzimisie czego BMS zwykle nie maja. Np zwiekszenie zywotnosci aku przez ladowanie do 4,1V/cele. BMS od greentima ma duzo wyzej napiecie balansowania. Teoretycznie polaczenie tych dwoch da plusy obydwoch, czyli BMS zadba zeby ktores ogniwo nie rozladowalo sie za nisko a od RS232 zbalansuje przy Twoim napieciu. Minus takiego polaczenia to awaryjnosc, dwa urzadzenia do dwa razy wieksza szansa ze ktores padnie i zajedzie ktoras cele. Na Twoim miejscu zbudowalbym aku, naladowal rowno (kazde 1S osobno), zrobic pare cykli (ladowanie calosci naraz 16S i wyjezdzic do bezpiecznego poziomu)Pokaze Ci to jak bardzo rojezdza sie aku i wtedy dopasujesz sobie rozwiazanie BMS
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

Te 'balansery' rs232 to nie są w żadnym stopniu zastepniki dla BMSów.
Masz tam odcięcie ładowania przy przeładowaniu? Oczywiście że nie.
W ogóle ten 'balanser' nie sprawdza napięć sąsiednich cel więc dlaczego śmie nazywać to balansowaniem. To zwykły rozladowywacz do zadanego napięcia. Jak jakas cela ci padnie i nie będzie się doladowywac to nigdy sie o tym nie dowiesz korzystając z tego tylko naturalnie zniszczysz baterię doszczętnie.

Plus 13zl za sekcje * 13 sekcji to wychodzi drożej niż normalny ebajkowy bms. Po co kombinować?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Sty, 2017   

herbatniczek, strasznie kombinujesz i wywarzasz drzwi, które są od lat otwarte...

1. Im mniejszy prąd balansowania tym dokładniejsze balansowanie, im wyższy prąd balansowania tym balansowanie mniej dokładne
2. Im mniejszy prąd balansowania tym mniej ciepła i dłuższy bezawaryjny czas pracy balancera.
3. W opisie tamtego urządzenia jest DOKŁADNIE napisane do czego służy :)
4. Im większy prąd balansowania tym mocniejsza ładowarka jest potrzebna bo prąd balansowania nie może przekraczać prądu odłączenia ładowania ładowarki pod koniec fazy CV. Dla prądu balansowania 500mA musisz mieć ładowarkę minimum 10A (~1/20 prądu zakończenia ładowania)

Dlatego BMSy mają balansowanie na poziomie do 100mA bo.
- najlepsze
- idealny kompromis
- nie grzeje się
- do ebajkowych pojemności ibdb
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group