ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
14s i 20s z jednej baterii?
Autor Wiadomość
Karkonosz 
początkujący


Wiek: 49
Dołączył: 12 Mar 2016
Posty: 18
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   14s i 20s z jednej baterii?

Witam,

Pomijając szczegóły potrzebuję źródło prądu 14s i 20s w tej samej konstrukcji (rowerze). Czy oprócz rozwiązania z dwoma osobnymi bateriami :) możliwe jest następujące rozwiązanie zbudowane z pakietów Li-ion Sanyo Ga:

pakiet 14s10p (stanowiące pierwsze osobne źródło zasilania) i szeregowo podłączone do niego 6s10p (razem 20s10p) tak, aby utworzyć razem z dwóch pakietów drugie źródło zasilania.

I tutaj pytania:
1. Czy każdy taki pakiet może/powinien mieć własny bms? Jaki żeby z 20s10p poszło 80A? czy mogą być różne bmsy?

2. Czy ze względu na to że 14s10p będzie czasem pracował osobno, mogę zwiększyć z pojemność 14s10p na np. 14s12p (zostawiając w drugim 6s10p)?

3. Zakładam ładowanie osobno (14s i 6s). Czy podczas ładowania pakiety powinny/musza być rozłączone od siebie?

Dopuszczam inne rozwiązanie dysponowania jednocześnie 14s i 20s w jednej konstrukcji. Ewentualne sugestie i odpowiedzi mile widziane. Podpowiem tylko jeszcze, że dopuszczam sporadycznie jednoczesne wykorzystywanie pakietu 14s i 20s.

Z góry dziękuję za pomysły (odpowiedzi) tudzież sprowadzenie na ziemię...
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Może lepiej nie pomijaj szczegółów to będzie łatwiej odpowiedzieć.
W jakim celu ma być 14s i 20s? Jakie prądy mają być pobierane z każdego z aku? Oba mają być do silnika czy do czegoś innego?
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Podstawowe pytanie co będziesz zasilał i jaki A pobierał z 14s i jaki z 6s i jaki z 20s.
Pamiętaj że jeśli jednocześnie będzie pracować 20s i 14s to dołożenie 2p do 14s może być za mało, bo będziesz pobierał x2 z 14s. O ile dobrze Cię zrozumiałem.
Co do ładowania to skłaniał bym się do ładowania 20s i balansowania cell, chyba że mocno będziesz obciążał 14s to wtedy możesz podciągnąć te 14s.
 
 
Karkonosz 
początkujący


Wiek: 49
Dołączył: 12 Mar 2016
Posty: 18
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Rower będzie dwusilnikowy (brzmi trochę ja samolot) :) . Pierwszy będzie pobierać max 35A z instalacji 14s, drugi - Mxus sami najlepiej wiecie - czasem nawet 70-80A ale z połączonej instalacji 20s (14s+6s). Taki podaję przykład bo najczęściej w opisach pojawia się instalacja 20s do tego silnika. Z samego 6s nie będę korzystał osobno, tylko w połączeniu z 14s. Podsumowując, albo 14s albo 20s. Problem polega na tym, że pierwszego silnika nie mogę podłączyć pod więcej niż 60-61V. Myślałem o zasilaniu obu silników z jednej baterii, ale podłączenie Mxusa do 14s to chyba pomyłka... Musi byc jakieś rozwiązanie.

Swoją drogą jeśli ktoś wie jak wygląda V max dla Mxus 16x4 oraz 21x3 na 14s (ewentualnie 15s) to chętnie się dowiem.

W 99% przypadków będzie chodził albo jeden silnik, albo drugi. Ten 1% to sytuacje, gdy "podganiam" rower hubem, gdy mozolnie idzie pod dalekie i strome górki na midzie.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

A co stoi na przeszkodzie żeby pierwszy silnik podłączyć pod 20s? Co to za silnik?
W sumie to przecież sterownik podpinasz pod 20s a nie silnik więc chyba problemu nie powinno być.
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Te ogniwa mają maksymalny prąd rozładowania 10A z ograniczeniem do kontroli temp. w pakiecie.
Nie wiem czy 10p to nie za mało bo chcesz pobierać z nich 7-8A, a czasami (1% - 10-11A z 14s i 20s jednocześnie i właśnie wtedy na podjazdach te 14 s będzie najmocniej obciążone).

Ale niech wypowiedzą się osoby z większą wiedzą.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

Będziesz mięć bafang'a + mxusa?

Pomijając kwestię akumulatora to rozwiązanie jest trochę bez sensu bo po co cały czas ciągnąć 10kg mxusa jeżeli używasz go 1% czasu jazdy. Albo zrobić tylko mxusa albo tylko bafanga.

Jeżeli upierasz się przy swoim rozwiązaniu ( może nie jest złe, nikt czegoś takiego nie robił chyba z forumowiczów).
To potrzebujesz dwóch bmsów:
14s80A
6s80A
Na szczęście wystarczy, że kupisz 2x 14s80A(bez znaczenia ile esek byle starczyło, ważny jest prąd).
Bateria 14s musi mieć swój bms, tak samo jak bateria 6s.

Skoro baterie będą połączone szeregowo to można ładować je na raz ładowarką 20s. Bmsy zadbają o każdą z baterii i jeżeli coś nie będzie ok to rozłączy ładowarkę którykolwiek z nich. Jednak to będzie tylko możliwe jeżeli będziesz korzystał z nich zawsze razem, w momencie gdy jedną rozładujesz mocniej to nie można ładować ich razem. Więc w praktyce musisz mieć 2 ładowarki -> 14s i 6s. Albo i trzecią 20s :razz:

Jak widzisz koszty rosną a fun z jazdy nie wiem czy wymiernie do nich :sad:
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 26 Sty, 2017   

żeby takie rozwiązanie miało sens muszą być dobrane obydwa napędy do odpowiedniej prędkości. Jeździsz już na bafangu czy narazie teoretyzujesz? Przy kole 26" przy 14S z najszybszym Mxusem wyciągniesz 70 więc niema sensu w kombinacje z dwoma akumulatorami. Poza tym szybsze silniki lepiej znoszą przeciążenia prądowe. Sam mxus dość zmuli na przyśpieszania bafanga ponieważ masz dużą mase w kole co jest dużo bardziej niekorzystne niż te same kilogramy na bagażniku.
 
 
Karkonosz 
początkujący


Wiek: 49
Dołączył: 12 Mar 2016
Posty: 18
Skąd: Jelenia Góra
Wysłany: Pią 27 Sty, 2017   

Skoro się sprawa rypła to potwierdzam, że 1. motor to Bafang 1000W, 2. to Mxus V3 16x4 (lub właśnie 21x3). Na Bafang'u przejeździłem całe wakacje i piękny zeszłoroczny wrzesień i październik i wiem co ten motor potrafi pod górę. Mieszkam w Karkonoszach i obawiam się, że na trasie gdzie ciągle pod górę (6-7 km z nachyleniem do 25% czyli ok. 15 stopni) każdy hub wysiada. Mid jedzie z prędkością 12-14 km/h (lub więcej) i nic mu nie jest. Stąd pomysł na rower dwusilnikowy :)

Docelowo (asfalt, płaskie) zamierzam użytkować głównie Mxusa. Bafang ma pełnić rolę silnika wolnoobrotowego na górki i zapasowego gdy z jakiegoś powodu miałyby zostać same pedały. Mxus 80-90% jazdy, Bafang 10-20%. Bafanga proszę traktować jako 4-5 kg dodatkowego balastu i to wszystko. Bafang nie ma byc do przyspieszania, raczej jako pewność wjechania na nawet najdłuższy podjazd i pod każde wzniesienie. Przy okazji, sterownik w Bafangu jest wbudowany w zestaw i ma blokadę działania powyżej 60-61V. Nie zamierzam zmieniać sterownika i nic z nim kombinować. Potrzebuję natomiast rozwiązać sprawę zasilania 2 motorów, dlatego dziękuję za dotychczasowe uwagi i proszę o odpowiedź na dodatkowe pytania:

1. Czy jeśli 14s10p zastąpię pakietem np. 14s12p (chodzi o to że pakiet 14s będzie pracował częściej wiec niech ma większy zapas mocy) to czy mogę połączyć szeregowo 14s12p z 6s10p (zakładając że każdy ma swój BMS)?

2. Ładować planuję za pomocą 2 ładowarek 14s i 6s choćby dlatego że pakiety będą nie zawsze równo rozładowane. Poza tym będzie szybciej niż 20s. Czy oba pakiety mogą być wtedy połączone ze sobą?

3. Pisząc o "podciąganiu" roweru Mxus'em gdy pracuje Bafang mam na myśli te same 30-35A do Mxusa co bierze Bafang. Czy mogę więc założyć, że 10p (11p) wystarczy nawet jak będą chodziły 2 motory? Przypominam, że będą to sytuacje wyjątkowe (1%), w zasadzie wystarczy mi jeden silnik w danym momencie.

4. Czy te 70 km/h w przypadku Mxus'a 21x3 przy instalacji 14s jest pewne??? Rozważam silnik 21x3 (zamiast 16x4) bo na górki i tak będzie Bafang. Wtedy mogę korzystać z jednej baterii z odpowiednim BMS'em (więcej niż 70 km/h nie potrzebuję). Co wtedy z przyspieszeniem (w porównaniu do pakietu 20s, tudzież w porównaniu do silnika 16x4)???
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 27 Sty, 2017   Re: 14s i 20s z jednej baterii?

Karkonosz napisał/a:

Z góry dziękuję za pomysły (odpowiedzi) tudzież sprowadzenie na ziemię...


Te ogniwa uzywane przez dwa silniki beda bardziej obciązone i padną predzej. Szeregowa praca ogniw w tak niedokładnej i chaotycznej konfiguracji na dłuższa mete doprowadzi do uszkodzenia batki.
Nie wiem czemu potrzebujesz niższego napięcia ale moc mozna tez ograniczac prądem.
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 27 Sty, 2017   

Passat co ty w ogóle gadasz. Nie dość że napisał o max zasilaniu bafanga to nie wiem co masz na myśli ze szybciej padnie. Nawet jeśli to co z tego? Obie są z oddzielnymi bmsami więc żadnego ryzyka nie ma. Z 10/12p spolojnie może brać 60-70A.

Najlepiej jednak byłoby zrobić jedno 14s i 21x3 i przyspieszać z obu naraz a przy prędkości przelotowej tylko na mxusie jechać.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group