ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Mały motocykl elektryczny M-BOB
Autor Wiadomość
MSG 
początkujący


Wiek: 28
Dołączył: 28 Sty 2017
Posty: 5
Skąd: Żywiec
  Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   Mały motocykl elektryczny M-BOB

Witam wszystkich forumowiczów jak i odwiedzających.

Jest to mój pierwszy post, więc krótko o mnie :)
Pochodzę z Żywca i jestem entuzjastą rowerów. Na koncie mam kilka zbudowanych rowerów. Z ciekawszych poziomy mbb, lub swingbike, oraz kilka elektryfikacji. W rowerach podoba mi się nieograniczona swoboda poruszania się, oraz łagodne prawo. Jest to jedyny pojazd, który można zaprojektować i zbudować w domu, a później wyjechać nim na ulicę i korzystać na co dzień.

Dlaczego rowerzysta buduje moto?
W założeniach miał to być rower terenowy z napędem centralnym. Mocny mid z biegami, który wytrzyma więcej niż 500km, ba który będzie niezawodny. Więc zbudowanie napędu stało się priorytetem. Później głównie ze względów finansowych napęd wylądował w motocyklu. Po prostu zbudowanie motocykla w moim przypadku jest tańsze i prostsze. Po dopracowaniu mam nadzieję, że napęd ten trafi do porządnego roweru.


Przechodząc do meritum.
W tym temacie chcę wspólnie z Wami zbudować M-BOBa.
Aktualnie kończę etap projektowy, ale że jestem perfekcjonistą na pewno jeszcze nie jedno zmienię.

W moto zastosuję silnik Nine Continent RHR. Taki posiadam, więc to już jest pewne.
Silnik będzie współpracował z manualną czterobiegową skrzynia biegów z motocykla 125ccm. Mam ją już przygotowaną. Czeka tylko na dorobienie układu zmiany biegów.
Sterownik najprawdopodobniej Sabvoton. W tej konstrukcji będzie wystarczający, a w razie braku mocy zawsze w łatwy sposób można podmienić go na mocniejszą wersję.
Akumulator na pewno litowo jonowy. Według projektu zmieści się 23s30p.

Co myślicie o takim zestawie?

M-BOB_koncepcja.jpg
Rozwój M-BOB
Pobierz Plik ściągnięto 498 raz(y) 407,5 KB

M-bob_31.jpg
Aktualna wersja M-BOBa
Pobierz Plik ściągnięto 402 raz(y) 146,26 KB

 
 
Cezar38 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Paź 2013
Posty: 193
Skąd: Tarnów
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Wygląda naprawdę dobrze.
Było kilka podejść do motocykli na forum ale chyba żaden nie doszedł do skutku, być może problemy techniczne przerosły konstruktorów.
Silnik mocarny, ale czy ta biedna skrzynia wytrzyma? Kilkanaście Nm z 125cc na wale to nie >100Nm z silnika elektrycznego, za skrzynią będzie już kilkaset Nm...
Aby tym jeździć na legalu będzie potrzebny dawca.
_________________
Bike MK2 6500W
Ostatnio zmieniony przez Cezar38 Pią 31 Mar, 2017, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
lobudek 
brygadzista


Wiek: 31
Dołączył: 05 Kwi 2016
Posty: 206
Skąd: Huta
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Czy dodatkowa mechaniczna skrzynia motocykla jest konieczna? Będzie ona generować dodatkowe straty energii.
 
 
MSG 
początkujący


Wiek: 28
Dołączył: 28 Sty 2017
Posty: 5
Skąd: Żywiec
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Też się boję o tą skrzynię. W pierwszej wersji chciałem zastosować z Kawasaki gpx 750, ale uznałem, że jest za duża i za dużo pracy jest z jej przerobieniem. Tutaj do przeróbki wystarczyła mi kątówka i spawarka. Przy 750 bez frezarki się nie obejdzie.

Dodatkowa skrzynia nie jest niezbędna, większość elektryków ich nie ma. Ale spotkać można motocykle elektryczne z sześciobiegowymi skrzyniami. Poza tym projekt polega na zbudowaniu mida ze skrzynią, więc w moim przypadku jest niezbędna :)

Co do uprawnień. Ten silnik nie przekroczy mocy ciągłej 11 kW, czyli kat B.
Nie ważne jak jeździ tylko jaką silnik ma moc ciągłą.
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Bardzo fajny projekt. Życzę powodzenia w realizacji.
MSG napisał/a:
Co do uprawnień. Ten silnik nie przekroczy mocy ciągłej 11 kW, czyli kat B.
Nie ważne jak jeździ tylko jaką silnik ma moc ciągłą.
Powyższy cytat to jednak bardzo duże uproszczenie.
Zdradź patent na jazdę po drogach publicznych swoją konstrukcją jeżeli takie będzie przeznaczenie pojazdu.
 
 
MSG 
początkujący


Wiek: 28
Dołączył: 28 Sty 2017
Posty: 5
Skąd: Żywiec
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Patent nie jest legalny, więc nie będę go opisywał.
Wielu motocyklistów, szczególnie młodych kombinuje z papierami. Owszem nie jest to legalne, ale do puki nie trafi się bardzo upierdliwy policjant wszystko jest ok. Osobiście znam ludzi, którzy bezstresowo śmigają na 110-kach, 250-kach mając kat.T, lub AM (uprawnienia do 50ccm).
 
 
sirgregs 
prezes


Pomógł: 24 razy
Dołączył: 14 Paź 2015
Posty: 933
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Naprawdę znasz osobiście kogoś kto ma prawo jazdy AM?
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Drobny szczegół: zwykle rysuje się amortyzatory w stanie rozprężonym - u Ciebie tylne koło nie miałoby miejsca do wahania.
I drugi drobiazg: zębatka zdawcza tylnego łańcucha powinna być na osi wahacza.
 
 
MSG 
początkujący


Wiek: 28
Dołączył: 28 Sty 2017
Posty: 5
Skąd: Żywiec
Wysłany: Pią 31 Mar, 2017   

Tylne koło jest w "dolnej" pozycji, bez obciążenia. Między oponą, a ramą jest ok. 8 cm. Moim zdaniem wystarczy na styk. W razie potrzeby założę twardsze, lub dłuższe sprężyny.

Zębatka zdawcza nie musi być na osi wahacza. Oczywiście, gdyby była to byłby ideał, ale świat nie jest idealny. W motocyklach co prawda jest bliżej osi wahacza i to wystarcza. U mnie prawie ma pewno podczas pracy łańcuch będzie się luzował. Dlatego zastosuję prowadzenie łańcucha jak w crossach.
 
 
wwojciech 
brygadzista
wwojciech


Pomógł: 8 razy
Wiek: 37
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 264
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 01 Kwi, 2017   

Na tym etapie jednak fajnie by bylo wiedziec ile ugnie sie kolo, czy wystarczy te 8cm. Dasz dluzszy amor to katy widelca przedniego poleca. A lanuch bedzie sie za bardzo luzowal. Swiat nie jest idealny ale jesli znamy jego bolączki to czemu ich nie naprawic.
 
 
pabblo_pl 
stażysta


Dołączył: 08 Lis 2016
Posty: 142
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

Fajnie że ktoś jeszcze kombinuje z moto.
Zdajesz sobie sprawę że potrzebujesz ramy z papierami żeby móc to zarejestrować?
Jeszcze jeden ważny aspekt oprócz mocy silnika, stosunek mocy do masy musi być odpowiedni.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 10 Maj, 2017   

Dla mnie stosowanie silnika DD do przekładni jest "dziwne". Ten silnik jest tak bardzo ciężki, bo został skonstruowany do napędu bezpośredniego, jak dajemy przekładnię to silnik z lekkim wirnikiem i duże obroty.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group