ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Bionx 1 gen. VS Bionx 2 gen. Różnice
Autor Wiadomość
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   Bionx 1 gen. VS Bionx 2 gen. Różnice

Witajcie!

W związku z tym, że trafił mi się Bionx 2 gen. a dotychczas na moim stole pojawiały się wyłącznie bionx'y 1 gen. to postanowiłem zrobić porównanie.

Bionx 1 gen. ten z pierścieniami ma wyraźnie grubsze uzwojenie oraz mniej tranzystorów w sterowniku. Co prawda sterownik i tak nic tu nie zmienia bo leci do kartonu :razz: ale to już o czymś może świadczyć. Ilość magnesów taka sama (22szt.) grubość statora również (33mm) tylko właśnie zastanawia mnie ta różnica w nawoju.

Który będzie szybszy/mocniejszy?
Nie jestem orłem w tych nawojach, ale cieńszy drut tak na logikę = wolniejszy silnik, ale więcej miedzi w przekroju, czyli większa moc.

Z chęcia przeprowadził bym testy drogowe, ale oba silniki nie są zaplecione a jeden nie należy do mnie, więc można tylko teoretyzować.

A i jeszcze w tym ?nowszym? bionx'ie (bez okręgów) jest problem z montażem tarczy, na zdjęciach wyglądało, że wystarczy zdjąć zaślepkę, ale rozstaw otworów okazał się być większy niż standardowy. Jakieś pomysły, jak to zaadaptować do zwykłej tarczy? Chyba w grę wchodzi tylko wiercenie otworów, ale to już bardzo precyzyjna robota.









 
 
midi 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 49
Dołączył: 27 Cze 2016
Posty: 90
Skąd: Radom
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Hej, na moją logikę to cieńszy drut, więcej zwojów, to mniej niutonometrów ale za to większa prędkość, grubszy drut, większy moment obrotowy , mniejsza prędkość - porównując oba silniki zasilane takim samym napięciem i prądem. Oczywiście mogę się mylić.
Na marginesie mam tego Bionxa drugiej generacji, przy rozbieraniu popękał mi środek ten miedzy ośką i nawojami , pogdybałem troszkę i wytoczyłem nowy środek z kawałka alu, zrobiłem go masywniejszym co pozwoli na większe szaleństwa. Jak by gra była warta świeczki z tym silnikiem to oś jest w środku pusta, wystarczyło by na środku osi zrobić zatyczkę - zator taki na 5mm szerokości, teraz nawiercamy jeden otwór około fi 5mm po jednej stronie ( zaraz za zatorem ) i drugi po drugiej stronie. W tym co mi popękało robimy na frezarce kanały dla wody , nabijamy ośkę w ten środek tak by otwory pasowały do kanałów wodnych , oczywiście na jakiegoś lokcita co by było szczelne. W ośce na każdej ze stron robimy w otworach gwint m6 i wkręcamy szybkozłączki pneumatyczne kątowe i mamy prawdziwe chłodzenie wodne. Mam nadzieję że rozumiecie mnie o co mi chodzi , zrobił by coś takiego jednak dla tak małego silnika szkoda zachodu, jak trafi mi się kiedyś taki QS albo MXUS to się pobawię :wink: .
Pozdrawiam serdecznie.
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

To ja kiedyś aby upchać grube kable AWG szlifowałem oś i nie było otworu. Faktycznie na końcach są otwory, ale nie wydaje mi się, żeby były na wylot. Aż sprawdzę przy okazji, bo może dało by się to jakoś wykorzystać do dodatkowych przewodów, np. Do czujników temperatury.

Ale chłodzenie wodne? Chyba już lepiej wykorzystać takie otwory do zalania silnika olejem :razz:

Korci mnie, żeby wykonać w silniku otwory wentylacyjne, w swego
czasu widziałem sporo takich rozwiązań na endless, może i w bionx'ie by to zdało egzamin. Mam nawet kilka mocnych turbin z desktopów HP i jakby przymocować jedną tak, aby dmuchała w otwory i załączała się po przekroczeniu 80stopni?

W takim zestawieniu może udało by się wycisnąć te 2-2,5kw. Trzeba by tylko dorobić dodatkową blokadę obrotu, a ze silnik nie posiada frezowania jak np. 9C to może to nie być łatwe.

Silniki bardzo przyjemne, warto eksperymentowac
_________________
Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

buckowina napisał/a:
W takim zestawieniu może udało by się wycisnąć te 2-2,5kw

Mozesz w niego wcisnąc chwilowo nawet i 10kW.
Nawet bez magnesów tyle wcisniesz.
Albo z magnesami na lodówke zamiast neodymow :)
Chce Ci przez to powiedziec ze mozesz tam isc z polem magnetycznym w góre i w góre ale i tak juz mocniej tych plasterków neodymu nie odepchniesz :)
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

W takim razie jak określić granicę rozsądnej mocy maksymalnej dla danego silnika? Jak osiągnąć kompromis pomiędzy wydzielanym ciepłem a mocą na kole?

Przydało by się łyknąć trochę teorii na temat bldc.
_________________
Konwersje silników Bionx, TranX oraz podobnych pod zewnętrzny sterownik - priv
 
 
midi 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Wiek: 49
Dołączył: 27 Cze 2016
Posty: 90
Skąd: Radom
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

W moim silniku oś jest pusta w środku, to powoduje że jest stosunkowo delikatna, gdzieś ktoś pisał że jak pompował 2,5KW w ten silnik to się rozleciał , dokładnie to samo pękło co u mnie podczas rozbierania silnika. Myślałem kiedyś co by było gdy by dołożyć magnesów ale na zewnątrz od góry , trzeba by było je podobnie ustawić jak te w środku , by się pokrywały ustawieniem jak te od środka. Zapewne doszło by do dużych zakłóceń pola i sterownik miał by problem jak sterować takim silnikiem, ale to tak na luźno można sobie dywagować .
Pozdrawiam.
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

Ja jestem po akustyce a tam sie odpychamy membrana od magnesu. Nie przypominam sobie z teorii ile pola trzeba do mocy ale orientacyjnie jest jakies 1.5kg magnesu ferrytowego na 100w glosnika. Pisze z telefonu to nie wyszukam ile neodymu ale z duzym przyblizeniem gram na wat.
Zeby to sprawdzic nalezaloby zrobic hamownie dla silnika. jakas pradnice czy generator napedzic bionxem czy innym mxusem inzrobic pomiar sprawnosci w funkcji przewatowania :)
czyli dajemy 100w generujemy 80
dajemy 1kw robi 800
dajemy 1100 robi 810
dajemy 1200 robi 815
itd.
wyjdzie wykres
 
 
buckowina 
prezes


Pomógł: 2 razy
Wiek: 50
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 566
Skąd: Polska
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

Taka informacja była by bardzo cenna, ale niestety nie dysponuje sprzętem, aby wykonać takie testy. O ile jakiś alternator + spora opornica to jeszcze by było wykonalne to niestety na programowalny sterownik typu sabvoton mnie nie prędko będzie stać :razz:

Obliczanie tego mija się z sensem, zbyt dużo zmiennych, nawet temperatura magnesów ma wpływ na im pole.
 
 
wnoto 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2016
Posty: 69
Skąd: sieci
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

buckowina napisał/a:
Co prawda sterownik i tak nic tu nie zmienia bo leci do kartonu :razz:


Dlaczego wywalacie oryginalne sterowniki ?
 
 
Passat_EQ 
prezes


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 08 Paź 2016
Posty: 580
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

Sadze ze gdybys skonstruowal takie stanowisko do testow to ktos na pewno podeslalby Ci nie tylko swoj sterownik ale takze silnik, zeby wiedziec jaki konfig jest najbardziej optymalny dla tego zestawu.
 
 
Mobil 
prezes


Pomógł: 5 razy
Wiek: 104
Dołączył: 21 Wrz 2015
Posty: 656
Wysłany: Pon 17 Kwi, 2017   

wnoto napisał/a:
buckowina napisał/a:
Co prawda sterownik i tak nic tu nie zmienia bo leci do kartonu :razz:


Dlaczego wywalacie oryginalne sterowniki ?


Wywala się je po to żeby można było podpiąć lepszy zewnętrzny który będzie miał większe możliwości mocowe/programowe (więcej amper, możliwość konfiguracji) i nie będzie się tak nagrzewał od silnika. (Oryginalny jest na stojanie wewnątrz)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group