ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Wybór silnika / zestawu na pierwszy ebike, pomocy :)
Autor Wiadomość
slimax 
początkujący
Mechanik rowerowy


Dołączył: 26 Lut 2017
Posty: 32
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017   Wybór silnika / zestawu na pierwszy ebike, pomocy :)

Witam,
planuję zrobić swój pierwszy e-bike na bazie hamerykanckiej mangusty o obręczach 26".
Planuję nim jeździć do pracy i czasem rekreacyjnie po ścieżkach rowerowych.
Droga do pracy to głównie asfalt, małe górki - największa to różnica poziomu 30m wg google maps.
Zasięg wystarczy 25km bo ma głównie wspomagać.
Masa roweru, plecaka,... i mnie to łącznie jakieś 120kg.
Jeździłem dużo motocyklami i wiem że 250W, 500W szybko mi zabraknie i będę chciał wincyj...

Dodatkowo momentami chcę mieć możliwość w miarę sprawnie przejechać krótkie odcinki żeby nie plątać się za dużo pomiędzy autobusami w mieście.
Dlatego myślę nad silnikiem w okolicach 1-2KW dla prędkości w okolicach 50km/h.

Rozważam dwie opcje aktualnie i prosiłbym o wskazówki, rady:

1. Zestaw nr 1

35nm 600RPM 55-65 km/h
Waga przesyłki 16.0kg

2. Zestaw nr 2

81.80nm 518.5RPM 0-62 km/h
silnik: 7kg
cała przesyłka: 22.0kg
46 magnesów 35mm szerokich


No i zdecydowany jestem na silnik z zestawu nr 2 -> cokolwiek rzetelniejszy opis choć do dobrego jeszcze daleko...
Ciężko też trochę uwierzyć żeby przy tak niedużej różnicy w prędkości była prawie dwukrotna różnica momentu obrotowego?
Mam obawy o to czy 13s (na tylko tyle pozwala sterownik z zestawu) rzeczywiście rozbuja te silniki.

Jeżeli chodzi o akumulator jak rozumiem z opisu sterowników mogę tylko 48V np. taki?

Generalnie wolałbym mniejszy żeby ograniczyć masę i cenę ale pozostaje problem max prądu cel i bms'a bo jak dla mnie ten jest z zapasem pojemności.

Zestawy te znalazłem po zasugerowaniu się o tym filmem a wcześniejszym wyczytaniu kilku tematów.

Proszę o rady wskazówki za które serdecznie dziękuję :)
 
 
umbur 
prezes


Pomógł: 25 razy
Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2015
Posty: 581
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017   

Jeżeli jeździłeś motocyklami, szybko będzie Ci brakować mocy. Nie wiem czy lepiej nie miałbyś składając rower sugerując się blogiem Tasa. Wersja np. dla 3000W:
http://ebike.nexun.pl/budujemy-elektryka-od-0/

Akumulator można założyć gotowy z Li-ion pod zamówienie:
https://www.facebook.com/MarianProjekt/

Masz serwis na miejscu, gdyby coś się działo.
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Wto 28 Lut, 2017   

Chcesz zamówić zestaw z aliexpress? Przy takiej wielkiej i ciężkiej przesyłce masz dużą szansę że celnicy zatrzymają paczkę idorzucą ci 23% do wartości zamówenia.

Dla mnie zestaw wygląda w porządku, aczkolwiek nie widzę różnicy między 1 a 2. Silnik wygląda jak popularny tutaj Nine Continent, może ktoś potwierdzi? Dziwi mnie różnica w tym momencie, na pewno jest to pokręcone.

Ja swojego bajka składałem w ten sposób że zamówiłem silnik na http://nexun.pl/sklep/, a resztę elektroniki kupiłem z aliexpress i samodzielnie wszystko podłączyłem, żeby wyszło taniej.

Ta bateria wydaje się być dość tania, miałbym obawy co do jej jakości / bezpieczeństwa. Jest dość spora, powinna wystarczyć na 70 km ze wspomaganem. Baterię robiłem z pakietów hobbyking według poradnika, ale teraz wiem że poszedłbym w pakiet z Li-Ion.

Najwięcej zabawy było ze skrzynką laminatu i niestety nie wyszła mi, nie zamyka się, będę robić nową. Tutaj problem odpada bo masz od razu torbę.

Może ktoś ma doświadczenie z takimi zestawami, sam jestem ciekawy jakby się spisał bo cena wydaje się być atrakcyjna.

Jeśli masz trochę czasu i chęci to polecam składanie z podanym wyżej poradnkiem.

A jeśli masz więcej pieniędzy to polecam zamówienie tego pakietu lion ;)

Mam nadzieję że coś pomogłem :mrgreen:
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 01 Mar, 2017   

Masz sprzeczne potrzeby. Albo rower o umiarkowanej mocy do jeżdżenia po ścieżkach rowerowych albo skuter dużej mocy, do jeżdżenia po drogach (pozapublicznych).
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
slimax 
początkujący
Mechanik rowerowy


Dołączył: 26 Lut 2017
Posty: 32
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Śro 01 Mar, 2017   

Dzięki za odzew, z każdym dniem wiem coraz wiecej :-)

Chciałbym mieć takie dość uniwersalne wozidlo. Z tego co widzialem silniki bldc pracując poniżej 30% mocy maja dobrą sprawność. Problem się zaczyna jakoś poniżej 20% mocy?

Mam już parę lat na karku i nie planuję zawinąć się wokół latarni... choć to tylko plany :wink:

Mało osób na forum przyznaje się do mandatów itp. Duży jest tym problem ?

Kurcze mając prawo jazdy m.in. A, B powinno być nieco więcej zaufania ze strony naszego opiekuńczego państwa.
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 01 Mar, 2017   

Problem słabej sprawności przy niskich prędkościach i mocach załatwia inwestycja w droższy sterownik (wektorowy - FOC), którego koszt jest okolicach 500-800 zł
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 01 Mar, 2017   

slimax napisał/a:

Chciałbym mieć takie dość uniwersalne wozidlo. Z tego co widzialem silniki bldc pracując poniżej 30% mocy maja dobrą sprawność. Problem się zaczyna jakoś poniżej 20% mocy?

I tu jest włąśnie problem PRAKTYCZNY. Bo jeśli całość ma być dużej mocy ale będzie (najczęściej) wykorzystywana na 20-30 % mocy, to i tak musisz mieć poza silnikiem i sterownikiem, odpowiednio duży pakiet akumulatorów. A więc ciężar, koszt, brak miejsca na bagaż, odpowiednio mocna konstrukcja, skuteczność-typ hamulcy itp. Pomijam względy estetyczne czyli dla wielu dziwny wygląd czy brak możliwośći prostego transportu samochodem, metrem, pociągiem.
Zatem uniwersalność jest pozorna, bo jeśli będzie w 80 % używany na scieżkach rowerowych, jesli ma być rowerem na którym chcesz nadal choć trochę pedałować, pojechać na zakupy, to będzie to...wątpliwa przyjemność.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Śro 01 Mar, 2017   

Tak jak wspomniał @WojtekErnest, musisz zdecydować między dwiema konstrukcjami:

1) Rower lekki, z silnikiem do 1kW i małą baterią, do jazdy ze wspomaganiem, tańszy, krótki zasięg
2) Rower mocny, z prędkością 50 km/h, o dużym przyspieszeniu, możliwa jazda ze wspomaganiem lub na samej manetce moc do 3kW, duża bateria, konieczność wymiany hamulców na tarczowe, dobry amortyzator

Nie rozumiem o co chodzi ci z tym 20% mocy, chcesz założyć silnik 1kW i mieć sterownik 350W? Mija się to zupełnie z celem.

Ja zacząłem swoją przygodę od razu od opcji 2, i okazało się że muszę wymienić amortyzator na dobry i hamulce, przez co koszty trochę mnie zaskoczyły. Aczkolwiek nie żałuję bo wrażenia z jazdy niesamowite :)

Weź pod uwagę że pod docelową moc trzeba dobierać wszystkie elementy, nie da się zrobić roweru "słabego" z zamiarem wymiany części, bo trzeba by praktycznie wszystko wymienić.

Także zastanów się jaki masz budżet, albo znajdź kogoś kto da Ci się przejechać na swojej konstrukcji a zapewniam, że ci się spodoba :mrgreen:
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
slimax 
początkujący
Mechanik rowerowy


Dołączył: 26 Lut 2017
Posty: 32
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Pią 03 Mar, 2017   

Majster napisał/a:

Nie rozumiem o co chodzi ci z tym 20% mocy, chcesz założyć silnik 1kW i mieć sterownik 350W? Mija się to zupełnie z celem.


Zgadzam się tym że byłoby to bezsensem, tutaj chodziło mi o to że wg. mnie około 80% trasy wymaga dla mojego przypadku te 250-350W a reszta to chwilowe przyspieszenia lub bardzo strome podjazdy, których nie mam po drodze do pracy.

Coraz bardziej się przekonuję do np. przeróbki własnoręcznej bionx'a na obręczy 26cali. Do tego 13-16s ...
Chetne kupie w dobrej cenie coś takiego...

Myślę że na tak słabą bazę jaką posiadam (m.in. brak tarczowych hamulców) to max.

Cały czas czytam i coraz mniej wiem :-)
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Pią 03 Mar, 2017   

Dobry pomysł, jak nie masz zamiaru porządnie inwestować to złóż coś w okolicach 500W

Uwierz że gdybyś miał do dyspozycji 1kW nie byłbyś w stanie jechać z mniejszą prędkością przez dłuższy czas. Za bardzo kusi żeby się rozpędzić :twisted:

Radzę pójść według tej kolejności:

Wybrać silnik -> wybrać sterownik -> dobrać baterię tak aby miał z 50 km zasięgu -> dobrać skrzynkę/torbę na baterie-> kupić watomierz, manetkę i inną drobnicę

Według mnie lepiej mieć baterię o wyższym napięciu, bo wtedy możemy rozpędzić silnik do wyższej prędkości, ale to zależy od danego silnika. Nine continent nominalnie ma 48V i 1200W, a dla mnie świetnie sprawdza się dla 60 V i 3000W :)
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
slimax 
początkujący
Mechanik rowerowy


Dołączył: 26 Lut 2017
Posty: 32
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Nie 12 Mar, 2017   

Majster napisał/a:
[...]
Według mnie lepiej mieć baterię o wyższym napięciu, bo wtedy możemy rozpędzić silnik do wyższej prędkości, ale to zależy od danego silnika. Nine continent nominalnie ma 48V i 1200W, a dla mnie świetnie sprawdza się dla 60 V i 3000W :)


No i stało się, wszystko przez Ciebie majster :razz:
Ostatecznie kupiłem używany rower od kolegi z forum.
Uznałem że tak będzie taniej a jak mi coś nie spasuje to mniejsza strata.
Dodatkowo mój stary będzie potrzebny do jazdy z dziećmi w parku itp
Elektryk ma być generalnie sprawnym transportem do pracy.
Pierwsza jazda obiecująca, na pewno prędkość wystarczająca, wg. mnie nawet na granicy bezpieczeństwa, trzeba używać wyobraźni i kasku :)

Teraz go powoli muszę ogarnąć bo jest dość mocno zaniedbany pod prawie każdym względem.
W skrócie:
RH2806 (10x6) Tył
16s10p (20ah)
GT1500

Wczoraj cały dzień pracowałem przy baterii tj. dodanie BMS'a i małe poprawki całości.
Rozebrałem też silnik bo się okazało że czujniki halla są uszkodzone poza tym są wyprowadzone też kable do czujników:
- 10k ntc
- zabezpieczenie 120C ?
No i trzeba było przy okazji zobaczyć jakie są kolory kabli bo nigdy nie były do sterownika czy czegokolwiek innego dołączone plus brak opisu.

No i niestety w silniku mokro, rdza i czujniki halla na złom:
Silnik NC - stojan
Silnik NC - hale

To że czujniki są padnięte już się spodziewałem przy zakupie (nie były podłączone) ale nowe już zamówione.
Teraz przez te kilka dni przynajmniej stojan wyschnie.
Zastanawiam się czy profilaktycznie nie wymienić jeszcze simeringów, stare wyglądają dobrze są miękkie, nieuszkodzone.
Zakładam że woda dostała się w miejscu łączenia dekla silnika od strony kabli bo były one złożone na sucho (bez żadnego uszczelnienia) a na filmie widziałem jak Tas rozpoławiał silnik to musiał jego połówki rozkleić.

Myślałem przez chwilę o podwojeniu przewodów fazowych ale nie chcę osłabiać ośki więc zostają stare... póki co :)

A teraz lista pytań:
1. Czym skleić silnik, delikatna warstwa silikonu?

2. Czym nasmarować stojan, blachy, uzwojenie itd żeby cokolwiek zabezpieczyć przed korozją obecną i przyszłą a co nie narobi mi więcej problemów?
W kilku punktach gdzie uzwojenia zostały uszkodzone (prawdopodobnie przy dodawaniu nigdy nie użytych czujników) wilgoć i prąd zrobiły swoje: Silnik NC - uzwojenia

3. Czy da się sprawdzić sterownik czy jego wejścia hali są sprawne?
Nie znam przeszłości roweru i nie wiem czy hale padły przez wilgoć czy przez zwarcia.
Na razie sprawdzę czy daje zasilanie na hale i czy trzy wejścia sygnałowe mają takie same odczyty na mierniku na wyłączonym sterowniku.
 
 
furifurius 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 23 Sie 2016
Posty: 138
Skąd: Ustka/Leixlip(IRL)
Wysłany: Sob 25 Mar, 2017   

Majster napisał/a:


Najwięcej zabawy było ze skrzynką laminatu i niestety nie wyszła mi, nie zamyka się, będę robić nową. :mrgreen:


Heh mam takie same wrazenia, prawie dwa tygodnie bawilem sie ze zrobieniem skrzynki. Podstawowy blad wedlug mnie to proba zrobienia dwoch polowek osobno. Biorac pod uwage ilosc pylu wlokna szklanego i zywicy ktorych sie nawdychalem szlifujac to i robiac poprawki zeby to do siebie pasowalo, moge chyba nie rzucac palenia bo raka pluc mam gwarantowanego.
Jakbym mial robic nastepna skrzynke to w calosci, a potem tylko rozciac na dwie czesci gdzie trzeba i masz pewnosc ze beda do siebie pasowac

Czemu chcesz robic nowa? Moja tez miala dobre pare mm niespasowania (jeden rog nawet o centymetr sie nie zgadzal)- kladz nowe warstwy zywicy tam gdzie jej brakuje, szlifuj z drugiej strony, powtarzaj czynnosc wielokrotnie az polowki beda idealnie zgrane.

pozdrawiam
 
 
Majster 
stażysta
Elektronik



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 03 Cze 2015
Posty: 131
Skąd: Tychy
Wysłany: Sob 01 Kwi, 2017   

Slimax, pokrywę skleisz silikonem i dokrecisz.

Ile dałeś za ten rower? Wiedziałeś przed zakupem w jakim jest stanie ? Ja bym się skontaktował z sprzedawcą i porozmawiał o tym że rower nie jest sprawny i wymaga wymiany części i naprawy.

Sam jestem ciekawy czy da się coś zrobić z tą rdzą.
_________________
Jeżdżę na "Discovery One" - 9c 10x6, 16s3p 60V 15Ah, GT 1500W, prędkość maks. 50km/h, zasięg 40-80 km

Więcej na temat budowy roweru na:
https://www.facebook.com/...yczneDiscovery/
Oraz
https://discoveryebikes.blogspot.com/
 
 
slimax 
początkujący
Mechanik rowerowy


Dołączył: 26 Lut 2017
Posty: 32
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 18 Kwi, 2017   

Majster napisał/a:
Slimax, pokrywę skleisz silikonem i dokrecisz.

Tak też zrobiłem :)
Oczywiście na drugi dzień po sklejeniu silikonem musiałem go jeszcze raz rozpoławiać bo jeden hall jak się potem okazało miał zimny lut na masie... :evil:
Na szczęście już kiedyś bawiłem się silikonem i wiem jak potrafi ładnie kleić, dlatego dałem bardzo cienką warstwę i po 10min się poddał.

Majster napisał/a:
Ile dałeś za ten rower? Wiedziałeś przed zakupem w jakim jest stanie ? Ja bym się skontaktował z sprzedawcą i porozmawiał o tym że rower nie jest sprawny i wymaga wymiany części i naprawy.

Widziałem przy zakupie że podłączone do sterownika są tylko fazy, manetka i bateria.
Podejrzewałem że nie bez powodu hale są odłączone, wiadomo że nie da się wszystkiego sprawdzić na miejscu.
Szkoda że przed umówieniem się sprzedająca o tym nie napomknął.
Dostałem małą zniżkę, parę gratisów i myślę że ogólnie było warto.
Jeżdżę nim już dwa tygodnie (jak nie pada) do pracy i zabawa dla mnie jest przednia i przynajmniej poznałem od podszewki co gdzie i jak :)
_________________
NC 10x6, GT1500, 16s10p 22ah.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group